Mikko Klemola

Bose Aviation Headset X

40 viestiä aiheessa

Mistä löytyisi otsikonmukaiset kuulokkeet huokeimmalla? Jenkeistä hinta on pikaisen googletuksen jälkeen kaikkialla 995$ + postikulut ja alv sekä tullimaksut.

Kannattaako siis lähteä tilailemaan jenkeistä tuohon hintaan vai onko jotain parempaa tarjousta tiedossa? Saako ko. kuulokkeita suomesta? Jos saa niin mistä ja paljon on hinta? Jos hinta ei kauhean paljon heitä, niin tottakai mielumin tukee suomalaista yrittäjää. 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve Mikko,

kuulokkeet löytyy Suomesta 2 vkon päästä yllä mainitsemaasi hintaan, +rahti, tulli ,Alv22% tässä järj.

Meillä on Aircraft Spruce & Specialityn Scandinavian edustus ja homma lähdössä käyntiin.

Olen vasta reilun viikon verran ollut Aircraft Spruce & Secialityn Scandinavian edustaja, ja puhelin on soinnut.

Olen tavoiteltavissa pääsiäisenä joka päivä 07-23. Sota tai mailaa andre.ronnberg (tähän tulee sarvi a) ronema.inet.fi  0400-429677 niin hommataan sinulle kunnon headsetit.

Terveisin Andre Rönnberg

Ronema Oy

Ps. Jos ei tuote kelpaa sulle niin pidän sen itte;=)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Millaisilla liittimillä?

Peter

PS.

Sääli ettei Siivet-lehden testiin ollut saatu tätä mallia.  Ulkomaisissa ilmiailulehdissä se on lukuisissa testeissä ollut kiistaton voittaja vuodesta toiseen.

Itse lensin muutaman päivän Senecalla jossa oli David Clarkin aktiivisesti melua vaimentavat kuulokkeet. Huh, olivat varsinaiset ruuvipuristimet ja ääni tuli kuin kaivosta.  Käydessäni eilen Jyväskylässä hain omat Bose X:t toimistolta. Eri oli todella huikea, positiiviseen suuntaan.

Itse ostin pari viikkoa sitten yhdet lisää ja päädyin Aircraft Spruceen, koska se oli sekä huokein että vuosien ajalta tutuksi käynyt toimittaja. Bosen viralliset eurooppalaiset edustajat pyytävät lähes 1.5 -kertaisia hintoja Brucen 995 USD hintaan nähden. 

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Bose tekee audiopuolella aivan pistämättömiä laitteita. Mm. bändillämme on Bosen subbasilla varustettu PA, joka potkii lujaa, mutta hyvällä soundilla. Bosen autokaiutinjärjestelmät ovat mahtavia (MB käyttää näitä ainakin tilauksesta) ja jokainen luuripari, joka Bosen nimissä myydään, on hifiä. Tuo keikkakäytössä oleva Bosen PA on parasta mitä rahalla saa. Silti ne eivät ole markkinoiden kalleimpia äänentoistopelejä vaikka äänenpaineessa ja laadussa löytyy. Käytännössä ovat ikuisia vehkeitä.

Niin ja miksaustiskinä meillä on Midaksen pöytä (olisikohan Venice). Valo-ohjaimia en muista (saattaa olla Martin). Movingheadeja löytyy kahdeksan. Sokaisuvaloja pari kimppua. Savukonekin löytyy (nestepihi ja tehokas). Kun olette hankkimassa ilmailuorkesterillenne ääntä, valoa yms, käykää surffaamassa Thomannin sivuilla. Jos löytyy jotain hauskaa, olkaa yhteydessä, sillä olen laittamassa tilausta Saksanmaalle lähiaikoina. Jaettais nääs postikulut ja alvitkin saa pois kun virma tillaapi.

Ottiatuota. Monitoritiski on, köh, Behringer (älkää kertoko kenellekään)...  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuuntele nyt Mikko huolellisesti sitä (sinulla juuri nyt alla olevaa,  ilmeisen riittävän kokoisella voimanlähteellä varustettua) liikkuvaa Bose-audiojärjestelmää . ;)

Ennen kuin se siirtyy pohjoista kohden.

Siniset sukset.

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

minulla on tuollainen uusi Peltorin valmistama Aviation 8006-headset. Onko ko. mallista ihmisillä kokemuksia? Tarvittiin kuvaushommiin taannoin, niin tuohon sitten päädyttiin.

Headsetissä on yksi 6,3mm stereoplugi ja toinen vähän pienempi (5mm?) monoplugi mikkiä varten. Lienee normaali liitäntä esim. mopo-Cessnoissa?

(Jouduttiin tosin käsiradioita varten tilaamaan sovitepalikka noihin liittimiin ja oli muuten aika hulppean hintainen, melkein toista sataa..)

-Tapio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

minulla on tuollainen uusi Peltorin valmistama Aviation 8006-headset. Onko ko. mallista ihmisillä kokemuksia? Tarvittiin kuvaushommiin taannoin, niin tuohon sitten päädyttiin.

Headsetissä on yksi 6,3mm stereoplugi ja toinen vähän pienempi (5mm?) monoplugi mikkiä varten. Lienee normaali liitäntä esim. mopo-Cessnoissa?

(Jouduttiin tosin käsiradioita varten tilaamaan sovitepalikka noihin liittimiin ja oli muuten aika hulppean hintainen, melkein toista sataa..)

-Tapio

Nuo liittimet sopivat cessnojen paneliin :thmbup:

jaska

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Millaisilla liittimillä?

Peter

PS.

Sääli ettei Siivet-lehden testiin ollut saatu tätä mallia. Ulkomaisissa ilmiailulehdissä se on lukuisissa testeissä ollut kiistaton voittaja vuodesta toiseen.

Itse lensin muutaman päivän Senecalla jossa oli David Clarkin aktiivisesti melua vaimentavat kuulokkeet. Huh, olivat varsinaiset ruuvipuristimet ja ääni tuli kuin kaivosta. Käydessäni eilen Jyväskylässä hain omat Bose X:t toimistolta. Eri oli todella huikea, positiiviseen suuntaan.

Itse ostin pari viikkoa sitten yhdet lisää ja päädyin Aircraft Spruceen, koska se oli sekä huokein että vuosien ajalta tutuksi käynyt toimittaja. Bosen viralliset eurooppalaiset edustajat pyytävät lähes 1.5 -kertaisia hintoja Brucen 995 USD hintaan nähden.

Peter

Olisin kovin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia Bosen mekaanisesta kestävyydestä pitkän päälle. En hetkeäkään epäile niiden laatua ääniominaisuuksien suhteen, enkä miellyttävyydenkään suhteen. Olen niitä kokeillut hieman, en tosin paljon. Minulla on pitkähkö kokemus erilaisten head-set'ien kerhon yhteiskäytössä ja muutaman vuoden kokemus henkilökohtaisten aktiivimeluvaimennettujen David Clark H10-13 XL head-set'ien käytöstä. Ainakin kerhon yhteiskäytössä astuu minun mielestäni mekaaninen kestävyys varsin merkittävään rooliin ja niissä on eri tyypeillä hyvin todella suuria eroja, joka mekaaninen kestävyys taas yksityiskäytössä ei ole läheskään yhtä merkittävä tekijä. Kuitenkin meille Suomeen tuo muissa maissa yleisesti jo pitkään vaikuttanut käytäntö henkilökohtaisista head-set'ista on levinnyt aika hitaasti (sehän taas tiedetään, ettei kolhoosin kamoista kovin suurta huolta kanna kukaan yksittäinen käyttäjä).

Omiin David-Clark'eihini olen ollut varsin tyytyväinen. Mielestäni ääniominaisuudet ovat hyvät, mikrofonin antama lähete vastaanottajille erinomaisen hyvä, mekaaninen kestävyys omissani vielä pitkän päälle kokematta, mutta kotikerhoni käytössä David Clarkit ovat osoittautuneet pitkän päälle kaikkein kestävimmiksi tyypeiksi mekaanisesti, vastaanottoääni on mielestäni varsin hyvä, selkeä ja taustamelu on erittäin hyvin vaimennettu (tosi hyvät lennonopetuksessani, kun ei tarvitse pinnistellä ja kuulee kaiken selkeästi kyselemättä ja viestit menevät heti perille niin oppilaalle kuin muillekin, itse en niinkään kaipaa HIfI-elämystä vaan sekeyttä ja erehtymätöntä varmuutta viestintään) . Ainakin nämä omani ovat mielestäni myös mukavat päässä, vaikkeivat keveimmät lujuudesta johtuen olekaan (niissä on hyvät muoto- ja pehmennystyynyt ja ne saa säädettyä tarkalleen omaan kalloon sopiviksi, vaikka mahdollisessa yhteiskäytössä säätäminen on työläänlainen toimenpide). Tietynlainen professionaalinen varmuus ja lujuus noissa David Clark,issa kaikissa on johtuen ehkä taustoista. Niitä on tuotettu paljon militaarikäyttöön sekä lentoyhtiö- ja muuhun ammatti-ilmailukäyttöön. Näillä alueilla vaatimukset ovat kovat ja näkyyhän laatu myös valmistajan antamassa takuuajassa, viisi vuotta.   

Tarkastelen asiaa kolmelta eri näkökohdalta: 1. Ääniominaisuudet (so. mikrofonin antaman lähetyksen selkeys ja voimakkuus vastaanottajille, kuulokkeiden antama vastaanoton selkeys ja voimakkuus korviin vastaanotossa, taustamelun häiritsevyys ja voimakkuus korviin). 2. Mekaaninen kestävyys ja luotettavuus käytössä. 3. Miellyttävyys pääässä (~miltä tuntuvat päässä pitkässäkin käytössä).

Muutamia kokemuksiani:

- David Clark,eista on olemassa useitakin klooneja tai lähes klooneja, jotka mekaanisilta osiltaan vaikuttavat yhtä lujilta, mutta niiden elekroniikan kestoista minulla ei ole pitkäaikaisia kokemuksia. Jäljitelmä on kuitenkin aina jäljitelmä, ei se aina yhtä hyvä ole ja kannattaa katsoa ainakin takuuaika.

- Peltoreista minun kokemukseni ovat seuraavanlaisia: niissä on heikkoja muovisia ripustuksia sekä kuulokkeilla että mikrofonille, jotka hajoilevat yhtenään, tosin varaosia kyllä saa, eivätkä ne välttämättä ole kovin kalliitakaan.

- niiden mikrofonit tuppaavat antamaan kovin heikon modulaation, jolloin kuuluvuus vastaanottajille tuppaa olemaan vaikeahkoa.

Risto 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on ollut samat DC-40:set kohta 20V, eikä mitään vikoja.

En myös kävele koneesta ulos luurit korvilla  ;D

Nuo Boset ovat luksusta äänentoiston alalla. Vain henkilökohtaiseen käyttöön

Kerhokäytössä pätee se  puolen metrin ratakisko-sääntö, so. ei pysty vääntämään mutkalle, ei mahdu taskuun, eikä saa millään rikki.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerhokäytössä pätee se  puolen metrin ratakisko-sääntö, so. ei pysty vääntämään mutkalle, ei mahdu taskuun, eikä saa millään rikki.  :thmbup:

Noin se on minunkin kokemusten mukaan, kyllä välillä täytyy oikein ihmetellä kuinka lujatkin vehkeet onnistutaan särkemään tai ainakin purkamaan, jos niissä on jotain purettavaa ja sitten hävittämään osia.

Siinäkin tuo ratakiskon pätkä on hyvä, ettei siinä ole erillisosia purettavaksi :D:thmbup:

Risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse hankin Bose:n ensimmäiset kuulokkeet jo vuonna 1989 vai olisiko ollut 1990. Koskaan en sitä ostosta katunut  :thmbup:

Kuulokkeet meni sitten lopulta vuonna 2006 Maulen mukana uudelle omistajalle.

Bose:n asiakaspalvelu oli kyllä jotain täysin ainutlaatuista. Muutama vuosi takuun umpeudettua pyysivät lähettämään kuulokkeet takaisin tehtaalle päivitettäväksi. Olivat kai aikaa myöten keksineet parannuksia designiin ja ihme ja kumma halusivat, että kaikki vanhatkin asiakkaat hyötyisivät niistä. Päivitys ei maksanut penniäkään, rahdinkin maksoivat molempiin suuntiin.  Hämmästys oli sitäkin suurempi kun paketin aukaisin. Nähdäkseni olivat vaihtaneet melkein kaikki osat tai sitten sain peräti kokonaan uudet kuulokkeet  :o.

Väännän vielä rautalangasta, 2 vuoden takuuaika oli jo aikaa sitten umpeutunut ja silti tehdas omasta aloitteestaan uudisti kuulokkeet ilmaiseksi. Mitenkäs tästä asiakaspalvelu enää paranee ?  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse hankin Bose:n ensimmäiset kuulokkeet jo vuonna 1989 vai olisiko ollut 1990. Koskaan en sitä ostosta katunut  :thmbup:

Bose:n asiakaspalvelu oli kyllä jotain täysin ainutlaatuista. Muutama vuosi takuun umpeudettua pyysivät lähettämään kuulokkeet takaisin tehtaalle päivitettäväksi. Olivat kai aikaa myöten keksineet parannuksia designiin ja ihme ja kumma halusivat, että kaikki vanhatkin asiakkaat hyötyisivät niistä. Päivitys ei maksanut penniäkään, rahdinkin maksoivat molempiin suuntiin.  Hämmästys oli sitäkin suurempi kun paketin aukaisin. Nähdäkseni olivat vaihtaneet melkein kaikki osat tai sitten sain peräti kokonaan uudet kuulokkeet  :o.

Väännän vielä rautalangasta, 2 vuoden takuuaika oli jo aikaa sitten umpeutunut ja silti tehdas omasta aloitteestaan uudisti kuulokkeet ilmaiseksi. Mitenkäs tästä asiakaspalvelu enää paranee ?  :D

Kuullostaa tosi hienolta, ehkäpä jonain päivänä nostavat takuuajan 2 vuodestaan tuonne David Clark'in 5 vuoteen. ;):D:thmbup:

Risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotkut valmistajat hanskaavat goodwill-takuun. Minulla kävi erään ajoneuvon kanssa siten, että kyselin ihan piruuttani koritakuun perään. Soitin maahantuojalle ja siellä sanottiin, että soitapa tuonne ja tuonne. Soitin sinne ja siellä sanottiin, että tuo autosi huomenna tänne. Vaihdetaan siihen varalta ovet ja takakontin luukku. Maali vielä päälle ja pam. Kysyin, kuinka kauan tuo koritakuu on voimassa. Vastaus oli erikoinen: "joo, tossa sun vuosimallissa ja korinumerossa ei ole määritelty takuuaikaa eli se on toistaiseksi".

Penniäkään en hommasta maksanut ja mielestäni vaihtoivat isoja osakokonaisuuksia jopa turhaan. Joskus sattuu vaan kunnon munkki. Meni kuulemma autotehtaan "goodwill-takuun" piiriin. Iso tehdas, isot toleranssit. Nyt en tarkoita sitä, että olisi paikoissa klappia.

Hieman samanlainen kuin Girard-Perregaux-rannekello. Sain sellaisen muinoin ja siinä on "huolto-leasing". Pyytävät kolmen vuoden välein kellon tehtaalle. On komeaa kyytiä lähettiyhtiöillä. Saa todistettavasti muutakin kuin valohoitoa. Muun muassa yleishuollon automaattikoneistolle ja aina uuden Hirschin rannekkeen sekä taittosoljen. Kivaa.

Myös laukkuvalmistaja Tumi osaa hommat. Takuu pelaa oikeasti hienosti. Jos sattuu kadottamaan laukkunsa esimerkiksi sivistyneellä kansainvälisellä lentokentällä, laukku on varustettu viivakoodilla, jonka perusteella saa omistajan "kiinni". Laukku toimitetaan kotiovelle pikana. Puolen vuoden välein tehtaalta tulee kirje, sähköposti tai puhelu, jossa pyydetään päivittämään mahdolliset yhteystiedot.

Ison mualimman meininkiä  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vielä sellainen yleinen havainto tavaroista. Kun niitä liikutellaan ja säilytellään, tuppaa tulemaan kaikenlaisia vaurioita. Headsetit hajoavat yleensä aina muualla kuin päässä.

Ekku Peltomäki sanoi muinoin, että tonnin tavara kannattaa laittaa tonnin "keissiin". Tuon olen huomannut muun muassa soittohommissa. Jos on tuhannen euron mikseri, se kannattaa laittaa tonnin maksavaan caseen. Kun tonnin tavaran hajottaa kuljetuksessa ilman keissiä, joutuu ostamaan uuden. Tonnin sijoitus kuljetuslaatikkoon kannattaa. Siksi bändimme jokainen soitin, valo-ohjain, mikseri, rumpu ja moving head on asianmukaisella keissillä varustettu.

Tekniikan Maailma testasi taannoin tässä Malmilla rekkoja tai busseja. Yksi jarrutus meni pitkäksi ja yhden ajokin alle jäi vanhan sadantuhannen mummon markan mittalaite. Se sattui kuitenkin olemaan kunnon CC-Casen valmistamassa boksissa. Boksi meni mutkalle, mutta laite säilyi ehjänä, vaikka raskas ajoneuvo jyräsi yli.

Henkilökohtaiset headsetit kannattaa säilyttää hyvin. Suojapussi tai -laukku on halpa lisävaruste, jos ei se kuulu vakiovarusteisiin. Hedarit kun tuppaavat pyörimään joko auton takahutlarissa tai lentolaukussa.

Tää nyt oli tällainen puolipäivämuusikon muistelo tavaran kestävyydestä.

Vahva off-topic: Lasse Lehtinen kertoo kirjoissaan Afrikan gravitaatiolaista. Kaikki alle kuution kokoiset ja alle tonnin painoiset tavarat lentävät tiehensä yön aikana. Jos vieressä on seisomassa kaksi lahjomatonta miestä, joilla molemmilla on sarjatuliaseet, tavarat saavat olla rauhassa. Eivät muuten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuullostaa tosi hienolta, ehkäpä jonain päivänä nostavat takuuajan 2 vuodestaan tuonne David Clark'in 5 vuoteen. ;):D:thmbup:

Risto

Ei hätää, on jo. Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei hätää, on jo. Peter

OK, hieno juttu kaiken kaikkiaan, että panostetaan sekä laatuun että vastuulliseen palveluun. :thmbup:

Risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisin kovin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia Bosen mekaanisesta kestävyydestä pitkän päälle.  ...

Minulla on ollut vuosien saatossa kolmenlaisia BOSE-kuulokkeita.  ne 1. polven kuulokkeet, silikoni-korvatyynyillä; kannettavat (siis erillisellä akkupakilla) ja vastaava malli (2x) MU2:ssa kiinteästi asennettuna.  Niissä ei ollut kestävyysongelmia.

Vuonna 2004 hankin 4 x Bose X:t Arrowiin OH-PMI.  Ei ongelmia niin kauan kuin kone oli yksityiskäytössä.  Vuokrauskäytössä muutamia ongelmia on esiintynyt.  Yksissä kuulokkessa lakkasi ääni kuulumasta toisesta korvasta; vika liitäntäkaapelissa.  Toisista kuulokkeista katkesi (!)  toisen "kupin" kiinnityshaarukka.

Silkka mekaaninen kestävyys on varmaankin David Clarkeilla parempi. Sen sijaan äänen laatu, melun vaimennus ja käyttömukavuus eivät niissä yllä lähestulkoonkaan samalle tasolle.  Bosen mikrofoni on hyvälaatuinen (erinomainen modulaatio) ja kuulokkeet täyttävät toistoltaan HiFi -normin, millä on myös merkitystä varsinkin matakalennoilla (PMI:ssa on PS Engineering:in CD/MP3/FM/AM -soitin kiinteästi asennettuna ja audiojärjestelmään liitettynä)

Ohessa käyttötestikokemuksia :

http://www.dvatp.com/aviation/reviews/bose_x_2003/

ja muuta oheistietoa:

http://www.flyingmag.com/article.asp?section_id=17&article_id=676

http://www.avweb.com/news/reviews/181960-1.html

http://www.flyingmag.com/article.asp?section_id=17&article_id=669

Wikipedia: "Aviation Headset X was voted #1 by Professional Pilot magazine's headset preference survey five years in a row."

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Bose X:t ovat mainiot headsetit, jos hinta kauhistuttaa, kannattaa seurata esim ebay-sivustoja. Itse sain sieltä 500e hintaan, olivat olleet liikkeessä esittelyluureina. Niihin oli vielä vaihdettu tuoreet pehmusteet samaan hintaan.

J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistä löytyisi otsikonmukaiset kuulokkeet huokeimmalla? Jenkeistä hinta on pikaisen googletuksen jälkeen kaikkialla 995$ + postikulut ja alv sekä tullimaksut.

Kannattaako siis lähteä tilailemaan jenkeistä tuohon hintaan vai onko jotain parempaa tarjousta tiedossa? Saako ko. kuulokkeita suomesta? Jos saa niin mistä ja paljon on hinta? Jos hinta ei kauhean paljon heitä, niin tottakai mielumin tukee suomalaista yrittäjää. 8)

Osta Tanskasta,Yksityislento käyttöön verovapaasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisikohan noita saatavissa perus XLR-3 virtaliittimellä ja erillisellä mikki/kuulokepiuhalla? Meinaan koneessa on tollaiset liittimet, eikä oikeen muuta saa kiinni. Onko muuten P. Tähtinen kokeillut Sennheiser HMEC-350 tai 450 headsettejä? Meillä on noita käytössä ja olisi kiva tietää onko Bose hiljaisempi.. Tulee noiden kuppien lisäksi käytettyä Elacineja (korvatulpat) nykyään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Bose X:iä on saatavissa kaksilla eri liittimillä; niillä "tavallisilla" eli

- JOKO erillinen mikki- ja erillinen kuulokeplugi (stereo tosin)  ja johdossa oleva paristokotelo

- tai sitten Bosen omalla yksiosoaisella, moninapaisella "LEMO" -liittimellä jolloin virransyöttökin tulee kuulokkeille liittimen kautta.

Minulla ei ole kokemusta Sennheiserista mutta mitäpäs jos kokeillaan ristiin? Minä lainaan teille yhdet kannettavat paristokäyttöiset Boset ja te minulle Sennheiserit?

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään