Esa Sairio

Digikuvien katselu ja resoluutiot?

6 viestiä aiheessa

Käytän digikuvien katseluun Sony- HDTV:tä, jonka kokonäytön resoluutio on 1920 x 1080 pixeliä.

Normaalisti digikuvat diaesitystilassa näkyvät 4:3- resoluutiolla ja muodolla, kuten ne on digikameralla otettukin eli pixelit ovat 1440 x 1080.

Kuitenkin tietokoneessani voi asettaa minkä tahansa digikuvan näytön (=työpöydän) taustakuvaksi ja silloin voi kuvasuhdetta muuttaa Windowsista. Tällöin kuva hieman zoomautuu, jolloin ylhäältöä ja lahaalta jää hieman pois, jotta 4:3- kuva täyttää leveydeltään 16:9- näytön.

Millä tavoin pitäisi toimia, jotta voisin katsella kaikkia digikuviani samalla tavoin kuin työpöydän taustakuvaa, eli zoomattuna leveäksi.

Tarkoitan tietenkin asetuksia, joilla kuvia voi sulavasti katsella "laajakuvina" esim. Diashown avulla.

Ohessa pari kuvaa kertomaan tilanteesta:

[ attachment removed ]

Diashow näyttää digikuvat tällaisena

[ attachment removed ]

Haluasin näyttää ne tässä koossa

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aihe on osittain aktuelli myös meillä.

En kuitenkaan osaa auttaa kun ei se kuitenkaan taida olla telkun kuvakoon säädöistä kiinni.

Minulla on myös Sonyn 40" mutta tietokone on iMac ja siitä diashow  tulee täysikokoisena.

Onko sinulla tietokoneen kaapeli kytketty telkun "pc" sisäänmenoon vai hdmi:n kautta? Minä en ole vielä saanut sitä Hdmi:tä toimimaan.

Syvennyin asiaan vielä kerran ja nyt toimii Hdmi:n kautta ja laatu on "erittäin hyvä, ellei täydellinen"!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aihe on osittain aktuelli myös meillä.

En kuitenkaan osaa auttaa kun ei se kuitenkaan taida olla telkun kuvakoon säädöistä kiinni.

Minulla on myös Sonyn 40" mutta tietokone on iMac ja siitä diashow  tulee täysikokoisena.

Onko sinulla tietokoneen kaapeli kytketty telkun "pc" sisäänmenoon vai hdmi:n kautta? Minä en ole vielä saanut sitä Hdmi:tä toimimaan.

Syvennyin asiaan vielä kerran ja nyt toimii Hdmi:n kautta ja laatu on "erittäin hyvä, ellei täydellinen"!

HDMI.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa kuitenkin tehdä ns. "lopullinen ratkaisu" ja ottaa kuvat suoraan

16:9 kuvasuhteeseen, joka tarjoaa paljon enemmän vaihtoehtoja rajauksiin

ja sommitteluun. Noista 4:3 kuvista ei ole kuin riesaksi. Toki arkistoissa niitä

piisaa. Itse ole valinnut 4:3 kuvista parhaat ja rajannut niistä 16:9 kuvia.

Pixeleitä on syytä olla vähintään tuon fullHD:n verran. Minullakin on Sonyn

40 tuumainen fullHD ja kuvat ovat aivan mahtavia edellyttäen että näytön-

ohjaimesta saa ulos tuon 1920x1080 HDMI:n kautta!!!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa kuitenkin tehdä ns. "lopullinen ratkaisu" ja ottaa kuvat suoraan

16:9 kuvasuhteeseen, joka tarjoaa paljon enemmän vaihtoehtoja rajauksiin

ja sommitteluun. Noista 4:3 kuvista ei ole kuin riesaksi. Toki arkistoissa niitä

piisaa. Itse ole valinnut 4:3 kuvista parhaat ja rajannut niistä 16:9 kuvia.

Pixeleitä on syytä olla vähintään tuon fullHD:n verran. Minullakin on Sonyn

40 tuumainen fullHD ja kuvat ovat aivan mahtavia edellyttäen että näytön-

ohjaimesta saa ulos tuon 1920x1080 HDMI:n kautta!!!

Kameramme ei ota 16:9-kuvia, ainoastaan 4:3. Laite on Canon PowerShot A 75, 3,2Mpixels.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kameramme ei ota 16:9-kuvia, ainoastaan 4:3. Laite on Canon PowerShot A 75, 3,2Mpixels.

yES

Lopullisella ratkaisulla tarkoitin, että kannattaa hankkia sellainen kamera, joka ottaa 16:9 kuvia.

Sen jälkeen homma on yksinkertaista ja voit keskittyä kuvaamiseen ja kuvien katseluun! 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään