Simo Lallukka

Infoa "Seutulan" näytöksestä 1962

15 viestiä aiheessa

Ylen aamutv:n filmikellari-osuudessa tuli filmiraportti "Seutulan" lentonäytöksestä v. 1962, en löytänyt tuota pätkää Ylen sivuilta. Tässä "filminnäkijä" -tietoa:

Ilmavoimien lentonäytös "Seutulassa":

Pvm: 16.9.1962

Yleisömäärä 22 000

Näytökseen saapui presidentti Kekkonen Ilmavoimien kopterin kyydissä, vastaanottajana Ilmavoimien komentaja Olavi Seeve.

Paikalla Hercules -kone ja US-Airforcen soittokunta.

Koneina esiintyivät mm. Suomen Ilmavoimista :

Folland Gnat, 8:n koneen Saab Safir -osasto, 6:n koneen Fouga Magister -osasto

Laskuvarjohyppyjä DC-3:sta

Iljushin maalinhinaus-suihkukone ym.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katselin sitä pätkää äsken uudelleen ja kyllä se pysäytyskuvassa näytti kovasti Herculekselta.

Sippo

Siltä se (Hercules) minustakin näytti.

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmailu 10/1962

"Helsingin lentonäytös"

(Ilmailu ei tavoilleen uskollisena sorru Seutula-ilmaukseen)

toteaa mm. " USAF:n Lockheet C-130 Hercules oli suurin taitolentoa lentävä kone. Koneen pystyynveo oli sitä luokkaa, ettemme julkaise siitä edes kuvaa sillä kukaan ei uskoisi sitä todeksi vaam väittäisi sitä trikkikuvaksi....Herculeksen ohjaaja kapt. Brooks"

Jutun mukaan paikalla  lähes 60 erityyppistä konetta josta ilmavoimien osuus 36 kaikki ilmavoimien tyypit (paitsi Pembroke) Laskuvarjojääkärikoulu hyppäsi kolmesta DO:sta 59 miehen voimin... 17 pienkoneen ohilento jne. kuvissa UKK ja HR-1. MFI-Junior, SF ja FM puljat, Widgeon, BV-1, NH-2 BEA:n Comet, Cyrokopterit, Herculeksen 2 sisäkuvaa.

Markku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni jossain senaikaisissa lentonäytöksissä Seutulassa lenteli myös Bremeri omalla Junnullaan. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni jossain senaikaisissa lentonäytöksissä Seutulassa lenteli myös Bremeri omalla Junnullaan. 

Vahvistan. Olen nähnyt. Rullaus oli hassun näköistä kun Bremer ? "talutti " koneen kiitotielle kävellen vieressä käsi kiinni ohjaamon kaasukahvassa säädellen tehoa! Kannushan ei siten kulunut niin paljon kuin jos pilotti olisi istunut ohjaamossa? :D lisäys: Tarkemmin mietittynä se taisi olla ainoa keino ohjata konetta rullauksen aikana?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vahvistan. Olen nähnyt. Rullaus oli hassun näköistä kun Bremer "talutti " koneen kiitotielle kävellen vieressä käsi kiinni ohjaamon kaasukahvassa säädellen tehoa! Kannushan ei siten kulunut niin paljon kuin jos pilotti olisi istunut ohjaamossa? :D lisäys: Tarkemmin mietittynä se taisi olla ainoa keino ohjata konetta rullauksen aikana?

Mikähän näytös tuo ois ollut? Bremer kuoli lento-onnettomuudessa v.1964 ja Junnu päätyi muutamaksi vuodeksi ulkomaille. Täytyy olla ennen tuota vuotta mutta toisaalta ILMAILU 10/1969 tietää kertoa artikkelissaan "7.9.1-69.- Helsingin suuri ilmailupäivä" jotta tuollon Ilmailuliiton omistamaa Junnua lensi tunnettu ilmailumies Jaakko Kaskia: "Junnu suoritti päivän lentonsa kiitettävällä varmuudella huolimatta melko kovasta tuulesta ja puuskaisesta kelistä..."

Markku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jospa se oli sitten tuo Kaskia jonka olen nähnyt Junnua taluttamassa. Nuissa molemmissa näytöksissä kuitenkin olin paikalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo tuossa 60-luvun ilmailuja sillä silmällä plärätessä tulin siihen käsitykseen ettei 1962 ja 1969 välillä pahemmin "Seutulassa" näytöksiä järjestetty? Ja tuo 10/62 Ilmailu ei puhu Junnun esiintymisestä mitään.

Markku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jospa se oli sitten tuo Kaskia jonka olen nähnyt Junnua taluttamassa. Nuissa molemmissa näytöksissä kuitenkin olin paikalla.

Itse olen nähnyt Matti Elonheimon (Turun LK) "taluttanneen" konettaan (Klemm L25 OH-ILI) näytöksissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisin tuon konetaluttelun osalta 1969 vuodessa, en kyllä millään muista kuka talutti.Tiedän käynneeni siellä ja lainasin vielä isäni autoa koska oma oli jostain pikku kolarista johtuen rikki.

Koneesta olisin kyllä Junnun kannalla, kuvia ei ole jostain syystä, uskoakseni koska minulla oli silloin pieni Voightländer ja kaveri jonka olen hukannut omisti silloin järjestelmä sellaisen.

Jos Atte luet tämän sinulla pitäisi olla kuvia tuolta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen nähnyt Matti Elonheimon (Turun LK) "taluttanneen" konettaan (Klemm L25 OH-ILI) näytöksissä.

Jotain minäkin aivan varmasti näin, vaikka en aivan varmasti muista mitä mutta oli siellä joku ja lentokoneita! :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä näin vasta 70-luvulla, joten näitä talutettavia koneita on ollut näemmä aikaiseminkin. Nykykoneita ohjataan maassa "talutushihnalla" . ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään