Tuomas Vanhanen

Missä maissa JAR-lupakirjalla voi lentää

7 viestiä aiheessa

Otsikko kertookin kysymykseni. Eli lähinnä kiinnostaisi tietää voiko esimerkiksi Australiassa tai USA:ssa lentää. Käsittääkseni USA:ssa voi suorittaa JAR-lupakirjan joissakin paikoissa, mutta voiko siellä lentää valmiilla pahvilla?

 

Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Australian koulutuksesta sain erittäin mielenkiintoista tietoa, joku college siellä on yhteistyössä suomalaisten kanssa, ja lukukausimaksut bachelor of aviation, 3v tutkinto 8000 €/lukukausi... Toinen juttu on sitten kuinka tasokas/arvostettu (=miten konvertoidaan) tuo koulutus siellä on..

 

Mutta JAR pahveilla voi lentää melkein kaikissa euroopan maissa..jotain albaaniaa ja muita Itä Euroopan maita lukuunottamatta.

 

USA:ssa lennetään FAA (federal aviation authorityn) mukaisilla normeilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JAR-lupakirjan saa validoitua USA:ssa kelpaavaksi käymällä ennen lentoja FAA:n toimistossa, josta saa jonkun proopuskan. Näin ainakin muistelisin. .. Mutta ei siis varma tieto, koska muistiin ei ole aina luottaminen.

 

(PPL:stä oli siis varmaan puhe?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:ssa myönnetään odottaessa ulkomaalaisen lupakirjan perusteella FAA:n PPL. Lisämerkinnäksi tulee että se on myönnetty ulkomaalaisen lupakirjan perusteella.

Vaatimukset:

1. Ulkomaalaisen lupakirjan on oltava ICAO:n mukainen

2. Lupakirjan on oltava voimassa

3. Ei saa olla voimassa olevaa FAA:n lupakirjaa

4. Pitää olla joko myöntäjämaan voimassa oleva medikaali, tai FAA:n kolmannen luokan voimassa oleva medikaali

5. Pitää osata englantia

 

Voi saada samat kelpuutukset jotka on voimassa myöntäjämaassa.

 

Mittarikelpuutuksen saaminen edellyttää FAA:n mittarikelpuutuksen teoriakokeen suorittamisen (ja tietysti että on myöntäjämaan mittarikelpuutus).

 

Yhteenvetona voi sanoa, että FAA:n PPL:n saa ulkomaalaisen lupakirjan perusteella varsin helposti. Ei tarvita mitään teoriakokeita, ellei hae myös mittarikelpuutusta.

 

Käytännössä homma menee niin, että pitää varata aika FAA:n district officeen. Sinne mennään voimassa olevan lupakirjan, medikaalin, passin ja täytetyn hakemuslomakkeen kanssa. Suullisesti testataan englanninkielen taito ja saatetaan esittää joitakin kysymyksiä liittyen lentämiseen USA:n ilmatilassa. FAA ei peri mitään maksuja lupakirjan tai medikaalin myöntämisestä. Lupakirjan saa heti odottaessa.

 

Ja siihen alkuperäiseen kysymykseen....

 

ICAO:n sopimuksiin liittyneet valtiot kuinnioittavat toistensa lupakirjoja siten, että missä tahansa näistä maista saa lentää toisen maan rekisterissä olevaa lentokonetta rekisteröintivaltion myöntämällä lupakirjalla. Pääsääntö siis on että koneen rekisteröintivaltio määrää kenen myöntämällä lupakirjalla saa lentää. Lisäksi useassa maassa saa lentää ainakin tilapäisesti ko. maan rekisterissä olevalla lentokoneella toisen ICAO maan myöntämällä lupakirjalla. Lisäksi on usein myös maakohtaisesti sallittua lentää toisessa maassa rekisteröidyllä lentokoneella paikallisella lupakirjalla. Näihin saattaa sitten liittyä erilaisia rajoituksia, kuten ainoastaan päivä VFR.

 

Käytännössä täytyy noudattaa aina sekä koneen rekisteröintivaltion että lupakirjan myöntäjävaltion määräyksiä.

 

 

 

Tom

 

 

Tässä vielä FAA:n FAR määräyksistä kohta lupakirjan myöntämisestä ulkomaalaisen lupakirjan perusteella.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Sec. 61.75

 

Private pilot certificate issued on the basis of a foreign pilot license.

 

(a) General. A person who holds a current foreign pilot license issued by a contracting State to the Convention on International Civil Aviation may apply for and be issued a private pilot certificate with the appropriate ratings when the application is based on the foreign pilot license that meets the requirements of this section.

(b) Certificate issued. A U.S. private pilot certificate that is issued under this section shall specify the person's foreign license number and country of issuance. A person who holds a current foreign pilot license issued by a contracting State to the Convention on International Civil Aviation may be issued a private pilot certificate based on the foreign pilot license without any further showing of proficiency, provided the applicant:

(1) Meets the requirements of this section;

(2) Holds a foreign pilot license that--

(i) Is not under an order of revocation or suspension by the foreign country that issued the foreign pilot license; and

(ii) Does not contain an endorsement stating that the applicant has not met all of the standards of ICAO for that license;

(3) Does not currently hold a U.S. pilot certificate;

(4) Holds a current medical certificate issued under part 67 of this chapter or a current medical certificate issued by the country that issued the person's foreign pilot license; and

(5) Is able to read, speak, write, and understand the English language. If the applicant is unable to meet one of these requirements due to medical reasons, then the Administrator may place such operating limitations on that applicant's pilot certificate as are necessary for the safe operation of the aircraft.

© Aircraft ratings issued. Aircraft ratings listed on a person's foreign pilot license, in addition to any issued after testing under the provisions of this part, may be placed on that person's U.S. pilot certificate.

(d) Instrument ratings issued. A person who holds an instrument rating on the foreign pilot license issued by a contracting State to the Convention on International Civil Aviation may be issued an instrument rating on a U.S. private pilot certificate provided:

(1) The person's foreign pilot license authorizes instrument privileges;

(2) Within 24 months preceding the month in which the person applies for the instrument rating, the person passes the appropriate knowledge test; and

(3) The person is able to read, speak, write, and understand the English language. If the applicant is unable to meet one of these requirements due to medical reasons, then the Administrator may place such operating limitations on that applicant's pilot certificate as are necessary for the safe operation of the aircraft.

(e) Operating privileges and limitations. A person who receives a U.S. private pilot certificate that has been issued under the provisions of this section:

(1) May act as a pilot of a civil aircraft of U.S. registry in accordance with the private pilot privileges authorized by this part;

(2) Is limited to the privileges placed on the certificate by the Administrator;

(3) Is subject to the limitations and restrictions on the person's U.S. certificate and foreign pilot license when exercising the privileges of that U.S. pilot certificate in an aircraft of U.S. registry operating within or outside the United States; and

(4) Shall not exercise the privileges of that U.S. private pilot certificate when the person's foreign pilot license has been revoked or suspended.

(f) Limitation on licenses used as the basis for a U.S. certificate. Only one foreign pilot license may be used as a basis for issuing a U.S. private pilot certificate. The foreign pilot license and medical certification used as a basis for issuing a U.S. private pilot certificate under this section must be in the English language or accompanied by an English language transcription that has been signed by an official or representative of the foreign aviation authority that issued the foreign pilot license.

(g) Limitation placed on a U.S. private pilot certificate. A U.S. private pilot certificate issued under this section is valid only when the holder has the foreign pilot license upon which the issuance of the U.S. private pilot certificate was based in the holder's personal possession or readily accessible in the aircraft.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JAR-lupakirjan saa validoitua USA:ssa kelpaavaksi käymällä ennen lentoja FAA:n toimistossa, josta saa jonkun proopuskan. Näin ainakin muistelisin. .. Mutta ei siis varma tieto, koska muistiin ei ole aina luottaminen.

 

(PPL:stä oli siis varmaan puhe?)

 

JAR:rit saa FAA mukaiseksi naurettavan helposti verrattuna siihen, mitä homma on toisin päin. Joku tarkastuslento kuulemma pitää lentää ja asia on selvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku tarkastuslento kuulemma pitää lentää ja asia on selvä.

 

Juu, lentokoe ja lisäksi muutama teoriakoe ILL:llä. (+ tietysti kaikki lupakirjan hakuprosessit joissa kestää se pari viikkoa)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA PPL(A) -> JAR PPL(A)

Perusvaatimukset:

Lentokokemus >100h

JAR Medikaali 2 luokka

 

Kokeet:

Aviation law

Human performance and limitations

Radio communications

Lentokoe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään