Mikko J Köykkä

Ilmavoimien seuraava hävittäjä vuonna 2025

66 viestiä aiheessa

Uutispuolella oli jo juttua tästä, mutta rupesin miettimään tarkemmin seuraavaa ostosta. Mikään ei ole mukavampaa kuin spekulaatio! 8) Aamulehti kirjoittaa:

 

Uuden hävittäjäkaupan valmisteluun kuluu aikaa 10-12 vuotta. Lyytinen arvelee, että selvitysryhmä tätä hanketta varten aloittaa työnsä viimeistään vuonna 2013.

Kun Suomi teki 1990-luvulla päätöksen Hornet-kaupasta, tarjolla oli useita vaihtoehtoja. Loppuviivalla oli neljä ehdokasta.

Lyytisen mukaan tällä kertaa vaihtoehtoja saattaa olla vähemmän tarjolla.

- Kova kilpailu on pudottanut toimijoita pois. Koneisiin liittyvä tekniikka on entistä kalliimpaa.

Silti Lyytinen vakuuttaa, ettei seuraava kauppa ole yhden kortin varassa.

- Mahdollisia konetyyppejä on valmisteilla sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa.

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/73786.shtml

 

Yhdysvallat on helppo, sieltä tuskin tulee muita edes vähän inhimillisen hintaisia vaihtoehtoja kuin F-35. Sekin maksaa nyt arvioiden tuplasti Hornetin hinnan, rapiat 50 miljoonaa dollaria.

Mutta mitä Euroopalla on tarjota? Löytyykö muita vielä 2020 ajanmukaisia koneita kuin Eurofighter 122 miljoonalla taalalla? Ehkä Rafale, mutta päivitetäänkö sitä tulevaisuudessa? Nykyään yksi sellainen maksaa noin 61 miljoonaa dollaria.

 

Jos miettii vanhempia koneita vaihtoehtoja voisi olla taas Gripen tai F/A-18E, mutta kuinka noita tullaan tulevaisuudessa päivittämään... Itse rungon suunnittelun ikä ei nykyään tunnu painavan, isketään kyytiin uusi tutka ja muu avioniikka ja meillä on ajanmukainen kone.

 

Minä olen Lyytisen kanssa samaa mieltä että pelkästään miehittämätön kone ei välttämättä nykytekniikalla sovi Suomelle. Ne ovat parhaimmillaan korkean riskitason tehtävissä vihamielisellä alueella. Torjuntahävittäjä lentää pitkälti omalla alueella ja torjuntaa lentäessä luulisi että kyydissä olevasta pilotista on enemmän hyötyä kuin haittaa.

 

Muotoilun perusteella, minun ehdoton suosikki on Rafale, mutta tekevätkö ranskalaiset yksin yhtä hyviä lentokoneita, kuin ne tekevät autoja? ;D

 

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu ihmeelliselle, että uudet koneet otetaan jo nytten puheeksi, vaikka edellinen on vasta saatu kunnolla käyttöön. Mutta aika kuluu nopeasti 8) Itse uskon että suomi käyttää hornetteja niin pitkään kuin mitenkään on mahdollista, siitä yksinkertaisesta syystä, että uudet koneet ovat liian kalliita köyhälle suomelle. Onglemaksi tulee vaan päivittäminen, jos USNavy luopuu C/D mallin horneteistaan kovin aikaisin ja E/F mallin päivityksiä ei voida järkevästi käyttää suomen C/D malleissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt en ole aivan 100% varma, mutta luulen , että "Charles" Lindberg on uusi Ilmavoimien komentaja ja Lyytisen "Hessu" on väistyvä komentaja..olenko oikeassa ? Kuinka tuore tuo juttu on ?

 

Uusi aika voi tuoda uudet haasteet..2025 voi olla jo kova pula öljystä ja uusi kone liikkuukin vaikka paineilmalla tai sähköllä tai polttokennoilla...voisko olla jo niin pian, ehkä sitten sitä seuraava 2050 ?

 

Stealth ja pienikokoinen ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt en ole aivan 100% varma, mutta luulen , että "Charles" Lindberg on uusi Ilmavoimien komentaja ja Lyytisen "Hessu" on väistyvä komentaja..olenko oikeassa ? Kuinka tuore tuo juttu on ?

 

Uusi aika voi tuoda uudet haasteet..2025 voi olla jo kova pula öljystä ja uusi kone liikkuukin vaikka paineilmalla tai sähköllä tai polttokennoilla...voisko olla jo niin pian, ehkä sitten sitä seuraava 2050 ?

 

Stealth ja pienikokoinen ?

 

Olet aivan oikeassa. Eli Jarmo Lindberg on uusi ilmavoimien komentaja ja Lyytinen jääpi eläkkeelle. Aika tuore se taitaapi olla.

 

Niin näissä hävittäjäkaupoissahan toiminta aloitetaan kymmeniä vuosia ennen aiottua voimaantulopäivää. Tätä nykyisen kaluston hankintaa alettiin muistaakseni järjestelmään 1990 tai aiemminkin. 1995 tais hornetit astua suomen pinnalle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu ihmeelliselle, että uudet koneet otetaan jo nytten puheeksi, vaikka edellinen on vasta saatu kunnolla käyttöön. Mutta aika kuluu nopeasti 8) Itse uskon että suomi käyttää hornetteja niin pitkään kuin mitenkään on mahdollista, siitä yksinkertaisesta syystä, että uudet koneet ovat liian kalliita köyhälle suomelle. Onglemaksi tulee vaan päivittäminen, jos USNavy luopuu C/D mallin horneteistaan kovin aikaisin ja E/F mallin päivityksiä ei voida järkevästi käyttää suomen C/D malleissa.

Boeing varmaan tekee Hornetille niin paljon päivityksiä kun halutaan kunhan taaloja kasataan tarpeeksi pöytään. Pulttaa varmaan mieluusti E:n tutkankin sen nokalle. Ongelmana vaan on että 2020 ei ole enää monia C/D mallin käyttäjiä rakentamassa taalakasaa. Tuolloin Legacy Hornet taitaa olla poistumassa US Navyn ja Marinen valikoimasta, sillä globalsecurity.org:in mukaan US ja UK alkavat saamaan Hornetintappaja F-35C:itä vuonna 2012. Jenkkejä tuskin kiinnostaa päivittää poistuvaa konetta. Jäljelle jää Suomi, Sveitsi, Kuwait ja ehkä Malesia kahdeksalla D:llään.

 

 

Uusi aika voi tuoda uudet haasteet..2025 voi olla jo kova pula öljystä ja uusi kone liikkuukin vaikka paineilmalla tai sähköllä tai polttokennoilla...voisko olla jo niin pian, ehkä sitten sitä seuraava 2050 ?

 

Stealth ja pienikokoinen ?

 

Uudet jollain biopolttoaineella toimivat moottorit ehkä, mutta ei uutta konetta ainakaan 2020-luvulle. Maksaa paljon ja suunnittelu kestää kauan. Saisi pitää kiirettä jos kokonaan uutta tyyppiä rupeavat kehittämään. Toisten ihmisten tappaminen oman valtion lipun alla taitaa kuitenkin kilpa-autoilun kanssa käyttää viimeiset öljytipat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing varmaan tekee Hornetille niin paljon päivityksiä kun halutaan kunhan taaloja kasataan tarpeeksi pöytään. Pulttaa varmaan mieluusti E:n tutkankin sen nokalle. Ongelmana vaan on että 2020 ei ole enää monia C/D mallin käyttäjiä rakentamassa taalakasaa. Tuolloin Legacy Hornet taitaa olla poistumassa US Navyn ja Marinen valikoimasta, sillä globalsecurity.org:in mukaan US ja UK alkavat saamaan Hornetintappaja F-35C:itä vuonna 2012. Jenkkejä tuskin kiinnostaa päivittää poistuvaa konetta. Jäljelle jää Suomi, Sveitsi, Kuwait ja ehkä Malesia kahdeksalla D:llään.

 

 

Uudet jollain biopolttoaineella toimivat moottorit ehkä, mutta ei uutta konetta ainakaan 2020-luvulle. Maksaa paljon ja suunnittelu kestää kauan. Saisi pitää kiirettä jos kokonaan uutta tyyppiä rupeavat kehittämään. Toisten ihmisten tappaminen oman valtion lipun alla taitaa kuitenkin kilpa-autoilun kanssa käyttää viimeiset öljytipat.

 

Eikös Malesiakin ole suunnitellut korvaavansa Hornetit jollain muulla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No minnekäs ne itänaapurin tuotteet on unohtunut spekulaatioista?

 

Sitä kun ollaan siinä vaiheessa NATO-maa, niin ei siinä itänaapurin tuotteita mietitä :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spekulointia sekundäärisillä argumenteilla sanois joku, nyt pitää vissiin kuiteski miettiä mitä silloin tehdään ja missä "varsovanliitossa" ollaan.

Jos ollaan NATO ssa ostamme koneet melko lailla länsimaisina, jos ollaan vielä(jos EU on olemassa)EU porukkaa ostamme kauhian väännön jälkeen jonkun toimivan EU koneen, luultavasti hiukka jo vanhenevaa mallia olevan, tai sitten sijoitamme rahavarannon johonkin uuteen vuonna -47  ehkä valmistuvaan.

 

Itse näkisin mieluusti tuon tapahtuman ja kaiken kirjoittelun mikä siitäkin seuraa.

Ja optimisti aina saa olla, eli uusi eurofighteri joka valmistuu lentokuntoon 2064. ::)

Vaimokin on silloin 102 vuotias vanha kääkkä. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saab on innokkaasti tarjonnut Norjalle päivitettyä Gripeniä.

http://www.defenseindustrydaily.com/norway-signs-development-agreement-for-jas39n-gripen-03261/

Mielestäni Gripen ei olisi ollenkaan huonompi valinta Suomen ilmavoimien uudeksi hävittäjätyypiksi. Käsittääkseni kone on suhteellisen huokea ylläpitää ja kaiken lisäksi sillä voisi operoida maatietukikohdista moitteita. Eiköhän länsinaapuri antaisi sopivan tarjouksen jos vain haluaisi ::) Mihinkäs Gripenin valinta 1990-luvun alussa lopulta kaatui? Oliko syynä se, että ko. kone oli osittain vielä työn alla?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kun ne ei Gripeniä valinneet 90-luvun alussa, niin ei kait ne valitse sitä 35 vuotta myöhemminkään? Only in Hölmölä ::)

 

Oma veikkaukseni on, että Hornetin korvaavaa konetta ei ole vielä edes insinöörin piirroksissakaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saab on innokkaasti tarjonnut Norjalle päivitettyä Gripeniä.

http://www.defenseindustrydaily.com/norway-signs-development-agreement-for-jas39n-gripen-03261/

Mielestäni Gripen ei olisi ollenkaan huonompi valinta Suomen ilmavoimien uudeksi hävittäjätyypiksi. Käsittääkseni kone on suhteellisen huokea ylläpitää ja kaiken lisäksi sillä voisi operoida maatietukikohdista moitteita. Eiköhän länsinaapuri antaisi sopivan tarjouksen jos vain haluaisi ::) Mihinkäs Gripenin valinta 1990-luvun alussa lopulta kaatui? Oliko syynä se, että ko. kone oli osittain vielä työn alla?

 

 

Gripen oli liian varhaisessa kehitysvaiheessa, että se olisi valittu suomelle. Lisäksi siihen aikaan ei ollut vielä kaksipaikkaista versiota valmiina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma veikkaukseni on, että Hornetin korvaavaa konetta ei ole vielä edes insinöörin piirroksissakaan...

 

Minä puolestani epäilen, että kaikki miehitetyt hävittäjäprojektit, jotka tullaan toteuttamaan on jo aloitettu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä puolestani epäilen, että kaikki miehitetyt hävittäjäprojektit, jotka tullaan toteuttamaan on jo aloitettu...

 

Minä taas uskon, että miehitetyt koneet (sotilas sellaisetkaan) eivät tule katoamaan mihinkään vielä vuosikymmeniin. Jossain määrin kyllä, mutta ei läheskään siinä mittakaavassa, mitä tällä hetkellä futuristit ennustavat  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan, tässä vaiheessa kannattaisi lueskella VL kirjat ja jokunen myöhemminkin aikaansaatu asiatieto.

Täällä ja monessa muussakin maassa joissa ei dollareita pyöri silleen sikana sanois Wagner ei ihan projekteihin tuossa puolustuspuolella ehkä kannattais lähteä.

Parasta toivoen. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä puolestani epäilen, että kaikki miehitetyt hävittäjäprojektit, jotka tullaan toteuttamaan on jo aloitettu...

Minä taas uskon, että miehitetyt koneet (sotilas sellaisetkaan) eivät tule katoamaan mihinkään vielä vuosikymmeniin. Jossain määrin kyllä, mutta ei läheskään siinä mittakaavassa, mitä tällä hetkellä futuristit ennustavat  :)

Minä taas olen Arin kanssa samaa mieltä siinä että yhtään uutta miehitettyä hävittäjää tuskin insinöörien pöydiltä tulee. Jos jotakin vielä ruvetaan väsäämään niin se on joku tosi köyhän miehen malli tyyliin F-5 tai vielä saidemmille Bae Hawk. Nyt olemassa olevia ja kehittelyssä olevia runkoja pystytään kehittämään aika pitkälle lisäämällä uutta avioniikkaa - mukavaa kun uuden suunnittelu kestää kymmeniä vuosia ja maksaa mansikoita. Jotkut jopa sanovat että JSF:tä tultaisiin tekemään kuskiton kone.

 

Joku viisas sanoi joskus että vain jenkeillä olisi ylipäätään varaa kuudennen sukupolven miehitettyyn hävittäjään. USA:llakin olisi rahaa vain kolmeen koneeseen, yksi itään, toinen länteen ja kolmas koulutuskoneeksi kotiin. Eikä niitä koneita uskallettaisi lähettää sotaan, kallis lelu voisi mennä rikki. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kun ne ei Gripeniä valinneet 90-luvun alussa, niin ei kait ne valitse sitä 35 vuotta myöhemminkään? Only in Hölmölä ::)

 

Oisko ne tosiaan Erisoftilla saaneet ne softat jo siihen mennessä sellaiseen kuntoon että ne sietäis ihan oikeaa lentämistä.....  ::)

 

Only in Nakkila....  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli tuo Hornetin hankintakin jo aikanaan niin vaikea juttu poliittisesti, että saapa nähdä, tuleeko Suomelle enää hävittäjiä ollenkaan, oli ne sitten miehitettyjä tai miehittämättömiä. Voipi huonossa tapauksessa olla niin, että kukkahatuilta ei rahaa moisiin tappokoneisiin heru. Hyvä juttu, että asia uskalletaan jo ottaa esille.

 

Ei tosiaan ollut kaukana silloinkaan 80-90 luvun taitteessa, silloin teininä seurasin, että miten tässä käy. Olin jo silloin sitä mieltä, että taisi jäädä Suomen Ilmavoimien viimeiseksi hävittäjäksi tämä hankittava kone. Uusien koneiden hankintaa arvosteltiin siellä sun täällä. Oltiin sitä mieltä, ett Suomi ei niitä tarvitse. Poliitikkojen suulla ja lehdistössä puhuttiin Migien ja Drakenien modernisoinnista ja jopa käytettyjen, modernisoitujen F-4 Phantomien ostosta Israelista tai Turkista yms. höpöhöpöjuttuja. Esitettiin myös "köyhän miehen hävittäjiä", kuten Hawk 200 ja F-viitosia. Asiasta oikeasti perillä olevat eivät kaiketi näin tehneet, mutta hirveä mylläkkä se oli. Ehdotusta oli jos jonkinlaista.

 

Veikkaanpa, että seuraavaakin hävittäjää, jos se tulee, lentää ihan siellä koneessa oleva (ihmis-)kuski. Mutta kyseessä on todennäköisesti jonkun jo olemassa olevan koneen paranneltu versio. Näin siis aivan mututuntumalla veikaten, Katsotaan sitten 2020-luvulla kuinka kävi!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä sen pitää jonkun sortin häivelaitos olla. Sukhoillakin on kai ainakin piirrustuspöydällä moinen (luin jostain) ja se on tod. näk. naapurilla jossakin vaiheessa käytössä. Eri asia on onko noihin varaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esitettiin myös "köyhän miehen hävittäjiä", kuten Hawk 200 ja F-viitosia. Asiasta oikeasti perillä olevat eivät kaiketi näin tehneet, mutta hirveä mylläkkä se oli. Ehdotusta oli jos jonkinlaista.

 

F-20 Tigershark oli esillä..se olisikin ollut hyvä valinta..taloudellinen ja huomattavasti suorituskykyisempi kuin F-18 paitsi aselastin suhteen.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/F-20_Tigershark

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

F-20 Tigershark oli esillä..se olisikin ollut hyvä valinta..taloudellinen ja huomattavasti suorituskykyisempi kuin F-18 paitsi aselastin suhteen.

 

Millä tapaa suorituskykyisempi?  :o Joo, saattaahan se kulkea 0.3 Machia kovempaa, mutta kyllä se on aika toispainoinen asia kokonaiskuvaa katsellessa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin olikin joo, mutta projektin toteutumista pidettiin aika epätodennäköisenä. En tiedä oliko koneesta vakavasti kukaan kiinnostunut. Sen takia Suomessakaan sitä ei kai kovin vakavasti pohdittu. Halpa se olisi ehkä ollut, jos tilauksia olisi tullut riittävästi. F-20 projektin PR-miehenä toimi, ei enempää, eikä vähempää kuin itse Chuck Yeager, taisi oikein toimia koelentäjänäkin projektissa. Ainakin PR-mielessä, jos ei muuten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään