Mikko Kartano

Garmin Etrex-käyttäjille

5 viestiä aiheessa

Moro,

Hyviä uutisia tiedoksi kaikille niille, joilla on Garminin Etrex Legend tai vastaava malli, johon voi ladata karttadataa Garminin Mapsource-formaatissa. Näitä valmiita Mapsource-karttoja on ollut kaupan huikeaan hintaan ja vain rajoitetuilta alueilta. Omien karttojen tekeminen ei ole ollut mahdollista, sillä ahneet Garminin insinöörit eivät tietenkään ole julkaisseet formaattinsa speksejä, jotta heidän omat karttansa kävisivät hyvin kaupaksi.

Vaan nyt netin kätköistä löytyi ilmaissofta, jolla voi itse tehdä karttoja ko. kepsuihin! Kaveri on "reverse engineerannut" (mitähän tämäkin on Suomeksi? :P) em. formaatin ja kehittää softaa, jolla karttoja voi tehdä itse. Kaikki tarvittava tieto tutoriaaleista alkaen löytyy täältä: http://gps.chrisb.org/.

Itse tein tuossa keväämmällä suururakan ja rakensin AIP:n datojen mukaan omaan kepsuuni EFESin. Mukaan tuli D-, R- ja P-alueet, CTR-, TMA- ja FIR-rajat, kaikki valvotut ja valvomattomat lentopaikat sekä merkittävät lentoesteet. Tuon paketin tekemiseen meni noin viikon illat, kun samalla opetteli gpsmapperin käyttöä. Jatkossa päivittäminen on nopeampaa, kun tarvitsee vain editoida datoihin AIP Amendmenttien muutokset eikä tehdä enää koko datapakettia uudestaan. Karttapaketille tuli kokoa noin 450kt eli kepsun muistia jäi vielä käyttämättä 7.5Mt. Joku muu voi mun puolesta tehdä EFPS:n, Baltian ja Skandinavian. ;D

Tässä muutamia shotteja.

Karttadataa on tullut naputeltua. Itse asiassa tuossa naputtelun alkuvaiheessa kypsyin urakan kokoon ja kehitin systeemin, jossa skannasin AIP:n sivuja, ne OCR:n kautta Exceliin ja sieltä exporttasin puoliautomaattisesti dataa gpsmapperin ymmärtämään formaattiin...

[ Attachment removed / expired ]

Ja sama esitys kepsun näytöllä

EFHK TMA

EFHF CTR. Huomaa, että lentoesteet saadaan näkyviin vasta, kun karttaan zoomaa kepsussa riittävästi. Totesin, että jos kaikki symbolit näkyvät koko ajan, ruudusta tulee turhan sekava.

EFLP

EFTU

Vähän on vielä hakusessa se, millä viivanpaksuuksilla ja rasteroinneilla noita alueita tulisi esittää ja vastaavaa pientä, mutta kyllä tuo Legendin sisäänrakennetun pohjakartan lentokäytössä voittaa imho 6-0.

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Keep up the good work!!! Hyvän näköistä jälkeä, tolla pärjää varmasti oikein mainiosti. Itsellä ei kyseistä gepsua ole, mutta sähän voisit melkein tehdä tolla pientä bisnestä niiden kanssa, jotka kyseisen laitteen omistavat. Mä en ainakaan edes osais tehdä kyseistä hommaa, ja lentäjäthän ovat tunnetusti melko laiskaa väkeä muutenkin...... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Saako tätä sinun tekemää karttapohjaa ladattua jostain?

Yritin seurata linkkiä GPSmapin kotisivuilta, mutta Finlandia maps linkki ei tunnu toimivan?

terv. Janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saako tätä sinun tekemää karttapohjaa ladattua jostain?

Tere,

Ei ainakaan toistaiseksi. En ole ihan varma miten copyrightien laita on, jos tuon laittaisi julkiseen levitykseen. Aineistona olen käyttänyt AIP:ta, johon ILL omistaa tekijänoikeudet. Mutta voivatko he omistaa tekijänoikeudet koordinaattipisteisiin, joihin tuo karttapohja perustuu..? Pitäisi ehkä kysyä laitoksesta lupa, jos tuon pistää jakoon.

Tuon postaukseni alkup. tarkoitus oli lähinnä infota, että työkalu omien karttojen tekemiseen on olemassa ja se toimii.

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta voivatko he omistaa tekijänoikeudet koordinaattipisteisiin, joihin tuo karttapohja perustuu..? Pitäisi ehkä kysyä laitoksesta lupa, jos tuon

Eivät oikestaan voi. Tuo on ihan "julkista" dataa. Saa netistäkin itseasiassa erään Jenkkiläisen airac-palvelun kautta, osoite vaan ei nyt muistissa. Jos itse kartoista tms olisi kyse niin silloin toinen asia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään