Jukka Takamaa

USA:ssa aloitetaan mahdollisesti laskeutua ilman tehoja liikelentokoneilla !?

12 viestiä aiheessa

So Cal radiosta kuultua; viranomaiset ja ympäristötietoisuus ovat kuulemma ajaneet tilanteeseen, että lentoyhtiöt saattaavat aloittaa lahestymiset kentille uudella tavalla ja laittavat moottorit tyhjäkäynnille laskussa polttoainetta säästääkeen ja ympäristöä vähemmän kuormittaakseen sekä aiheuttakseen vähemmän melua.

 

Luin tämän jenkkien foorumilta n. 10 min sitten.  :)

 

Tuleekohan tuosta käytäntö ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Linkkiä lukematta, tuossahan ei sinänsä ole mitään uutta (asiasta on taidettu täälläkin puhua). Tietysti tyhjäkäynnillä ei LASKUUN asti tulla, mutta optimoitu profiili (jota nykyajan liikennekoneetkin automaattisesti laskevat) on että liukuun lähdettäessä (matkalentokorkeudesta) tehot vedetään tyhjäkäynnille ja ajetaan tyhjäkäyntiliukua aina lyhyelle loppuosalle asti, jossa sitten lisätään tehoa jonnin verran aivan loppulähestymistä varten.

 

Useimmiten kuitenkin lennonjohto ja muu liikenne rajoittaa, että tuota optimiprofiilia ei saa aina lennettyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Linkkiä lukematta, tuossahan ei sinänsä ole mitään uutta (asiasta on taidettu täälläkin puhua). Tietysti tyhjäkäynnillä ei LASKUUN asti tulla, mutta optimoitu profiili (jota nykyajan liikennekoneetkin automaattisesti laskevat) on että liukuun lähdettäessä (matkalentokorkeudesta) tehot vedetään tyhjäkäynnille ja ajetaan tyhjäkäyntiliukua aina lyhyelle loppuosalle asti, jossa sitten lisätään tehoa jonnin verran aivan loppulähestymistä varten.

 

Useimmiten kuitenkin lennonjohto ja muu liikenne rajoittaa, että tuota optimiprofiilia ei saa aina lennettyä.

 

Tuo taitaa onnistua nykykalustolla aika kattavasti? Muistelen, että ysillä tarvittiin jätettäessä matkalentokorkeus vähän tehoja päällä, koska muuten ei saatu kabiinipainetta pysymään riittävänä.

 

Venäläisillä on kans tainnut olla tapana idlata jyrkästi alas ja lopussa vetää kunnollinen loivennus. Oisko siellä syynä ollut moottorien epäluotettavuus vai mikä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Linkkiä lukematta, tuossahan ei sinänsä ole mitään uutta (asiasta on taidettu täälläkin puhua). Tietysti tyhjäkäynnillä ei LASKUUN asti tulla, mutta optimoitu profiili (jota nykyajan liikennekoneetkin automaattisesti laskevat) on että liukuun lähdettäessä (matkalentokorkeudesta) tehot vedetään tyhjäkäynnille ja ajetaan tyhjäkäyntiliukua aina lyhyelle loppuosalle asti, jossa sitten lisätään tehoa jonnin verran aivan loppulähestymistä varten.

 

Useimmiten kuitenkin lennonjohto ja muu liikenne rajoittaa, että tuota optimiprofiilia ei saa aina lennettyä.

 

Millaista luokkaa on descent rate, kun pinnalta lähdetään alaspäin tyhjäkäynnillä tulemaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millaista luokkaa on descent rate, kun pinnalta lähdetään alaspäin tyhjäkäynnillä tulemaan?

 

Riippuu aivan lentokoneesta, valitusta mach/ias-nopeudesta jolla tullaan alaspäin yms. Luokkaa pari-kolme-neljätuhatta jalkaa minuutissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tässä mua on ihmettänyt lähinnä se, että mitenkäs icing-olosuhteet? Eikös nykyaikainen A320 vaadi jonkin verran tehoja poistaakseen jäätä siiven ja moottorien etureunasta. Mitä jos esimerkiksi "kotimainen" lähtee pinnoilta alas tyhjäkäynnillä, lentää tietämättään jäähän, eikä huomaa jäätä siivissä tai icing detector (jos sellainen on) ei toimi. Loss of control vai mitä tapahtuu?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ömh, siis tyhjäkäynti (flight idle) ei ole sama asia kuin 0% tehoja. Koska moottori kuitenkin pyörii pienellä teholla sen ollessa tyhjäkäynnilläkin (luokkaa 25-30% N1), niin sieltä saadaan vuodatettua ilmaa paineistukseen, jäänpoistoon ja vastaaviin aivan normaalisti. Jossain vanhemmissa koneissa (DC-9 ikää) tyhjäkäyntiteho ei käsittääkseni näihin kaikkiin riittänyt vaan liu'ussa piti pitää hieman tehoa päällä jäätävissä olosuheissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain vanhemmissa koneissa (DC-9 ikää) tyhjäkäyntiteho ei käsittääkseni näihin kaikkiin riittänyt vaan liu'ussa piti pitää hieman tehoa päällä jäätävissä olosuheissa.

 

Myöskään Embraer 145:ssa tuo idle thrust teho ei jäätävissä takaa tarpeeksi vuodatusta jäänestoon, joten automatiikka lisää aavistuksen verran tehoa mikäli teline ei ole alhaalla, eli idle thrust asetus muuttuu suuremmaksi kuin normaalisti... Tämän joutuukin sitten huomioimaan liukuprofiilin suunnittelussa, mikäli jäätävää odotettavissa.

 

-Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti myös kabiinikorkeuden muutos hoituu sopivan rauhallisesti, etteivät korvat pauku  ;)

Mulla tuli sama mieleen.. On tietty tapauskohtausta millasella nopeudella tullaan alas, mutta ainakin minulla sattuu laskeutuessa usein hieman korviin. Vaikka ympäristöasioiden nimissä mennään niin oon kuitenkin senverran jäärä etten halua antaa periksi matkustusmukavuudesta (jos laskeutumisista tulee siis vieläkin ikävempiä). Eli juuri kuten sanoit :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään