Mikko Sokero

Mahtava kuva-arkisto - jotain tarttis tehdä!

15 viestiä aiheessa

ILMAILU-lehdellä on laaja printtikuva-arkisto, jossa on tuhansia merkittäviä kuvia 1920-1930-luvuilta. Jotta näistä kuvista pääsisi nauttimaan muutkin kuin allekirjoittanut, tulisi tehdä jotain.

Löytyisikö lentokoneita jonkin verran tuntevia kansalaisia/ryhmittymiä, jotka lähtisivät talkoilemaan (esim. ilmailukerho) kuvat konekieliseen (jpg) muotoon? Maksaisimme hommasta ilman muuta rahaa tai jotakin muuta hyödykettä. Tarjoaisimme nopean tasoskannerin ja koneet sekä palvelintilaa.

Kaikenlaiset ehdotukset ovat tervetulleita. Lähinnä touhu vaatisi viitseliäisyyttä ja lukutaitoa (kaikki kuvien yhteyteen merkitty tieto kuvan metatietoon). Osassa kuvista ei ole mitään tekstiä, mutta oletan, että urakkaan mukaan lähtevä erottaisi DC-9:n, Concorden ja esimerkiksi Cessna C-172:n toisistaan.

Tuntemattomat kuvat voisi laittaa kansioon, jossa esimerkiksi foorumilaiset voivat käydä tunnistamassa henkilöitä ja kohteita.

Yhteydenotot milloin vain puhelimeen 0400691301 tai meiliin mikko PISTE sokero ät ilmailu PISTE fi.

Terveisin,

Mikko

päätoimittaja

ILMAILU

P.S. Matti & kumppanit, hommaa kyllä riittää!  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei Mikko!

Laittaisitko mulle meiliä timo.tiala at dnainternet.net , katsotaan mitä asialle voisi tehdä? Onhan se nyt kumma kun tuollaiseen kansallisaarteeseen ei kellään riitä kiinnostusta!!  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiinnostusta riittää, aikaakin on mutku ei osaa tuollaisia hienouksia.Nuorna miesnä kuten joskus ehkä olen kertoillut Tekniikan Maailmaa lueskeltuani siellä todettiin että tietokoneet ovat isojen firmojen vehkeitä, yksityinen ihminen niitä ei tarvitse.

Suunnilleen näin. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiinnostusta riittää, aikaakin on mutku ei osaa tuollaisia hienouksia.Nuorna miesnä kuten joskus ehkä olen kertoillut Tekniikan Maailmaa lueskeltuani siellä todettiin että tietokoneet ovat isojen firmojen vehkeitä, yksityinen ihminen niitä ei tarvitse.

Suunnilleen näin. ::)

Suuret Viisaat Miehet arvioivat joskus muutama vuosikymmen sitten että Suomen tarpeisiin riittää kuusi (vai oliko jopa seitsemän) tietokonetta.  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aikaa ON ja allakasta saa lisää. Muutaman koneenkin joskus nähnyt ja jo useita vuosia "kännännyt" erilaisten kuvatusten kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minua kiinnostaisi tehdä asian hyväksi jotakin, aikaakin kun on ihan riittävästi eikä paljoa muita menoja.

Hieman kuitenkin arveluttaa; millaista laatua digitoiduilta kuvilta vaaditaan? Minulta löytyy Canonin printteriskanneri-yhdistelmä, jolla saa jo ihan kelpo laatua aikaiseksi, mutta onko se riittävä tähän tarkoitukseen?

Mielelläni ottaisin osaa projektiin tähän historialliseen projektiin!  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulta löytyy Canonin printteriskanneri-yhdistelmä, jolla saa jo ihan kelpo laatua aikaiseksi, mutta onko se riittävä tähän tarkoitukseen?

...

Tarjoaisimme nopean tasoskannerin ja koneet sekä palvelintilaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikaelilla taitaa olla sama haaste kuin meikäläiselläkin, eli olemme täällä Kaakon kulmalla emmekä valmiiksi tarjotun laadukkaan tasoskannerin ääressä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikaelilla taitaa olla sama haaste kuin meikäläiselläkin, eli olemme täällä Kaakon kulmalla emmekä valmiiksi tarjotun laadukkaan tasoskannerin ääressä.

Juu-u, näin taitaapi olla...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kai posti niitä kuljettaa... Sitä paitsi tasoskannereissa ei taida juuri laadullisia eroja olla niiden 30 ja 100eur mallien välillä, printtien skanaamiseen riittää laadullisesti varmaan se verkkokaupan halvin.

p.s. Millanen tuntipalkka tästä

ilmailuhistoriallisesta suurhankkeesta
maksetaan jos sitä joku ryhtyy tekemmän. Ei kai se ole salaisuus kun rahaakin oli tyrkyllä vai odotetaanko alintatarjousta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No itsekkin lähinnä jos joku kertoo mitä näppäintä milloinkin painetaan olin ajatellut kahvipalkalla(tuoretta) tuota tekeväni.

Olen edelleen oppivainen vaikkakin vaimo sanoo että olen toivoton tapaus.

Joitain lentokoneitakin vielä tunnistan jos on näkölasit mukana matkassa. ::)

Niin ja pitää lisätä että jos joku työntää minulle vielä rahaa niin kaikki lahjukset vastaanotetaan. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olemme tehneet Nebulan kanssa kustannustehokkaan diilin kuvien arkistoinnista. Osoitteeseen ilmailu.kuvat.fi tullaan lisäämään gigatolkulla historiallisia konekieliseen (lue = skannattuja) muotoon saatettuja kuvia. Ja tässä tulee se avun tarve. Saamme kyllä skannattua ja siirrettyä kuvat, mutta tietojen täydentämisestä emme selviä itse. Emme yksinkertaisesti pysty tunnistamaan jokaista kuvassa poseeraavaa ihmistä tai platalla lötköttävää konetta.

Te siellä jossain olette tiedon lähteillä.

Tulen antamaan käyttäjätunnuksia ja salasanoja halukkaiden käyttöön. Siis sellaisten ihmisten, jotka pystyvät tunnistamaan kuvissa esiintyviä asioita/ihmisiä/esineitä yms.

Malttakaa siis vielä hetki.

Mikko Sokero

päätoimittaja

ILMAILU-lehti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään