Ilkka Mäkelä

Höyrymittareista lasiohjaamo - moduuli kerrallaan

13 viestiä aiheessa

Aspen Avionics-niminen firma on saanut äskettäin FAA:n perushyväksynnän lasiohjaamomoduuleilleen, joilla on mahdollista korvata "höyrymittarit" vakiokojelaudassa moduuli kerrallaan. Tässä on ilmeisesti tulossa suhteellisen edullinen tapa siirtyä lasiohjaamojen aikakauteen ilman, että koko paneli pistetään uusiksi. Järjestelmä on suunniteltu nimenomaan korvaamaan tyyppihyväksyttyjen yleisilmailukoneiden vanhat mittarit.

Sopinee myös Jaskan mopoon  ;) vielä jonakin vuonna?

 

http://www.aspenavionics.com/index.php/products/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aspen Avionics-niminen firma on saanut äskettäin FAA:n perushyväksynnän lasiohjaamomoduuleilleen, joilla on mahdollista korvata "höyrymittarit" vakiokojelaudassa moduuli kerrallaan. Tässä on ilmeisesti tulossa suhteellisen edullinen tapa siirtyä lasiohjaamojen aikakauteen ilman, että koko paneli pistetään uusiksi. Järjestelmä on suunniteltu nimenomaan korvaamaan tyyppihyväksyttyjen yleisilmailukoneiden vanhat mittarit.

Sopinee myös Jaskan mopoon  ;) vielä jonakin vuonna?

 

http://www.aspenavionics.com/index.php/products/

 

Jos kokeilis jo tänä vuonna

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aspen Avionics-niminen firma on saanut äskettäin FAA:n perushyväksynnän lasiohjaamomoduuleilleen, joilla on mahdollista korvata "höyrymittarit" vakiokojelaudassa moduuli kerrallaan. Tässä on ilmeisesti tulossa suhteellisen edullinen tapa siirtyä lasiohjaamojen aikakauteen ilman, että koko paneli pistetään uusiksi. Järjestelmä on suunniteltu nimenomaan korvaamaan tyyppihyväksyttyjen yleisilmailukoneiden vanhat mittarit.

Sopinee myös Jaskan mopoon  ;) vielä jonakin vuonna?

 

http://www.aspenavionics.com/index.php/products/

 

Odotetaanpas nyt muutama vuosi (todennäköisesti) että ko. yhtiön tuotteille saadaan jonkinmoinen hyväksyntä EASA:n puolella.

 

 

Päivän tietokilpailukysymys:

Kun amerikkalainen viranomainen hyväksyy amerikkaisen yhtiön tekemän lisälaitteen asennettavaksi amerikkalaisvalmisteiseen ilma-alukseen niin

 

a) ko. hyväksyntä on automaattisesti voimassa myös Euroopassa

b) ko. hyväksyntä ei missään nimessä ole sellaisenaan voimassa Euroopassa

c) ko. laitteiden asentaminen EASA-valtiossa rekisteröityyn ilma-alukseen vaatii erillisen konetyyppi- ja/tai yksilökohtaisen muutostyösuunnitelman EASA:n hyväksymältä DOA-organisaatiolta

 

 

Peter

 

PS.  Esim. Suomessa EI ole sellaista kaupallisesti yleisesti palveluitaan tarjoavaa asennus/suunnitteluorganisaatiota jolta voisi pyytää vähääkään monimutkaisempaa avioniikkamuutostyötä "avaimet käteen". Enää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun foorumilla on kovasti ollut puhetta HSI-näyttölaitteesta ym nykyaikaisesta, tässä sattumalta vastaan tulleet suht selvät kaaviokuvat RNAV-systeemeistä sekä General Aviation että Air Transport käyttöön. Kummassakin HSI (Horizontal Situation Indicator) näyttelee olennaista osaa.

Pitääkö olla ”lasikuisti” eli pikseli HSI Malmin ja Nummelan välisessä liikenteessä, on juttu sinansä. Pikkukoneessakin nykyisin GPS on oleellinen, isommassa on myös muita ja niitä hallitsemaan FMS (Flight Management System) ja kontrolliosa MCDU. Pikkukoneenkin modernissa pikselinäytössä taitaa yleensä kyllä olla myös ADI (Attitude Director Indicator). Tuskin vanhanaikainen HSI kovin suurta osaa pikkukoneen huoltobudjetissa on näytellyt, vaikka Karoliina niin selvitti.

 

EDIT: ..yritin pitää tekstin lyhyenä. Melkein jokainen ymmärtää, että nimenomaan ADI:a varten pitää jostain saada infoa, asentodataa. Suurin ongelma yleensä ei ole näytön laatu, vaan asentoinformaation tuottaminen, tavallisella tai laser-hyrrällä, Jarmo tietäisi millä muulla asentoinfoa saa. GPS kyllä tuottaa "paikkaa" yms mutta ei suoraan esim edes heading'ia eikä asentodataa. Hyrrät laakereineen ovat olleet kuluvia ja kranttuja - ei pikselinäyttö hyrrää korvaa.

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aspen Avionics on nyt saanut FAA:lta STC-listan niistä konetyypeistä, joihin lasiohjaamomoduulien asentaminen on hyväksytty. Lista kattaa käytännössä kaikki 1-moottoriset tyyppihyväksytyt pienkoneet. Asennukset USA:ssa N-rekisteröityihin koneisiin on mahdollista aloittaa tänään.

 

http://www.amtonline.com/article/article.jsp?siteSection=1&id=5263

 

http://www.aspenavionics.com/pdfs/EFD1000_AML_STC.pdf

 

Siis vielä jonain vuonna Euroopassakin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän oli mielenkiintoinen uutinen.  Aspenin Europan edustaja on Avionik Straubing Saksassa (joka mm teki OH-JAA:lle avioniikka-faceliftin juuri vastikään).  Sraubing kertoi minulle viime kuussa, että esim Arrowiin olisi mahdollista saada asennetuksi ko. laite maaliskuulla 09.

 

www.avionik.de

 

- työllistää noin 50 avioniikka-ammattilaista.  Minulla on työn alla artikkeli ko. pajasta; se ilmestynee johonkin suomalaisen alan lehteen aikanaan.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaakohan kukaan olla selvittänyt mitä moinen maksaa asennettuna ja hyväksyttynä VFR C172 koneeseen. Hyötyähän tuosta olisi jos herkästi vikaantuvat hyrrämittarit saataisiin korjattua elektronisilla ja jos vielä päästäisiin alipainejärjestelmästä kokonaan eroon niin pitkällä tähtäyksellä säästöäkin tulisi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaakohan kukaan olla selvittänyt mitä moinen maksaa asennettuna ja hyväksyttynä VFR C172 koneeseen. Hyötyähän tuosta olisi jos herkästi vikaantuvat hyrrämittarit saataisiin korjattua elektronisilla ja jos vielä päästäisiin alipainejärjestelmästä kokonaan eroon niin pitkällä tähtäyksellä säästöäkin tulisi.

 

 

Olen selvittänyt.  

Voit varautua noin 20.000 euron kustannukseen.  

Vaihtoehtoisia asentajia voisivat olla ScanAv joko Brommassa tai Billundissa, Dansk Fly Elektronik Roskildessa, Avionik Straubing etelä-Saksassa tai Lees Avionics Wycoimbessa Lontoon kupeessa.

 

Mahdollisesti 15.000 riittää, riippuen siitä, kuinka moneen laitteeseen se on tarkoitus integroida.  Toivottavasti nyt ainakin GNS430W on ennestään.

Kuitenkin koneessa pitää olla lisäksi standby-mittareina keinohorisontti, ilmanopeus ja korkeusmittari ....

Et siis vielkä pääse alipainejärjestelmästäsi eroon.

 

Peter

 

 

PS.  Jos olet vakavissasi tällaista harkitsemassa, - tai mitä avioniikkaremonttia tahansa- voin konsultoida ao. osapuolia ja toimia "rakennuttajana" koska sen alan kokemusta on viime aikoina tullut koko lailla runsaasti.

 

emailia minulle päin voi lähettää peter ät constella.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään