Harri Nurmi

TURUN SANOMAT; Lentoyhtiöt syyttävät Ilmailuhallintoa poukkoilevasta päätöksente

19 viestiä aiheessa

Ohessa linkki aiheeseen ja lue koko juttu:

 

http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2008-03-20,104:2:527689,1:0:0:0:0:0:

 

TS/TS/Tuula Heinilä

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan Ilmailuhallinto on kohdellut ilmailualan yrittäjiä eriarvoisesti muun muassa koulutukseen ja lentolupiin liittyvissä asioissa.

Ministeriö vaatii parannuksia kevään kuluessa

Lentoyhtiöt syyttävät Ilmailuhallintoa poukkoilevasta päätöksenteosta

 

JUSSI ORELL

 

Joukko suomalaisia lentoalan yrityksiä pitää Ilmailuhallinnon toimintaa epätasapuolisena ja Ilmailuhallinnon tekemiä päätöksiä epäjohdonmukaisina. Yritysten mukaan ongelmia esiintyy varsinkin lentoalan koulutukseen ja lupakirjavaatimuksiin liittyvissä asioissa.

 

Copterline, Skärgårdshavets helikoptertjänst, Heliflite, FinnComm Airlines, Air Turku, Suomen ilmailuopisto ja Lapin tilauslento haluavat Ilmailuhallinnon muuttavan toimintatapojaan eri yrityksiä tasapuolisesti kohtelevaksi.

 

Liikenne- ja viestintäministeriö on puuttunut Ilmailuhallinnon toiminnassa esiin tulleisiin epäselvyyksiin. Ministeriö on myös huolissaan Ilmailuhallinnon kehnosta työilmapiiristä.

 

- Aloitamme Ilmailuhallinnon kanssa tiiviin vuoropuhelun. Ilmailuhallinnon toiminnassa on yllin kyllin parannettavaa. On ilmennyt sellaisia epäkohtia, joihin on syytä puuttua ja jotka on saatava kuntoon kevään aikana, vaatii hallitusneuvos Mikael Nyberg liikenne- ja viestintäministeriöstä.

 

Nyberg muistuttaa, että myös Euroopan lentoturvallisuusvirasto (EASA) on puuttunut Ilmailuhallinnon toiminnassa ilmenneisiin puutteisiin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa näkyy selvästi koko joukko suomalaiselle hallintokulttuurille tyypillisiä piirteitä:

 

-- päätöksiä ei välitetä perustella;

-- viitataan 70-luvun tyyliin selittämättömiin ja mihinkään kirjaamattomiin"yleisiiin syihin", mutta annetaan niille uusi nimi: "eurooppalaiset määräykset";

-- ollaan olevinaan niin kovasti resurssipulaisia, kuten johtaja Lambergkin uutisessa. Aivan pokkana voidaan vetää kuvaan asiaankuulumattomuuksia kuten lentokoneiden teknisten tarkastajien puute, kun kyseessä on ollut lupakirjoihin ja koulutukseen liittyvä arvostelu. Tuskin näitä töitä tekevät samat ihmiset?

  -- kritiikin sietokyky on huono "meissä mitään vikaa ole ja siitä on meillä paperit";

  -- työn johto ja organisointi on ilmeisen heikkoa.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa linkki aiheeseen ja lue koko juttu:

 

http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2008-03-20,104:2:527689,1:0:0:0:0:0:

 

TS/TS/Tuula Heinilä

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan Ilmailuhallinto on kohdellut ilmailualan yrittäjiä eriarvoisesti muun muassa koulutukseen ja lentolupiin liittyvissä asioissa.

Ministeriö vaatii parannuksia kevään kuluessa

Lentoyhtiöt syyttävät Ilmailuhallintoa poukkoilevasta päätöksenteosta

 

JUSSI ORELL

 

Joukko suomalaisia lentoalan yrityksiä pitää Ilmailuhallinnon toimintaa epätasapuolisena ja Ilmailuhallinnon tekemiä päätöksiä epäjohdonmukaisina. Yritysten mukaan ongelmia esiintyy varsinkin lentoalan koulutukseen ja lupakirjavaatimuksiin liittyvissä asioissa.

 

Copterline, Skärgårdshavets helikoptertjänst, Heliflite, FinnComm Airlines, Air Turku, Suomen ilmailuopisto ja Lapin tilauslento haluavat Ilmailuhallinnon muuttavan toimintatapojaan eri yrityksiä tasapuolisesti kohtelevaksi.

 

Liikenne- ja viestintäministeriö on puuttunut Ilmailuhallinnon toiminnassa esiin tulleisiin epäselvyyksiin. Ministeriö on myös huolissaan Ilmailuhallinnon kehnosta työilmapiiristä.

 

- Aloitamme Ilmailuhallinnon kanssa tiiviin vuoropuhelun. Ilmailuhallinnon toiminnassa on yllin kyllin parannettavaa. On ilmennyt sellaisia epäkohtia, joihin on syytä puuttua ja jotka on saatava kuntoon kevään aikana, vaatii hallitusneuvos Mikael Nyberg liikenne- ja viestintäministeriöstä.

 

Nyberg muistuttaa, että myös Euroopan lentoturvallisuusvirasto (EASA) on puuttunut Ilmailuhallinnon toiminnassa ilmenneisiin puutteisiin.

 

 

 

Nyt ollaan oikealla tiellä, eli joku hallinnon ala kuten ("ilmailuhallinto") = nykyinen nimi on saanut poukkoilla oman mielensä mukaan ilmailijoiden kustannuksella. Vihdoinkin on ministeriökin ja EASA huomannut missä mennään. Olen kuullut miten tuota ilmailun "arkkitehtiä ilmailuhallinto" mainostetaan julkisuudessa, se jääköön heidän oman häpeänsä piikkiin. Mistäs löydetään suoraselkäiset aiantuntijat tehtäväkseen korjata tuo piikki lihassa. Median mukaan Suomi on lentoliikenteessä maailman huippu maita, tuntuu vain siltä ettei välttämättä hallinnon puolesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhan sananlaskun mukaan, kun toiselle kumartaa, niin toiselle pyllistää. Tämän sananlaskun viesti toimii molemmin päin. Yksi tärkeimpiä kritiikin kohteitahan on ollut nimenomaan tasapuolisen kohtelun puute. Myös yksittäisten ilmailijoiden piirissä on ihmisiä, joiden asiat ovat hoituneet mallikkaasti. Jos Ilmailuhallinto olisikin kohdellut kaikkia tasavertaisia hallintoalamaisiaan joko hyvin tai huonosti, eihän koko älämölöä olisikaan syntynyt.   

 

Seppo   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eiköhän se ole vanha totus se että kenen leipää syöt, sen lauluja laulat tai rahalla saa ja hevosella pääsee.

Isoilla toimijoilla on isot rahat, isot panokset ja isot juristiarmeijat. Isot firmat voivat myös ulosliputtaa

toimintaansa jos homma paikallisen viranomaisen kanssa ei suju. Kannattaa muistaa että koko

sana "ulosliputus" on tarkoittanut sitä että laivanvarustajat ovat siirtäneet laivansa ulkomaiseen

rekisteriin kun kotimaisessa oli toiminta tehty taloudellisesti kannattamattomaksi. Tuon tuloksenahan

Suomalainen kauppalöaivasto on tainnut kutistua aika olemattomaksi.

 

Se ei paljoa tuossa vaa-assa paina jos joku pieni ansiolentoyritys joutuu vaikeuksiin, pieneltä lentokoululta

menee asiakkaat, pieni ilmailija joutuu ulosliputtamaan eli hankkimaan N-rek koneen jotta saisi mittarilupakirjan

tai että joku pieni ilmailija joutuu hakemaan medikaalinsa muualta Euroopasta tai USA:sta eikä

varsinkaan se että ne pienet ilmailijat kiroillen maksavat jatkuvasti nousevia maksuja tai lyövät

pillit pussuiin.

 

Ilmailijat tuntuvat olevan niin pieni porukka että sitä saa potkia päähän miten haluaa ja tasapuolista

kohtelua on turha toivoa. Uusimmassa Ilmailu lehdessähän jo jopa EU:n komissio oli uusimman

3/2008 Ilmailu lehden mukaan herännyt siihen että yleisilmailu reguloidaan EU:ssa hebgiltä

ja tilanteeseen tarvitaan muutosta.

 

Suomessa ilmailuhallinto tuntuu ylireguloivan huomattavasti muita EU-maita tiukemmin

ilmeisesti ainakin medikaalipuolta, koulutustoimintaa ja ilmeisesti noita pieniä ansiolentoyrityksiä.

 

Meikäläiset poliitikot ja järjestöt eivät vaan ole reagoineet tähän pienen ilmailjan hätään.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se ole vanha totus se että kenen leipää syöt, sen lauluja laulat tai rahalla saa ja hevosella pääsee.

Isoilla toimijoilla on isot rahat, isot panokset ja isot juristiarmeijat. Isot firmat voivat myös ulosliputtaa

toimintaansa jos homma paikallisen viranomaisen kanssa ei suju. Kannattaa muistaa että koko

sana "ulosliputus" on tarkoittanut sitä että laivanvarustajat ovat siirtäneet laivansa ulkomaiseen

rekisteriin kun kotimaisessa oli toiminta tehty taloudellisesti kannattamattomaksi. Tuon tuloksenahan

Suomalainen kauppalöaivasto on tainnut kutistua aika olemattomaksi.

 

Se ei paljoa tuossa vaa-assa paina jos joku pieni ansiolentoyritys joutuu vaikeuksiin, pieneltä lentokoululta

menee asiakkaat, pieni ilmailija joutuu ulosliputtamaan eli hankkimaan N-rek koneen jotta saisi mittarilupakirjan

tai että joku pieni ilmailija joutuu hakemaan medikaalinsa muualta Euroopasta tai USA:sta eikä

varsinkaan se että ne pienet ilmailijat kiroillen maksavat jatkuvasti nousevia maksuja tai lyövät

pillit pussuiin.

 

Ilmailijat tuntuvat olevan niin pieni porukka että sitä saa potkia päähän miten haluaa ja tasapuolista

kohtelua on turha toivoa. Uusimmassa Ilmailu lehdessähän jo jopa EU:n komissio oli uusimman

3/2008 Ilmailu lehden mukaan herännyt siihen että yleisilmailu reguloidaan EU:ssa hebgiltä

ja tilanteeseen tarvitaan muutosta.

 

Suomessa ilmailuhallinto tuntuu ylireguloivan huomattavasti muita EU-maita tiukemmin

ilmeisesti ainakin medikaalipuolta, koulutustoimintaa ja ilmeisesti noita pieniä ansiolentoyrityksiä.

 

Meikäläiset poliitikot ja järjestöt eivät vaan ole reagoineet tähän pienen ilmailjan hätään.

 

Kate

 

Kate älä suutu, mutta höpöhöpöä nyt jauhat.

 

Olet idealisti, et tiedä ilmailuyrittämisestä mitään. :thmbdn:

 

Ammatti-ihminen olet ja vielä Suomen parhaita, sitä ei kiistäminen. :thmbup: ihan toisella alalla tosin.

 

Ilmailuviranomainen vastaa just niinkuin heille asias esität, ei ne keksi mitään.

Ei nekään mitään tumpeloita ole.

Lukevat papereista määräykset , tosin toisilla on lukunopeus hieman hitaampi, mutta asiansa osaavat.

 

Kannattaisi pysyä asiassa ja kerto vain totuuksia, ei heittoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kate älä suutu, mutta höpöhöpöä nyt jauhat.

 

Olet idealisti, et tiedä ilmailuyrittämisestä mitään. :thmbdn:

 

Ammatti-ihminen olet ja vielä Suomen parhaita, sitä ei kiistäminen. :thmbup: ihan toisella alalla tosin.

 

Ilmailuviranomainen vastaa just niinkuin heille asias esität, ei ne keksi mitään.

Ei nekään mitään tumpeloita ole.

Lukevat papereista määräykset , tosin toisilla on lukunopeus hieman hitaampi, mutta asiansa osaavat.

 

Kannattaisi pysyä asiassa ja kerto vain totuuksia, ei heittoja.

 

Otetaan nyt vähän totuuksia, montakohan vuotta jopa SIL:in voimin on Suomeen yritetty saada

harrasteilmailuun moottorilennon opettajakoulutusta ? Ei ole vieläkään näkynyt.

Kun k.o ihmisiltä on kysynyt että mitenkäs mittarikoulutus niin on vastattu että saataisiin nyt

ensiksi se opettajakoulutus mutta eip sitäkään ole näkynyt. Ongelma on että tuota FTO:ta ei ole

saatu viranomeisten kanssa syntymään. Lopputulos on että k.o koulutusta ei ole

ollenkaan harrsteilmailijoille Suomessa. Turha sitten on ihmetellä miksi koulutusta

lähdetään hakemaan meren takaa. Miksiköhän muissa JAR-maissa kysesitä koulutusta on saatavilla ?

 

Kun joskus kirjoitin Suomalaisesta medikaalikäytännöstä niin eikö ole

aika selvää että JAR-määräyksiä täällä tulkitaan paljon tiukemmin kuin edes

muissa JAR-maissa jos kerran jotkut joutuvat medikaalinsa hakemaan muista

periaateessa samoja määräyksiä tulkitsevisata maista ?

 

Tässä on turhaa vetäytyä JAR-määräysten taakse, niissä on mukana kansallisia muutossivuja

ja niitä voidaan tulkita monella tavalla. Koulutuspuolella määräyksiä olisi voitu

tulkita tai tehdä kansallisia muutossivuja jotka olisivat mahdollistaneet FTO:n toimimisen

pienemmillä resursseilla ja kustannuksilla ihan sillä perusteella että Suomi on

pieni kielialue ja harvaanasuttu maa.

 

Ilmailulehdestä olen lukenut viranomaistoiminnan tasan yhtä suuresta järjettömyydestä

myös mekaanikkokoulutuksen suhteen.

 

Yleisilmailun maksujen nostaminen on ihan puhdasta yleisimailun tappolinjaa.

Mitään pakkoa tällaiseen järjettömään kiskomiseen ei ole vaan näemmä kun

ministeriö on antanut monopoliasemassa olevalle valtionyhtiölle, entiselle viranomaiselle

vapaat kädet rokottaa niin paljon kuin se vain kehtaa niin kyllä se kehtaa.

Mitenhän olisi jos muissa yhteiskunna palveluissa julkinen tarjoaja voisi rokottaa mitä lystää ?

 

Totuus on myös että Suomessa 100LL maksaa 80 senttiä enemmän litralta kuin Ruotsissa.

 

Olisikaiketi sinunkin yrityksellesi edullisempaa jos et joutuisi maksamaan nykyisiä

sikasuuria maksuja, jos voisit harjoittaa lennonopettaja ja mittarilentokoulutusta jne .

 

En nyt voi toki ilmailuhallintoakaan ihan kokonaisuudessaan arvostella vaan ainakin kun

on sivusta seurannut SIL:in ja Harrastelimailun yksikön toimintaa missä säännöksiä

on tulkittu niin pikälle kuin mahdollista ilmailijoiden eduksi niin kyllä jotkut

virkamiehet sitä kiitostakin ansaitsevat.

 

 

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaska, Katen asiantuntemus ilmailuyrittäjyydestä ansaitsee syvän kunnioitukseni, vaikka leipä pöytään tuleekin muulta alalta. 

 

Kun itse aloitin ilmailuyrittäjänä, kysyttiin ihan virallisesti Malmin muilta yrittäjiltä mielipidettä siihen, tarvitaanko siellä uutta ilmailuyrittäjää. Ilmailuviranomaisen tehtävä oli harkita ansiolento-, liikenne- ja koulutuslupien myöntämistä. Ongelmana on, että ilmailuviranomainen harkitsee edelleen samoja asioita, vaikka harkinnan oikeus tässä merkityksessä on viety heiltä pois. Osa viranomaisista vain ei ole sitä sisäistänyt. Tätä luvatonta harkintaa toteutetaan nimenomaan tarjoamalla eriarvoista ja mielivaltaiseksi koettua kohtelua, jossa totuuskin saa ajoittain taipua viranomaisen tahdon mukaiseksi.

   

nimim. Olinhan siellä minäkin, jotain tiedän itsekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaska, Katen asiantuntemus ilmailuyrittäjyydestä ansaitsee syvän kunnioitukseni, vaikka leipä pöytään tuleekin muulta alalta. 

 

Kun itse aloitin ilmailuyrittäjänä, kysyttiin ihan virallisesti Malmin muilta yrittäjiltä mielipidettä siihen, tarvitaanko siellä uutta ilmailuyrittäjää. Ilmailuviranomaisen tehtävä oli harkita ansiolento-, liikenne- ja koulutuslupien myöntämistä. Ongelmana on, että ilmailuviranomainen harkitsee edelleen samoja asioita, vaikka harkinnan oikeus tässä merkityksessä on viety heiltä pois. Osa viranomaisista vain ei ole sitä sisäistänyt. Tätä luvatonta harkintaa toteutetaan nimenomaan tarjoamalla eriarvoista ja mielivaltaiseksi koettua kohtelua, jossa totuuskin saa ajoittain taipua viranomaisen tahdon mukaiseksi.

   

nimim. Olinhan siellä minäkin, jotain tiedän itsekin.

 

Arvostan Seppo suuresti ammattitaitoasi ja uraasi ilmailun parissa.

Olet hieno ihminen ja armoitettu lentäjä.

 

Sait aika paskamaisen kohtelun aikoinaan. :thmbdn:

Ehkä hieman lievemmin olisit selvinnyt, jos olisit tullut hieman"vastaan" viranomaisia.

Tämä on mun mielipiteeni ja näin olisin itse tehnyt.

 

Tuo arvostamasi Kate sotkee nyt Ilmailuliiton ja Ilmailuhallinnon asiat keskenään, sekä harrasteilmailun ja ansiolentoyrityksen toimenkuvat sekoittuvat jouhevasti.

 

Nuo hänen kommenttinsa ovat ihan oma lukunsa.

Ne , kuten tiedät, eivät liity mitenkään ilmailuyrittäjyyteen.

 

Ei SIL pudota bensan hintoja, kuten ei Finaviakaan, ne ovat valtiovallan ja polttoaineiden myyjien hallussa.

 

 

jk. On ihan pakko lisätä,; montakohan vuotta jopa SIL:in voimin on Suomeen yritetty saada

harrasteilmailuun moottorilennon opettajakoulutusta ?

 

Miten hittoa luulet tuon kiinnostavan kaupallista ilmailuyrittäjää, ainakaan bisnes mielessä.

 

Ajattele nyt vähän mitä kirjoitat. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin se äkkipäätä tuntuu, että sotketaan Ilmailuliiton ja Ilmailuhallinnon asioita keskenään. Vierailtuani muutamalla sadalla pikkukentällä olen huomannut kehityksen suunnan jo kauan sitten. Ilmailun kontrollointi, varsinkin harrastuksena, on monessa maassa jo delegoitu aeroklubeille tai vastaaville yksiköille, joiden katto-organisaatio on kansallinen liitto. Yhä useampi maa etenee tähän suuntaan.

 

Tämä johtuu myös osaksi siitä, että ilmailua harrastetaan aiempaa kevyemmillä laitteilla. Yhä useamman maan ilmailuviranomaisen kanta on se, että sekä koneiden kuntoisuuden valvonta että lupakirjojen kontrollointi tulisi siirtää harrastusjärjestöille. Tämä on näkemykseni mukaan oikea suunta. Juuri tämän oivalluksen on moni foorumilainen ymmärtänyt ja se on kunnioitukseni peruste. Ilmailuyrittäjyys tätä taustaa vasten tarkoittaa myös ilmailukerhojen lisääntyvää koulutusta ja konevuokrausta. On vaarana, että tulevaisuudessa alkeiskoulutusta ammatikseen antavat ilmailuyrittäjät jäävät jalkoihin näissä kapinoissa, elleivät ymmärrä ilmailuyrittäjyyttä uudella tavalla. Ammattimainen ilmailu ja ilmailun ammattilaisten kouluttaminen on taas oma juttunsa.

 

Seppo       

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuviranomainen vastaa just niinkuin heille asias esität, ei ne keksi mitään.

Ei nekään mitään tumpeloita ole.

Lukevat papereista määräykset , tosin toisilla on lukunopeus hieman hitaampi, mutta asiansa osaavat.

 

Kannattaisi pysyä asiassa ja kerto vain totuuksia, ei heittoja.

 

Noissa JAR-FCL -vaatimuksissa on ollut pari heikkoa kohtaa. JAR on herrakerhon sopimus, eikä sido jäsenmaita. Kukin paikallinen viranomainen on vastuussa JAR:n kääntämisestä ja käännöksestä on sitten tullut paikallinen normi. Ikävää vain, että suomalaisten JAR-vaatimusten kohdalla on tullut enemmän kuin muutama raskas ylilyönti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Tuo arvostamasi Kate sotkee nyt Ilmailuliiton ja Ilmailuhallinnon asiat keskenään, sekä harrasteilmailun ja ansiolentoyrityksen toimenkuvat sekoittuvat jouhevasti.

 

Nuo hänen kommenttinsa ovat ihan oma lukunsa.

Ne , kuten tiedät, eivät liity mitenkään ilmailuyrittäjyyteen.

 

En sotkenut koulutuksen suhteen vaan samat määräykset koskevat niin yrittäjiä kuin SIL:iäkin.

Sinä, Jaska valitat oppilaspulaa. JOS olisi mahdollista saada kohtuullisin ehdoin mahdollisuus

järjestää Mittari- ja lennonopettajakoulutusta niin siinä olisi sarkaa pienemmillekkin

kulutusyrittäjille. Ei SIL/Suio sitä opekoulutustakaan olisi itse lähtenyt yrittämään

jos kaupallista tarjontaa olisi ollut järkevästi saatavilla.

 

Kyllä minä senverran ymmärrän yrittäjyydestä että kulut on saatava katetuksi ja nyt tässä maassa

niitä ei JAR-FTO-toiminnan osalta saa katetuksi kuin kolme suurta toimijaa jotka keskittyvät

ATPL-koulutukseen.

 

Ei SIL pudota bensan hintoja, kuten ei Finaviakaan, ne ovat valtiovallan ja polttoaineiden myyjien hallussa.

 

 

Verot taitavat olla Suomessa ja Ruotsissa samat EU-vaatimusten mukaiset. Ehkäpä

esimerkiksi Finavia olisi voinut kilpailuttaa lentoasemien polttoaineen myynnin

vaikkapa Ruotsalaisilla toimijoilla jos nykyiset pitävät 80 sentin ylihintaa.

 

Kuhahan hoitaa muuten maahantuonnin ja jakelun lentoasemille, ei kai vaan kuuuluisa

valtionyhtiömme  Neste, Fortum vai mikä se nyt onkaan ?

 

Tarkistin juuri Shellin sivuilta, Malmin hinnaksi oli ilmoitettu 184EHL + ALV tekee 2.24€/l

Brommassa se on 1010 YHL , 109EHL ., Saksassa 114EHL jne.

 

Kyllä näin suuressa hintaerossa olisi jo syytä alkaa ilmailun toimijoiden hakea

ministerit ja öljy-yhtiöt saman pöydän ääreen ja alkaa etsiä ratkaisua.

Ei EU:n tavaroiden vapaa liikkuvuus ihan tätä voi merkitä vaan nyt kyllä joku

pelaa monopolia ja rajusti.

 

Sikaliiissa kausikorteissa syy sensijaan menee suoraan Finavialle.

 

 

jk. On ihan pakko lisätä,; montakohan vuotta jopa SIL:in voimin on Suomeen yritetty saada

harrasteilmailuun moottorilennon opettajakoulutusta ?

 

Miten hittoa luulet tuon kiinnostavan kaupallista ilmailuyrittäjää, ainakaan bisnes mielessä.

 

Ajattele nyt vähän mitä kirjoitat. ;D

 

Ei varmaan kiinnosta nykyisllä määräyksillä ketään bisnesmielessä, liian pieni kakku isoille kouluttajilla

ja taas pienillä ei ole varaa ilmailuhallinnon vaatimaan FTO-byrokratiaan.

 

Kun nyt ajatellaan että miten olisi pitänyt JÄRKEVÄSTI toimia Suomen kaltaisessa pienessä

maassa, olisi pitänyt paikallisilla käytännöillä ja kansallisilla muutossivuilla pyrittävä

turvaamaan kotimaisen yleisilmailun ja myös ilmailun puinyrittäjyyden kilpailukyky

ja kustannustason pysyminen edes EU:n keskitasolla eikä suinkaan niin että nyt meillä

on yksi syrjäinen hinta- ja byrokratiahelvetti.

 

Esimerkiksi Tanskassa tuo yleisilmailukoneiden 0-ALV verokanta on luonut otollisen kilpailuedun

paikallisille yrittäjille ja kun luin luin perusteluja tuon verokannan jatkolle niin

Tanskan hallitus haluaa jatkaa sitä niin pitkälle kuin mahdollista juuri siksi että

se edesautaa paikallista yrittäjyyttä, työllistää ja tuo verotuloja.

 

Taitaa olla ihan liian utopistista edes kuvitella että ilmailuyrittäjyyttä täällä

haluttaisiin edistää.... Olisihan se hienoa jos muualta Euroopasta tultaisiin tänne

hakemaan koulutusta eikä täältä mentäisi Espanjaan, Ruotsiin, USA:han jne,

jos keskieuroopasta tultaisiin lentolomailemaan kauniiseen Suomeen eikä

todettaiai että "ei ainakaan noilla hinnoilla" ....

 

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(...)

Tarkistin juuri Shellin sivuilta, Malmin hinnaksi oli ilmoitettu 184EHL + ALV tekee 2.24€/l

Brommassa se on 1010 YHL , 109EHL ., Saksassa 114EHL jne.(...)

Off-topic:

Parempi jättää Saksa pois, jossa 100 LL on ja oli aina kallis. 100 LL:n maksaa veroineen yli 2 EUR (Wikipedia sanoo 2,25 €/l, Joulukuu 2007).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle maksaa 1 € /l  100LL,ei makseta ALV (moms),ja silti täällä naristaan että ompa kallista lystiä.

Taitaa olla Euroopan halvin menovesi täällä. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ehkäpä

esimerkiksi Finavia olisi voinut kilpailuttaa lentoasemien polttoaineen myynnin

vaikkapa Ruotsalaisilla toimijoilla jos nykyiset pitävät 80 sentin ylihintaa.

 

Luuletko oikeasti, että lentoaseman omistaja (oli sitten yksityinen tai valtion liikelaitos) antaisi kilpailutuksen tuloksena polttoainemyynnin sille, joka myy halvinta polttoainetta - vai sille joka maksaa suurinta toimilupamaksua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luuletko oikeasti, että lentoaseman omistaja (oli sitten yksityinen tai valtion liikelaitos) antaisi kilpailutuksen tuloksena polttoainemyynnin sille, joka myy halvinta polttoainetta - vai sille joka maksaa suurinta toimilupamaksua?

 

Niin, silloinhan kun k.o lentoaseman omistajalla on käytännössä monopoli niin sehän voi pyytää ihan mitä tahansa.

Voisihan se tielaitos vai kenen hallinnassa nyt tiet ovat tehd saman eli antaa bensan myyntioikeidet vain sille

joka maksaa suurimman toimilupamaksun.

 

Kun kyseessä kuitenkin on monopoliasema ja julkinen palvelu niin kyllä julkisen palvelun tarjoajalla,

olkoot kuka tahansa tulee olla velvollisuus tarjota palvelua kohtuu hintaan.

 

Jos nykyisen kaltainen järjestelmä ei synnytä tarvittavaa kilpailua, siirretään lentokenttien maapohja  yms

vaikka samalle tahoille kuin tienpohjatkin ja kilpailutetaan kaikki palvelut mukaanluettuna bensan myynti ,

lennonjohto yms.

 

Toinen vaihtoehto on että ministeriö ryhtyy säännöstelemään hintoja kun kerran vapaaehtoistoimilla ne hinnat

karkaavat käsistä.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisihan se tielaitos vai kenen hallinnassa nyt tiet ovat tehd saman eli antaa bensan myyntioikeidet vain sille

joka maksaa suurimman toimilupamaksun.

Kate

 

Bensa-asemat ovat harvemmin tiealueella, eli siellä missä tienpitäjällä on päätösvaltaa. Bensa-aseman sijoitukseen vaikuttavat sitten kaavoitus, ympäristöluvat jne asiat, joita tienpitäjä ei päätä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään