Guest jasonjep

Vaaratilanne eilen Hki-Vantaalla

44 viestiä aiheessa

Mitenkäs Ari ja Jaska sekä kaikki muut ammatikseen lentävät montakos ylösvetoa olette tehneet uranne aikana?

En ole ammattilentäjä, mutta kyllä sitä kerran vuodessa vähintään ylösvedon saa tehdä. Joskus parikin kertaa päivässä. Normihommia, sanoisin. Ainakin PPL-puolen C172-laajarunkokalustolla.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta eikös tässä lentomatkustusta muutenkin olisi suositeltava välttää ja vähentää näinä lämmenneinä aikoina?

 

Offtopic: Miten niin, maailmallahan on ollut poikkeuksellisen kylmä talvi, NASAn mukaan maailmanlaajuisesti joulu-helmikuun välinen aika on ollut viilein 14 vuoteen.

 

Lähde: http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2008/03/623117

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua vain ihmetyttää, että noista lööpeitä tällä(kin) palstalla syntyy tollanen poru. Pankaa nyt (ne jotka ei sitä muuten tiedä) vihdoin tuo ilmailutoimittajien juttu "suosikkeihin" tai printatkaa ulos ja tehkää vaikka huoneentaulu. Ei tuo teksti pitäs kummosta "luullun ymmärtämistä" vaativan jotta tajuaa mitä siinä sanotaan.

Markku    

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos jotain hyvää pitää sanoa jutusta, niin positiivista sinänsä että ilmailusta ylipäätään uutisoidaan!

 

En kyllä ymmärrä miten voit nähdä sen hyvänä, että ilmailun uutisointi on tätä tasoa vielä nykypäivänä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kyllä ymmärrä miten voit nähdä sen hyvänä, että ilmailun uutisointi on tätä tasoa vielä nykypäivänä?

 

En ole varma luetun ymmärtämisen tasosta nykypäivänä, mutta mielestäni en missään kohtaa puhunut ilmailun uutisoinnin tasosta...??

 

-Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole varma luetun ymmärtämisen tasosta nykypäivänä, mutta mielestäni en missään kohtaa puhunut ilmailun uutisoinnin tasosta...??

 

-Oskari

 

Juttujesi perustella on mielestäsi ihan ok, että vastaavan kaltaisia keissejä uutisoidaan kunhan vain ilmailusta uutisoidaan jotain?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juttujesi perustella on mielestäsi ihan ok, että vastaavan kaltaisia keissejä uutisoidaan kunhan vain ilmailusta uutisoidaan jotain?

 

Ja nämä asiathan liittyivät varmasti viestin aloittajan aiheeseen(ko)?  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juttujesi perustella on mielestäsi ihan ok, että vastaavan kaltaisia keissejä uutisoidaan kunhan vain ilmailusta uutisoidaan jotain?

 

Joku on joskus sanonut jotain intternetissä väittelemisestä...  ;)

Mielummin luen ilmailusta kuin pitsinnypläyksestä. Uutisoinnin tasolle tulee hymähdeltyä useamminkin  :)

Piste.

 

-Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Offtopic: Miten niin, maailmallahan on ollut poikkeuksellisen kylmä talvi, NASAn mukaan maailmanlaajuisesti joulu-helmikuun välinen aika on ollut viilein 14 vuoteen.

 

Lähde: http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2008/03/623117

 

Offtopic 2: National Post uutisoi Forget global warming: Welcome to the new Ice Age

 

Joku professori kehottaa ihmisiä ennemmin vetämään turkiksia päälle kuin lähtemään mukaan tähän ilmastonlämpenemishysteriaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole ammattilentäjä, mutta kyllä sitä kerran vuodessa vähintään ylösvedon saa tehdä. Joskus parikin kertaa päivässä. Normihommia, sanoisin. Ainakin PPL-puolen C172-laajarunkokalustolla.  :D

 

Siimeksen Matin toimiessa AAW:n lennonopettajana, vei AAW hänet kisaporssensa kyytiin keimolaan.

Pääsuoran jarrutukseen mentäessä kuului Matin lakooninen komento; " Ei mahdu, vedä yli".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OHO.."vaaratilanne" ja taas samaa pa**aa. Eilen muuten veti yli paljon isompi kone  ;D ;D , onko se poru kesäkuun 15. päivän iltalehdessä kun joku keksii että "Air Finlandin Junpo ei löytänyt kiitorataa lentäjien lakon takia".  :o

 

Näin ja kuuntelin MD11 ylösvedon.

 

Rataa ylittäneellä , luvan saaneella , koneella kesti kai pari sekuntia normaalia kauemmin jolloin laskeutuva kone veti ylös. Ylösveto tapahtui tosin lähes kynnykseltä ja uskoakseni ohjaamomiehistön toimesta. Lennonjohto venytti laskulupaa seuraten rataa ylittävää konetta eikä ehtinyt antaa lupaa laskeutua eikä käskeä "go around" mutta MD11 vaan lähti kuin ohjus takaisin taivaaseen.  :o :o :o  (Tähän ei tarvihe liittää niittiä MD11 tehoista ja lussuista, kaikki ne nousee hyvin pienellä kuormalla.)

 

Niin Ja , Ei , sillä ei ole väliä mikä kone ylitti rataa.

 

- Voi Ihmettä -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko vähän tunkeutua tähänkin aiheeseen.

 

Eikös se enempi olisi vaaratilanne jos takaa tuleva kone ei vedä yli? Tilannehan on edelleen hallussa eikä vaaraa vielä ole.

Hallittu tilanne muuttuisi vaaralliseksi jos pilotit eivät reagoisi ja tekisi ylösvetoa, kun radalla on vielä toinen kone.

Törmäyksen estäminen ei voi olla vaaratilanne. Vaaratilanne syntyy jos ylösvetoa ei tehtäisi.

 

Rinnastaen autoliikenteeseen:

"Kato rekka tulee kovaa oikeelta! Ei mitään, se tulee kolmion takaa. VARO! Mut se tulee kolmion takaa!" *RYSÄHDYS*

 

Olisiko kuitenkin kannattanut väistää, eikä olla oikeassa? -ja vammautunut tai tappanut jommankumman tai molemmat??

Ihan tästä ei ole ylösvedossa kyse, mutta molemmissa tapauksissa voi ja saa käyttää järkeään. Vai mitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Eikös se enempi olisi vaaratilanne jos takaa tuleva kone ei vedä yli?

 

Kyllä. Käsittääkseni ylösvedon tarkoitus on välttää vaaratilanteen syntyminen.

 

Ilmeisesti näin termien osalta on hieman hämmennystä, mikä on "vaaratilanne". Onko se tilanne jossa uhkaa/meinaa/on mahdollista rysähtää, vai onko se silloin kun rysähtää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko se tilanne jossa uhkaa/meinaa/on mahdollista rysähtää, vai onko se silloin kun rysähtää?

Jos tuo Osakan Läski-Mädäri ei olisi väistänyt ja näin ollen liiskannut sen rullailleen koneen, niin eihän se vaaratilanne olisi ollut, vaan "incidentti".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole ollut liikennelentäjä mutta aikanaan keskustelin ainakin Böge Hielmin kanssa aiheesta, miten ylösveto käy pienillä DH korkeuksilla, ILS Cat III yms.

Muistaakseni Böge sanoi, että pyörät koskettavat tai saattavat koskettaa rataa, eihän se alaspäin valuminen sekunnissa lopu, kun tehot pannaan päälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saipa lähestyvän koneen miehistö lisätiimaa 5 - 10 minsaa.  ;)

 

Kuten tuolla alussa sanoin,

tuo oli normaalia, lennonjohtajan suorittamaa, porrastusta muuhun liikenteeseen nähden.

 

Kannattaa muistaa, että kun kone on VMC:ssä se on väistövelvollinen muuhun liikenteeseen nähden. Ihan sama kuinka iso kone on kyseessä ja missä lennon vaiheessa.

Sääolosuhteet ratkaisevat. :thmbup:

 

Kyllä sitä IMC:ssäkin pitää väistää toista konetta, kuka hullu sitä ajaisi pahki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saipa lähestyvän koneen miehistö lisätiimaa 5 - 10 minsaa.  ;)

 

Se on kaikki kotio päin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään