Ville Elomaa

Nikon D60 / Canon 450D

20 viestiä aiheessa

Tulipa tässä taas kerran kamerakuume ja olen siis miettinyt nykyisen digikompaktin vaihtamista järkkäriin.

Lähinnä nämä kaksi uutuutta kiinnostavat. Minulla on ollut filmijärkkäri, mutta ei digijärkkäriä aiemmin.

Olen aika tavalla menossa tuon D60:n suuntaan, osittain koska se on jo saatavilla, osittain siksi, että minulla

on nytkin Nikon (vaikken tosin ole mikään vannoutunut jokin tietyn kameramerkin kannattaja) ja myös sen takia

että epäilen etten hyödy kalliimman 450D:n ominaisuuksista niin paljon, että kannattaisi maksaa niistä.

Suurimmat erot 450D:ssä verrattuna D60:een lienevät  LiveView -toiminto, uusi kenno ja 12 mpix -tarkkuus sekä

laajempi automaattitarkennus. Siihen on vaikeampi sanoa mitään, onko jommassa kummassa esimerkiksi parempi kuvaprosessori.

Ensinnäkin tuo LiveView ei tunnu kovin tarpeelliselta, kun näyttö ei kumminkaan ole kääntyvä. Nykyisessä CoolPix 8800:ssa on

kääntyvä näyttö, mutta olen käyttänyt sitä kuvaamiseen äärimmäisen harvoin, koska yleensä siitä LCD:stä ei kuvatessa näe mitään - tuttua varmaan kaikille.

Vaikka tuossa 450D:ssä on 12 mpix tarkkuus, olen vähän skeptinen, hyötyykö siitä yhtään mitään varsinkin kun tuossa

on pienempi kenno kuin D60:ssä ja silti siitä otetaan 2 mpix enemmän irti. Epäilyttää vähän. 450D:n uusi kenno on CMOS-kenno.

Mikä on CMOS-kenno ja onko siitä itsessään jotain etua?

Mitä tulee Canonin 9 pisteen automaattitarkennukseen vs Nikonin kolmen pisteen, olen tuosta lukenut jostain arvostelusta, että kyse

olisi enemmäkin siitä, miten olet tottunut kuvaamaan kohdetta eli oletko tottunut sihtaamaan enemmän vai hyödyntämään

esimerkiksi 9-pisteistä tarkennusta.

Kommentteja, mielipiteitä?

- Ville -

PS. Huomasin muuten tuota D60 googlaillessani, että ainakin täällä Suomessa tuntuu olevan melkoista

yhteishinnoittelua eri kameraliikkeissä, tuon kameran kitti 18-55 vr -objektiivilla kun maksaa voi sanoa

joka paikassa saman 699 euroa. Tekisi mieli valittaa kilpailuvirastoon kilpailun puuttumisesta tällä alalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kappas!

Itselläni on myös  Nikon Coolpix 8800 nykyisenä kamerana ja olen tekemässä siirtymää digijärkkärien maailmaan ja vaihtoehdoiksi ovat muodostumassa samat kamerat kuin sinulla. Listalla oli myös alkujaan D40x, mutta timelapse -toiminnon uupuminen tiputti sen pois.

Timelapsesta kysyisin että mitä tarkoittaa Nikonissa "IR optional" ja tarkoittaako Canonissa maininta "by USB cable and PC" todellakin sitä, ettei kamera kuvaa timelapsea ns. itsenäisesti?

Putkipuolella olen miettinyt aloittaa yhdellä "kaiken kattavalla" objektiivilla ja ajan kanssa hankkia ns. laatulasia kumpaankin päähän.

Vaihtoehtoina kandidaatteihin on mietityttänyt Tamronin AF 28-300mm F/3.5-6.3 XR Di VC /Ca (Canon) ja Tamron AF 18-250mm F/3.5-6.3 LD ASP Motor Macro (Nikon). Onko hölmö tapa aloittaa?

Myöskin mielenkiinnolla kommentteja odottaen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Canonin järkkärit ei tosiaan osaa timelapsea itsenäisesti ja tässä on tullu sitä kirottua jo isosti. 140e maksaa kaukolaukaisija jonka kans onnistuu...tai sitten toki voi tunkea läppäriin kiinni sen miten itse oon tehny tuon ainoan ( http://www.ollivainio.com/articles/timelapse-videos-first-experiments/ ) videon. Muutamia timelapse pätkiä on tullu läppärin kanssa säädettyä tuon jälkeenkin mutta on se kyllä ihan perseestä. Todella vaikeaa ilman tuota kaukolaukaisijaa..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ostin sitten tuon D60:n lauantaina ja parin päivän testauksen perusteella olen ihan tyytyväinen.

Putkena on tällä hetkellä vain mukana tullut Nikkor 18-55 mm vr-objektiivi. Vastaava 55-200 mm saattaa tulla jatkossa kaveriksi.

Listalla oli myös alkujaan D40x, mutta timelapse -toiminnon uupuminen tiputti sen pois.

Timelapsesta kysyisin että mitä tarkoittaa Nikonissa "IR optional" ja tarkoittaako Canonissa maininta "by USB cable and PC" todellakin sitä, ettei kamera kuvaa timelapsea ns. itsenäisesti?

Tuossa D60:ssähän ei ihan varsinaista time-lapsea ole, eli sellaista toimintoa, että kameran saisi itsestään ottamaan kuvan

esimerkiksi joka viides minuutti. Siinä mielessä time-lapse kyllä onnistuu, että kameralla voi tehdä stop-motion -elokuvan

mistä tahansa ottamistasi kuvista. Tiettyjä rajoituksia tuossakin on, 15 fps on maksimi, tarkkuudessa 640x480 ja kuvien

määrässä sata.

Muuten Olli, miten olet käytännössä muuttanut sarjan kuvia mp4-videoksi? Katselin tuotoksesi ja ihan hauska pätkähän se oli.

Sen verran D60:ssä on rajoituksia tuon stop-motion elokuvan osalta, että minkä tahansa vakavamman projektin kyllä toteuttaisin

jollain softalla tietokoneeni puolella.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muuten Olli, miten olet käytännössä muuttanut sarjan kuvia mp4-videoksi? Katselin tuotoksesi ja ihan hauska pätkähän se oli.

Sen verran D60:ssä on rajoituksia tuon stop-motion elokuvan osalta, että minkä tahansa vakavamman projektin kyllä toteuttaisin

- Ville -

Minä olen ainakin tehnyt tuon niin että Virtualdubilla olen muuttanut kuvasarjan ensin aviksi, ja siitä tarpeen tullen jollain muulla ohjelmalla eteenpäin (esim. SUPERilla).

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvat on eka laitettu videostandardin kokoon photoshopissa ja sitten quicktime prolla pistettu kasaan videoksi ja samalla pakattu mp4:ksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Harmin paikka!

Menee timelapse vaikeaksi jos pitää päivystää vierellä. Kun on tottunut muuhun. Tuohon ominaisuuteen olen kuitenkin ihastunut ja uudelta toivoisin vähintään samaa.

Ilmeisesti myös 450D:n kanssa on tuon kaukosäätimen kanssa sama juttu kuin D60:n kanssa, eli pitäisi olla itse painelemassa itse napista.

Nyt meni hieman pakka sekaisin tässä asiassa. Pitää tutkia, josko vielä löytyisi sopivia kandidaatteja. Vähän kyllä jo tuohon kuusikymppiseen olen antanut itseni tykästyä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Timelapsen saa tietokoneella.

Kamerat ovat ominaisuuksiltaan aikalailla samaa tasoa, muutama megapikseli ei nää noilla luvuilla ole kuin mainoskikka ja kumpikin kamera on suunniteltu lähinnä pikkulapsille (kokonsa puolesta), joten jos kamera kouraan soopii niin lienee aika sama kumman ottaa. tietysti jos on vanhaa nikkorin optiikkaa niin luonnollisesti kannattaa nikon valita.

Ja jos vanhaa nikkorin optiikkaa löytyy jo niin ostaisin D80, rungolla hintaa 649e rajalassa ja hiukan vakuuttavammat ominaisuudet ja hiukan ihmismäisempi koko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja jos vanhaa nikkorin optiikkaa löytyy jo niin ostaisin D80, rungolla hintaa 649e rajalassa ja hiukan vakuuttavammat ominaisuudet ja hiukan ihmismäisempi koko

Tuo kokokysymys varmaan riippuu lähinnä käyttäjän käsistä. Itse halusin mahdollisimman pienikokoisen järkkärin ja siksi D60 on sopiva.

Sen koko on samaa luokkaa CoolPix 8800:n kanssa.

Mitä ominaisuuksiin tulee, niin erot eivät ihan huikaisevat kuitenkaan ole. Tärkeimmät erot D80:ssä verrattuna D60:een lienevät 11-pisteinen tarkennus,

AF-moottori itse kamerassa ja  Depth of field preview. Muuten ominaisuudet ovat jotakuinkin samat. Kuvanlaatu on D60:ssä samaa tasoa vähintäänkin,

koska kenno on sama. Vanhempia objareita omistavat hyötyvät tietysti tuosta sisäänrakennetusta AF-moottorista. Tarkennus ja DOF preview lienevät lähinnä tottumiskysymyksiä.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Canonin järkkärit ei tosiaan osaa timelapsea itsenäisesti ja tässä on tullu sitä kirottua jo isosti. 140e maksaa kaukolaukaisija jonka kans onnistuu...tai sitten toki voi tunkea läppäriin kiinni sen miten itse oon tehny tuon ainoan ( http://www.ollivainio.com/articles/timelapse-videos-first-experiments/ ) videon. Muutamia timelapse pätkiä on tullu läppärin kanssa säädettyä tuon jälkeenkin mutta on se kyllä ihan perseestä. Todella vaikeaa ilman tuota kaukolaukaisijaa..

Millaista kaukolaukasijaa tarkoitat? Tai pystytkö laittamaan esimerkkiä? Olen nyt hieman googletellut ja vastaan on tullut kaukolaukaisijoita, joihin voidaan tosiaan asettaa mm. kuvanottoväli, mutta yhtään 450D:n kanssa keskustelevaa kaukolaukaisijaa en ole löytänyt, ainakaan vielä. Ainakaan löytämissäni malleissa ei löydy mainintaa sopivuudesta tähän tai edellisiin sisarmalleihin.

Näyttää toki paremmalle jo nyt, kun alussa kuvittelin että kaukolaukaisijaa pitäisi käyttää manuaalisesti timelapsessakin. Eihän siitä mitään tulisi.

No, oppia ikä kaikki.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Millaista kaukolaukasijaa tarkoitat? Tai pystytkö laittamaan esimerkkiä? Olen nyt hieman googletellut ja vastaan on tullut kaukolaukaisijoita, joihin voidaan tosiaan asettaa mm. kuvanottoväli, mutta yhtään 450D:n kanssa keskustelevaa kaukolaukaisijaa en ole löytänyt, ainakaan vielä. Ainakaan löytämissäni malleissa ei löydy mainintaa sopivuudesta tähän tai edellisiin sisarmalleihin.

Näyttää toki paremmalle jo nyt, kun alussa kuvittelin että kaukolaukaisijaa pitäisi käyttää manuaalisesti timelapsessakin. Eihän siitä mitään tulisi.

No, oppia ikä kaikki.

Tuo malli millä ne suoraan onnistuu on vain kymppi ja ykkössarjalaisille, tosin adapterilla kait saa 450D:hen kanssa.

En nyt muista suorilta mallimerkkiä mutta noin 130-150e laite suomessa kuitenkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen joskus törmännyt Tee-Se-Itse ja "piraattivalmistajien" laukaisimiin joissa on vaikka mitä toimintoja. En valitettavasti muista yhdenkään nimeä tai nettiosoitetta mistä löytyy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka,

Itse pohdin juuri päivitystä. Eli 350D vaihtuu hyvin tod. näk. 450D:n. Taitaa olla reilut 22 t kuvaa jo tuolla vanhalla otettuna. Ihan kaikkia en ole säästänyt, monia kyllä säätänyt ;).

-jukka

EDIT: Kellään kokemusta/tietoa 40D suhteessa 450D...Hintatasossa jonkinmoinen ero.. Mutta ei kamalan suuri.  EF objektiivitkin kai käyvät noihin kaikkiin Canoneihin..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EDIT: Kellään kokemusta/tietoa 40D suhteessa 450D...Hintatasossa jonkinmoinen ero.. Mutta ei kamalan suuri.  EF objektiivitkin kai käyvät noihin kaikkiin Canoneihin..

Osta 40D jos vain budjetti kestää. Kaikinpuolin parempi kapistus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mihinkäs rakoon tää uus 1000D tulee sijoittuun canonilla?  :) onko parempi kuin esim. 450D, vai? ei vissiin hintaa ainakaan kovin hirmuisesti tule olemaan

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mihinkäs rakoon tää uus 1000D tulee sijoittuun canonilla?  :) onko parempi kuin esim. 450D, vai? ei vissiin hintaa ainakaan kovin hirmuisesti tule olemaan

Huonompaa on mm. sarjakuvausnopeus, näyttö, tarkennuspisteitä vähemmän eli tulee halpis järkkäriksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osta 40D jos vain budjetti kestää. Kaikinpuolin parempi kapistus.

Käytännön testiä??

- 8) jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytännön testiä??

- 8) jukka

Nimenomaan käytännössä parempi. Käy kuvaamassa molemmilla kameroilla niin huomaat kyllä eron :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään