Markku Hiedanpää

Autogyrot ovat yleistymässä!

8 viestiä aiheessa

Ilmailuhallinto pyytää lausuntoa 13.3.2008 päivätyistä autogyrolentäjän lupakirjaa PEL M2-80 ja autogyrolennonopettajan kelpuutusta PEL M2-81 koskevista luonnoksista.

 

Suomen Ilmailuliitto ry:n esityksestä Ilmailuhallinto on ottanut määräystyöohjelmaan ja valmistellut ilmailumääräykset autogyrolentotoimintaan tarvittavasta lupakirjasta ja opettajakelpuutuksesta. Suomeen on lähiaikoina tulossa ensimmäiset 2-paikkaiset autogyrot ja opettajakurssia on suunniteltu pidettäväksi jo tämän kevään aikana, joten on tullut tarve saada määräyspohja valmiiksi ennen lentotoiminnan alkamista. Määräysvalmistelu on tehty yhteistyössä Suomen Ilmailuliitto ry:n autogyroasiantuntijoiden kanssa. Määräysten pohjana on käytetty sisällön suhteen 15.1.2008 voimaantulleiden moottoripurjelentäjän ja UL-lentäjän lupakirjaa ja opettajakelpuutuksia koskevien määräyksiä. Määräykset vastaavat vaatimustasoltaan niiden EU-maiden autogyromääräyksiä, joiden autogyrotoiminnalla on pidemmät perinteet ja koulutustoiminta on jo vakiintunut.

 

Lausunnot pyydetään antamaan kirjallisena ja toimittamaan 31.3.2008 mennessä osoitteella:

Ilmailuhallinto, PL 186, 01531 Vantaa, sähköposti: kirjaamo(at)ilmailuhallinto.fi.

 

Määräysluonnokset ja lausuntopyyntö: http://www.ilmailuhallinto.fi/uutiset?id=42374

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista! Tästäkö kevytlentämisen uusi kasvuhaara? Olisi kiva kuulla mahdollisista kokemuksista näiden hyrrien kyydissä: kuinka toiskätisiä lentää, nopeudet, kulutus, painot, pakkotilanteet...

 

Kun antaa roottorille sopivasti alkuvauhtia, lähtökiito taitaa onnistua pienviljelijänkin tontilta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja oishan se pitänyt arvata   :laugh:

 

Kiitokset! Siellä oli paljon kiinnostavaa luonnehdintaa lentämisen menetelmistä. Vielä jäin miettimään tuulimyllyn gyrovoimien suuruutta ja pyörimissuunnan vaikutusta normaalissa lentelyssä: ovatko esim. kaarrot kuinka epäsymmetrisiä tehdä ja voiko roottorin kierroslukua moottorihäiriötilanteessa kasvattaa kiertosuuntaa vastaan kääntymällä? (aioin kirjoittaa "autorotaatiotilanteessa", mutta sehän ei olisi juuri valaissut asiaa  ;) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö giro ole suomeksi pankkisiirto, aika moni harrastaa girolentämistä.

 

Jep! Kuukkelin esi-isän Altavistan aikoihin kun sormet jännityksestä täristen etsin lisätietoa autogiroista niin WOW, että ruohtalaisilla oli paljon sivuja... Niillä sivuilla ei lentänyt muut kuin raha tililtä toiselle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nosto  :thmbup:

 

Asiat ovat edenneet, kuten täällä tiedetään kertoa:

 

http://www.ilmailu.org/index.php?option=com_smf&Itemid=26&board=88.0

 

Osui myös veikeä viritys wanhasta kunnon Ikaruksesta silmiin :D

 

http://www.flygyro.co.uk/specification.htm

 

Kelisietoisuus vrt. ultrat ja kiitomatkat 0 metriä - siinäpä tietyt kiinnostusta herättävät piirteet. Juteltiinko muuten jossain viime aikoina lentävistä autoista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään