Mikko Sokero

150 suomalaista mäntämoottorikonetta vaatii pikaista huoltoa

24 viestiä aiheessa

Joku voisi varmaankin kertoa mitä kone/moottorityyppejä tämä koskee ilman, että jokaisen tarvitsee tutkia linkin takana olevia linkkejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus uutisessa manitun linkin Tiedote 1 kautta löytyvästä Emergency AD tiedostosta 2008-06-51_Emergency.pdf:

 


  • This emergency airworthiness directive (AD) 2008-06-51 is sent to all owners and operators  of Lycoming Engines IO, (L)IO, TIO, (L)TIO, AEIO, AIO, IGO, IVO, and HIO series reciprocating  engines, Teledyne Continental Motors (TCM) TSIO-360-RB reciprocating engines, and Superior Air  Parts, Inc. IO-360 series reciprocating engines with certain Precision Airmotive LLC RSA-5 and  RSA-10 series fuel injection servos.

 

Toinen tiedotelinkki vie Mandatory Service Bulletin -tiedostoon, jossa käydään läpi tarvittavat vaiheet ongelman poistamiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimenpiteen kohteena ovat siis mäntämoottorikoneet, joissa on polttoaineen ruiskutus (I=Injection). Piper Arrow, Piper Aztec, Navajo ja Chieftain tulevat ensiksi mieleen. Cessnoista C-185 ja C-206, eli isommat Cessnat plus 2-moottoriset. Muilla valmistajilla on tietysti myös lisää malleja, joissa on ruiskutusmoottori.

 

Ei koske siis mm. C-150/152, C-172 tai C-182-koneita tai Piper Cherokeeta, joissa on tavallinen kaasutin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä on itse asiassa pikkunippeli, joka maksaa noin 1 euron verran, mutta se sijaitsee sellaisessa paikassa polttoaineensyöttöä, että jos se löystyy ja irtoaa, polttoaineen saanti vaikeutuu tai loppuu. Turvallisuuden takaamiseksi moottori on tarkastettava. Australiassa tarkastus koskee noin 3000 konetta.

 

http://www.theaustralian.news.com.au/story/0,25197,23372137-23349,00.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimenpiteen kohteena ovat siis mäntämoottorikoneet, joissa on polttoaineen ruiskutus (I=Injection). Piper Arrow, Piper Aztec, Navajo ja Chieftain tulevat ensiksi mieleen. Cessnoista C-185 ja C-206, eli isommat Cessnat plus 2-moottoriset. Muilla valmistajilla on tietysti myös lisää malleja, joissa on ruiskutusmoottori.

 

Ei koske siis mm. C-150/152, C-172 tai C-182-koneita tai Piper Cherokeeta, joissa on tavallinen kaasutin.

 

Onhan noita 172:iakin ruiskumoottorilla. Suomessakin ainakin 7 kpl (olipa yksi C150:kin :P). Pikaisella ilma-alusrekisterin silmäyksellä myös iso liuta Mauleja, Beechejä jne., useita experimentaleja, lähes kaikki maan taitolentokoneet, kaikki Bravot ja niin edelleen käyttää IO:ta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tämä voi olla mahdollista? Onko tämä joku aprillipila? Eihän lycosauruksessa voi olla mitään vikaa, koska sitä on tälläkin palstalla kehuttu maasta taivaaseen samalla kun on poljettu surkeita diisseleitä suohon  :o  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tämä voi olla mahdollista? Onko tämä joku aprillipila? Eihän lycosauruksessa voi olla mitään vikaa, koska sitä on tälläkin palstalla kehuttu maasta taivaaseen samalla kun on poljettu surkeita diisseleitä suohon  :o  :laugh:

 

Eikö se melkein ole viimeaikoina ollut just toisinpäin? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tämä voi olla mahdollista? Onko tämä joku aprillipila? Eihän lycosauruksessa voi olla mitään vikaa, koska sitä on tälläkin palstalla kehuttu maasta taivaaseen samalla kun on poljettu surkeita diisseleitä suohon  :o  :laugh:

 

Tässä onki menty metsään kun on lähdetty uusimaan jotain wanhaa osaa polttoainejärjestelmässä. Bulletinin mukaan 2006 elokuussa on otettu uudesta materiaalista tehty tiiviste käyttöön ja tämä materiaali on syypää ongelmaan. Ei ois kannattanu uudistaa sitäkään  ;)

 

t. Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cessnoista C-185 ja C-206, eli isommat Cessnat plus 2-moottoriset.

 

Tuossa listassa oli Contilta vain 360 kuutioinen, joten ei koske näitä isompia Cessnoja, joissa on 470 tai 520. Uusissa C206:ssa on sitten Lyco, joten niitä koskee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö se melkein ole viimeaikoina ollut just toisinpäin? :P

 

Meinasin sanoa vähän samaa Samille. Enkä oikein jaksa ymmärtää kyseistä  kommenttia muutenkaan. Vikoja voi olla missä ja minkätyyppisessä moottorissa vaan ja jos niitä löytyy, ne pitää korjata...niin tämä systeemi toimii ja tekee itsestään mahdollisimman turvallisen.

 

Onhan täällä ollut aiemmin myös diesel-moottoreita "kritisoivia" kirjoituksia, osa faktoihin ja osa tunteisiin perustuvia....jokatapauksessa tämä ähäkutti-efekti on nähty ennenkin kun jotain on kritisoitu ja myöhemmin on tullut jotain eteen "toiselle ratkaisulle" tms. Ja siis ihan näiden moottorikeskusteluiden ulkopuollellakin ;-)

 

Henkilökohtaisena mielipiteenä yhä pidän näitä vanhoja ja koeteltuja moottoriratkaisuja turvallisempina, kuin uusia diesel-moottoreita. Ja turvallisuudesta en ole valmis tinkimään oman tai läheisteni kohdalla. Siispä en koneeseeni diesel-moottoria asenna tai sellaisella koneella juurikaan lennä. Jokainen tekee ratkaisunsa itse. Dieseleistä vaan on nyt (ihan viimeaikoinakin) ollut aivan liikaa esimerkkejä ja puoltoja sille, että vähän kokeellista koko touhu vielä valitettavasti on. Toki niissä on etunsa, mutta valitettavaa että vielä tällä hetkellä halvemmat kustannukset lentää eivät tule ilmaiseksi :-(

 

Itse toivoisin asiasta lähinnä asiallista keskustelua, en mitään leiriytymisiä ja ähäkutti-kommentteja tai piikittelyjä.

 

t. tero

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonkohan tuon n. euron nippelin vaihtokustannukset tulevat olemaan? Sitäkään ei varmaan saa tehdä itse, vaikka ei olisikaan mikään amerikan temppu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Australiassa ongelma on siinä, että kyseeseen tulevat pienkoneet ovat hajallaan ympäri takamaita - eivätkä saa lentää, ennenkuin mekaanikko on käynyt tarkastamassa ja tarvittaessa vaihtamassa kyseisen osan.

 

Listaan kuuluu kaiketi myös helikoptereista ainakin R44, jossa wikin mukaan on Lycomingin ruiskutusmoottori.

 

Uudessa Seelannissa tarkastuksen kohteina on noin 300 konetta ja kopteria, mistä tulin huomanneeksi joidenkin mäntämoottorikopterien myös kuuluvan listaan:

 

http://www.radionz.co.nz/news/latest/200803141649/19bcecd0

 

http://news.theage.com.au/engineers-begin-fixing-plane-problem/20080314-1zdq.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AD:n kohdasta Compliance: "You are responsible for having the actions required by this AD performed before further

flight, unless the actions have already been done. The actions required by this AD must be done by an

FAA-licensed mechanic."

 

Mites tuon tekeminen onnistuu Suomessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Euroopan unionin yhteisen ilmailuviranomaisen EASA:n päätöksen 2/2003 mukaisesti suunnitteluvaltion lentokelpoisuusmääräyksen

noudattaminen on ilma-aluksen jatkuvan lentokelpoisuuden edellytyksenä. Määräyksen mukaisen toimenpiteen saa tehdä ja kuitata,

jollei Ilmailuhallinto määrää toisin, se jolla ilmailumääräyksen AIR M2-1, AIR M4-1, AIR M5-3, AIR M5-10, AIR M6-1, OPS M2-10,

JAR-OPS 1 tai JAR OPS 3 mukaisesti on oikeus tehdä kyseisen ilma-aluksen tai -välineen määräaikaishuoltoja.

 

Jotenkin näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enkä oikein jaksa ymmärtää kyseistä  kommenttia muutenkaan. Vikoja voi olla missä ja minkätyyppisessä moottorissa vaan ja jos niitä löytyy, ne pitää korjata...niin tämä systeemi toimii ja tekee itsestään mahdollisimman turvallisen.

 

Ymmärrän täysin pointtisi mitä haet ja tekniikan ihmisenä tiedän että kaikilla on vikoja ja korjauksia tulee jatkossakin olemaan.

 

Itse taas ihmettelen aina sitä että täällä ei voi koskaan heittää mitään kieliposkella vaan jutun pitää olla pelkkää faktaa ja haudan vakavasti esitettynä?  ??? Eikai tämä mikään käräjäsali ole vaikka tuomioita tuleekin? Tietysti muistat mainita samanlaisista kommenteista noita vanhoja jääriäkin? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän täysin pointtisi mitä haet ja tekniikan ihmisenä tiedän että kaikilla on vikoja ja korjauksia tulee jatkossakin olemaan.

 

Itse taas ihmettelen aina sitä että täällä ei voi koskaan heittää mitään kieliposkella vaan jutun pitää olla pelkkää faktaa ja haudan vakavasti esitettynä?  ??? Eikai tämä mikään käräjäsali ole vaikka tuomioita tuleekin? Tietysti muistat mainita samanlaisista kommenteista noita vanhoja jääriäkin? ;)

 

Sen takia koitetaan pitää keskustelua vakavana ( ainakin tässä topicissa) , koska kyseessä on vakava asia aina, jos ja kun se voi MILLÄÄN tavalla ilmailuturvallisuutta vaarantaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

No ei tuo Samin kommentti nyt ollut kuitenkaan omiaan lentoturvallisuutta vaarantamaan. Eri tasolla olevia asioita tämä foorumilla jauhaminen ja lentoturvallisuus, nääs ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei tuo Samin kommentti nyt ollut kuitenkaan omiaan lentoturvallisuutta vaarantamaan. Eri tasolla olevia asioita tämä foorumilla jauhaminen ja lentoturvallisuus, nääs ;)

 

Niin, mutta. tämän oli vissiin tarkoitus olla HUOMAUTUKSENA niille ketä tämä koskee, ei silloin se tarkoita sitä että kun suht vakavasta asiasta on kysymys niin tarvitse heitellä mitään kieliposkella juttuja.

Sori jos suututin jonkun, tää nyt oli tällasta avautumista.

Dont be mad :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei tuo Samin kommentti nyt ollut kuitenkaan omiaan lentoturvallisuutta vaarantamaan. Eri tasolla olevia asioita tämä foorumilla jauhaminen ja lentoturvallisuus, nääs ;)

Sami prkle! Olet pudottamassa koneita taivaalta tehokkaammin kuin ilmatorjunta!  :laugh: :laugh: :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mutta. tämän oli vissiin tarkoitus olla HUOMAUTUKSENA niille ketä tämä koskee, ei silloin se tarkoita sitä että kun suht vakavasta asiasta on kysymys niin tarvitse heitellä mitään kieliposkella juttuja.

Sori jos suututin jonkun, tää nyt oli tällasta avautumista.

Dont be mad :D

 

Joo ei tästä kannata vetää kierroksia.

 

Toivottavasti lentokoneteollisuudella on muitakin tiedotuskanavia kuin tämä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tämä AD koskee niitä moottoreita ja bensaservoja jotka on huollettu/peruskorjattu 22.08.2006 jälkeen.

 

snip

 

© This AD applies to the following reciprocating engines with an installed Precision

Airmotive LLC, RSA-5 or RSA-10 series fuel injection servo, having a servo plug gasket, part

number (P/N) 365533, installed under the fuel injection servo plug, P/N 383493:

(1) Lycoming Engines IO, (L)IO, TIO, (L)TIO, AEIO, AIO, IGO, IVO, and HIO series

reciprocating engines, regardless of displacement, either new, rebuilt, overhauled, or repaired since

August 22, 2006, and/or with an affected fuel injection servo installed either new, rebuilt, overhauled,

or repaired since August 22, 2006.

(2) Teledyne Continental TSIO-360-RB reciprocating engines, either new, rebuilt,

overhauled, or repaired since August 22, 2006, and/or with an affected fuel injection servo installed

either new, rebuilt, overhauled, or repaired since August 22, 2006.

(3) Superior Air Parts, Inc. IO-360 series reciprocating engines, either new, rebuilt,

overhauled, or repaired since August 22, 2006, and/or with an affected fuel injection servo installed

either new, rebuilt, overhauled, or repaired since August 22, 2006.

3

(4) This AD also applies to any other Precision Airmotive LLC fuel injection servos received

since August 22, 2006, or any fuel injection servos that have had the fuel injection servo plug, P/N

383493, removed during maintenance since August 22, 2006.

 

snap

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään