Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2008 Mitenkäs Ari ja Jaska sekä kaikki muut ammatikseen lentävät montakos ylösvetoa olette tehneet uranne aikana? En ole ammattilentäjä, mutta kyllä sitä kerran vuodessa vähintään ylösvedon saa tehdä. Joskus parikin kertaa päivässä. Normihommia, sanoisin. Ainakin PPL-puolen C172-laajarunkokalustolla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2008 mutta eikös tässä lentomatkustusta muutenkin olisi suositeltava välttää ja vähentää näinä lämmenneinä aikoina? Offtopic: Miten niin, maailmallahan on ollut poikkeuksellisen kylmä talvi, NASAn mukaan maailmanlaajuisesti joulu-helmikuun välinen aika on ollut viilein 14 vuoteen. Lähde: http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2008/03/623117 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2008 Minua vain ihmetyttää, että noista lööpeitä tällä(kin) palstalla syntyy tollanen poru. Pankaa nyt (ne jotka ei sitä muuten tiedä) vihdoin tuo ilmailutoimittajien juttu "suosikkeihin" tai printatkaa ulos ja tehkää vaikka huoneentaulu. Ei tuo teksti pitäs kummosta "luullun ymmärtämistä" vaativan jotta tajuaa mitä siinä sanotaan. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2008 Jos jotain hyvää pitää sanoa jutusta, niin positiivista sinänsä että ilmailusta ylipäätään uutisoidaan! En kyllä ymmärrä miten voit nähdä sen hyvänä, että ilmailun uutisointi on tätä tasoa vielä nykypäivänä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2008 En kyllä ymmärrä miten voit nähdä sen hyvänä, että ilmailun uutisointi on tätä tasoa vielä nykypäivänä? En ole varma luetun ymmärtämisen tasosta nykypäivänä, mutta mielestäni en missään kohtaa puhunut ilmailun uutisoinnin tasosta...?? -Oskari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2008 En ole varma luetun ymmärtämisen tasosta nykypäivänä, mutta mielestäni en missään kohtaa puhunut ilmailun uutisoinnin tasosta...?? -Oskari Juttujesi perustella on mielestäsi ihan ok, että vastaavan kaltaisia keissejä uutisoidaan kunhan vain ilmailusta uutisoidaan jotain? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2008 Juttujesi perustella on mielestäsi ihan ok, että vastaavan kaltaisia keissejä uutisoidaan kunhan vain ilmailusta uutisoidaan jotain? Ja nämä asiathan liittyivät varmasti viestin aloittajan aiheeseen(ko)? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2008 Juttujesi perustella on mielestäsi ihan ok, että vastaavan kaltaisia keissejä uutisoidaan kunhan vain ilmailusta uutisoidaan jotain? Joku on joskus sanonut jotain intternetissä väittelemisestä... Mielummin luen ilmailusta kuin pitsinnypläyksestä. Uutisoinnin tasolle tulee hymähdeltyä useamminkin Piste. -Oskari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2008 Offtopic: Miten niin, maailmallahan on ollut poikkeuksellisen kylmä talvi, NASAn mukaan maailmanlaajuisesti joulu-helmikuun välinen aika on ollut viilein 14 vuoteen. Lähde: http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2008/03/623117 Offtopic 2: National Post uutisoi Forget global warming: Welcome to the new Ice Age Joku professori kehottaa ihmisiä ennemmin vetämään turkiksia päälle kuin lähtemään mukaan tähän ilmastonlämpenemishysteriaan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2008 En ole ammattilentäjä, mutta kyllä sitä kerran vuodessa vähintään ylösvedon saa tehdä. Joskus parikin kertaa päivässä. Normihommia, sanoisin. Ainakin PPL-puolen C172-laajarunkokalustolla. Siimeksen Matin toimiessa AAW:n lennonopettajana, vei AAW hänet kisaporssensa kyytiin keimolaan. Pääsuoran jarrutukseen mentäessä kuului Matin lakooninen komento; " Ei mahdu, vedä yli". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2008 OHO.."vaaratilanne" ja taas samaa pa**aa. Eilen muuten veti yli paljon isompi kone ;D , onko se poru kesäkuun 15. päivän iltalehdessä kun joku keksii että "Air Finlandin Junpo ei löytänyt kiitorataa lentäjien lakon takia". Näin ja kuuntelin MD11 ylösvedon. Rataa ylittäneellä , luvan saaneella , koneella kesti kai pari sekuntia normaalia kauemmin jolloin laskeutuva kone veti ylös. Ylösveto tapahtui tosin lähes kynnykseltä ja uskoakseni ohjaamomiehistön toimesta. Lennonjohto venytti laskulupaa seuraten rataa ylittävää konetta eikä ehtinyt antaa lupaa laskeutua eikä käskeä "go around" mutta MD11 vaan lähti kuin ohjus takaisin taivaaseen. :o (Tähän ei tarvihe liittää niittiä MD11 tehoista ja lussuista, kaikki ne nousee hyvin pienellä kuormalla.) Niin Ja , Ei , sillä ei ole väliä mikä kone ylitti rataa. - Voi Ihmettä - Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2008 Pakko vähän tunkeutua tähänkin aiheeseen. Eikös se enempi olisi vaaratilanne jos takaa tuleva kone ei vedä yli? Tilannehan on edelleen hallussa eikä vaaraa vielä ole. Hallittu tilanne muuttuisi vaaralliseksi jos pilotit eivät reagoisi ja tekisi ylösvetoa, kun radalla on vielä toinen kone. Törmäyksen estäminen ei voi olla vaaratilanne. Vaaratilanne syntyy jos ylösvetoa ei tehtäisi. Rinnastaen autoliikenteeseen: "Kato rekka tulee kovaa oikeelta! Ei mitään, se tulee kolmion takaa. VARO! Mut se tulee kolmion takaa!" *RYSÄHDYS* Olisiko kuitenkin kannattanut väistää, eikä olla oikeassa? -ja vammautunut tai tappanut jommankumman tai molemmat?? Ihan tästä ei ole ylösvedossa kyse, mutta molemmissa tapauksissa voi ja saa käyttää järkeään. Vai mitä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2008 Eikös se enempi olisi vaaratilanne jos takaa tuleva kone ei vedä yli? Kyllä. Käsittääkseni ylösvedon tarkoitus on välttää vaaratilanteen syntyminen. Ilmeisesti näin termien osalta on hieman hämmennystä, mikä on "vaaratilanne". Onko se tilanne jossa uhkaa/meinaa/on mahdollista rysähtää, vai onko se silloin kun rysähtää? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2008 Onko se tilanne jossa uhkaa/meinaa/on mahdollista rysähtää, vai onko se silloin kun rysähtää? Jos tuo Osakan Läski-Mädäri ei olisi väistänyt ja näin ollen liiskannut sen rullailleen koneen, niin eihän se vaaratilanne olisi ollut, vaan "incidentti". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2008 En ole ollut liikennelentäjä mutta aikanaan keskustelin ainakin Böge Hielmin kanssa aiheesta, miten ylösveto käy pienillä DH korkeuksilla, ILS Cat III yms. Muistaakseni Böge sanoi, että pyörät koskettavat tai saattavat koskettaa rataa, eihän se alaspäin valuminen sekunnissa lopu, kun tehot pannaan päälle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2008 Jos tuo Osakan Läski-Mädäri ei olisi väistänyt ja näin ollen liiskannut sen rullailleen koneen, niin eihän se vaaratilanne olisi ollut, vaan "incidentti". Nushitaan nyt sitä pilkkua: accident olisi oikeampi termi. http://en.wikipedia.org/wiki/Accidents_and_incidents_in_aviation Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2008 Saipa lähestyvän koneen miehistö lisätiimaa 5 - 10 minsaa. Kuten tuolla alussa sanoin, tuo oli normaalia, lennonjohtajan suorittamaa, porrastusta muuhun liikenteeseen nähden. Kannattaa muistaa, että kun kone on VMC:ssä se on väistövelvollinen muuhun liikenteeseen nähden. Ihan sama kuinka iso kone on kyseessä ja missä lennon vaiheessa. Sääolosuhteet ratkaisevat. Kyllä sitä IMC:ssäkin pitää väistää toista konetta, kuka hullu sitä ajaisi pahki. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2008 Saipa lähestyvän koneen miehistö lisätiimaa 5 - 10 minsaa. Se on kaikki kotio päin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2008 Ja ennenkaikkea matkustajat saivat samaan rahaan mahtavaa MD-11 performancea muutaman minuutin lisää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla