Heikki Sten

Diamond maadoitettu

17 viestiä aiheessa

Da 40 TDI koneet maadoitettu. Konetyypin polttoaineputket eivät kestä värinää ja ne on vaihdettava. Tämä huhu tuli tänään korviini ,mutta en ole vielä löytänyt dokumenttiä asialle. Niissä putkissa on ollut korjattavaa kiinnitysten osalta mutta nyt ne kai menee kokonaan uusiksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thielert Aircraft Engines. Polttoaineputken kiinnitys

 

Koskee: Lentomoottoreita Thielert TAE125-02-99 (Centurion 2.0), sarjanumeroita 02-02-1500:stä 02-02-2279:ään.

Lentokelpoisuusmääräyksen vaatimat toimenpiteet:

 

Asenna polttoaineen ruiskutusjärjestelmän korkeapaineputkeen tukikorvake ennen seuraavaa lentoa 10.3.2008 jälkeen

Thielert Aircraft Engines Service Bulletinin TM TAE 125-1005 P1, Revision 2 ohjeiden mukaisesti.

 

Huomautus. Korkeintaan kahden tunnin siirtolento näkölentosääntöjen mukaan lähimpään korjaamoon toimenpiteen

tekemiseksi on vain sallittu 10.3.2008 jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö olisi ollut järkevämpää maadoittaa koneet jo ENNEN tuollaista onnettomuutta... :P

 

Täysin henkilökohtainen mielipiteeni,KYLLÄ ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö olisi ollut järkevämpää maadoittaa koneet jo ENNEN tuollaista onnettomuutta... :P

 

Yleensä pystytään maadoittamaan ENNEN SEURAAVAA onnettomuutta  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneet olisi mielestäni pitänyt "maadoitaa" jo välittömasti Ruotsin onnettomuuden jälkeen.

 

Oliko sillä Ruotsin onnettomuudella tekemistä polttoaineputkien kanssa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko sillä Ruotsin onnettomuudella tekemistä polttoaineputkien kanssa?

 

Oli.

Mutta koneen omistaja (lentokoulu) ei halunnut tuoda vikaa yleiseen tietoon.

Päätti vai että ei halua lentää koneilla,toistaiseksi. ;D

 

Tässä bulletin,tuli onnettomuuden jälkeen,seuraavana päivänä.

 

http://www.tae-service.de/doc-download/manuals/TM%20TAE%20125-1005%20P1%20Bracket%20High-Pressure%20Line%20HPP-Fuel%20Rail.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä bulletin,tuli onnettomuuden jälkeen,seuraavana päivänä.

 

Aika nopeaa toimintaa?  :o

 

Miksi minulla on sellainen mielikuva, että siinä Ruotsin onnettomuudessa olisi ollut jotain tietokonepohjaista takana?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika nopeaa toimintaa?  :o

 

Miksi minulla on sellainen mielikuva, että siinä Ruotsin onnettomuudessa olisi ollut jotain tietokonepohjaista takana?

 

Taisi olla sitä tavallista spekulointia. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

--------------------------------------------------------------------------------

SE-LTF ENGINE FAILURE BRIEFING

Shortly after the forced engine out landing of SE-LTF haverikommissionen allowed us to download data from the onboard logger in the ECU. It was also decided that we could salvage the aircraft right away. The engine eventlog listed low rail pressure in both channels. Fuel starvation caused the engine to shut down. During the removal of the left wing about 5 liter fuel was drained from the tank. Fuel was also drained from the gascolator. According to the flightlog the aircraft had flown 4.5 hours since last refuelling but when the SPU refuelling record was checked the aircraft had been refuelled twice that day. There should have been a lot more fuel in the left tank so we removed the tank from the wing to check it for leaks or damage without any findings. We pressurized the fuel line from the left tank to the fuel injectors and a heavy leak from the high pressure pump outlet was discovered. When the pipe from the high pressure pump outlet to the fuel rail was removed it came off in two pieces.

This fact explain why the engine shut down and where the missing fuel from the left tank had gone. Thielert aircraft engines was contacted and warned about the failure. The same day the engine manufacturer issued a safety bulletin. A redesigned pipe with a support is available. I hope that we will receive parts for LYD very soon, so we can get this aircraft back in business.

We are working to replace LTF as soon as possible.

CONCLUSION

The pilot did an excellent job and showed decision making that saved his life.

SPU staff had followed all procedures and rules of operation.

No malpractices had been done by maintenance staff.

The cause of this accident is the poor design of the pipe and its installation.

This matter only concerns the 2.0 engine and not the 1.7 engine.

Rgds Troels Hansen

Technical Manager.

 

Lainaus Flygfyren.se

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mielenkiintoinen raportti.

 

Kyllä on poltoaineputkien suunnittelijoilla käynyt vahinko,jonka olisi mielestäni voinut korjata heti.Vika oli tiedossa ennen onnettomuutta.

 

Uskalsin kritisoida koulun johtajaa antamastaan lausunnosta heti onnettomuuden jälkeen.Hän ilmoitti lyhyesti että koneessa on vikaa,mitä vikaa,ei halunnut sanoa koska se ei olisi reilua valmistajaa kohtaan.Halusi odottaa onnettomuustutkinnan valmistumista........

 

Ei ihme että kävi kuin kävi thielert:lle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään