Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2008 Hitsi hemmetti kun Antti oli pistänyt komeat museokuvat..... ei kyllä ihan pärjää tuossa paikkojen kiiltämisessä eikä yleisessä esillepanossa mutta sovitaanko että nää on tällaisia maalaismuseokuvia... Asialla on vähän yhteyttäkin, sikäli että vierailukohteena oli tuo Weisse 1 historiikissa mainittu Texas Air Museum, joka kylläkään ei enää ole hetkeen sijainnut Hondossa vaan San Antoniossa Stinsonin lentokentällä ( KSSF ) . Stinson on kohtalaisen aktiivinen pikkukenttä jossa varsinkin helikopteritoimintaa on aika lailla [ attachment removed / expired ] Kentällä pitää majaansa San Antonion poliisin kopterin lisäksi parin paikallisen televisioaseman Long Rangerit.... jotka olivat tietenkin jossain jonkun peltikolarin tai tulipalon perässä kaikki Onneksi lentokoulutoiminta on myös melko vilkasta ja kaikenlaisia koululentoja Robbareilla suoritettiin kaiken aikaa.... [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] No mutta sinne museoon siis. Paikalliseen tapaan museon opas/toiminnanjohtaja/yleismies oli varttuneempi herrasmies joka hyvin mielellään kertoili paljon ja laveasti kaikesta museoon liittyvästä. Esmes B-36 Featherweight ohjelmasta jossa pommittajista poistettiin tarpeettomana suurin osa tykkitorneista, joista yksi oli päätynyt museoon, ilman putkia tosin ( 20mm:hän on kuten hyvin tiedämme, tykki jossa on putki eikä suinkaan piippu.... ) [ attachment removed / expired ] Samaten vieressä oli General Electricin samalla tavoin kauko-ohjattava puolituumainen torni joka aikanaan oli hyvinkin edistyksellistä tekniikkaa B-29 pommittajissa [ attachment removed / expired ] Mutta hetkinen missäs koneessa näitä on? [ attachment removed / expired ] No jehna, sehän on Weisse 1:n "sisarkone" Blau 4 joka aikanaan ykkösen kanssa toimitettiin Norjasta Hondoon restauroitavaksi. [ attachment removed / expired ] Jossain vaiheessa tehtiin päätös että toisesta koneista halutaan sittenkin lentävä ja tämä jäi tänne staattiseen kuntoon pienehköllä budjetilla entisöitäväksi..... ....mikähän himppariikkisen taitaa olla vaiheessa vieläkin [ attachment removed / expired ] Weisse 1 valmistuessaan varmasti on ihan omaa luokkaansa, mutta kylläpä täältäkin hangaarista melkoinen harvinaisuus löytyy. [ attachment removed / expired ] Hetken harkitsin tämän pitämistä hihaässänä kysymysketjua varten mutta en millään malttanut.... senverta erikoisesta rakkineesta on kyse 8) Arvauksia otetaan vastaan joko julkisesti tai privana jos ujostuttaa. [ attachment removed / expired ] Hangaarin takapihalla eläkepäiviä viettelivät hieman ulkoilmaelämää nähneet F-4 Phantom ja F-101 Voodoo [ attachment removed / expired ] Texas Air museumin jälkeen oli seuraavana siirtymä Lackland AFB museoon..... eh..... sanoisinko ripeästi..... [ attachment removed / expired ] .... joka toki toteutuikin. Lacklandin portilla vain ilmeni sellainen minor boring detail, että museo sijaitsee tukikohdan alueella ja sinne päästäkseen pitäisi olla joku tukikohdan henkilöstöön kuuluva "sponsori". No siinä vaiheessa kun selvisi että köhtuotakun sellaista ei nyt sattunut olemaan etukäteen katsottuna, vartiotuvan / visitor centerin NCO totesi silmää räpäyttämättä että "Have a nice day" Tästä seurauksena toimintasuunnitelma muuttui sen verran että museidon koluamisen sijaan keskityttiin enemmän Texas Hill Countryn erinomaisten teiden koluamiseen. Kommellukset toki jatkuivat vielä senkin suhteen mutta niistä ei nyt sen enempää ettei tyyten OHV-topiciksi mene.... However seuraavan aamun valjettua Marble Fallsissa havaittiin että aivan vieressä noin kymmenkunta mailin päässä on Burnettin kaupunki ja siellä CAF Highland Lakes Squadronin museo. Sinne tuhannen tuhatta ryyd loikkaa siis. [ attachment removed / expired ] Museo on yllättäen aivan lentokentän vieressä sekin ja ennenkuin kypärää kunnolla sai riuhdottua päästä käsi alkoi hamuta kameraa tankkilaukusta..... ...sillä platalla istuskeli Randy Ball:in "MiG-17" Tylerista [ attachment removed / expired ] Hieman ränsistyneemmässä kunnossa olivat puolestaan ulkosäilytyksessä olevat F-100..... [ attachment removed / expired ] ...ja T-38 [ attachment removed / expired ] Niin siis onhan tämä tavallaan sovelias noin niinkuin ilmailu/militääri museon vieressä sijaitsevaksi.... mutta en tosiaan tiennyt että niitä voi vielä vuokratakin.... [ attachment removed / expired ] Sisällä museon hangaarissa sen sijaan ei sitten oltu ensinkään ränsistyneitä vaan suorastaan silmiähivelevän kauniita.... [ attachment removed / expired ] Niin sisältä ohjaamosta käsin.... [ attachment removed / expired ] ...kuin ulkoakin. Pikkaisen puunaus kesken ennen näytöskauden alkua. Kone tosin oli eilissä päivänä ollut laskuvarjokerhon käytössä joten eipä liene ehtinytkään vapaaehtoisvoimin puunaamaan. Huomaa jälleen kerran öljyastiat moottorien alla. [ attachment removed / expired ] Toisenlaistakin "nokka"taidetta löytyi L-5:n koolingista [ attachment removed / expired ] Sekä hyvin esillä ollut Contisaurus, muuten samanlaisessa NA Navionissa kuin mitä edellisessä postauksessa. Tämä vaan militäärimpi versio joka myös L-17 nimellä tunnetaan. [ attachment removed / expired ] Niin ja tosiaan tämä viimeinen hyvin maalattu Ranger PT-19 keulalla on sitten ihan vaan Arnea varten. [ attachment removed / expired ] Sellasta romua tällä kertaa.....seuraavaksi toivottavasti enempi lentävää kalustoa taas. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2008 Isot kiitokset museokierroksen upeista kuvista! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2008 Kiitokset kierroksesta, kaunis Ranger sieltä pilkisti mutta oliko onneton maalari tosiaan konetta sutiessaan jättänyt moottorin peittämättä, kaikkea ne siellä lännessä. Ihan täysin sivuhuomautuksena, tuolla moottoripyörällä on ilmeisesti harrastettu "mummoajelua" kun on putkenpäät niin mustana. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2008 Jotenkin tulee tuosta lentävästä siivestä mieleen Hortenin tekeleet Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2008 Mummo Kawasakilla niitylle ajoi Eiku miten se meni? Kuneijo tuota lyijyä nykyajan bensoissa niin tuppaa putkenpäät jäämään mustaksi vaikka kuinka kurmuuttaisi. Tämän arvon provokaattori varmasti tiesikin joten pidättäydyn suuremmilta suoritusarvoilla kerskailuilta........ 8) Hortenin veljekset toki lentäviä siipiä kehittelivätkin ja suunnitteilla oli Atlantin yli lentävää superpommittajaa sun muuta mutta tämä kyllä on lähestulkoon kotinurkillaan vieläkin. Auttaisikos tämä kuva mitään? [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2008 Aivan totta muuten, Mikaeliltahan nuo selviää. Unohtui tohkeissani. Eli tuon mukaan kuvassa oleva Fw-190 A8 on siis Werke Nummer 732183. Vähän vaan ihmetyttää kun noi omistajien ja tämänhetkisen kunnon kuvaukset tuntuisi menevän ristiin? W.Nr ja maalattu tunnus kuitenkin täsmää ja ilmeisesti 12/JG 5 joka tapauksessa. Kuvassa oleva mopo ei varsinaisesti ole se oma vaan "jatketulla koeajolla" oleva. Pahimmoilleen kevät ja mopokuume.... ai jai. Saas nähdä miten tässä vielä käy..... Eikö Aerobat Aircraft edelleenkään sano kellekään mitään? Mitäs jos kerrotaan että koneen rakennuspaikka on Brownsville, Texas? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2008 ^^ Olisko kyseessä Eichmann Aerobat I ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2008 Käsitykseni, tosin hatara, tuollainen löytyneekö? myös Smithsonialtako. Ja nuo pakoputken päät, oli pakko sanoa. 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2008 ^^ Olisko kyseessä Eichmann Aerobat I ? No niin! Kyllä kyseessä on Eichmann Aerobat ja juurikin se ensimmäinen Kone kärsi pienehkön kaputin joskus ja jäi seisomaan II ja III mallien kehitystyön alta ja on jokseenkin siinä kunnossa vieläkin, mitä nyt moottori ym. osia purettuna poies. Kakkosversiota koelennettiin muutamaankin otteeseen 40-luvun loppupuolella kaksipaikkaisena oheisen kuvan mukaisessa konfiguraatiossa [ attachment removed ] Kolmosversio oli Pusher tyyppinen nokkapyöräkone jonka tuotekehittely kesti sitten vähän pitempään. Ilmeisesti olisi saanut kestää vieläkin pidempään sillä Pilotti/Rakentaja/Suunnittelija Ellis Vernon Eichmann menehtyi nousun yhteydessä tapahtuneessa onnettomuudessa Heinäkuun 20. 1997 . Onnettomuuden syyksi todettiin mm. koneen suunnittelusta johtuva epävakaus. http://www.pprune.org/forums/archive/index.php/t-100936.html Kakkosversion mahdollisesta olinpaikasta en ole tietoinen mutta en ainakaan tähän hätään löytänyt että se olisi Smithsonianiin päätynyt? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2008 Upeaa sarjaa... Varmasti mahtavia paikkoja siellä Teillä päin riittää . -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2008 Ihan vaan mukavaa jos kelpaa 8) Se hyvä puoli Texasissa on että noita pikkukenttiä riittää kun jaksaa vaan koluta. Talvisaika tuppaa vähän olemaan hiljaisempaa mutta kyllä se tästä. Burnetista vielä sen verta että muistaessani se on siis KBMQ koodiltansa. Sattupa vielä niin että siellä olis tarjolla Bluebonnet Air show tuossa ens kuussa.... Pitäsköhän suunnata sinne taas sinä viikonloppuna. Tarvii varmaan lähtee eri pyörällä ettei noi putkenpäät ota herkistyneisiin ex-tehdaskuljettajien silmiin...... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2008 Ensimmäinen kopterinruppana on näköjään Schweizer 333. Niitä ei ole tainnut montaa täälläpäin näkyä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2008 Ensimmäinen kopterinruppana on näköjään Schweizer 333. Niitä ei ole tainnut montaa täälläpäin näkyä. Ai niin tuon muuten unohdinkin. Airport-data olis tietävinään että N584PM olis Schweizer 269D ja vieläpä San Antonion polliisin omistuksessa. Sitä, että mitä eroa sillä on 333:n kanssa en kyllä ainakaan silmällä osaa sanoa? Mutta onko sitten Schweizer 269D/333 ja Schweizer 333 sama asia kun kumpaakin näkyy käytettävän? Wiki esmes ei tuntenut 269D:tä ollenkaan vaan ainoastaan 300/333:n? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2008 Välimeri on näille jaloille maksimi lentomatkan päässä, joten tuskin tämä Andrei ainakaan enää lentokoneella lähtee itseään rääkkäämään kauemmaksi...joten mopoilevan miehen seuraavaa raporttia odotellessa...hyvät pyhät valtoihin ja aja varovasti, notta local sheriffi ei pääse pillejään ulisuttamaan. Tuosta mopoilusta vaan, notta meillä on tyttären kanssa yhteinen suosikki (YouTubessa) ja huulenheiton aiheena... mopoo & Tunturi Tiger . Terve tuloa länteen Andrei Otat kato sellaisen etappi matkan eli enste tutussa Duxfordissa päivä Stanstedin kautta, sieltä Anchoragessa käyt kuvaamassa vesilentoliikennettä, sit Old Rhinebeckin kaksitasoja päivän pari ja sieltä ei olekaan enää kun muutaman tunnin hujakka tänne. Ei tuu kertasiirtymät liian pitkäksi Lupaan tarjota ilmaiset museo-oppaan palvelukset ja kaljat. Niin ja ei.... ei Budweiseria..... :'( EDIT: Seriffiin ei tosiaan tee mieli just nyt tutustua.....sen verran lähellä kävi jo eli vierestä vietiin....... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2008 Ai niin tuon muuten unohdinkin. Airport-data olis tietävinään että N584PM olis Schweizer 269D ja vieläpä San Antonion polliisin omistuksessa. Sitä, että mitä eroa sillä on 333:n kanssa en kyllä ainakaan silmällä osaa sanoa? Mutta onko sitten Schweizer 269D/333 ja Schweizer 333 sama asia kun kumpaakin näkyy käytettävän? Wiki esmes ei tuntenut 269D:tä ollenkaan vaan ainoastaan 300/333:n? Taitaa Schweitzer jatkaa Hughesin tyyppikäytäntöä. Vanhat mallit Hughes 269B ja 269C myytiin tyyppeinä 300B ja 300C http://en.wikipedia.org/wiki/Hughes_300. Ja vastaavasti mallit 369HS ja HM myytiin tyyppinä 500C, 369D - 500D ja 369E - 500E. Näistä tietääkseni HM oli sotilasmalli, jossa näkyvin ero päällepäin oli korkeammat telineet kuin HS:ssä. Heko-asiantuntijat korjatkoot virheet. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla