Guest jkoskinen

Haluatko suorittaa kielitaitotestin?

42 viestiä aiheessa

Olen IH:n valtuuttama kielitaitotarkastaja, ja voin ottaa ko. kokeita vastaan erityisesti Hämeenlinna-Tampere akselilla (toki muuallakin, jos saa isomman porukan kasaan). Jos tarvetta/kiinnostusta on, niin lähestyä voi sähköpostitse.

koskinen.jaakkoATgmail.com

 

EDIT: lisätään nyt se s-posti...  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin tuota kielitaitokokeen suorittamista voi hyödyntää??

 

Ilmailulupakirjaa uusittaessa, täytyy nykyään osoittaa englannin kielen taito, jos haluaa saada vanhan RT/E tai RT/I kelpuutusmerkinnän. 31.3.2011 asti se tulee hankkia lupakirjan seuraavan uudelleenkirjoittamisen yhteydessä ja ko. päivämäärästä eteenpäin kielitaitomerkintä täytyy olla. Tarkoituksena on saada kaikille ilmailijoille riittävä englannin kielen taito kommunikointia varten.

 

Onpa tehty helpoksi vaikkapa Oululaisille tuo testin suorittaminen. Nopealla vilkaisulla lähin tarkastaja löytyy Palokasta. Pohjoisin näytti olevan Kuopiossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailulupakirjaa uusittaessa, täytyy nykyään osoittaa englannin kielen taito, jos haluaa saada vanhan RT/E tai RT/I kelpuutusmerkinnän. 31.3.2011 asti se tulee hankkia lupakirjan seuraavan uudelleenkirjoittamisen yhteydessä ja ko. päivämäärästä eteenpäin kielitaitomerkintä täytyy olla. Tarkoituksena on saada kaikille ilmailijoille riittävä englannin kielen taito kommunikointia varten.

 

Onpa tehty helpoksi vaikkapa Oululaisille tuo testin suorittaminen. Nopealla vilkaisulla lähin tarkastaja löytyy Palokasta. Pohjoisin näytti olevan Kuopiossa.

 

Meille Jyskyläläisille se ON helppoa. Soitin tietämättäni tuntia ennen kokeen alkamista, että "pitäisi saada osallaistua kokeeseen, onnistuuko viikon sisällä?". Kokeen vastaanottaja sanoi, että tunnin päästä olisi alkaisi yksi, ehditkö?! Ja ehdin :)

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos IFR-koetta aiot tehdä niin on syytä osata kääntää suomesta englanniksi useita kymmeniä eri IFR-lennon radiopuhelinfraaseja.  Eihän siinä muuta ihmeellistä liene.  Itsekin olin samassa testissä kuin Ville ja hengissä selvisin. (Kiitettävää en saanut, kuutoseen piti tyytyä.)

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetään tähän heti, ettei synny väärinkäsityksiä, että lupakirjani ei oikeuta tahi kelpuuta minkään sortin lentosuorituksen tekemiseen. Kyse on siis mekaanikkolupakirjasta, johon tuo RT/E pitäisi saada näkymään..

 

Siihen, että käytänkö moottoria IFR- tai VFR-plaanin mukaisesti, en osaa vastata...... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Njää, eipä oikeastaan. Pitää sitten valita tekeekö VFR vai IFR kokeen :)

 

Ville

 

Saako jokainen tuossa listassa mainittu tarkastaja ottaa vastaan kumman tahansa kokeen? Ja entä jos hakee uutta merkintää uuteen lupakirjaan, niin ilmeisesti nuo vanhat ilmailumääräykset koulutuksesta on edelleen voimassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos IFR-koetta aiot tehdä niin on syytä osata kääntää suomesta englanniksi useita kymmeniä eri IFR-lennon radiopuhelinfraaseja.  Eihän siinä muuta ihmeellistä liene.  Itsekin olin samassa testissä kuin Ville ja hengissä selvisin. (Kiitettävää en saanut, kuutoseen piti tyytyä.)

 

Peter

 

Heh, siis laskun sait sinäkin ;)

 

Niitä kysymyksiä oli muuten yllättävän paljon...Mutta hengissä minäkin :)

Saako jokainen tuossa listassa mainittu tarkastaja ottaa vastaan kumman tahansa kokeen? Ja entä jos hakee uutta merkintää uuteen lupakirjaan, niin ilmeisesti nuo vanhat ilmailumääräykset koulutuksesta on edelleen voimassa?

 

Mielestäni kuka tahansa kokeen vastaanottaja saa ottaa vastaan sekä IFR- että VFR kokeita. Kokeen alussa kysyttiin minkä kokeen haluaa tehdä.  Vain ensimmäinen (initial) koe täytyy käydä esim. kielentutkijalla/asiantuntijalla suorittamassa. He eivät välttämättä liity millään tavalla ilmailuun, vaan ovat kielen ammattilaisia.

 

Ville

 

PS. Pärräsitkö Peter aamulla kaupungin päällä härnäämässä meitä (vielä) VFR lentäjiä? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää olevan suuri ero RT/E testeissä maiden välillä.

 

Ruotsissa testataan vain että ymmärtää ja osaa puhua englantia,ei testata lainkaan ns "radioenglantia"

 

Eikä eroteta VFR/IFR, testi sama,mikäli olen oikein asian ymmärtänyt.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsekin olin samassa testissä kuin Ville ja hengissä selvisin. (Kiitettävää en saanut, kuutoseen piti tyytyä.)

 

Oho. Mun tarkastajani (initial) sanoi, ettei kutosia eli kertakaikkisia kielitaitomerkintöjä myönnetä kelleen toistaiseksi. Onnittelut.

 

Ite joudun uusimaan taas kuuden vuoden kuluttua...tosin ilmailun kustannusten nykyisellä nousutahdilla mulla ei oo varaa lentää enää kuuden vuoden päästä, joten...

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

. Pärräsitkö Peter aamulla kaupungin päällä härnäämässä meitä (vielä) VFR lentäjiä? :P

 

Kiitos kysymästä; en se ollut minä.  Arrow on nyt vähän pipi.  Huomenna  selviää millainen resepti tarvitaan...

Starttimoottorin solenoidi onnistui jäämään päälle ja startteri ei ole suunniteltu käymään (läheskään) samaa jaksoa kuin itse moottori. ...

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan akateemisesta uteliaisuudesta olisi melenkiintoista tietää, voisiko kielitaitotestin suorittaa jossakin muussa EU-, JAR- tai ICAO-maassa kuin Suomessa? Onko taitotasoilla todella samanlaiset vaatimukset jokaisessa ICAO:n jäsenmaassa. Kokemukseni mukaan esimerkiksi Välimerta lähellä olevissa maissa ollaan tyytyväisiä ja jopa ylpeitäkin englanninkielen taidosta, jolla suomalainen ei vielä uskaltaisi perikansallisen vaatimattomuustradition vuoksi edes avata suutaan, vaikka tässä suhteessakin itsekritiikin kynnys on meilläkin alkant huolestuttavasti alentua.

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko täällä muita, jotka suorittivat ao kielikokeen vuonna 1976, kun uudet määräykset tulivat voimaan? Osmo varmaan...

Niitä sai aluksi ottaa vastaan vain Nevasteen Hessu ja minusta koe oli vaikea, vaikka olin ulkomailla lentänyt IFR-plaanilla.

Jaakko Koskisesta tulee mieleen Jämi kesällä 1950 ja 1951, siellä olivat silloin lentämässä teekkarit Antti ja Jaakko Koskinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko täällä muita, jotka suorittivat ao kielikokeen vuonna 1976, kun uudet määräykset tulivat voimaan? Osmo varmaan...

Niitä sai aluksi ottaa vastaan vain Nevasteen Hessu ja minusta koe oli vaikea, vaikka olin ulkomailla lentänyt IFR-plaanilla.

 

Joo, minä ainakin. Wihurin "kasvatuslaitoksen" ansiolentäjän jatkokurssilla oltiin kyseisen kokeen koekaniineina, muistaakseni vajaa puolet pääsi ensimmäisellä yrityksellä läpi, eli ei ihan läpihuutojuttu. Itse tietty laakista läpi... 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan akateemisesta uteliaisuudesta olisi melenkiintoista tietää, voisiko kielitaitotestin suorittaa jossakin muussa EU-, JAR- tai ICAO-maassa kuin Suomessa? Onko taitotasoilla todella samanlaiset vaatimukset jokaisessa ICAO:n jäsenmaassa. Kokemukseni mukaan esimerkiksi Välimerta lähellä olevissa maissa ollaan tyytyväisiä ja jopa ylpeitäkin englanninkielen taidosta, jolla suomalainen ei vielä uskaltaisi perikansallisen vaatimattomuustradition vuoksi edes avata suutaan, vaikka tässä suhteessakin itsekritiikin kynnys on meilläkin alkant huolestuttavasti alentua.

 

FAA:n dokumentti löytyy http://www.faa.gov/other_visit/aviation_industry/airline_operators/airline_safety/info/all_infos/media/2008/info08008.pdf

 

Tuosta lainauss: "To satisfy the ICAO language proficiency endorsement requirement, on February 11, 2008, the

FAA is making available replacement certificates for affected airmen with the additional

endorsement – “English Proficient”. All affected airman certificate holders are considered to

have met the ICAO English language proficiency requirements"

 

Eli ilmeisesti FAA-lupoakirja sinänsä riittää.

 

Kate

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan akateemisesta uteliaisuudesta olisi melenkiintoista tietää, voisiko kielitaitotestin suorittaa jossakin muussa EU-, JAR- tai ICAO-maassa kuin Suomessa? Onko taitotasoilla todella samanlaiset vaatimukset jokaisessa ICAO:n jäsenmaassa. Kokemukseni mukaan esimerkiksi Välimerta lähellä olevissa maissa ollaan tyytyväisiä ja jopa ylpeitäkin englanninkielen taidosta, jolla suomalainen ei vielä uskaltaisi perikansallisen vaatimattomuustradition vuoksi edes avata suutaan, vaikka tässä suhteessakin itsekritiikin kynnys on meilläkin alkant huolestuttavasti alentua.

 

OJ

 

"Assessorer"Suomessa voi testata Ruotsalaiset pilotit (lupakirjat),ja voin tehdä testin myös Tanskassa,Norjassa ja Islannissa.

 

Tässä vaatimukset

http://www.aeservices.net/English/ICAO_Language_Proficiency_Rating_Scale.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väinölle: Kansainvälisillä matkoilla voimassa ollut rajoitettu radiopuhelimenhoitajan todistus tuli suoritettua 1957. Täytyy kyllä sanoa, että sen vaatimukset rajoittuivat ulkoa opeteltuihin fraaseihin, mutta eipä liikennekään vielä 60-luvulla asettanut kovin suuria vaatimuksia- edes IFR:ssä. 1979, kun hankin monimoottori-IFR-kelpuutuksen, piti käydä jo aivan toisenlainen testi läpi (RT/I). Nyt uusitut vaatimukset varmasti nostavat kansainvälisillä taivailla lentävien piloottien peruskommunikointitaitoja, mutta vasta pitkäaikainen kokemus opettaa ymmärtämään erimaalaisista lennonjohdoista sinkoilevaa, joskus varsin eksoottistakin englantia.

 

Katelle: Jos on suomalaiseen lupakirjaan perustuva FAA Pilots Licence, niin silloinhan pitäisi saada USAn viranomaiselta automaattisesti 4-tason (perus RT/I  -uusittava?) sertifikaatti, jonka pitäisi kelvata suomalaisellekin viranomaiselle. Jos suomalainen lupakirja vanhenee ja sen mukana myös FAA-lupakirja, niin jääkö edelläkuvatulla tavalla saatu RT-luokka vielä voimaan, kunnes sekin vanhenee? Mielenkiintoinen viranomaisluuppi, jota sopinee pohdiskella iltapäivällä vähän urheilutietokilpailun tapaan, kun ei tietenkään töissäkään ole muuta tekemistä.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossahan tuli mieleen, minulla on FAA-PPL, sen perusteella kikkailin (tarkkarinkin+kokeet) nykyisen JAA-FCL-PPL.... Jos haen uuden FAA-pahvilappusen jossa todetaan että osaan puhua englantia, saanko saman tien kotimaiseen RT/I:hin ikuisen kielitaitomerkinnän? Hmm.. voisiko olla noin helppoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä kyllä et, määräyksen mukaan kielitaitomerkintään oikeuttava koe lvoidaan tehdä täällä kotomaassa tai "Euroopan unionin (EU) jäsenvaltiossa tai

sellaisessa valtiossa, joka on tehnyt EU:n kanssa sopimuksen Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASAn toimintaan osallistumisesta".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossahan tuli mieleen, minulla on FAA-PPL, sen perusteella kikkailin (tarkkarinkin+kokeet) nykyisen JAA-FCL-PPL.... Jos haen uuden FAA-pahvilappusen jossa todetaan että osaan puhua englantia, saanko saman tien kotimaiseen RT/I:hin ikuisen kielitaitomerkinnän? Hmm.. voisiko olla noin helppoa?

 

En tiedä saatko merkintää mutta jos oikein ymmärsin FAA:n dokumentin niin tuo nykyinen FAA-muovikortti kelpaa sinänsä ICAO-“English Proficient” todistuksesta.

Tämä toki on minun tulkintani.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos IFR-koetta aiot tehdä niin on syytä osata kääntää suomesta englanniksi useita kymmeniä eri IFR-lennon radiopuhelinfraaseja.  Eihän siinä muuta ihmeellistä liene.  Itsekin olin samassa testissä kuin Ville ja hengissä selvisin. (Kiitettävää en saanut, kuutoseen piti tyytyä.)

Kuutonen = english native.

 

Olitpa huono, Peter...

 

Das  :thmbup:Autosi alkaa muuten muuttua maastoautoksi täällä Malmilla. Kasvaa naavaa kohta. Ilmoita kolme tuntia ennen kuin haet niin laitetaan lämmitykseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho. Mun tarkastajani (initial) sanoi, ettei kutosia eli kertakaikkisia kielitaitomerkintöjä myönnetä kelleen toistaiseksi. Onnittelut.

-m

 

 

Niih

Mutta jos oikein osaa, kai se on myönnettävä. Tosiasia on, että näitä kuutosia on sitten vähän ;)

Tulee mieleen kirja, jossa kehuttiin hevoskauppiasta sanoin: " joo mutta se olikin tekijä" ;D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään