Guest tornadof36

Autojen huolloista ja liikkeiden työn jäljestä!

169 viestiä aiheessa

Ja tähänkin muuten pätee sanonta; suutarin lapsella ei ole kenkiä.

En edes uskalla laskea paljonko meidän omega vie bensaa.....varmasti hipoo 20litraa sataselle kulutus....ihan älytöntä..ja kaikki ovet on talvella vuorotellen jäässä, joten sulloudun milloin mistäkin aukosta autoon sisälle ;)

Mutta jos/kun rattiin asti pääsee ja jos/kun tankissa on bensaa niin minusta tuolla vanhuksella on ihan mukava ajella. Automaatti on ihan älyttömän helppo, ja moottori on iso niin matkakin taittuu. Tosin muut ihmiset katsoo että ei ole totta, hullu akka puskee ohitse tuollaisella muinaismuistolla :-[:laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tähänkin muuten pätee sanonta; suutarin lapsella ei ole kenkiä.

En edes uskalla laskea paljonko meidän omega vie bensaa.....varmasti hipoo 20litraa sataselle kulutus....ihan älytöntä..ja kaikki ovet on talvella vuorotellen jäässä, joten sulloudun milloin mistäkin aukosta autoon sisälle ;)

Mutta jos/kun rattiin asti pääsee ja jos/kun tankissa on bensaa niin minusta tuolla vanhuksella on ihan mukava ajella. Automaatti on ihan älyttömän helppo, ja moottori on iso niin matkakin taittuu. Tosin muut ihmiset katsoo että ei ole totta, hullu akka puskee ohitse tuollaisella muinaismuistolla :-[:laugh:

 

Jeps,

 

Kun tuosta kulutuksesta mainitsit, niin tuo riiseli on ihan mukavalla tasolla, hinnaltaan nyt. Tänä iltana oli hyvinkään nesteellä peräti 92,9/litra. Ei paha  :thmbup:.

 

-jukka 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, pakko kertoa ihan OT että kerran oli tuossa keljo-hotelli alba välillä moottoritiellä pienimuotoinen kiihdytyskilpailu yhden mitsun kanssa, ja jäätiin sopivasti alban valoihin vierekkäin punaisiin seisoskelemaan. Aloin katselemaan sinne mitsuun, että mitä kummaa, vänkäri heiluttaa vimmatusti käsiään ja lähettelee sivuikkunan litimäräksi kiihkeitä lentosuudelmia. Nykäsen Masahan se siellä vilkutteli ;D Oli vähän kyseenalainen kunnia kyllä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Golf kävi pitkästä aikaa pajalla tänään. Vannoin aikaisemmin, etten vie sitä enää koskaan Laakkoselle mutta peruin puheeni. Laakkonen kun on nykyään niin sopivasti sadan metrin päässä työpaikaltani.

 

Vuorossa oli 110tkm kohdalla isompi long life -huolto. Vaihtoon meni mm. jakohihna, vesipumppu yms. edullista pikkukivaa. Hinnan tiesin jo etukäteen, em. töille osineen n. 800e. Siihen vielä pienet lisälöydökset päälle ja hinta pumpsahti 880 euroon. Jarrulevyt ja palat olivat kuulemma niin huonossa kunnossa, että kannattaisi vaihtaa pian. Varmasti juu, mutta sitä en teetä Laakkosella tarjoushintaan 440e. Sen hoitaa pienempikin paja ja takuulla edullisemmin.

 

No, pointti oli kuitenkin se, että suolaisesta hinnasta huolimatta Laakkonen yllätti kerrankin positiivisesti. Hinta oli tiedossa ja se piti. Laskuerittelyt käytiin läpi tarkasti ja yksityiskohtaisesti. Lisäksi jokaisen huoltoneuvojan palvelutaso ja ystävällisyys yllätti. Toisen valtuutetun VW-huollon tulo kaupunkiin tuntuu tehneen hyvää Laakkoselle. Varmasti myös taloustilanteella on osansa asiassa. Väheneviä asiakkaita kannattaa palvella hyvin, että tulevat vielä toistekin.

 

Olin päättänyt antaa Laakkoselle vielä yhden mahdollisuuden. Yllätyksekseni käyttivät sen hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Audi A4 ilmastoinnin korjaus, hinta-arvio:1800e vw-auto:lla. ;D Tarttee kuulemma sähkömiestä, joka vetää 200e/h. Taidan ruveta sähkömieheks :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Audi A4 ilmastoinnin korjaus, hinta-arvio:1800e vw-auto:lla. ;D Tarttee kuulemma sähkömiestä, joka vetää 200e/h. Taidan ruveta sähkömieheks :P

 

 

Ei se sähkömies saa siitä kuin korkeintaan 20 per tunti. Liike vetää ihan sikavoittoja ja eniten hyötyvät ne, jotka eivät käytännössä tee yhtään mitään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se sähkömies saa siitä kuin korkeintaan 20 per tunti. Liike vetää ihan sikavoittoja ja eniten hyötyvät ne, jotka eivät käytännössä tee yhtään mitään.

 

Etkö laske hallintotyötä miksikään ? :o Mahtaisi palkanlaskijasi olla pettynyt, jos tuon lukisi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etkö laske hallintotyötä miksikään ? :o Mahtaisi palkanlaskijasi olla pettynyt, jos tuon lukisi...

 

No, olen omistanut auton about 40 vuotta ja huollattanut sitä säännöllisesti (ensimmäiset vuosikymmenet kylläkin tutun ammattimiehen "nyrkkipajassa", mutta nykyäänhän se ei enää onnistu näillä uudemmilla kun niille ei voi tehdä mitään ilman kyseiseen automerkkiin sidottua tietokonetta ja muita laitteita). Siinä sivussa olen ollut huomaavinani, että aina se autoliikkeen ottama tuntihinta on ollut paljon suurempi kuin asentajan keskipalkaksi arvioimani. Tuollaista 200 euron tuntitaksaa en kyllä vielä ole missään joutunut maksamaan. Ehkä sellainen maksetaan jostain muskelimerkkisen muskeliauton huollosta? En tiedä, kun en sellaista ole koskaan omistanut. Kyllä tuosta pienipalkkaiselle palkanlaskijallekin vielä riittäisi ruhtinaallinen korvaus.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, olen omistanut auton about 40 vuotta ja huollattanut sitä säännöllisesti (ensimmäiset vuosikymmenet kylläkin tutun ammattimiehen "nyrkkipajassa", mutta nykyäänhän se ei enää onnistu näillä uudemmilla kun niille ei voi tehdä mitään ilman kyseiseen automerkkiin sidottua tietokonetta ja muita laitteita). Siinä sivussa olen ollut huomaavinani, että aina se autoliikkeen ottama tuntihinta on ollut paljon suurempi kuin asentajan keskipalkaksi arvioimani. Tuollaista 200 euron tuntitaksaa en kyllä vielä ole missään joutunut maksamaan. Ehkä sellainen maksetaan jostain muskelimerkkisen muskeliauton huollosta? En tiedä, kun en sellaista ole koskaan omistanut. Kyllä tuosta pienipalkkaiselle palkanlaskijallekin vielä riittäisi ruhtinaallinen korvaus.

 

Pekka

 

Edelleen jaksaa hämmästyttää tuo yksisilmäisyytesi ja vihamielisyytesi yrittäjiä kohtaan. Jos nyt katsotaan vaikka tuota autosähköasentajan 200 e tuntikorvausta, niin eihän tokikaan siitä itse asentaja kaikkea saa. Riippuen firman koosta ja rakenteesta, siitä menee osa asentajalle, iso osa veroihin, TEL-maksuihin yms. Lisäksi siitä maksetaan mahdollisen sihteerin/kirjanpitäjän/palkanlaskijan palkat. Markkinointiinkin pitäisi hieman panostaa. Ja maksaa mahdollisia kulukorvauksia (km, päivärahat). Ja lopulta myös firman omistajan/toimitusjohtajan jne. (jotka itse asiassa mahdollistavat sen, että perusduunarille ylipäätään on töitä) tulisi saada jotain. 200 e on aika äkkiä käytetty, eikä SILTI firman ökyrikasporvariomistaja välttämättä paljoa tuosta saa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, olen omistanut auton about 40 vuotta ja huollattanut sitä säännöllisesti (ensimmäiset vuosikymmenet kylläkin tutun ammattimiehen "nyrkkipajassa", mutta nykyäänhän se ei enää onnistu näillä uudemmilla kun niille ei voi tehdä mitään ilman kyseiseen automerkkiin sidottua tietokonetta ja muita laitteita).

 

Pekka

 

 

Terve Pekka.

 

Ei pidä paikkaansa tämä ettei uudemmille (uusille) autoille voi tehdä mitään muualla kuin merkkipajassa.

 

Immeissiä vedetään vaan retkuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleen jaksaa hämmästyttää tuo yksisilmäisyytesi ja vihamielisyytesi yrittäjiä kohtaan. Jos nyt katsotaan vaikka tuota autosähköasentajan 200 e tuntikorvausta, niin eihän tokikaan siitä itse asentaja kaikkea saa. Riippuen firman koosta ja rakenteesta, siitä menee osa asentajalle, iso osa veroihin, TEL-maksuihin yms. Lisäksi siitä maksetaan mahdollisen sihteerin/kirjanpitäjän/palkanlaskijan palkat. Markkinointiinkin pitäisi hieman panostaa. Ja maksaa mahdollisia kulukorvauksia (km, päivärahat). Ja lopulta myös firman omistajan/toimitusjohtajan jne. (jotka itse asiassa mahdollistavat sen, että perusduunarille ylipäätään on töitä) tulisi saada jotain. 200 e on aika äkkiä käytetty, eikä SILTI firman ökyrikasporvariomistaja välttämättä paljoa tuosta saa.

 

Nonniin pojjaat... Pekka lienee oikeammassa kuin Arttu mikäli nyt toisen on pakko olla oikeassa.

 

200€/h tunti on aivan käsittämätön ja törkeä velotus tavallisesta autosähkäristä... ei pysty ymmärtämään miksi kukaan sellaista suostuisi maksamaan. Hinta on tulos siitä että autohuolloissa ei ole tervettä kilpailua ja asiakkaatkaan eivät ilmeisesti ymmärrä sitä että heitä kusetetaan oikein kunnolla. Tuollaiseen velotukseen päästään kun otetaan sähkötyöt alihankintana hintaan 70-90€/h ja lasketaan päälle oma ryöstöluokan kate... ja 70-90e/h on jo sinällään ryöstöhinta autosähköhommista, joita tyypillisesti tekee juuri ammattikoulusta päässeet jolpit, jotka ei osaa kuin välttävästi leikkiä vikakoodin lukulaitteella.

 

Sähkäri itse saa vähän toista kymppiä tunti, ei taatusti sen enempää... kyse on kuitenkin autosähkäristä, ei oikeasta ammattitaitoisesta sähkömiehestä... kaikki loppu on sitä että raha siirrellään taskusta toiseen ja papereita vatvotaan edestakaisin. Suurin rikastuja on merkkiliike joka oikeastaan tee muuta kuin laskuttaa... riskin työstä kantaa työn tekevä alihankkija, joka myös omistaa työkalut ja kantaa riskin kaverin palkkaamisesta.

 

Suhteellisuuden tajua... 200€/h on veloitus lääkäristä, asianajajasta tai huippuluokan konsulentti-DI:stä, ei suinkaan veltosta ammattikoulun käyneestä miehestä  ja muovikassillisesta työkaluja... eikä noille ensin mainituillekaan tuo 200€/h tarkoita sitä että firmalle ei jäisi katetta.

 

EDIT: ja nuo kilometrit, päivärahat sun muuthan laskutetaan tuntihinnan päälle ja niihin lasketaan myös kate sen päälle mitä kaverille itselleen maksetaan... lisäksi usein heitetään vielä joku pientarvikelisä yms

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nonniin pojjaat... Pekka lienee oikeammassa kuin Arttu mikäli nyt toisen on pakko olla oikeassa.

 

200€/h tunti on aivan käsittämätön ja törkeä velotus tavallisesta autosähkäristä... ei pysty ymmärtämään miksi kukaan sellaista suostuisi maksamaan. Hinta on tulos siitä että autohuolloissa ei ole tervettä kilpailua ja asiakkaatkaan eivät ilmeisesti ymmärrä sitä että heitä kusetetaan oikein kunnolla. Tuollaiseen velotukseen päästään kun otetaan sähkötyöt alihankintana hintaan 70-90€/h ja lasketaan päälle oma ryöstöluokan kate... ja 70-90e/h on jo sinällään ryöstöhinta autosähköhommista, joita tyypillisesti tekee juuri ammattikoulusta päässeet jolpit, jotka ei osaa kuin välttävästi leikkiä vikakoodin lukulaitteella.

 

Sähkäri itse saa vähän toista kymppiä tunti, ei taatusti sen enempää... kyse on kuitenkin autosähkäristä, ei oikeasta ammattitaitoisesta sähkömiehestä... kaikki loppu on sitä että raha siirrellään taskusta toiseen ja papereita vatvotaan edestakaisin. Suurin rikastuja on merkkiliike joka oikeastaan tee muuta kuin laskuttaa... riskin työstä kantaa työn tekevä alihankkija, joka myös omistaa työkalut ja kantaa riskin kaverin palkkaamisesta.

 

Suhteellisuuden tajua... 200€/h on veloitus lääkäristä, asianajajasta tai huippuluokan konsulentti-DI:stä, ei suinkaan veltosta ammattikoulun käyneestä miehestä  ja muovikassillisesta työkaluja... eikä noille ensin mainituillekaan tuo 200€/h tarkoita sitä että firmalle ei jäisi katetta.

 

EDIT: ja nuo kilometrit, päivärahat sun muuthan laskutetaan tuntihinnan päälle ja niihin lasketaan myös kate sen päälle mitä kaverille itselleen maksetaan... lisäksi usein heitetään vielä joku pientarvikelisä yms

 

Iski silmään tuossa vuodatuksessa tuo vähemmän asiantunteva kommentti "kyse on kuitenkin autosähkäristä,ei oikeasta ammattitaitoisesta sähkömiehestä" - kyllä se kuule niin on, jos auton kimppuun laitetaan ns. talosähkömies, niin kujalla ollaan. Se on nähty.

 

Tasavirtapuoli on aika eri maailma AC puoleen verrattuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nonniin pojjaat... Pekka lienee oikeammassa kuin Arttu mikäli nyt toisen on pakko olla oikeassa.

 

200€/h tunti on aivan käsittämätön ja törkeä velotus tavallisesta autosähkäristä... ei pysty ymmärtämään miksi kukaan sellaista suostuisi maksamaan. Hinta on tulos siitä että autohuolloissa ei ole tervettä kilpailua ja asiakkaatkaan eivät ilmeisesti ymmärrä sitä että heitä kusetetaan oikein kunnolla. Tuollaiseen velotukseen päästään kun otetaan sähkötyöt alihankintana hintaan 70-90€/h ja lasketaan päälle oma ryöstöluokan kate... ja 70-90e/h on jo sinällään ryöstöhinta autosähköhommista, joita tyypillisesti tekee juuri ammattikoulusta päässeet jolpit, jotka ei osaa kuin välttävästi leikkiä vikakoodin lukulaitteella.

 

Sähkäri itse saa vähän toista kymppiä tunti, ei taatusti sen enempää... kyse on kuitenkin autosähkäristä, ei oikeasta ammattitaitoisesta sähkömiehestä... kaikki loppu on sitä että raha siirrellään taskusta toiseen ja papereita vatvotaan edestakaisin. Suurin rikastuja on merkkiliike joka oikeastaan tee muuta kuin laskuttaa... riskin työstä kantaa työn tekevä alihankkija, joka myös omistaa työkalut ja kantaa riskin kaverin palkkaamisesta.

 

Suhteellisuuden tajua... 200€/h on veloitus lääkäristä, asianajajasta tai huippuluokan konsulentti-DI:stä, ei suinkaan veltosta ammattikoulun käyneestä miehestä  ja muovikassillisesta työkaluja... eikä noille ensin mainituillekaan tuo 200€/h tarkoita sitä että firmalle ei jäisi katetta.

 

EDIT: ja nuo kilometrit, päivärahat sun muuthan laskutetaan tuntihinnan päälle ja niihin lasketaan myös kate sen päälle mitä kaverille itselleen maksetaan... lisäksi usein heitetään vielä joku pientarvikelisä yms

 

Noh, enpä väitäkään, että 200 e/h olisi kohtuullinen hinta auton sähköjen korjauksesta, vaan haluan muistuttaa, että tuosta summasta tosiaan murto-osa menee tosiaankaan riistoökyporvarifirmanomistajalle päinvastoin, kuin Pekka antoi ymmärtää.

 

Mitä tulee päivärahoihin yms., niin käytännöt vaihtelevat sopimuksesta riippuen, ja loppujen lopuksi firman pitää saada myös nuo kulut jotenkin katettua, ellei se yhdestä sopimuksesta niitä laskuta. Ehkä sitten toisesta.

 

200e/h on ihan kohtuukova korvaus lääkäristä. Asianajajsta en tiedä. Meillä yhden erikoislääkärin tuntikorvaus (siis koko firman, ei työntekijän) on 150-170e/h sisältäen kaikki kulut ja firman verot, maksut, voitot, kulut, katteet yms. Ei mielestäni kohtuuton summa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleen jaksaa hämmästyttää tuo yksisilmäisyytesi ja vihamielisyytesi yrittäjiä kohtaan. Jos nyt katsotaan vaikka tuota autosähköasentajan 200 e tuntikorvausta, niin eihän tokikaan siitä itse asentaja kaikkea saa. Riippuen firman koosta ja

...

 

Ei kyse ole siitä. Jokin järki se tulisi rahastamisessakin olla. Ennen vanhaan en maksanut auton huollosta muille kuin sille tuntemalleni huoltajalle ja ihan mielelläni maksoinkin, koska olen aina ollut sitä  mieltä, että työmies on palkkansa ansainnut. Ei siinä mitään kirjanpitäjiä tai isäntiä tarvittu välistä vetäjinä. Huoltojen hinta oli kohtuullinen ja sekä asiakas että työntekijä olivat tyytyväisiä.

 

Tänä päivänä kun ostat melkein mitä tahansa mistä tahansa saat huomata, että se varsinaisen työn tekijä saa vain murto-osan siitä tekemästään työstä. Suurin osa menee kaikenkarvasille parasiiteille siinä välissä. Ostit vaikkapa maataloustuotetta kaupasta saat hämmästyä miten vähän itse tuottaja - maanviljelijä - saa. Suurimman osan hinnasta kerää väliporras.

 

En voi sille mitään, että minusta vanha systeemi oli reilumpi. Etenkään kun en edelleenkään tarvitse mitään muuta palvelua kuin sen varsinaisen. Kun ostan jauhoja, en tarvitse kuin jauhoja. Helvettiin koreat pakkaukset ja merkkituotteet ja suuret fiirmat siinä välissä.

 

Yksityistäminen on se "taikasana", joka on tuonut kaiken tuon nykyiseksi käytännöksi. Asiat, jotka voitaisiin hoitaa yhtä hyvin, mutta paljon edullisemmin, tehdään nyt yksityistettyinä paljon kalliimmalla (kuluttajalle). Se yksityistäminen ei tuo muuta kuin uusia väliportaita ja viimekädessä sen yksityisen omistajan siihen väliin voittojaan keräämään. Tämä sama asia on pitkälti kuntien nykyisen ahdingon taustalla.

 

Ennen vanhaan monet asiat tuotettiin kunnallisesti tai suoraan tuottajilta kuluttajille, jolloin hinnat voitiin pitää kohtuullisina. Mahdollisen voitonkin tapauksessa se voitto meni "yhteiseen kassaan" ja oli osaltaa vähentämässä verotuspaineita. Kunnat selvisivät velvotteistaan, koska niillä oli omaa kannattavaa tuotantoa. Nyt kun tuotot menevät yksityisiin taskuihin (räikeimmillään niihin, joilla ei ole itse tuotteen tuottamisen kanssa mitään tekemistä).

 

Kuntien on vaikea selviytyä lakisääteisistä velvotteistaan. Samaan aikaan ylläpidetty verojen alentamisvimma tekee tästä mahdottoman yhtälön. Ymmärrän kyllä hyvin, että poliittisena tarkoituksena kaikella tällä on "osoittaa", että kuntatalous ei toimi ja loputkin pitäisi yksityistää. Se se vasta kalliiksi tulisikin.

 

Kysymys on siis hyvin periaatteellinen. Julkinen vai yksityinen talous? Minusta sellaiset asiat, jotka eivät ole välttämättömiä kuten vaikka esimerkiksi autokauppa, voivat aivan hyvin olla yksityisiä. Sellaiset asiat, jotka ovat välttämättömiä myös köyhemmälle väestönosalle kuten esimerkiksi energia tulisi taas tuottaa julkisen tuotannon piirissä ilman "välistävetäjiä". Niin kauan kuin on kysymys ei-välttämättömistä asioista, voin aina sanoa (mielessäni), että "Pitäkää sikakalliit tuotteenne. Minä en niitä osta" - kuten en ostakaan. Silloin kun on kyse välttämättömyyksistä en voi sanoa EI ja on helvetin väärin, jos silloin joudun maksamaan ylihintaa jollekin yksityiselle riistäjälle pysyäkseni hengissä.

 

Olen vakaasti sitä mieltä, että täydellinen yksityistäminen (kuten esimerkiksi Yhdysvalloissa) ei toimi aivan kuten ei toimi sekään, jos kaikki on valtiollistettua (kuten oli esimerkiksi Neuvostoliitossa). Meillä oli ennen pohjoismaissa hyvä systeemi. Miksi se piti romuttaa?

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Pekka.

 

Ei pidä paikkaansa tämä ettei uudemmille (uusille) autoille voi tehdä mitään muualla kuin merkkipajassa.

 

Immeissiä vedetään vaan retkuun.

 

Minä en voinut ennen, enkä voi nytkään. Autot eivät kuulu harrastuksiini. Ne ovat vain laite, jolla pääsee pisteestä A pisteeseen B silloin kun syystä tai toisesta siihen ei voi käyttää polkupyörää. Jos olisin koulutettu/itse kouluttautunut automekaanikoksi, saattaisin olla toista mieltä.  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

200e/h on ihan kohtuukova korvaus lääkäristä. Asianajajsta en tiedä. Meillä yhden erikoislääkärin tuntikorvaus (siis koko firman, ei työntekijän) on 150-170e/h sisältäen kaikki kulut ja firman verot, maksut, voitot, kulut, katteet yms. Ei mielestäni kohtuuton summa.

 

Lääkärikäynti Levillä, 30min 240€. Elämä on..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

200e/h on ihan kohtuukova korvaus lääkäristä. Asianajajsta en tiedä. Meillä yhden erikoislääkärin tuntikorvaus (siis koko firman, ei työntekijän) on 150-170e/h sisältäen kaikki kulut ja firman verot, maksut, voitot, kulut, katteet yms. Ei mielestäni kohtuuton summa.

 

Miten sinä luulet, että esimerkiksi toimeentulotuella toimeen tuleva? (jotain 400-500 euroa kuussa) pystyisi noilla hinnoilla hoitamaan terveyttään? Näinhän olisi, jos kaikki olisi yksityistettyä. Kai tiedät, että ihmisen pitää ostaa/hankkia jotain ruokaakin pysyäkseen hengissä ja Suomen ilmastossa pitäisi olla jonkinlainen kattokin pään päällä (sen tosin maksaa - vielä toistaiseksi - asumistuki).

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa pitkä vuodatus taas Pekalta. ::) Mutta noin yhteenvetona todettakoon, että en ole edes ennen vanhaan törmännyt kunnalliseen autokorjaamoon, joten jonkinlaista yksityistämistä on ollut jo silloinkin. :P

 

On mukava toki muistella menneitä, ja vedota ajan kultaamiin muistoihin, että silloin oli kaikki paremmin. Maailma muuttuu ympärillämme, ja se pakosti vaikuttaa myös meihin. Pikkufirmat eivät menesty, eivät vaikka Pekka niin toivoisikin, vaan pikkuhiljaa isommat konsernit jyräävät ne, koska pystyvät tuottamaan palvelun loppujen lopuksi halvemmalla kuluttajalle. Se on osoitettu käytännössä, koska muutenhan näin ei olisi käynyt, koska kuluttajat olisivat tyytyneet halvempiin pikkufirmoihin.

 

Eikä todellisuus ole niin mustavalkoinen, kuin annat ymmärtää. Firman ökyrikasporvariomistaja ei välttämättä saa tuosta summasta juurikaan enempää, kuin pikku rasvaripuljun ainut työntekijä ja omistaja olisi aikoinaan saanut. Välikädet syövät tuosta aina osan. Mutta mikä onkaan se välikäsi ? Pienipalkkainen sihteeri työllistetään. Samoin pienipalkkainen kirjanpitäjä. Toisaalta iso firma pysyy pystyssä, vaikka yksi toimipiste tuottaisikin jonkin aikaa tappiota - pienihän menisi nopeammin nurin. Ja sitten tulevat vielä firman maksamat verot, joilla tuetaan sosiaaliturvaa ja työttömyyskorvauksia.

 

Kyllä suurin osa noista rahoista kuitenkin upooaa nimenomaan pienipalkkaisten työntekijöiden palkkoihin ja sotu- ym. maksuihin + veroihin. Pitääkö taas laittaa laskentakaavaa näkyville (tapaan Valtion budjetti ja pääomatulojen verotus, kuten joskus aiemmin esitin) ?

 

EDIT// Tulipa mieleeni, että Pekalle tekisi tosiaan hyvää joskus kokeilla yksityisyrittäjän arkea. Perustapa kokeeksi pieni firma, ja katso, tuoko se heti sinulle suunnattomia rikkauksia, ja tunnetko todellakin riistäväsi perusduunaria yrittäessäsi ansaita edes itsellesi elantoa - pääomatuloista ja optioista puhumattakaan. Luulen, että Siperia opettaisi aika nopeasti, millainen pk-yrittäjän asema tänä päivän todellisuudessa on. Ehkä Jutta Urpilaismainen räksyttämisesi hieman edes vähenisi täällä. >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käynti "yhdellä" Levillä...

 

Ja jatkot päälle, RTG 150€.. KELA korvaa peräti melkein 30€, Jippii!

 

Tosi jatkot Mehiläisessä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lääkärikäynti Levillä, 30min 240€. Elämä on..

 

Tuo on melko suolainen hinta lääkärikäynnistä. :o Mutta vissiin kaikesta Lapissa saa maksaa "Lapin lisää" ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiakkaista lähes kaikilla on kuitenkin vakuutus, kuten minullakin, niin voinee pitää hinnat kohdallaan. Ja Lapin ja Levin lisät päälle. Kuulemma ei ole asiakkaista puutetta sesongin aikana.

 

E: Palvelu kyseisessä paikassa oli mainiota ja lääkäri ammattitaitoinen ja vakuuttava. Palvelunlaadussa ei moittimista ja kulut maksaa If.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Firman ökyrikasporvariomistaja ei välttämättä saa tuosta summasta juurikaan enempää, kuin pikku rasvaripuljun ainut työntekijä ja omistaja olisi aikoinaan saanut.

 

Jos tuota keskustelua 200€/h veloituksesta ei nyt turhaan laajennettaisi koko yhteiskuntaan ja kaikkeen yritystoimintaan koska se on yksittäistapaus ja tuollaisia ryöstötuntihintoja ei oikein näy muualla kuin autojen huolto- ja korjaustöissä.

 

Nuo tuntiveloitukset on puhtaasti vääristyneen kilpailun, vääristyneen kulurakenteen ja kuluttajien tyhmyyden tulosta. Autoteollisuus elää vara- ja huolto-osakaupalla, ei suinkaan uusien autojen myynnillä, ja aivan vastaavasti merkkiliikeketjut elävät korjauksella, huollolla ja varaosakaupalla, eivät myymällä autoja. Korjaus- ja huoltotoimintaan sekä varaosiin kohdistuu valtava määrä kuluja, jotka eivät varsinaisesti liity niihin vaan firman muihin toimintoihin. Autot ovat tavallaan oheistuote... auto myydään kuluttajalle, jotta päästään tekemään kannattavampaa bisnestä. Kyse ei ole kovin oudosta ilmiöstä... bisnes rakentuu aivan vastaavalla tavalla esimerkiksi liikkuvien työkoneiden ja lentolaitteiden ympärille.

 

Autoteollisuus suojaa omia ja omien sopimusketjujensa etuja panttaamalla huoltoon ja korjaukseen liittyvää tietoa sekä työkaluja. Nykyautot eivät suinkaan ole mitään tekniikan ihmeitä, joille normaali-ihminen ei mahda mitään, vaan ne on yksinkertaisesti rakennettu siten ilman oikeita työkaluja ja oikeaa informaatiota niille ei mahda mitään ajassa joka olisi liiketaloudellisesti järkevää käyttää työhön ja työkalujen ja informaation jakelu on yksin valmistajan käsissä... mikään tai kukaan ei oikeasti pakota sitä jakamaan niitä ja antamaan mahdollisuuksia luonnolliselle kilpailulle (ryhmäpoikkeusasetuskin taitaa jo poistua vai onko jo poistunut). Kaiken kukkuraksi kuluttajille vielä uskotellaan aktiivisesti mukamas puolueettomilta tahoilta että autoja ei voi korjata tai huoltaa kuin merkkikorjaamoissa. Hinnat kohoavat koska niitä ei rajoita kilpailu sen paremmin kuin mitkään yhteiskunnan asettamat rajoituksetkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään