Guest tornadof36

Autojen huolloista ja liikkeiden työn jäljestä!

169 viestiä aiheessa

Tässä ketjussa ei ole vielä kirjoitettu politiikkaa, voisitteko ihan vähän vaan? kaikissa muissa vapaan ketjussa sitä jo onkin.  ::)

 

Edit: Jotta ei menis offtopic:ksi niin sain eräästä vantaalaisesta merkkiliikkeestä taas kerran loistavaa huoltoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tasavirtapuoli on aika eri maailma AC puoleen verrattuna.

 

Niin, tasavirtapuoli on vähintäänkin puolet helpompaa kuin AC-puoli.

 

Parin autosähkärin kanssa jutelleena (siis ihan ammattilaisen ja töissä varsin isossa merkkihuollossa) voin sanoa että aika kujalla ovat sähköstä. Siis kaikesta muusta kuin siitä joka tulee akulta kytkimen kautta lamppuun. Jos ruvetaan puhumaan CAN-väylän toiminnasta tai protokollasta (olisi silloin auttanut vian selvitystä) ei oikein osata sanoa muutakuin että sähköä siellä menee ja ne juttelee keskenään... Huoh...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt katsotaan vaikka tuota autosähköasentajan 200 e tuntikorvausta, niin eihän tokikaan siitä itse asentaja kaikkea saa.

 

Miten se hemmetin normiasentaja sitten kattaa kaikki kulunsa luokkaa 80 EUR / tunti korvauksella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parin autosähkärin kanssa jutelleena (siis ihan ammattilaisen ja töissä varsin isossa merkkihuollossa) voin sanoa että aika kujalla ovat sähköstä. Siis kaikesta muusta kuin siitä joka tulee akulta kytkimen kautta lamppuun. Jos ruvetaan puhumaan CAN-väylän toiminnasta tai protokollasta (olisi silloin auttanut vian selvitystä) ei oikein osata sanoa muutakuin että sähköä siellä menee ja ne juttelee keskenään... Huoh...

 

Näinhän se on...

 

Kuitenkin päteviä huonosähköasentajia, jotka oikeasti ymmärtää CANit sun muut, on olemassa pilvin pimein... eli tekniikka ei suinkaan ole mitenkään normijärjellä käsittämätöntä. Kyse on yksinomaan siitä että autosähköasentajilta ei vaadita muuta kuin välttävää taitoa kuoria johto ja käyttää merkkikohtaista testeriä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa pitkä vuodatus taas Pekalta. ::) Mutta noin yhteenvetona todettakoon, että en ole edes ennen vanhaan törmännyt kunnalliseen autokorjaamoon, joten jonkinlaista yksityistämistä on ollut jo silloinkin. :P

 

...

 

En minäkään. Sen sijaan minä olen monesti ollut asiakkana yksityisellä autokorjaamolla, jonka hinnoittelu oli ihan kohtuullista ottaen huomioon senkin, että siinä korjaamossa oli sekä "isäntä" että pari "renkiä" ja oletettavasti hekin joutuivat silloin maksamaan tiettyjä kuluja toiminnastaan (joita en ole missään vaiheessa kiistänytkään) , jotka luonnollisesti maksettiin laskussa. Näiden nykyisten merkkikorjaamoiden hinnoittelua ei enää voi väittää kohtuulliseksi. Olin hölmö kun menin vaihtamaan entisen puhtaasti mekaanisesti toimivan vanhanmallisen autoni tällaiseen nykyiseen elektroniikalla toimivaan. Jouduin monopolien rattaisiin. Olisiko kenelläkään vielä myydä edullista Ladaa?  ;D

 

Mutta tämähän ei suinkaan rajoitu vain autoalalle. Esimerkiksi mustesuihkuperiaatteella toimivien tulostinten hinnat ovat painuneet hyvin alas. Niissä rahastetaankin mustekasetilla, joissa musteen hinta voittaa jopa kalliiden hajuvesien litrahinnan.

 

Tarkennettakoon vielä, että en ole missään vaiheessa ehdottanut saati vaatinut tulostintenkaan tuotantoa kunnallistettavaksi, koska kyse ei ole kaikille välttämättömästä tuotteesta. Minulla ei tämän takia ollut mustesuhkutulostinta, ei ole eikä tule niin kauan kuin hinnoittelu jatkuu tällaisena. Lasertulostin minulla on ja se saa välttää. Siinä tulosteiden hinnat ovat vielä kohtuulliset (ainakin mustavalkoisissa).

 

Pekka

 

Edit: ...ja kun kerran vauhtiin päästiin niin jatketaan. Ihmiset alkoivat vastavetona mustekasettien hinnoille täyttää niitä itse tarvikemusteella, jonka hinta on lähempänä musteelle sopivaa hintaa kuin kalliin pariisilaisen hajuveden hintaa. Tähän printterimonopolit vastasivat alkamalla valmistaa kasetteja, joiden elektroniikka tarkistaa musteen määrän kulumisen eikä salli sitä enää lisättävän.

 

Eipä laserpuolellakaan aina ole sen helpompaa. Töissä (peruskoulu, jossa korkeintaan 0,5 m pitkänrautatiekiskon pätkän voi olettaa säilyvän vahingoittumattomana oppilaiden kokeilujen jälkeen) joku oli onnistunut tunkemaan paperia lasertulostimeen väkisin sillä seurauksella, että paperintunnistin, joka siinä laitteessa oli sellainen mekaaninen muovinen vipu, meni poikki. Ihme ja kumma sellainen olisi löytynyt varaosana eikä maksanut edes mahdottomia. Aloin siis purkaa laitetta.

 

Homma muistutti teeveestä tuttuja ongelmanratkaisukisoja, sillä luonnollisestikaan kirjoittimen mukana ei tulllut mitään ohjeita siitä miten sen saisi purettua. Sain siitä aikani pähkäiltyä kaikki muoviosat irti rikkomatta niitä. Pääsin siihen asti kunnes tuli vastaan tilanne, jossa totesin, että ... "ok nuo ruuvit pitäisi saada auki, jotta vioittuneen osan voisi vaihtaa, mutta... ruuvien kannat olivat laitteen sisällä tavoittamattomissa! Niitä ei siis päässyt tavan työvälineillä aukaisemaan. Ei auttanut kuin viedä se merkkihuoltoon ja niinpä korjauksen hinta kasvoi noin 50-kertaiseksi. Tuosta on jo aikaa, joten ehkä tilanne on muuttunut parempaan suuntaan ... tai sitten ei.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"ok nuo ruuvit pitäisi saada auki, jotta vioittuneen osan voisi vaihtaa, mutta... ruuvien kannat olivat laitteen sisällä tavoittamattomissa! Niitä ei siis päässyt tavan työvälineillä aukaisemaan.

Tämä johtuu täysin siitä, ettei kenenkään maallikon pitäisi lakien ja määräysten mukaan ruveta purkamaan sähkölaitetta. Ei edes opettajan.

(toinen syy lienee se, että huollot on ihan hyvää bisnestä, jos jonkin merkin merkkihuoltosopimuksen saa) :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kehutaan välillä...

 

Olen ollut tyytyväinen Pitäjänmäen VW autoon. Aina on saanut suht' nopeasti huoltoajan, varaosat ovat löytyneet ja asentajat ovat tehneet työnsä. Joku voisi kysyä, että mitä kehumista tuossa, sillä eikö tuo ole juuri sitä, mitä autohuollolta odotetaan? On ja ei. On sikäli, että näinhän sen pitäisi olla ja tätähän kuluttaja odottaa ja ei sikäli, että huonot kokemukset ovat opettaneet odottamaan "juosten kustu" -laatua..

 

Vein Vallilassa töissä ollessani VW Golfini Kallion Maan Autoon, joka on VW merkkihuolto. Piti teettää 75 tkm huolto, vaihtaa pakoputki ja automaattilaatikon öljyt. Viimeinen oli lisätyö, jonka halusin teettää, sillä vaikka autolla ei ollut paljoa kilometrejä, niin se on kuitenkin iäkäs. Varasin huollon ja sain ajan vasta 2 vkon päähän, koska Maan Autolla ei ollut pakoputkea varastossa. Vein auton aamulla ja hain iltapäivällä. Lopputulos oli se, että 75-tkm-lisää-vaihda-nesteitä-ja-tarkasta -huolto tehty, pakoputkea ei oltu vaihdettu, koska ei ollut varaosaa ja automaattilootassa vanhat öljyt, koska VW lootasta ei kuulemma koskaan tarvitse vaihtaa öljyjä ja siinä ei ole edes öljyproppua. Tämän lisäksi minulle tehtiin tarjous, jossa kerrottiin, että etupään vetoakseleiden kumisuojat ja jarrulevyt tulisi vaihtaa. Tarjouksessa on muutama muukin "kiireellinen" ja ehdottoman välttämätön homma. Tarjouksen hinta-arvio oli 1500 eur. Odotin siis 2 vkoa ja vain 1/3 tilauksesta pystyttiin toimittamaan.

 

Vein Golffin muutama päivä tämän jälkeen VW Autoon Pitäjänmäelle, jossa vaihdettiin pakoputki ja automaattilootan öljyt. Auto ei enää röpöttänyt ja vaihteisto ei nykinyt  voimakkaissa kiihdytyksissä. Pyysin samalla arvion etupään kumeista ja levyjarruista. Asentajan mielestä niitä ei tarvitse vaihtaa, sillä ne eivät olleet murtuneet, vaan normaalia vanhan kumin pykimistä. Jarrulevyille annettiin vielä 20 tkm elinikää. Sen sijaan olivat huomanneet toisessa jarruletkussa pullistuman. Tämä vaihdettiin kuten myös vastaava osa toiselta puolelta ja kuukauden päästä katsastuksessa tuli leima puhtain paperein. Että semmosta.

 

No ei Maan Auto ole ainoa... Vaimo vei Toyotansa Kaivokselaan määräaikaishuoltoon. (Toyota on sen verran laadukas ettei sille tarvi tehdä muita huoltoja.) Viikon kuluttua tästä auto keitti ja mittaritaulu oli kuin Tokio by Night. Onneksi tämä tapahtui juuri parkkipaikan portilla. Kun menin kotiin, näin jo kaukaa, että auto on vuotanut nesteet pihalle. Kirjaimellisesti. Nostin konepellin ja siellä näkyi, että jäähdyttimen letku oli irronnut jäähdyttimestä, koska sellainen jousiklemmari oli siirretty 15 cm putken suulta siihen letkun varteen. No, korjaus oli helppo tehdä ja sain lähi bensa-asemalta jäähdytinnestettä.

 

Eniten tyytymättömyyttä aiheutti kuitenkin se, että Toyota kiisti, että he olisivat syypää tähän, koska ko. huollossa ei tarvitse irroitta ko. letkua, niinpä he eivät ole sitä missään nimessä tehneet, eivät edes vahingossa ja he eivät aio korvata/hyvittää asiassa mitään. Ja eivät sitä tehneetkään. Korjasin heidän virheen, maksoin jäähdytysnesteet ja moottoritilan pesun omasta pussista.

 

Ei näistä kumpikaa ole ns. maata kaatanut ja olisi ollut oikeastaan harmi, jos asiat olisivat menneet putkeen. Olisi kaksi tarinaa vähemmän, jota kertoa aina kun tulee keskustelua autojen huollosta.  ;)

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä johtuu täysin siitä, ettei kenenkään maallikon pitäisi lakien ja määräysten mukaan ruveta purkamaan sähkölaitetta. Ei edes opettajan.

(toinen syy lienee se, että huollot on ihan hyvää bisnestä, jos jonkin merkin merkkihuoltosopimuksen saa) :)

 

Se taitaa koskea näitä vahvavirtalaitteita. Vaikka ne osaisikin korjata, niin ei passaa koska takuut ja vakuutukset menettävät merkityksensä, jos asia paljastuu.

 

Ennen vanhaan minä huolsin ja jopa korjasin tietokonelaitteita ilman mitään ongelmia. Aivan kuten autojenkin suhteen se on tehty nykyään vaikeammaksi. Aikoinaan meiltä ei koulusta tarvinnut viedä mitään atk-vempainta huoltoon, koska minä korjailin ne - mikäli olivat korjattavissa - kuntoon. Nykyään ei ole juuri vaihtoehtoja. Merkkihuoltoon tai poistoon. Ennen vanhaan jopa emolevyjä ja lisäkortteja saattoi itse värkätä kuntoon (esimerkiksi saattoi järjestää puuttuvan keskeytyksen/lisätä tarvittavan pienellä kikkailulla). Nykyään se ei ole edes mahdollista ilman erikoistyövälineitä.

 

Paljon puhutaan ns. kestävästä kehityksestä, mutta käytäntöhän menee ihan eri suuntaan.

 

Pekka

 

P.S. Autojen huollosta en koskaan ole tiennyt mitään (jokamiehen taitoja enempää). Ne olen aina sovinnolla huollattanut muilla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Audin huoltaminen pääkaupunkiseudulla on ollut jo viimeisen kymmenen vuotta todella hazardia hommaa. Ainakin merkkiliikkeissä. Kyse ei todellakaan ole siitä, että huoltavatko he sen auton, vaan siitä, että mitä he siitä huollossa rikkovat tai jättävät kiristämättä. Aivan posketonta hommaa. Ja tästä sekoilusta velottavat vähintään reilun satasen tunnilta.

 

Jos Bemaria korjauttaa vakuutuksen piikkiin Laakkosella, joutuu auton omistaja lähes käräjöinnillä uhkailemaan, ennen kuin saa listauksen tehdyistä töistä. Laakkosen linja on se, että jos ei kerran omistaja itse maksa, niin ei hänen kuulu myöskään tietää sitä, mitä hänen autolleen tehtiin. Linja ei ole vain lain vastainen, vaan myös idioottimainen. Kaskovahinkoa korjautettaessa omistaja maksaa aina. On omavastuu ja on bonusten menetys.

 

Pohjois-Helsingin Auton Konalan hallissa tekevät omien kokemusteni mukaan hyvää jälkeä, hyvää työtä.

Olarin Laakkonen paljon parempi kuin Herttoniemen siskonsa.

 

Tässä päällimmäiset :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps,

 

Tuli sitten uudemman Volvon määräaikaishuolto. Ja puun takaa jakohihnan vaihto....Kun ei se myyjä "muistanut mainita kuin sen 160t km vaihtovälin tuohon hihna-asiaan.

 

No, tulivat aika hyvin vastaan hihnan kuluissa ja jopa vaihtoautotakuuseen meni jotain välystä, etupäästä. Eikä nyt mennyt lähellekään 1000 euroa.

 

Kiitos, Auto-Ilves, hyvinkää. Joskus näinkin.

 

-jukka 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vm. 2006 diesel-Passat jämähti viikonloppuna parkkipaikalle. Eilen saimme auton käyntiin apuvirralla ja ajelin tunnin lenkin moottoritiellä ladatakseni akun.

 

Tänä aamuna akku oli taas tyhjä. Auto oli käynyt huollossa n. 3 viikkoa sitten ja akkutesterin mukaan se oli kunnossa. Eipä tänään sitten muuta kuin hinausautoa tilaamaan. Turvan vakuutus ei kuulemma korvaa hinausta, jos auto on jämähtänyt omaan pihaan. Varauduin henkisesti maksamaan sen omasta taskusta.

 

Tampereen Laakkosen piha oli kuulemma täyttynyt viikonloppuna vastaavista tapauksista, eikä juurikaan annettu toivoa siitä, että auto pääsisi edes sisään tänään.

 

Äsken kuitenkin soittivat sieltä. Parikin vikaa oli löytynyt heti. Kuskin ovessa oleva ohjausyksikkö (tms.) joka hoitaa keskuslukitusta ja sähkölaseja oli oikosulussa. Se oli siis tyhjentänyt akun. Lisäksi polttoaineen siirtopumpun sähkökäyrä näytti niin hassulta, että sekin oli päätetty vaihtaa. Auton odotetaan valmistuvan silti jo huomenna.

 

Korjauksen hinta ei pelottanut lainkaan, sillä autolla on voimassaoleva vaihtoautotakuu. Sen sijaan iloinen yllätys oli VW Liikkumisturva, josta en ollut ennen kuullutkaan. Se korvaa sekä hinauksen että vuokra-auton. Näemmä siitä on sentään jotain hyötyä, että käyttää autoaan merkkiliikkeessä. Laakkosen aiemmin kelvoton maine silmissäni on muutenkin noussut viime aikoina. Huoltohinnat ovat olleet pelättyä alhaisempia, hommat ovat hoituneet vauhdikkaammin ja palvelu on ollut hyvää. Näemmä kilpailijan tulo kaupunkiin on kuin onkin koitunut asiakkaan eduksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellisestä rohkaistuneena kysynkin tässä threadissa (en viitsi aloittaa uutta tämän takia). Kauankos pitää ajaa, jotta lähes täysin tyhjentynyt akku latautuisi lähes normaalille tasolle ? Riippuu tietenkin akun kapasiteetista ja kierrosnopeudesta ym., mutta noin ylimalkaan. Pääsi meinaan käymään eilen niin, että auton akku hyytyi, kun Webastoa oli käytetty liikaa, ja ajeltu vain suht lyhyitä matkoja. Sain laturilla sisään sen verran virtaa, että päästiin mökin pihalta pois ja n. 170 km moottoritietä Helsinkiin. Onko toivoa, että akku olisi yhtään hengissä enää, kun autoa seuraavan kerran perjantaina tarvitsen ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellisestä rohkaistuneena kysynkin tässä threadissa (en viitsi aloittaa uutta tämän takia). Kauankos pitää ajaa, jotta lähes täysin tyhjentynyt akku latautuisi lähes normaalille tasolle ? Riippuu tietenkin akun kapasiteetista ja kierrosnopeudesta ym., mutta noin ylimalkaan. Pääsi meinaan käymään eilen niin, että auton akku hyytyi, kun Webastoa oli käytetty liikaa, ja ajeltu vain suht lyhyitä matkoja. Sain laturilla sisään sen verran virtaa, että päästiin mökin pihalta pois ja n. 170 km moottoritietä Helsinkiin. Onko toivoa, että akku olisi yhtään hengissä enää, kun autoa seuraavan kerran perjantaina tarvitsen ?

Jotenkin mä uskaltaisin sanoa, että akku on tuolla matkalla latautunut. Vaikka eihän minulla siitä mitään varmaa tietoa ole, joten tämäkin lausunto jäi arvoltaan nollaksi ;).

 

Mutta oletko varma, että vain Webaston käyttö on tyhjentänyt akun. Omassa Audissani on kuulemma valvontajärjestelmä, mikä ei anna akun tyhjentyä niin paljon ettei se lähtisi käyntiin. Tämän huomaa käytännössä esim. Webaston toiminnasta. Jos Webastoa on käytetty paljon ja ajettu vain pätkäajoa, eli akun varaustaso on normaalia heikompi, ei auto käynnistä ilmastoinnin paneelia lainkaan. Järjestelmä osaa myös säätää ilmastoinnin puhallinnopeutta pienemälle tarvittaessa. Ajossa järjestelmä ei käytä tai sammuttelee ei-tärkeitä laitteita ja toimintoja jos akun varaustaso on alhainen.

Minun autossani vaihdettiin yksi virtaa vuotava vahvistin, kun virta tuntui käyvän koko ajan vähiin. Vaihto-operaation ohessa minulle kerrottiin em. järjestelmästä. Voisin olettaa, että sinunkin autossasi on vastaava järjestelmä ja siksi ajattelinkin, että olisiko siellä jokin jatkuvasti virtaa liikaa kuluttava komponentti, mikä aiheutti ongelman.

 

tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, en tiedä, löytyykö tuollainen systeemi. Akku oli vissiin joka tapauksessa päässyt vähiin, kun parani latauksella. Täytyy tarkkailla tilannetta, ja toivoa, että tuo lähtee käyntiin perjantaina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ellen ole aivan sekasin muistaisin että Webasto suosittelee tavalliseen autoon puolen tunnin käytön jälkeen tunnin ajoa jotta päästäisiin samoille virroille.Saa korjata jos muistan ohjeet väärin.

Tietty erikoislaturi muuttaa tilannetta, myös ilmalämpö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellisestä rohkaistuneena kysynkin tässä threadissa (en viitsi aloittaa uutta tämän takia). Kauankos pitää ajaa, jotta lähes täysin tyhjentynyt akku latautuisi lähes normaalille tasolle ? Riippuu tietenkin akun kapasiteetista ja kierrosnopeudesta ym., mutta noin ylimalkaan. Pääsi meinaan käymään eilen niin, että auton akku hyytyi, kun Webastoa oli käytetty liikaa, ja ajeltu vain suht lyhyitä matkoja. Sain laturilla sisään sen verran virtaa, että päästiin mökin pihalta pois ja n. 170 km moottoritietä Helsinkiin. Onko toivoa, että akku olisi yhtään hengissä enää, kun autoa seuraavan kerran perjantaina tarvitsen ?

Ei se varmasti täysi ole vielä, mutta kyllä sillä varmaan pärjää, jos ei ihan pätkäajoa ole luvassa. Kerran olen auton startannut mäkistartilla kun akku oli aivan tyhjä. Noin puolen kilometrin jälkeen auto pääsi sammumaan risteyksessä, mutta jaksoi jo strartata omillaan.

Auton laturi lataa nopeasti akkua sen verran että auto jaksaa lyhyenkin ajon jälkeen startata, nopeasti ladatessa on vaan se ongelma että varaus tahtoo jäädä akussa levyjen pintaan. Auto jaksaa näin kyllä startata jos se hetkeksi sammahtaa, mutta jos auto seisoo pidemmän aikaa niin varaus siirtyy diffuusion vaikutuksesta syvemmälle levyihin eikä anna enää tarpeeksi virtaa starttaamiseen. Täyteen lataaminen vaatii siis useiden tuntien latauksen pienellä virralla.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, täytyy yrittää selviytyä perjantaina mökille, ja ladata siellä sitten rauhassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

webaston ohjeen mukaan lämmitysaika ei saa olla pitempi kuin ajoaika lämmityksen jälkeen

eli jos ajat 10 min ei saa lämmittää kuin samat 10min tai ei akku ehdi latautua tarpeeksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

webaston ohjeen mukaan lämmitysaika ei saa olla pitempi kuin ajoaika lämmityksen jälkeen

eli jos ajat 10 min ei saa lämmittää kuin samat 10min tai ei akku ehdi latautua tarpeeksi...

Kukkahattutätien puheita.. Kesällä on sitten aikaa latailla akkuja  :D

 

Omassa Audissani on kuulemma valvontajärjestelmä, mikä ei anna akun tyhjentyä niin paljon ettei se lähtisi käyntiin.

Volvo ai anna käynnistää webastoa lainkaan, jos akun lataus on liian heikko. Eli osittain vastaava järjestelmä löytyy siitäkin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omassa Audissani on kuulemma valvontajärjestelmä, mikä ei anna akun tyhjentyä niin paljon ettei se lähtisi käyntiin.

 

Ainakin jokaisessa Eberspächerissä tuommoinen valvonta on. Eberi sammuu jos on liian vähän sähköö. Se, että starttaako enää sillä sähköllä mikä on jäljellä, en tiedä. Pitäisi ainakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime talvena olin lähdössä töistä ja tulin autolle kun Eberi oli vielä päällä. Annoin kellolaitteella käydä aikansa loppuun ja odottelin sitten vielä pari minuuttia kun laite oli sammunut. Sitten kun starttasin moottoria, niin ei jaksanut enää edes pyöriä. Koitin vielä vajaan tunnin päästä uudestaan kun odottelin auttajaa, niin ei ollut akku palautunut yhtään. En osaa sanoa, että missä vaiheessa Eberi tosiaan katsoo akun jännitteen olevan liian alhainen ja sammuttaa laitteen turvatakseen auton käynnistymisen.

 

Akku oli noin 5 vuotta vanha ja alusta saakka ollut autossa. Mutta aiemmin ei ollut mitään ihmeempiä ongelmia sen kanssa, joten aika yhtäkkiä se sitten hyytyi. Ajomatkaa tulee päivässä noin sata kilometriä ja eberi on suurinpiirtein 30-40 minuuttia päällä 20 asteen pakkasilla aamulla ja illalla. Autossa on Defan akkulaturikin, mutta en sitä silloin viitsinyt käyttää. Luulisin, että akun ikä tuossa oli se painavin tekijä, kun yleensä niitä on noin neljän vuoden välein joutunut vaihtamaan tämmöisessä käytössä.

 

Marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukkahattutätien puheita.. Kesällä on sitten aikaa latailla akkuja  :D

 

Näin minäkin ajattelin siihen asti kun eräs iltapäivä mittarivalot himmeni avaimen kääntämisen tahdissa ;)

 

Miksei sitä akku voisi vaihtaa tasaisin väliajoin kuten öljyille ja jäähdytysnesteille tehdään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko kellä heittää ideaa Helsingissä hyvästä pakoputkikorjaamosta? Pitäisi pieni reikä käydä hitsauttamassa, mutta kannelmäen ostarilla maksaa 40€, joka on aika kova hinta muutaman minuutin hitsauksesta mielestäni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko kellä heittää ideaa Helsingissä hyvästä pakoputkikorjaamosta? Pitäisi pieni reikä käydä hitsauttamassa, mutta kannelmäen ostarilla maksaa 40€, joka on aika kova hinta muutaman minuutin hitsauksesta mielestäni.

 

Kojepaja Sahaajankadulla duunaa pakoputkia 3. sukupolvessa. Viistoistavuotta sitten Cedricin koko putki maksoi Aroyhtymässä 5000 mk ja kojepajassa odottaessa asennettuna 1500 mk.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään