Jukka Takamaa

Markkinoiden huokein twin ?

83 viestiä aiheessa

Niin..tuosta ei oikein selviä, kun ei kieltäkään osaa ihan kaikkea..mutta ilmeisesti Rotaxit saa pulittamalla lisää samoin muuta avioniikkaa etc. Koneen hintahan kaikkien lisähankintojen jälkeen voi olla esim 90 000 ekkua ( ? )...mitä muita 2 paikkaisia saa samalla rahalla..ainakin RV sarjan kit koneita varmaankin ?

 

Sanaakaan ei mainita koneen yksimoottoriominaisuuksista..ainakaan Englanniksi...voivat olla hyvätkin mene ja tiedä.

 

Väittäisin, että ohjaamon ja tuulilasin lämmitys on "herran hallussa". Pakkolaskutilantessa tuo kyllä voisi olla verrattain turvallinen, kun ainakin vaikuttaa erittäin kevyeltä...vai oliko sakkausnopeus 65 km/t...sehän ei ole paha ? Siipikuormitus alle 24 kg/m2.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku ranskalainen push-pull -kone taisi kanssa olla, jossa on 2 kpl 2-tahtimoottoreita.

Sellainen rintintin-meininki vaan on twinissä hieman surkuhupaisaa. Käynnistetään kuin moottorisaha, siinä on luksus kaukana.

Ja 2-tahtimoottorin, sen lisäksi että se on epäluotettava, myös sen ominaiskulutus on huono.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku ranskalainen push-pull -kone taisi kanssa olla, jossa on 2 kpl 2-tahtimoottoreita.

Sellainen rintintin-meininki vaan on twinissä hieman surkuhupaisaa. Käynnistetään kuin moottorisaha, siinä on luksus kaukana.

Ja 2-tahtimoottorin, sen lisäksi että se on epäluotettava, myös sen ominaiskulutus on huono.

 

 

Kyllä tuossa ainakin on sähköstartti Hirth myllyille ( paraglidereissä hyvin yleinen motti ).

 

Mikä tuli mieleen niin nuo ulkona olevat telineet ja pienet pyörät eivät voi olla kovin hyvät kun tehdään pakkolaskua vaikka kyntöpeltoon ( tai suolle )?

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tecnam P2006T lienee huokein, listahinta 260 000 €. Siis kun puhutaan  tyyppihyväksyttävistä lentokoneista.

 

Rohkeat voivat jättää tilauksensa vaikka heti. Tai sitten voi laittaa jäitä hattuun ja miettiä mitä tarkoittaa "Changes in the certification process along with meticulous testing have extended the timeline for the certification of the aircraft."  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän vain tässä ole syy miksi kone ei ole vielä markkinoilla ?

 

 

 

Miten tuosta voisi loytyä syy miksi Tecnam P2006T ei ole markkinoilla ? Tuossahan joku tekee

aloittelevan lento-oppillaan pomppulaskun Zekkiläisellä Let L-410 Koneella ?

 

Lähinnä minua ihmetyttää että miten tuollaisen tuplamoottori-turboprobin puikkoihin, edes

edes Zekeissä tai venäjällä pääsee kaveri joka ei ole opetellut edes mopedilla laskeutumaan.

 

Kyllähän noita pomppulaskuja suomessakin osataan tahdä, ultrilla ja monta kappaletta vuodessa. Kustantaa

yleenä uuden nokkatelineen, potkurin ja moottorin verran.

 

 

Kate

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:-[ öö.. miten tämä videonpätkä liittyy esillä olleisiin konetyyppeihin? Kyseessä oli Let L-410..

 

No jos sen on joku tuohon tyyliin tuonut ylinopeudella tonttiin vaikka ?  ;D

 

Lähinnä ihmettelin kuinka joku voi osata laskeutua noin huonosti..ei lainkaan lennokki tms aiempaa tiimaa ?

 

Myönnän tämä oli todellinen aasinsilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos sen on joku tuohon tyyliin tuonut ylinopeudella tonttiin vaikka ?  ;D

 

Lähinnä ihmettelin kuinka joku voi osata laskeutua noin huonosti..ei lainkaan lennokki tms aiempaa tiimaa ?

 

Myönnän tämä oli todellinen aasinsilta.

 

Tuossa tapauksessa taisi olla jotain häikkää korkeusperäsimen toiminnassa ja pelkällä trimmillä tuli laskuun ???

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Youtubessa muuten turboprop Yak r/c malli, jossa katkee sivarin linkki lennossa..tuo aika siististi sen laskuun vaikka sivuperäsin lepattaa laidasta laitaan.

 

Ymmärtänet kieltä ja selvitit ongelman...itse en saanut selvää ollenkaan..olisko silti ollut liikaa nopeutta ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Youtubessa muuten turboprop Yak r/c malli, jossa katkee sivarin linkki lennossa..tuo aika siististi sen laskuun vaikka sivuperäsin lepattaa laidasta laitaan.

 

Mitä ihmeen tekemistä lennokin rikkinäisellä sivarilla ja oikean lentokoneen rikkinäisellä korkeusperäsimellä on keskenään?  :o

 

Siis oikeasti, jotakin rajaa näihin lennokkijuttuihin ja niiden sotkemiseen oikeaan lentämiseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös koelentäjä Kokko toi katkenneen ohjauskaapelivaurion kärsineen Fokker D -XXI:n onnistuneesti laskuun. En muista oliko sivari vai korkkari kyseessä..muistaakseni sivari...lepatti vaijerin varassa.

 

Se YAK turpoprop on 1/2 / 1/3 kokoa...lentää jo hyvin lentokonemaisesti.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se YAK turpoprop on 1/2 / 1/3 kokoa...lentää jo hyvin lentokonemaisesti.  ;)

 

Joo, mutta lennokin sivuperäsinvaurio on hiukan eriasia kuin oikean lentokoneen toimimaton korkeusperäsin. Sivaria voi jotenkuten paikata siivekkeillä mutta korkeusperäsintä ei oikein voi paikata millään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö laskusiivekkeet juuri nosta nokkaa, kun asetuskulma tavallaan kasvaa ? Trimmin vaikutus taitaa olla aika mitätön, mutta sekin riittäneen jos kone on muuten balanssissa lähtötilanteessa ja korkkari vaan lukittuu yhtä'äkkiä syystä tai toisesta ?

 

Täällä ( youtubessa ) muuten paljon 2 moottori emergency laskuja...muutamissa ainakin landari ei tule ulos. Kuten tässä;

 

....tämä yksimoottorinen, mutta tyylikkäin lasku lajissaan.

 

Transallin lasku on outo..miksi se syöksyttää sen kiitotielle ? Myös F-111 lasku on rohkea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö laskusiivekkeet juuri nosta nokkaa, kun asetuskulma tavallaan kasvaa ?

 

Tuosta asetuskulmasta vielä keskustellaan.  :D  Ehkä kohtauskulma olisi oikeampi tässä.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lähinnä ihmettelin kuinka joku voi osata laskeutua noin huonosti..ei lainkaan lennokki tms aiempaa tiimaa ?

 

 

Noinkohan tuo oikean koneen laskeutuminen onnistusi lennokkitiimalla :o

 

Aivan suottahan tässä sitten kaikenmaailman PPL-kursseja suoritetaan.

 

-J-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö laskusiivekkeet juuri nosta nokkaa, kun asetuskulma tavallaan kasvaa ?

 

Aika harvassa taitaa olla sellaiset koneet, jossa laskusiivekkeet nostaa nokkaa.  ::)

 

 

Täällä ( youtubessa ) muuten paljon 2 moottori emergency laskuja...muutamissa ainakin landari ei tule ulos. Kuten tässä;

 

Mitä ihmettä näillä on taas tekemistä rikkoutuneen korkeusperäsimen kanssa?  :o

 

 

Transallin lasku on outo..miksi se syösyttää sen kiitotielle ?

 

A) Kone ei ole Transall

 

B) Se on demonstraatio Fairfordin 2002 näytöksessä, millaisiin lähestymisiin kone pystyy. Pilotin virheestä kone otti pompun ja pomppu päätyi liian kovaan kosketukseen nokkapyörälle.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noinkohan tuo oikean koneen laskeutuminen onnistusi lennokkitiimalla :o

 

Aivan suottahan tässä sitten kaikenmaailman PPL-kursseja suoritetaan.

 

-J-

 

No eiköhän se ole navigoimisen taito joka lähinnä uupuu lennokin lennättäjiltä täysin. Uskoisin, että asia on pikemminkin toisin päin...R/C lennokkia harva oikean koneen lentäjä saa pysymään hyppysissään.

 

 

Mitä ihmettä näillä on taas tekemistä rikkoutuneen korkeusperäsimen kanssa?  :o

 

Lähinnä se tuli mieleen, että huokealla twinillä ei tule vastaavia ongelmia, kun teline pysyvästi ulkona.

 

Tuntuu siltä, että nuo sähkökäyttöiset landarit on aika usein toimintahäiriössä....usein ja usein....1/100000 laskua ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka, sinulla on joku fiksaatio rakenteellisista vioista tai moottorihäiriöstä johtuviin vaaratilanteisiin. Lennokkitausta?

 

Ei niitä niin kauhean usein satu.

 

Useimmiten onnettomuus tai vaaratilanne johtuu siitä että lentäjän omat resurssit eivät riitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika harvassa taitaa olla sellaiset koneet, jossa laskusiivekkeet nostaa nokkaa.  ::)

 

Cessnat, ainakin 150, 152 ja 172 kyllä nostavat, 177 en muista kun on aikaa edellisestä keikasta sillä. Niin taisi tehdä myös 182 mutta isommilla Cessnoilla en olekaan sitten itse hanskannut. Näissä siipi on sen verran ylempänä korkeusvakautinta, että alastaite laipoilla osuu siihen ja kone käyttäytyy vähän epäjohdonmukaisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään