Henri Karlsson

Suomalaisen kabiinihenkilökunnan palvelu

101 viestiä aiheessa

Kysyinkö sinulta jotain?

 

Et, mutta keskustelufoorumeilla on tapana kertoilla mielipiteitä, mieltymyksiä ja näkemyksiä aiheeseen liittyen. Kovasti usein keskustelut rupeavat rönsyämään ja erilaisia mielipiteitä putkahtelee julki. Minä katsoin tarpeelliseksi ilmaista sellaisenkin näkemyksen, ettei teennäinen hymyily ole kaikille mieleen. Minusta se on epäaitoa tapakulttuuria ja siksi vastustettavaa. Ja on minulla laajempi ja perustellumpikin näkemys, joka liittyy lentoemäntien kulttuuriseen ja sosiaaliseen asemaan ja maskuliinisen ja feminiinisen maailman törmäykseen ja sen viimeisiin linnakkeisiin pohjoismaisessa kulttuurissa, mutta koska arvelen sen kiihdyttävän keskustelua liiaksikin ja ohjaavan sitä pois aiheesta, jätän sen kertomatta.

 

Kunhan foorumiversio mahdollistaa ignooramisen, niin sitten voit suodattaa väärät mielipiteet pois. Sillä tavoin maailmankuva laajenee ja dialogi soljuu.

 

*Pusu poskelle, oikein pehmeä ja suloinen*

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et, mutta keskustelufoorumeilla on tapana kertoilla mielipiteitä, mieltymyksiä ja näkemyksiä aiheeseen liittyen.

 

Luulen, että joillakin muillakin kuin Ollilla (varsinkin palvelualalla työskentelevillä) saattaa olla hiukan hankaluuksia samaistua mielipiteeseesi, jonka mukaan "epäaidosti hymyilevä nainen tai mies on huora". Älä siis ihmettele, jos tulee kärkevää kommenttia takaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en ole koskaan oikein ymmärtänyt näitä väitteitä siitä, että Suomessa saisi yleisesti huonompaa palvelua kuin muualla. Minusta asia on jopa päinvastoin. Suomessa palvelun laatu on ehkä tasaisempaa. Kuten joku aiemmin mainitsi, suomalaiselle ei ehkä ole luonnollista olla yliystävällinen, mutta kyllä mielestäni Suomessa saa yleensä perusasiallista palvelua niin verovirastossa, kaupassa, pankintiskillä kuin lentokoneessa. Sama ei todellakaan ole itsestäänselvyys kaikkialla. Esim. useassa erityisesti eteläisemmän Euroopaan maassa kuten Ranskassa ja Italiassa olen kokenut ja sivusta nähnyt sellaista kyykytystä erityisesti julkisen sektorin työntekijöiden osalta, etten Suomessa ole vastaavaa ikinä kokenut. Toisaalta tuleepa mieleen sellainenkin case, kun ajettiin Via-Balticaa ja matkalla oli tuolloin useita passintarkastuksia eri rajoilla. Ensimmäinen passintarkastaja tervehti ja hymyili Helsingissä.

 

Mielestäni Alepan kassaa ja kabiinihenkilökuntaa ei voi kyllä verrata, koska: 1) lentomatka on hinnaltaan keskimäärin kalliimpi, kuin päivittäistavaraostos, 2) kabiinihenkilökunnan palkat ovat eri tasolla kuin perusmyyjällä, 3) kabiinihenkilökunnan ammatti on haluttua ja tulijoita olisi enemmän kuin paikkoja on tarjolla.

Näiden tekijöiden pitäisi vaikuttaa siihen, että henkilökunta on keskimääräistä motivoituneempaa työssään. No minulla ei kyllä muistu mieleen huonoja kokemuksia kotimaisten lentoyhtiöiden palvelusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku kuvittelee, että vaikkapa Englannissa asiakas on kingi ja söör, niin ehkä näin on ollut joskus ennen ja on edelleen jossain Lontoon Oxford Streetillä, mutta eipä juuri muualla. Mene tavalliseen vaatekauppaan, niin saat etsimällä etsiä myyjän, joka olisi edes etäisesti kiinnostunut jotain myymään. Ongelma näyttäisi olevan siinä, että tavalliset kaupat on kansoitettu (alipalkatuilla) nuorilla tytöillä ja pojilla, joilla ei ole taitoa eikä edes mielenkiintoa minkäänlaiseen asiakaspalveluun. Olen valehtelematta kierrellyt kenkäkaupassa 15 minuuttia melkein lompakko kädessä kysymysmerkkinä ja todennut, että se ylipainoinen nuori naismyyjä katselee minua laiskasti siinä tiskin takana purkkaa puhallellen ja välinpitämättömänä.

 

Tällaisten kokemusten jälkeen paluu suomalaisen asiakaspalvelun piiriin on ollut lähes ekstaattinen kokemus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en ole saanut huonoa palvelua koneessa, lukkunottamatta yhtä lomalentojen lentoemäntää joka on ollut kahdeksan kertaa samalla lennolla,

jolla oli jonkinlainen asenne ongelma lomalentoja kohtaan (ja miten ironista, hän hymyili).

Eihän heitä voi thaimaalaisiin verrata, mutta kun vertaa muihin suomalaisiin asiakaspalvelussa oleviin ovat kyllä ystävällisempiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs tämä "suomalaiset syrjivät thaimaalaisia lentoemoja" -juttu muuten on? En ole ollut Thaimaan lomalennoilla todentamassa asiaa, mutta mieleen tulee, että takavuosinahan taisi liittokin vastustaa kovaan ääneen näitä thaimaalaisten mukaanottamista sillä perusteella, että he "polkevat palkkatasoa". Olisiko tässä kyse jostain kaunoista, joita suomalaiselle matkustamohenkilökunnalle on jäänyt hampaankoloon niistä riidoista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

Eiköhän nuo ole yksilöllisiä juttuja. Kaikilla "emoillakin" on varmasti huonoja päiviä, ja jopa yhtiöstä riippumatta. Päiviä jolloin eivät jaksa itse aurinkona olla. Tottakai ylilyöntejäkin tapahtuu ja mokia, mutta se on

 

inhimillistä. Tärkeintähän on loppupeleissä se mitä siellä koneessa kriisin sattuessa tapahtuu. Eli evakuointi tai vastaavissa tilanteissa. Siinä se varsinainen ammattitaito tulee esiin.

 

Tottakai tuolla ilmassakin on ihmisiä, jotka eivät sovellu palvelualalle, mutta en usko sen olevan vain jonkun tietyn yhtiön ongelmana. Itsellekin joskus osunut suu mutrussa oleva emo  :o, aika harvoin kyllä. Ikäväähän

 

se on kun jollain on ankea päivä, mutta turha siitä on itseensä ottaa. Ei ne kaupan kassatkaan aina niin iloisia ole, vaikka niille rahaa syytääkin.

 

-Jukka :D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palveluhymy on viime kädessä kuitenkin silkkaa valehtelua.

 

Epäaidosti hymyilevä nainen tai mies on huora.

 

Kiitos. Itsekkäästi nimitänkin itseäni aina välillä "putkihuoraksi", mutta tuollaisen kommentin voisin ottaa jo loukkaavana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omasta mielestäni tekohymy ei vain ole kaunista katseltavaa. Oma mielipiteeni ainakin suomalaisten asiakaspalvelijoiden hymyistä on se, että suurimman osan kohdalla hymy on usein varsin aito. Tekohymyily sen hymyn takia ei ole ainakaan ennen ollut osa suomalaista kulttuuria. Toisin kuin joissakin muissa kulttuureissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Oma mielipiteeni ainakin suomalaisten asiakaspalvelijoiden hymyistä on se, että suurimman osan kohdalla hymy on usein varsin aito. Tekohymyily sen hymyn takia ei ole ainakaan ennen ollut osa suomalaista kulttuuria. Toisin kuin joissakin muissa kulttuureissa.

 

No eihän se tekohymy olekaan osa täkäläistä kulttuuria, mutta tänä globalisaation aikakautena maahan on rantautunut kaikenlaisia ylikansallisia vaate- ja hampurilaisketjuja, joiden pykälissä seisoo, että työntekijällä on jonkinlainen hymyntapainen irvistys naamalla oltava. Minkäs teet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka,

 

Oikeasti alkaa menemään vähän ylitse että jos joku emo ei hymyile, niin se on huonoa palvelua.

 

Keskitytään olennaisiin.

 

Tsemppiä vaan kabiineihin, raskasta työtä teette :thmbup:. Ja yleensä hymyssä suin.

 

-Jukka :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole lukenu kaikkia viestejä läpi, mutta otan kantaa erääseen Air Finland -nimiseen yhtiöön.

 

Lennot Helsinki - Abu Dhabi - Phuket ja Phuket - Abu Dhabi - Helsinki -tuli lusittua maaliskuun alussa - yölentoja kaikki.

 

Palvelu lennoilla oli hyvää ja ilosta. Kitkerää mieltä aiheutti palvelun h-i-t-a-u-s. Homma nimittäin meni niin, että lentoonlähtö klo 22.15. Ensimmäisiä ruoka-annoksia alettiin jakamaan kaikille lapsille n. tunti lentoonlähdöstä. Noin 2-3h lähdön jälkeen alettiin jakamaan aterioita muille matkustajille (täys poka). Oma kroppa oli jo ihan tillintallin väsymyksestä - ei nälästä eikä humalasta. Pitivät kohtuullisen suurta valaistusta päällä koneessa noin 4 lähdön jälkeen ja laittoivat matkustamon pimeäksi n. 2h ennen laskua Abu Dhabiin. Ai sattana. No kerkes siinä sitten sen hätäsen 2h nukkua niskat jäykkänä. Eipä sitten enää Abu Dhabi - Phuket välillä viittiny nukkua, kun oli lomatäpinä päällä ja Carlsbergi maistui yllättävän hyvälle.

 

Paluulento. Voi hyväntähen. Lähtö ajallaan Phuketista 18.??. Ruoan tarjoilu taas aivan järjettömän myöhään lähdöstä. Widduilun huippu oli pätkä Abu Dhabista - Helsinkiin. Lento Suomen aikaa noin 22-04.30. Matkustamo pimeenä, mutta aamupalan tarjoilu aloitettiin 01.30 SA - ei mitään järkeä taaskaan. Onkohan Air Finladilla miehistöä koneessa vähemmän kuin muilla? Vai onko kaikilla B752 lennoilla sama meininki, yhtiöstä riippumatta?

 

Ne muistikuvat, joita minulla on Finskin HEL-SIN ja HNG-HEL -lennoilta, kertovat ruoan tarjoilun ripeydestä ihan toista. Päivällinen tarjottiin heti ripeästi kaikille, kun turvavyön merkkivalo oli sammutettu - sitten tarjottimet pois ja matkustamo pimeeks. Aamupala jaettiin noin tunti ennen laskua tyyliin "huttuhuuleen rip rap!"

 

Kuten sanottua, henkilökunta Air Finlandilla oli mitä mainiointa ja ystävällistä - toiminta metodeissa, ainakin minun mielestä, olisi parannettavaa.

 

No tuli muutenkin tehtyä päätös, että suoralento olisi ollut se kaikkein paras ja mukavin muoto. Välilaskut Abu Dhabissa olivat meidän köörin mielestä pikkusen raskaita. Huippu reissu Phuketissa kuitenkin!

 

Avautuminen päättyy.

 

LND

 

Lisäys: Joskus jossain keskustelussa oli kysymys, että mitä ne pienet pyöreät ikkunat muutamassa matkustamon ovessa ovat. Lasta viihdyttäessäni kävin siinä EXIT paikkojen kohdalla sellasesta ikkunasta kurkkaamassa ja kah' , sieltä näky myllyt. Mihinkäs niistä peräpään vastavista näkee? Korkeusvakaajiin?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ala puolustelemaan ketään mutta muualla Air Finlandia on kehuttu ruoan jakamisesta: ensin jaadaan lapsille ja aikuisille vasta kun lapset ovat syöneet valmiiksi (ja vanhemmat voivat tarvittaessa auttaa lapsia).

 

Tietenkin tajuan kuitenkin täysin, mitä ajat takaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan Air Finladilla miehistöä koneessa vähemmän kuin muilla? Vai onko kaikilla B752 lennoilla sama meininki, yhtiöstä riippumatta?

 

 

 

LND

 

Lisäys: Joskus jossain keskustelussa oli kysymys, että mitä ne pienet pyöreät ikkunat muutamassa matkustamon ovessa ovat. Lasta viihdyttäessäni kävin siinä EXIT paikkojen kohdalla sellasesta ikkunasta kurkkaamassa ja kah' , sieltä näky myllyt. Mihinkäs niistä peräpään vastavista näkee? Korkeusvakaajiin?

 

 

Taitaa olla kaikissa matkustamon ovissa ikkunat, että näkee onko ovea turvallissta avata . Mutta takaisin aiheeseen.

Finnairilla koneessa on kuusi lentoemäntää ja stuerttia. Tuolla Pattayan matkalla noin 45 min lähdön jälkeen tuli juomat ja heti sen jälkeen lapsien ruuat.

Noin vartti tämän jälkeen aikuisten ruuat. Oli vielä toinen juoma tarjoilu ennen Ahmedabadia.

Ahmadabad-Utapao väliila melko samanlainen tarjoilu paitsi oli myös tax freetä.

Minun mielestä ihan hyvät ajat paitsi kun lento oli myöhässä niin klo 5 tuli illallinen ja klo 17 paik. aikaa aamiainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahas...

 

Eiköhän tuo kabiinihenkilökunnan määrä ole säädelty aika tarkasti suhteessa koneen kokoon sekä matkustajamäärään verrattuna.

 

Tuskin siellä ylimääräisiä emoja/stuertteja "millään" yhtiöllä on  ;).

 

-Jukka 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla kaikissa matkustamon ovissa ikkunat, että näkee onko ovea turvallissta avata .

 

Noista mainitsemistani ikkunoista ei nää kun moottorit - ei mitään muuta.

 

LND

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahas...

 

Eiköhän tuo kabiinihenkilökunnan määrä ole säädelty aika tarkasti suhteessa koneen kokoon sekä matkustajamäärään verrattuna.

 

Tuskin siellä ylimääräisiä emoja/stuertteja "millään" yhtiöllä on  ;).

 

-Jukka 8)

No B757 jossa on 227 paikkaa tarvitsee 5 hengen matkustamohenkilökunnan.

Ehkä vähän off topic, mutta tietääkö joku kuinka monta emäntää/stuerttia esim. Finnairin MD-11 on keskimäärin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sehän on hyvä...

 

Matkustajien kannalta. Ja tottakai myös henkilökunnan. Saavat levätä välillä :thmbup:!

 

-Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viikonlopun iltalehden yleisönosastolla oli joku saanut Finnairilta taas sitä palvelua josta täällä jauhetaan ja joka aikoinaan niin tavallista oli.

 

Ilmassatarjoilu on asiakaspalvelua kuten maassakin vastaava mutta suomalaisen luonteen kanssa on niin vaikeaa aina hymyillä ja imarrella jokaiselle.

 

Mielestäni kuitenkin , luulisin , jokapojalle avautuneet lentomarkkinat nykymaailmassa ovat luoneet kilpailutilanteen jossa lentoyhtiön on panostettava koulutusmetodeissaankin muuhunkin kuin tärkeilevän imagon luomiseen ammatistaan ylpeälle lentoemännälle.

 

Finnairilla saa nykyään ihan hienoa palvelua em. suomalaisuuden nimessä. Aina ei kaikilla ole niin hyvä päivä , varsinkin kun 2 tunnin lennolla haet vasta kahdeksatta tuplaviskiä sieltä keittiön verhon takaa ja se verho yrittää väkisin kietoutua kaulasi ympärille.  :laugh:

 

Mentaliteetti maassamme vaan on niin että kehuminen on paaaljon vaikeampaa kuin negatiivinen arvostelu.

 

Vieläkö muuten kabiinihenkilökuntaa pitää olla 1 per 50 matkustajaa ja lennetäänkö Finnairilla aina "täydellä" miehistöllä vaikka matkustajia olisi vaikka 35 mennentullen 200 paikkaisessa koneessa ?

 

--  :thmbup:    :thmbup: --

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vieläkö muuten kabiinihenkilökuntaa pitää olla 1 per 50 matkustajaa ja lennetäänkö Finnairilla aina "täydellä" miehistöllä vaikka matkustajia olisi vaikka 35 mennentullen 200 paikkaisessa koneessa

 

Viranomaisen määräämä minimimäärä kabiinihenkilökuntaa on 1 per alkavaa 50 matkustajapaikkaa kohti. Konetyypillä on myös evakuointianalyysissä hyväksytty minimihenkilökuntamäärä, joka estää esim lentämästä MD11:ta yhdellä CA:lla, vaikka se olisi sisustettu "Full First Class" 49 matkustajalle. (siis kaupallisessa lentoliikenteessä) Minimimäärästä voi poikkeustilanteessa poiketa rajatuin ehdoin, eikä syyksi riitä, että matkustajia ei satu olemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan Finnairin palveluksessa vielä se "emo", joka tuuppasi Etelän-emon kaatamaan kahvit asiakkaan syliin, hihitteli sitten taustalla ja antoi etelän-tytön itse  hoitaa kuivaukset ja jäähdytyksen.

 

Aika sikamaista käytöstä suonmaalaiselta maalaistollolta, joka on päässyt piikomaan ihan lentsikassa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viranomaisen määräämä minimimäärä kabiinihenkilökuntaa on 1 per alkavaa 50 matkustajapaikkaa kohti. Konetyypillä on myös evakuointianalyysissä hyväksytty minimihenkilökuntamäärä, joka estää esim lentämästä MD11:ta yhdellä CA:lla, vaikka se olisi sisustettu "Full First Class" 49 matkustajalle. (siis kaupallisessa lentoliikenteessä) Minimimäärästä voi poikkeustilanteessa poiketa rajatuin ehdoin, eikä syyksi riitä, että matkustajia ei satu olemaan.

 

Kiitos Ari tyhjentävästä vastauksesta.

 

Poikkeustilanteethan ovat niitä jotka jäävät mieleen. Joitakin osunut kohdalleni vuosia sitten josta jäänyt mieleeni väärä kuvitelma että laskettaisiin matkustajia eikä istuimia.

 

- t -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään