Henri Karlsson

Suomalaisen kabiinihenkilökunnan palvelu

101 viestiä aiheessa

Mitäs mieltä olette palvelusta? Tulin tuossa Aer Aranin lennolla joensuusta ja oli kyllä aivan eri luokkaa kuin suomessa. Asenne homaan tuntui olevan aivan toisenlainen ja hymyä ja huumoria riitti koko matkan ajan. Appelsiinimehua tilatessa stuertti valitteli kovasti sen puuttumista :D

Suomessa kabiinihenkilökunta tuntuu hieman ankealta vaikka palvelu on muuten ihan hyvää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan hyvää palvelua olen ainakin Finnairilta saanut. Kyllä nekin joskus vienosti (ja aidosti) hymyilee. Joskus on nauruakin kuulunut (tarjoilukärry päätti hankkia oman elämän ::) )

Itseäni on aina ihmetyttänyt tämä hymy-obsessio. ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tjaa.. makuasioita, tavallaan.

Itse pidän FC:n matkustamopalvelusta. Aina hymyilevä Eva - ja ketä näitä nyt on.  ;)

Myös Lufthansan ja ehkä hieman yllättäen - kiireestä huolimatta - Rynkyn kabiiniporukasta on varsin mukavia kokemuksia.

Palvelualan tyypitkin on ihmisiä ja vuoron loppupuolella saattaa jo väsymys verottaa hymyherkkyyttä.

Arannin henkilökunnasta ei itselläni ole vielä muuta kokemusta, kuin perämiehen ja pirun pitkäsäärisen emon pienimuotoinen "lumisota" EFSIllä EI-RELin portaiden pielessä joitakin viikkoja sitten. Kovasti ainakin silloin emo "hihitteli"..  ;)

-Tony-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan hyvää palvelua olen ainakin Finnairilta saanut. Kyllä nekin joskus vienosti (ja aidosti) hymyilee. Joskus on nauruakin kuulunut (tarjoilukärry päätti hankkia oman elämän ::) )

Itseäni on aina ihmetyttänyt tämä hymy-obsessio. ???

Käytävän päässä seisoneelta pääsi pieni helpotuksen hymy kun joku sai pysäytettyä tarjoilukärryt ennen häneen törmäämistä?  :laugh:

Minä olen tähän asti aina saanut tarpeeksi hyvää palvelua, tai sitten en ole tarpeeksi kokenut matkaaja arvioimaan sitä. Kyllä ne lentoemännät lähes aina hymyilevät, eikä minua toisaalta häiritsisi vaikka ei hymyilisikään. Voi sitä olla mukava muutenkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Käytävän päässä seisoneelta pääsi pieni helpotuksen hymy kun joku sai pysäytettyä tarjoilukärryt ennen häneen törmäämistä?  :laugh:

Ei, vaan Empussa kerran eräs tarjoilukärry päätti kallistella oman mielensä mukaan, jonka tuloksena lattialta löytyi ainakin jäätä. ::) Ainakin emoa nauratti. ;D

Minä olen tähän asti aina saanut tarpeeksi hyvää palvelua, tai sitten en ole tarpeeksi kokenut matkaaja arvioimaan sitä. Kyllä ne lentoemännät lähes aina hymyilevät, eikä minua toisaalta häiritsisi vaikka ei hymyilisikään. Voi sitä olla mukava muutenkin.

Samaa mieltä, kyllä muuten asiallinen palvelu menee jonkun Pepsodent-hymyn edelle. Kuten olen sanonut, suurin osa suomalaisista matkustamohenkilökunnan jäsenistä on minulle hymyillyt. Ei valittamista.

Sitä tosiaan olen monesti ihmetellyt, että se hymyily aina mainitaan jotenkin osana hyvää palvelua (ja että Finskin 'emot' eivät muka hymyilisi). No, voihan sitä sanoa, ettei mielellään mitään mytristelyä katsele, mutta ei sellaista tekohymyäkään halua nähdä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Arannin henkilökunnasta ei itselläni ole vielä muuta kokemusta, kuin perämiehen ja pirun pitkäsäärisen emon pienimuotoinen "lumisota" EFSIllä EI-RELin portaiden pielessä joitakin viikkoja sitten. Kovasti ainakin silloin emo "hihitteli"..  ;)

-Tony-

Ettei vaan olisi tullut halua hankkia lisää kokemuksia sen pitkäsäären kanssa?  :laugh:

Itseni kohdalla palvelu on pelannut finskillä ja fc:lla moitteettomasti. On jopa muistettu hymyilläkin.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä eron huomaa selvästi ulkomaisten ja suomalaisten lentoyhtiöiden välillä. Suomalaiset lentoemot ovat selvästi varautuneempia ja jäyhempiä noin yleisesti ottaen. Mitä enemmän matkustelee ulkomailla sitä selvemmin eron huomaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saman huomaa suomalaisten ja monien ulkomaalaisten välillä muutenkin. Heti on joku giorgio hakkaamassa olalle ku etelänmailla liikkuu. Semmoinen niinq kulttuurienvälinen ero. Eiköhän se henkilökunnan ammattitaito liene pääasia. Sitä paitti minä en ole saanut kotimaisten yhtiöiden lennolla ikinä kuin hyvää palvelua. Joskus tosin erittäin hyvää.

-A-

Edit: Eiks tästäkin aiheesta ole jo noin seitsemäkymmentä ketjua olemassa...?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Erityisen mukavaksi voisin mainita viimevuotisen Finnairin lennon Kauhavan Lentäjien Juhannukseen. Ymmärtääkseni miehistö tekee lennon hyväntekeväisyytenä. Matkustamohenkilökunnalla oli ainakin aidosti iloinen ja ystävällinen mieli. Saatiin vielä sight-seeing keskustan yli, joten ei voi muuta kuin  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siinä mitään pakotettuja Pepsodentteja koneessa kaipaa, kuhan hommas tekevät eivätkä ihan naamaan mottaa. Turhaa tekopyhää sievistelyä kaikki muu. Normaali perusilme riittää minulle oikein hyvin. Muuten se naamavärkki tietysti saa olla paremman puoleisen näköinen. Normaalit käytöstavat riittävät, kun niitä vielä löytyisi kaikilta matkustajiltakin, eikä oltaisi niin suurta tietäväistä ja maailmanomistaja kuningasta. Välillä se metsä vastaa niin kuin huudetaan, vaikka kyllä ne emot aika paljon sietää hymy naamalla, vaikka pitäisi vetää päin pläsiä asiakasta, jos suoraan sanoo.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä suomalaisillakin itse homma pelaa. Jos ovat hieman jäyhiä, niin peiliin katsomalla löytää usein toisen. Mitään hilpeää ei ole kyllä siinäkään, kun ylihilpeä suomalainen seiväsmatkailee. Oman kokemukseni mukaan sellainen hyvin ystävälliseksi simuloitu palvelu löytyy helpoiten jostakin Thaimaan ja Singaporen suunnilta.

Ihan OT tuli mieleen, että 8 päivää sitten päiväristeilin Tallinnaan M/S Nordlandialla, vaikka Steve Webb ei ollutkaan trubaduurivuorossa. Kipolla on kuitenkin sellainen pitkänhuiskea, porkkanapäinen naiseläjä, jonka tehtävänä näyttää olevan tyhjien lasien keräily pöydistä. Minua ainakin viehättää hänen tyylinsä edetä pöytien välissä tanssiaskelin ja orkesterin soittamaa kappaletta hiljaa hyräillen. Kyllähän se hieman OUDOLTA näyttää, mutta eipähän jää ainakaan sitä niin yleistä mielikuvaa - v***tu mä oon VAAN töissä täällä. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Palvelualalla meillä korostetaan ystävällistä ja kohteliasta, korrektia palvelua koulutuksessa,

ellei viime vuosina ole muuttunut. Pääpaino on ammatillisessa koulutuksessa eikä missään pep-

sodent-hymyssä. Koulunsa käyneet (kuten matkustamohenkilökunta) kunnioittavat asiakkaan

rauhaa ja ovat samalla ammattitaitoisia. Siihen ei pelkkä hymyily riitä.

Itse olen saanut kotimaisilla puulaikeilla aina hyvää palvelua vaikkei henkilökunta olekaa ham-

masrivistöään paljastaen "hymyillyt".

Itsekin palvelualalla oleva tyytyväinen satunnainen matkaaja. :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomalaisesta palvelusta tulee kyllä aina mieleen se "Finskin koneessa tapahtunut" keskustelu lentoemon ja asiakkaan välillä:

Emo: -Saisiko olla aamiaista?

Asiakas: -Mitä vaihtoehtoja teillä on tarjolla?

Emo: -Kyllä tai ei.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti minut on käsitetty väärin. En minäkään kaipaa sen enempää hymyjä, mutta Aranin henkilökunnalla oli asenne kohdallaan ja erittäin reippaasti ja varmasti ihmisiä palveltiin joten tästä syystä koin palvelun erittäin miellyttäväksi  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On oikeasti hämmästyttävää lukea, kuinka täällä oikeastaan kukaan "ei kaipaa hymyilevää matkustamopalveluhenkilöä" ja samaan aikaan oikeasti tuolla taivaalla liidellessä sitä saa asiakkailta palautetta, kuinka mukavaa on, kun matkustamopalveluhenkilöt hymyilevät. Olenpa saanut palautetta yhdestä kollegastanikin, että "kuinka nuivaa on, kun hän ei hymyile meille - asiakkaille."

Ja kyllä minun on pakko myöntää, etten muista viimeisten parin vuoden ajalta yhtään ainoaa Finnairin lentoa, missä olisin saanut matkustamossa hymyn osakseni ja kyllä se - ainakin minulle - viestii siitä, että ei kyseistä ihmistä kiinnosta seistä tönöttää siinä sanomassa matkustajille hei.

Ja tämä postini ei tarkoita sitä, että jokaisen naamaan tulisi olla tatuoituna pysyvä pepsodent-hymy, vaikka kyllä jokaisessa palveluammatissa pitää oikeasti osata hymyillä ja näyttää se, että siitä hommasta nauttii.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja tämä postini ei tarkoita sitä, että jokaisen naamaan tulisi olla tatuoituna pysyvä pepsodent-hymy, vaikka kyllä jokaisessa palveluammatissa pitää oikeasti osata hymyillä ja näyttää se, että siitä hommasta nauttii.

Juu, esimerkiksi Verovirastossa tai Ulkomaalaisvirastossa tai missä tahansa valtion laitoksessa tätä voi käydä testaamassa ihan luonnossa. Asiakaspalvelu valtiolla tulee sillai ihan itsestään.  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
On oikeasti hämmästyttävää lukea, kuinka täällä oikeastaan kukaan "ei kaipaa hymyilevää matkustamopalveluhenkilöä" ja samaan aikaan oikeasti tuolla taivaalla liidellessä sitä saa asiakkailta palautetta, kuinka mukavaa on, kun matkustamopalveluhenkilöt hymyilevät. Olenpa saanut palautetta yhdestä kollegastanikin, että "kuinka nuivaa on, kun hän ei hymyile meille - asiakkaille."

Ehkä se on sitä, että me emme ole se keskivertomatkustaja, jolle lentokone on vain kulkuneuvo ja joka ei muuten lentämisestä yms. tiedä paljoakaan (hei, en minäkään tiedä). En sitten tiedä, itse olen sen verran ymmärtäväinen, että ihmisiä ne henkilökunnan jäsenetkin ovat ja heilläkin on huonoja päiviä, niin on minullakin (mutta en koskaan pura sitä lentokoneen matkustamohenkilökuntaan ;) ). Jotkut toiset ihmiset taas ovat jotenkin niin itseään täynnä ja sillä hymyn leveydellä on heille merkitystä, en tiedä miksi, ja silloin Finnairin henkilökunnan vienompi ja ujompi hymy jää aasialaisten yhtiöiden emojen korvasta korvaan hymyn varjoon.

Ja kyllä minun on pakko myöntää, etten muista viimeisten parin vuoden ajalta yhtään ainoaa Finnairin lentoa, missä olisin saanut matkustamossa hymyn osakseni ja kyllä se - ainakin minulle - viestii siitä, että ei kyseistä ihmistä kiinnosta seistä tönöttää siinä sanomassa matkustajille hei.

Minä taas en muista viime vuosilta yhtäkään Finnairin lentoa jolla en olisi edes jossain vaiheessa saanut hymyä osakseni. En tiedä mistä johtuu, mutta ehkä se on sitten vain sitä, että yritän olla henkilökunnalle omalta osaltani asiallinen ja ystävällinen ja ainakin hymyillä heille, tervehtiä koneeseen astuessa ja kiittää poistuessani koneesta (ja usein samalla toivottaa hyvät yöt iltalennon jälkeen, varsinkin kotiin palatessa).

Mutta sinällään, jos hymyillään, niin hymy saa mielummin olla vieno ja aito kuin leveä ja feikki. Hymyhän ei korvaa muuten huonoa palvelua.

Joskus tuli KLM:llä lennettyä Helsingistä Amsterdamiin ja takaisin, ja palvelun laadun ja hymyilyn suhteen en huomannut suurtakaan eroa Finnairin henkilökuntaan verrattuna. Menomatkalla oli tosin yksi vetävän näköinen emo mukana, mutta paluumatkalla henkilökunta olikin sitten ihan tavallisen näköistä. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi aina valitetaan Finnairin matkustamohenkilökunnasta. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Tulin kerran Lufthansan koneella Frankista, kun käytävän toisella puolella istunut rouva sanoi miehelleen "jos tämä olisi Finnairin lento, valittaisin!"

Onhan se kivaa, kun esim Thai:lla emäntä polvistuu lattialle kaataamaan lasiisi shamppanjaa, mutta, mutta, miten toimiminen  pakkotilanteessa, joka on kabiinihenkilökunnan päätarkoitus.

Asi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan se kivaa, kun esim Thai:lla emäntä polvistuu lattialle kaataamaan lasiisi shamppanjaa, mutta, mutta, miten toimiminen  pakkotilanteessa, joka on kabiinihenkilökunnan päätarkoitus.

Asi

Toivon, että kukaan ei koskaan joudu ottamaan siitä selvää  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko tästä pääteltävissä, että emo joka polvistuu kaatamaan kuohujuomaa ei osaa toimia pakkotilanteessa, mutta Finnairin emo joka ei polvistu osaa? Finnairin matkustamohenkilöstökään ei ole koskaan (onneksi!) näyttänyt miten toimitaan pakkotilanteessa.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten olen jo aikaisemminkin vastannut, niin "sitä saa, mitä tilaa"... Toisaalta myös, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan...

Asiakaspalvelu on vaikea ala, jossa jokainen asiakas on oma haasteensa. Mikäli asiakas kuitenkin luulee olevansa ainoa ihminen tässä kahden ihmisen välisessä tilanteessa, niin voi hyvinkin olla, että siitä jää kylmä maku.

Niin usein kuin sitä on itsekin tullut toivoteltua hyvät huomenet ja ihmeteltyä, että sanoinkohan sen todellakin ääneen kun vastaukset tuntuvat jäävän jonnekin. Se, että asiakas edes pienen hetken hymyilee sen jälkeen takaisin antaa jo asiakaspalvelijallekin pirteyttä jatkaa toisillekin tervehtimistä. Tästä olisi vaikka millä mitalla kerrottavaa, mutta parempi lähteä vain nukkumaan... Herätyskello soi taas aamulla ennen viittä, joten kannattaa asiakkaana miettiä sitäkin, että kun sinä vielä käännyt sängyssäsi, niin asiakaspalvelijasi on saattanut herätä useita tunteja aiemmin mm. sen vuoksi, että sinä voisit päästä perille turvallisesti, täsmällisesti ja toivottavasti hyvillä mielin minne nyt ikinä oletkin matkalla...

Terveisiä vain Cabin Crew'n porukoille, että junissa ollaan hengessä mukana ja aina on tullut muutama sana vaihdettua Teidän kanssa. Hyvin on tultu juttuun ja hyvin olette palvelleet joka kerta. Parhaansa kun tekee, niin turha on enempiä kenenkään tulla vaatimaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi aina valitetaan Finnairin matkustamohenkilökunnasta. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Yksinkertaista, se on meitä lähinnä. :)

Minä en, matkustamopalvelijana, näe hymyilemistä mitenkään pakonomaisena toimenpiteenä. Se on yksinkertainen ele saada ihmiset tuntemaan itsensä tervetulleeksi. Se on myös hyvin yksinkertainen tapa osoittaa, että minä pidän työstäni. :) Ja ei, en pidä pepsodent-hymyä kasvoillani 24/7 vain sen takia, että se kuuluu tehdä - jätän sen mielelläni muille.

Ja sekin on kyllä totta, että täällä ei varmasti törmää siihen ns. keskivertomatkustajaan, mutta ainakin omalla kohdallani minä tarkkailen matkustamossa työskentelevien ilmeitä ja eleitä hyvinkin paljon. Ehkä se sitten on vaan tämä minun ammattini ns. varjopuoli, että kiinnitän huomiota myös hymyihin ja eleisiin.

Otetaan kauempaa maailmalta esimerkkejä. Binter Canarias esimerkiksi. Siellä tuntuu kanssa tietävän, kuka on uusi ja vasta aloittanut työuransa - he hymyilevät ja tuntuvat senkin takia olevan väärässä paikassa. Pääsääntöisesti kaikki vanhemmat lentomatkustajapalvelijat ovat kasvoiltaan totisia ja ehkä hieman väsähtäneenkin oloisia.

Toisaalta, Ryanairilla oli mukava saada eräältä vanhalta irlantilaiselta rouvalta (gods bless her!) välitöntä asiakaspalautetta yhden lennon jälkeen: "It's so nice to see someone still smiling, even though it clearly seemed that this flight was a bit busy. I can see that you really like what you do."

Minä oikeasti olen sitä mieltä, että aito hymy on se, millä asiakkaat saadaan hyvälle tuulelle. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään