Jukka Nisula

Spitfire PR.IV entisöinti Ruotsissa

7 viestiä aiheessa

Aeroplane-lehden viimeisimmässä numerossa 3/2008 on kuulemma lyhyt juttu viimeisimmästä jäljellä olevasta Spitfire PR.IV-koneesta, s/n BP923, joka on entisöitävänä lentokuntoon Ruotsissa.

 

Kone on yksi yhdestätoista PR.IV-koneesta, jotka toimitettiin Neuvostoliittoon. Kone ammuttiin alas 4.10.1943 valokuvaustiedustelulennolla Altafjordin/Kaafjordin alueella. Koneen jäännökset "kaivettiin" ylös syyskuussa 1989, ja ostettiin Ruotsiin jokunen vuosi sitten. Asialla ruotsalainen ilmailuentusiasti.

 

Kovin on "onneton" lähtökohta entisöinnille ollut... Paljon uutta peltiä ja vanha alkuperäinen tyyppikilpi kiinni, niin siinähän se. Ruotsissa spekuloidaan juuri tuota, kuinka aito tuollainen uudelleenrakennettu kone on loppujen lopuksi valmistuttuaan.

 

Onnea kuitenkin projektille!

 

http://www.spitfire-pr4.com/

 

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tietenkin hienoa että se entisöidään, ei niitä viellä liikaa ole. Toinen asia on sitten onko se lentokuntoon saattaminen se paras asia noin historialliselta näkökylmalta. Noita lentokaputteja on ollut aika paljon, ja jos kyseessä on viimeinen luokkansa edustaja niin eritoten olisi mielekkäämpää jättää se jälkipolville entisöinnin jälkeen ehjänä. Ja tietenkin kun entisöidään lentokuntoon tai museokuntoon niin jälkimmäiseen voidään käyttää enemmän alkuperäisiä osia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se on, ei yksikään lisämuseokone ole pahitteeksi, ja aika harvinainen tyyppikin vielä on kyseessä. Spitfire I on ollut kehittelyn kohteena, ja siitä tehtiin tämä valokuvausversio.

 

"Spitfire PR IV - Spitfire I converted for photographic reconnaissance, originally designated Type D."

 

http://www.warbirddepot.com/aircraft_fighters_spitfire-greenwood.asp

 

"The PR Mk ID (PR Mk IV) was produced as a super long range version, both wing leading edges were fitted with 66 gallon fuel tanks and the total fuel load including the 30 gallons behind the pilot was 218 gallons, giving it the nickname 'the bowser'. The camera installation was of 2 F8 20in focal length cameras or 2 F24 14in cameras mount again behind the pilot. The cameras could be inclined so they would produce overlapping imagery."

 

http://www.airrecce.co.uk/WW2/recce_ac/RAFAR.html

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Tervehdys.

Kiitos mukavasta linkistä.

Oliko S/n  BP 929  vaiko BP 923 ?

Tekstissä 923 ja kuvassa 929 .

Vai oliko kuvassa vain joku muu numerointi ?

          terv Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   Tervehdys.

Kiitos mukavasta linkistä.

Oliko S/n  BP 929  vaiko BP 923 ?

Tekstissä 923 ja kuvassa 929 .

Vai oliko kuvassa vain joku muu numerointi ?

          terv Vesa

 

Ruotsalaisella SFF:n foorumilla mainitaan tekstissä S/n 923. On siellä myös eräs kommentti, että "Har det framkommit att kärran med "firewall plate" 6S/132536 (-1295) är BP923?" (Eli onko selvinnyt, että kone tuolla "tuliseinälaatalla" 6S/132536 (-1295) on BP923?) Eli en osaa sanoa mikä on oikea tunnus.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä määrätietoinen entisöintiin ryhtynyt kaveri on kolleegani aviomies. Hän tekee tilaustyönä osia englantilaisille Spitfiren rakentajille ja samalla sitten itselleenkin osia. Kunnianhimoinen projektihan tämä on. Kunhan olen ollut katsomassa projektia niin ilmoittelen lisää ja kuviakin varmaan saan otettua.

Terv. Göran

 

Aeroplane-lehden viimeisimmässä numerossa 3/2008 on kuulemma lyhyt juttu viimeisimmästä jäljellä olevasta Spitfire PR.IV-koneesta, s/n BP923, joka on entisöitävänä lentokuntoon Ruotsissa.

 

Kone on yksi yhdestätoista PR.IV-koneesta, jotka toimitettiin Neuvostoliittoon. Kone ammuttiin alas 4.10.1943 valokuvaustiedustelulennolla Altafjordin/Kaafjordin alueella. Koneen jäännökset "kaivettiin" ylös syyskuussa 1989, ja ostettiin Ruotsiin jokunen vuosi sitten. Asialla ruotsalainen ilmailuentusiasti.

 

Kovin on "onneton" lähtökohta entisöinnille ollut... Paljon uutta peltiä ja vanha alkuperäinen tyyppikilpi kiinni, niin siinähän se. Ruotsissa spekuloidaan juuri tuota, kuinka aito tuollainen uudelleenrakennettu kone on loppujen lopuksi valmistuttuaan.

 

Onnea kuitenkin projektille!

 

http://www.spitfire-pr4.com/

 

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle ainakin yksi kone lentokunnossa ja lentävänä eli oikeassa elementissään vastaa sataa museokonetta. Vanhojen koneitten lentämisen rajoittaminen on minulle sama asia kuin hieno maalaus peitettäisiin kankaalla ja sanottaisiin, ettäö siinä se on, mutta katsoa ette saa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään