Teijo Niemelä

U.S. Airwaysin lentäjän ase laukesi ohjaamossa

19 viestiä aiheessa

Tallaista tapahtui USAirwaysin lennolla:

 

Pilot's gun discharges on US Airways flight 7:24 AM

07:24 AM EDT on Monday, March 24, 2008

By DIANA RUGG / WCNC

E-mail Diana: DRugg@wcnc.com

CHARLOTTE, N.C.-- A US Airways pilot’s gun accidentally discharged during a flight from Denver to Charlotte Saturday, according to a statement released by the airline.

 

The statement said the discharge happened on Flight 1536, which left Denver at approximately 6:45 a.m. and arrived in Charlotte at approximately 11:51 a.m.

 

The Airbus A319 plane landed safely and none of the flight’s 124 passengers or five crew members was injured, according to the statement. It was a full flight. An airline spokeswoman said the plane has been taken out of service to make sure it is safe to return to flight.

 

A Transportation Safety Administration spokeswoman reached by WCNC Sunday said the pilot is part of TSA’s Federal Flight Deck Officer (FFDO) program, which trains pilots to carry guns on flights. Andrea McCauley said the gun discharged in the cockpit, but she could not release how the gun was being transported at the time. She did not release the pilot’s name, but said he was authorized to carry the weapon and was last requalified in the FFDO program last November.

 

A statement from TSA said the airplane was never in danger, and the TSA and the Federal Air Marshals Service are investigating the incident.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asekoulutusta on tainnut olla jo jokusen vuoden - ainakin vapaaehtoispohjalla. Asiasta on puhuttu täälläkin, mutta en nyt löydä thrediä  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tucson Citizenin jutussa on hieman lisää tietoa aseen laukeamisesta. Pilotti on lomautettu tutkimusten ajaksi. Aseessa näköjään käytetään lukituslaitetta, joka "turvalukitsee" liipaisimen, tjsp, ja joka avataan ohjaamossa lennolle lähdettäessä ja suljetaan jälleen lennon lopussa. Saattaa olla, että pilotti on sählännyt tämän lukituksen kanssa.

 

http://www.tucsoncitizen.com/daily/local/80653.php

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tucson Citizenin jutussa on hieman lisää tietoa aseen laukeamisesta. Pilotti on lomautettu tutkimusten ajaksi. Aseessa näköjään käytetään lukituslaitetta, joka "turvalukitsee" liipaisimen, tjsp, ja joka avataan ohjaamossa lennolle lähdettäessä ja suljetaan jälleen lennon lopussa. Saattaa olla, että pilotti on sählännyt tämän lukituksen kanssa.

 

http://www.tucsoncitizen.com/daily/local/80653.php

Vaikka olisi mikä turvalukitus sydeemi, ei kait se ase silti olisi valmiiksi viritettynä jos se lukitsee liipaisimen. Pilotin on täytynyt virittääkin ase , tai onko ko. tapauksessa mahdollista virittää ase jos turvalukitus on päällä, ei tuntuisi ihan loogiselta? :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CNN kertoo, että pilotilta karkuun päässyt .40 kaliiberin pati upposi koneen runkoon vasemmalle puolelle, muttei osunut mihinkään tärkeään eikä aiheuttanut mitään ongelmia. Lomautettu pilotti on suljettu ulos FFDO-ohjelmasta, joten aseen hallussapito lennoilla loppui häneltä siihen. Ase laukesi 8000 jalan korkeudessa lennon loppuvaiheessa.

 

http://edition.cnn.com/2008/US/03/26/pilot.gun/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäköhän pitäisi tapahtua että aseet kiellettäisiin ohjaamossa?

Nyt jotkut ajattelevat, että ei se mitään... vahinkoja tapahtuu, mutta ajatelkaapas jos se olisi vaikka vetässyt jotkut ylitärkeät johdot p*skaksi... leikki kaukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä löytyy video, jossa demonstroidaan, miten ase voi laueta, jos pilotti sählää lukituksen kanssa. Turvalukitus on riippulukko, joka menee reiästä kotelon läpi liipaisimen taakse, mutta jos ase on liikkunut kotelossa, riippulukko voikin mennä liipaisimen etupuolelle. Kehnosti suunniteltu systeemi?

 

http://www.crimefilenews.com/2008/03/video-of-dangerous-firearm-policy-of.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo luoti on siis tehnyt reiän koneen runkoon. Mitäs jos tuo olisi tapahtunut vaikka pinnalla 380 eikä kolmessa kilsassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse joskus tuollaisia aseita nähnneenä voin vakuuttaa että ase ei laukea ellei panosta ole vedetty piippuun jolloin ase samalla virittyy ampumavalmiiksi.

Mikäli ohjeistetaan että aseen tulee olla ladattuna ja viritettynä tällaista voi sattua jos sitä liipasinta sorkkii, eli väärät ohjeet tai vaihtoehtoisesti väärä käyttö.

Toisaalta laukesihan Ernst Hemingwayn ase kun itse Hän sitä puhdisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni joku panosvapriikki olisiko ollut Speer teki juuri lentokoneammuntaan sopivia panoksia, idea oli ettei luoti enään lävistettyään ihmisen lävistäisi runkoa, no nythän tuo perämies ei osunnut kippariin, mikäli oli tuo luotityyppi käytössä joten....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittamani oli lähinnä nastan tyyppinen, eli nastan kanta n.5 mm paksu ja tosiaan terävä kärjestään, aineena jokin messingintapainen seos, en sitten tiedä onko näitä edes enään käytössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään