Guest Tankki

Viima kaputti 1960.24.06.

8 viestiä aiheessa

Erään satunnaisen tuttavani puolesta utelisin tietoja Viiman kaputista 24.06.1960. Luonnetjärvellä. Lentäjänä kuulemani mukaan oli Pentti Helin. Olisin tuttavani puolesta kiinnostunut itse tapahtumasta, lentäjästä, koneesta ja ennen kaikkea edesmenneen lentäjän perillisistä. Tuttavani mukaan perillinen olisi myös itse vaikuttanut sotavaltion ilmailuvoimissa piruntorjuntapuolella.

Lähes rajattomaan tietämykseenne kunnioittavasti luottaen

Tankki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep. Tapaus mitä ilmeisemmin sama. Näillä palstoilla yleensä monia asia liittyy enemmän tahi vähemmän erilaisin aasinsilloin toisiinsa, joten olen pahoillani kun en oivaltanut kyseistä ketjua, Menköön tällä kertaa amatööriyteni piikkiin.

Onko tietoa lentäjän mahdollisesti ilmailuvoimissa vaikuttaneesta jälkeläisestä?

Tankki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep. Tapaus mitä ilmeisemmin sama. Näillä palstoilla yleensä monia asia liittyy enemmän tahi vähemmän erilaisin aasinsilloin toisiinsa, joten olen pahoillani kun en oivaltanut kyseistä ketjua, Menköön tällä kertaa amatööriyteni piikkiin.

Onko tietoa lentäjän mahdollisesti ilmailuvoimissa vaikuttaneesta jälkeläisestä?

Tankki

Jos nyt oikein muistan, eräs Helin-niminen ohjaaja oli mukana pahimassa Vinka-kaputissa toistaiseksi (pakkolasku, tiukka paikka). Myöhemmin palveli Kuopiossa ohjaajana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuttavani todellakin muisteli, että jälkeläinen olisi myös käynyt ohjaajakurssin, mutta olisi myös jossain vaiheessa vaikuttanut sotilaspastorina tahi joissain muissa korkeammissa lentämisistä päättävissä instasseissa. Tuttavallani on jonkinlaisia henkiökohtaisia yhtymäkohtia joko alkuperäisen Viima-kaputin tehneeseen henkilöön tahi hänen jälkeläiseensä. Hänkin on aikoinaan lusinut kansalaisvelvollisuuttaan 50-luvun puolenvälin tienoilla Ilmavoimien rullissa.

Kunnioittavasti

Tankki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Opastin tuttavaani liittymään asiantuntevalle keskustelupalstallenne. Hänelläkin lienee joitakin omanlaisiaan tarinoita kerrottavakseen meidän kaikkien iloksi. Itseäni hämmästyttää tämä "real-time"-meiniki. Vajaa 10 min, ja jonkinlainen vastaus löytyy. "Faustini" pyörii väkkäränä kuulani yllä!!!  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tunne perillisiä, mutta näin kaputin. Viima lensi melko matalalla selkälentoa juhannusjuhlien lentonäytöksessä. Aloitti kiitotien suuntaisesti, mutta kaartoi vasemmalle kohti kentän lähellä olevaa vesitornia. Vähän ennen tornia syöksyi äkkinäisesti maahan edelleen selkälennossa. Näytti sakkaukselta tai sauvasta vedetyltä, ikäänkuin kuitenkin alempana ollut vesitorni olisi säikäyttänyt. Koneeseen vaihdettiin muutama päivä aikaisemmin nk. taitolentokaasutin, joka salli myös jatkuvan selkälennon. Olin koelennolla mukana. Silloin harjoiteltiin myös näytösohjelma ilman ongelmia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään