Tero Knuth

Ryanair liukasteli kiitotieltä Ranskassa

12 viestiä aiheessa

Ryanair tiedottaa tapahtumasta sivuillaan:

 

Ryanair Incident in Limoges - Friday, 21st March

 

Ryanair confirmed this afternoon (21st March 2008) that its flight FR1216 from Brussels Charleroi to Limoges in Western France, which landed on schedule at 16.00 (local), skidded after landing and the aircraft came to a stop approx. 10 metres off the end of the runway in a grass run-off area.

 

At the time of landing, it was raining, the runway was wet and subject to gusting winds, although the prevailing conditions were within safely limits.

 

None of the 175 passengers, or the 6 crew suffered injuries as a result of this skid. The Captain initiated an emergency exit and passengers were evacuated using the aircraft slides and were transferred by bus to the terminal building. Their bags were subsequently removed to allow them continue onwards to their destination. All passengers have been offered any assistance necessary in order to complete their journey. One pregnant passenger has been taken to hospital as a precautionary measure.

 

The passengers waiting in Limoges for the outbound flight have been transferred to nearby Poitiers Airport (approx. 1 hour) where a spare Ryanair aircraft is presently positioning from Stansted to operate their flight to Brussels Charleroi. A Ryanair Team of Engineers is travelling to Poitiers on their aircraft and they will work through the evening to tow the aircraft onto the ramp in Limoges, inspect it and repair any wheel damage if necessary.

 

Ryanair has notified the Irish and French Aviation Authorities of this incident, and will be co-operating fully with any inquiries they wish to make and Ryanair will be conducting its own internal inquiry in full co-operation with them.

 

Until of the cause of this incident has been established, Ryanair will not be in a position to comment further on it.

 

 

  Ryanairin tiedotteessa on lisäksi linkki kuvaan:



image002.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niiden on _pakko_ tiedottaa asioista noin.

 

Kas kun Ryanair ei ole IATAn eikä Varsovan sopimuksen jäsenenä, matkustajia ei ole vakuutettu normaaliin tapaan, vaan onnettomuustilanteessa taloudellinen vastuu kaatuu kokonaan Ryanairin syliin.  Teoriassa voisi olla että mahdolliset loukkaantuneet matkustajat voisivat haastaa Ryanairin lisäksi/sijaan myös koneen rakentaneen Boeingin, mutta tässä tapauksessa vastuu homma ei ilmeisesti johtunut lentokoneen rakenteellisesta viasta vaan huonosta säästä ja jossain määrin  pilottien virheistä? 

 

Tiedotuspolitiikalla on siis syvempi merkitys kuin vain "tiedottaa asioista". 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistaydyin viime vuonna Ryanairilla Bremenissä ja rullausvauhti oli sitä luokaa, että

kitkakertoimet hyödynnettiin kyllä viimeiseen asti käännyttäessä laskusta rullaustielle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niiden on _pakko_ tiedottaa asioista noin.

 

Kas kun Ryanair ei ole IATAn eikä Varsovan sopimuksen jäsenenä, matkustajia ei ole vakuutettu normaaliin tapaan, vaan onnettomuustilanteessa taloudellinen vastuu kaatuu kokonaan Ryanairin syliin.   

Tiedotuspolitiikalla on siis syvempi merkitys kuin vain "tiedottaa asioista". 

 

Sori, nyt en oikein ymmärrä miten tiedottaminen liittyy IATAn jäsenyyteen? Tarkoitatko, että IATAn jäsenyhtiöiden ei tarvitse kertoa onnettomuuksista tiedotteilla ???

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kas kun Ryanair ei ole IATAn eikä Varsovan sopimuksen jäsenenä, matkustajia ei ole vakuutettu normaaliin tapaan, vaan onnettomuustilanteessa taloudellinen vastuu kaatuu kokonaan Ryanairin syliin. 

Tiedotuspolitiikalla on siis syvempi merkitys kuin vain "tiedottaa asioista". 

 

Itse jäin myös miettimään tuota Varsovan sopimuksen ja tiedottamisen välistä yhteyttä.

 

Ja eikös koko Varsovan sopimus ole jo vähän menneen talven lumia. EU:n sisällä sen on korvannut omat sopimukset, joita Ryanairinkin pitää noudattaa. Erityisesti parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 889/2002.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyse on lähinnä siitä, että koska Ryanair ei ole mukana Varsovan sopimuksessa, niin heillä ei ole vastuunrajoituksia lento-onnettomuustapauksissa - jos kuolet Ryanairin lennolla onnettomuudessa, omaisesi voivat (ainakin periaatteessa) haastaa Ryanairin oikeuteen, korvausssummana vaikka koko firman omaisuus.

 

Siitä johtuu sitten se, että Ryanair tiedottaa tapahtuneesta mahdollisimman nopeasti ja perusteellisesti, koska ei halua että heidät haastetaan oikeuteen, tai jos haastetaankin, niin ainakaan tietojen pimittämisestä ei voida syyttää. 

 

Tätä lähinnä hain.  Toivottavasti ymmärsitte.  Enkä todellakaan tarkoita että Varsovan sopimus jotenkin estäisi lentoyhtiöitä tiedottamasta nopeasti ja asiallisesti, kunhan vain halusin osoittaa että Ryanairilla on näissä asioissa juridisesti erilainen lähtöasetelma kuin perinteisillä yhtiöillä, ja se vaikuttanee myös onnettomuustiedottamiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyse on lähinnä siitä, että koska Ryanair ei ole mukana Varsovan sopimuksessa, niin heillä ei ole vastuunrajoituksia lento-onnettomuustapauksissa - jos kuolet Ryanairin lennolla onnettomuudessa, omaisesi voivat (ainakin periaatteessa) haastaa Ryanairin oikeuteen, korvausssummana vaikka koko firman omaisuus.

 

Siitä johtuu sitten se, että Ryanair tiedottaa tapahtuneesta mahdollisimman nopeasti ja perusteellisesti, koska ei halua että heidät haastetaan oikeuteen, tai jos haastetaankin, niin ainakaan tietojen pimittämisestä ei voida syyttää.   

 

Tätä lähinnä hain.  Toivottavasti ymmärsitte.   Enkä todellakaan tarkoita että Varsovan sopimus jotenkin estäisi lentoyhtiöitä tiedottamasta nopeasti ja asiallisesti, kunhan vain halusin osoittaa että Ryanairilla on näissä asioissa juridisesti erilainen lähtöasetelma kuin perinteisillä yhtiöillä, ja se vaikuttanee myös onnettomuustiedottamiseen.

 

Nyt en kyllä ymmärrä. Mihin Varsovan sopimukseen viittaat? Jos tarkoitat ilmakuljetusvastuuta koskevaa Varsovan yleissopimusta niin se on valtioiden välinen yleissopimus ja käsittääkseni Ryanairin kotivaltio Irlanti on (ollut) sopimuspuolena ko. yleissopimuksessa. Ja nyttemmin Varsovan yleissopimus on korvattu Montrealin yleissopimuksella, jossa Irlanti on myös sopimuspuolena. Ja vaikka ei olisi niin EU-valtioissa lentoliikenteen harjoittajan vastuu onnettomuustapauksessa määräytyy lisäksi EY-asetuksen 2027/1997 (muutettuna asetuksella 889/2002) mukaisesti.

Ja jos katsot Ryanairin Terms and Conditions of Travel -sivua http://www.ryanair.com/site/FI/conditions.php?pos=MYFLIGHT niin sieltä löytyvät tavanomaiset vastuurajoitukset ja viittaukset EU-asetuksiin ja Montrealin yleissopimukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se jotenkin liittyi siihen että Ryanairilla asiakkaille ei tulosteta lentolippuja/boarding passeja, joissa olisi viittaukset korvaussummiin ja määriin, jolloin yhtiö pelaa ikäänkuin omalla riskillään noissa asioissa.    Tämän minulle kertoi hollantilainen lentokapteeni BKK-HEL-legillä muutama viikko sitten...

 

Olkoon miten oli.  Joka tapauksessa ripeää tiedottamista Ryanairilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se jotenkin liittyi siihen että Ryanairilla asiakkaille ei tulosteta lentolippuja/boarding passeja, joissa olisi viittaukset korvaussummiin ja määriin, jolloin yhtiö pelaa ikäänkuin omalla riskillään noissa asioissa.    Tämän minulle kertoi hollantilainen lentokapteeni BKK-HEL-legillä muutama viikko sitten...

 

Olkoon miten oli.  Joka tapauksessa ripeää tiedottamista Ryanairilta.

 

Tuo hollantilainen tietolähteesi perusti väitteensä vanhentuneisiin faktoihin ja teki niistä lisäksi vääriä johtopäätöksiä.

 

Varsovan yleissopimuksen 3 artiklan mukaan lentolippu ja siihen merkityt vastuurajoituslausekkeet olivat tosiaankin tärkeitä, koska ilman niitä lentoyhtiö ei yleensä voinut vedota yleissopimuksen mukaisiin vastuurajoituksiin vahingonkärsineen tai hänen oikeudenomistajansa korvausvaatimuksia vastaan.

Varsovan yleissopimuksen teksti löytyy pdf-tiedostona oheisen linkin takaa: http://www.iata.org/NR/ContentConnector/CS2000/Siteinterface/sites/legal/file/warsaw.pdf

 

Montrealin yleissopimuksessa lentolipun ja siihen merkittyjen tietojen merkityksestä vastuurajoituksen voimassaolon perusteena on kokonaan luovuttu. Yleissopimuksen 3 artiklan mukaan vastuurajoituksista pitää kyllä periaatteessa kertoa, mutta kertomatta jättäminen ei johda vastuurajoituksen tehottomuuteen korvauksen vaatijaan nähden. Montrealin yleissopimuksessa vastuurajoitusten merkitys henkilövahingoista on muutenkin vähäisempi verrattuna Varsovan yleissopimukseen: rahamääräistä enimmäismäärää korvaussummalle ei ole vaan korvattavaksi tulee koko vahinko. 100.000 SDR:ään asti lentoyhtiön korvausvastuu on huolimattomuudesta riippumatonta ja sen ylittävästä korvauksesta lentoyhtiö voi vapautua vain näyttämällä, ettei lentoyhtiön puolelta ollut kysymys huolimattomuudesta tai että vahinko johtui kokonaan kolmannen osapuolen huolimattomuudesta tai tahallisuudesta.

Montrealin yleissopimuksen artiklat löytyvät oheisen linkin takaa: http://www.jus.uio.no/lm/air.carriage.unification.convention.montreal.1999/

 

Lentoyhtiön velvollisuus ottaa vakuutus korvausvastuun varalta on sitten kokonaan oma juttunsa eikä se ole riippuvainen sen enempää Varsovan kuin Montrealinkaan yleissopimuksesta. Vakuuttamisvelvollisuudesta säädetään EY-asetuksessa 785/2004. Vakuutusten suhteen lentoyhtiöillä ei ole mitään valinnanvaraa. Asetuksen mukaisten vähimmäisvakuutusten on oltava kunnossa tai lentäminen loppuu siihen.

Linkki EY-asetukseen (pdf-tiedostona): http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2004:138:0001:0006:FI:PDF

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään