Guest TLinkku

Hammaslääkäripelko

58 viestiä aiheessa

Tämmönen kysymys. (Olen muuten ihan selvänä, jos joku epäilee...)

Itse pelkään aivan hervottomasti. Kysynkin, että pelkäätkö sinä käydä hammaslääkärissä? Missä menee rajasi, että menet Tooth Torture klinikalle? Mikä on niin pieni vaiva, että et kivun pelossa menekään?

Omia tarinoita on paljon. Tänään maanantaina kävin viimeksi, oli pakko. Pääsiäismuna halkaisi oikean ylätakahampaan - en huomannu heti. 2. pääsiäispäivänä oli lampaanpala muhinut n 2vrk haljenneen hampaa kolossa ja alkoi juiliminen. Juurihoitoon joutuminen olisi minulle pahinta mitä elämässä voisi eteen tulla. Juurihoidon pelossa Guuglettelin ja wikipeditin tietoa ko. operaatiosta. Eräs espoolainen klinikka vannoi, että juurihoito ei satu nykymetodeilla yhtään. Kaikki juurihoidossa olleet kaverit sanoivat, että se klinikka valehtelee ihan pokkana.

Yritin saada aikaa jo perjataina ja totesin, että ei Tampereella kukaan hammaslääkäri oo ikinä töissä. Tekeevät töitä noin suurinpiirtein ma-to klo 10-13 (sis ruokatunnin klo 10.30-12.30) Pe sitten ovat paikalla 11-14. Viikonloput ovat kuulemma kännissä kun Aarne Tenkanen. Toki Hatanpäälle pääsee päivystykseen (kunnalliseen), jos jaksaa viikon nukkua teltassa Arvauskeskuksen pihalla - spurgujen kanssa tapellen. Spurgut menee päivystykseen (siis hammaspäivystykseen) rutiini tarkastukseen tämmösen tavallisen hammaslääkäriä  pelkäävän ohi. Perseensuti Jarkki!!!

Tuumasin sillon pe, että "No maanantaina ryntään jonkun Irakilaisen Wahid Al Tortun vastaanotolle." Jätkän ainoat työvälineet ovat tongit ja T61 (Curare -tyyppinen vaikutus tuolla lääkkeellä - annostellaan jalkajousella ohimosta sisään). Loppuupa tuskat ja tulee p***at.

Sain säkällä ajan nyt täksi aamuksi klo9.10. Istuin penkkiin hikoillen, sykkeen paukuttaessa 150 ja vatsan ollessa aivan sekaisin. Täti katsoi suuhun ja sanoi, että rabiesta (kariesta  :)) tuossa CharlieMikeOscarSevenissä yläpinnalla ja puuttuupipa tuosta ihan osanenkin. Hlääl kysyi: "laitetaanko puudutus herralle?"  Pelkään juuri noita puudutuksia, kun se piikki sattuu ikenee ihan p****sti. Täti suositteli, että nyt jos koskaan kannattaa se puudutus ottaa. Eihän siinä muu auttanu. Levitti ensin jotain tahnaa, ettei piikki sattus - eikä se nyt niin paljoo sattunukaan, jos on normaalia maata penkissä siten, että vasen kantapää ja takaraivo ovat ainoat kohdat kropasta, jotka sitä penkkiä koskettaa. Sitten pora suuhun - ensin kerran - pora pois, toisen kerran - pois, kolmannen kerran ja pois --> siksi pois, että joka kerta juilasi aika paljon. "Ei tainnu puutua se herran hammas. Ootahan ni laitetaan lisää ja mee tuonne lukemaan lehtiä hetkeks ni josko se puutus." Puutuhan se, ämpärillinen puudutusainetta. Ite toimenpide ei sattunu enää yhtään. Pääsin pois heti, kun olin maksanut kidutuksesta 108€! Eka sylkäisy pihalla oli piilokamera matskua! Nyt on sitten voittaja olo! Hengissä selvittiin! Ray apila -automaatti antoi 2€:lla 24€! Sitten lotto tekemään seuraavaksi.

Hammaslääkäri on ihan kauhea paika. Halusin tämän kyselyn siksi, että teilläkin on mahdollisuus kertoa juttuja aiheesta.

Ohessa Tohtori No. yhteen jäsenen loistavasti kuvailemaa matskua hammaslääkäristä.

"Maanantaina iltapäivällä sain ajan hammaslääkärille. Hampaassa syvä reikä, juuri tulehtunut, juurihoitoa. Ai että se on sitten ihanaa. Hammaslääkärissä sattui vielä aivan vitusti enemmän kuin kotona. Mutta eihän tuollaisessa tapauksessa kipu siihen lopu. Antibioottikuuri ja joka toisena päivänä juurihoitoa. Tämän kipeän hampaan hoito kesti kaksi viikkoa kipuineen kaikkineen ja maksoi saman verran kuin 1995 vuosimallin VW Passat farmari Rintajoupin autoliikkeessä."

Terveisin Teemu, joka perustaa (hammaslääkärin tutkinnon jälkeen) klinikan SCARE-DENT tai FEAR-DENT tai PAIN-DENT tai DEATH-DENT tai HORRIBLE EXPERIENCE DENTAL SERVICES eli HEDS. MAXIMUM PAIN DENTIST eli MPD (melkeen MBD).

Haastattelu World Wide Dental Root Torture Symposium Conferessissa (WWDTSC2022) Sydneyn oopperatalossa vuonna 2022.

"Suomen ja maailman kuuluisin juurihoitoja tekevä hammaslääkäri root-dr. Teemu Lindqvist - miten innostuit alalle?"

"No omat kokemukset ajoivat minut alalle. Halusin auttaa muita ihmisiä, joilla on tämä sama pelko - juurihoitojen sietämätön pelko. Kiitän Paavo "Palle" Kräkiniä, että hän opetti minulle pyöröviilan käytön seiska-luokalla - erityiskunniamaininta Eeva-Liisa Kostiaiselle Louhelan hammashoitolaan - hyvin käsittelit meitä - olisko sinunkin aika jäädä jo eläkkeelle!"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pelkään - paljon! Neljä viisaudenhammasta odottelee poistoa, mutta en ole uskaltanut mennä.  :-[

/Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pelkään ja en.. Sitä puudutusta en ole koskaan suostunut ottamaan kun on kaverit kertonu että se sattuu ja paljon.  :-\:-[

Joka kerta kun sinne menen niin valitusta saan kuulla. Joten ei mikään lempipaikka..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asia riippuu siitä miksi menen hammaslääkäriin  ;) Jos on ohjelmassa porausta ynm. operaatiota niin kyllä se silloin hieman pelottaa mutta jos on pelkkä tarkastus vain niin ei kyllä pelota yhtään ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jahas, en itse mitenkään " pelkää " mutta en kyllä mielelläni tuonne hampilääkäriin ikinä ole menossa.... Ainakin itse otan aina puudutuksen, jos revitään/porataan. Vaikka kaikki sanookin että se muka "sattuu" paljon. Okei, kyllä se hiukan tuntuukin, mutta kyllä sen jotenkin kestää..... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

perkule se mitään pelottavaa oo. Helppoa, sen kun istut ja ootat, kun joku ropaa sun suutas.

Nimimerkki: Hammaslääkärissä viimeksi 4 vuotta sitten. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En oikeastaan pelkää hammaslääkäriä mutta joskus se on kyllä todellista he**ettiä. Viimeksi olin hammaslääkärissä n. 2 viikkoa sitten. Hampaassani oli pieni reikä joten sitä menin paikattamaan. Ensinnäkin minulta ei ole ikinä kysytty, että haluanko puudutusta vaikka kyseessä on ollutkin poraus, ei siis kysytty nytkään. No, ajattelin, että ei se ennenkään ole hirveästi sattunut joten tuskin nytkään sattuu. Lääkäri kumminkin porasi hampaaseen reiän melkein ikeneen asti! ja sitten täytti sen paikka-aineella ja kovetti laserilla.

Voitte arvata kuinka paljon poraus sattuu ilman puudutusta hampaaseen jossa on reikä!  :o

Jossakin vaiheessa kipu oli kyllä sietämätön mutta kyllä siitä loppujen lopuksi selvisi. Onneksi ei ole noita reikiä kovin usein.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pelkään ja en.. Sitä puudutusta en ole koskaan suostunut ottamaan kun on kaverit kertonu että se sattuu ja paljon.  :-\:-[

Joka kerta kun sinne menen niin valitusta saan kuulla. Joten ei mikään lempipaikka..

Nimimerkillä 9 hammasta poistettu. Puudutus ei satu jos se pistetään "oikein". Se neula on niin ohut ettei sitä edes huomaa. Riippuu tietysti paikasta mihin puudutetaan.

Mitä tarkoitat tuolla valituksella? Valittavat sule että on hampaat huonossa kunnossa?

Itselläni oli hammasraudat 1 vuoden.

Vastasin "En pelkää"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En pelkää. Perusjännitys on kyllä aina hampilääkärille mennessä, mutta eipä tässä mitään kammoa ole päässyt syntymään. Vuosi sitten paikattiin ilmeisesti kaksi pientä reikää, puudutuksella. Poraa näyteltiin hampaille, vinkunaa kuului mutta kipua ei muutamaa aivan pientä vihlaisua lukuun ottamatta tuntunut.

Puudutus ei minusta ainakaan sattunut - mielummin pieni pisto ikeneen kun viiltävä kipu poratessa. Ainoa huono puoli oli, että oikeasti puoli suuta oli loppupäivän puuduksissa (joka on itse asiassa aika vänkää! ;D), koska alahampaita (muistaakseni?) puudutettaessa ei voida puuduttaa vain yhtä hammasta, pitää pistää koko rivi tunnottomaksi, näin minulle asia selitettiin.

Mitään ekstrahypersuperhirveää, kuten juurihoitoa tai viisaudenhampaiden poistoa ei ole vielä tullut vastaan - onneksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän sitä hiukan pelkää. Varsinkin kun ei koskaan ole mitään siellä tehty. Tai kerran siellä poistettiin yksi hammas, ja puudutettiin väärä. No ei se nyt niin hirveää ollut, tai aika kultaa muistot.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä alkaa olla sellaisessa iässä, että perushammashoitoon menee 500 - 800 € vuodessa. Ei ole kuitenkaan tarvittu esilääkitystä, nukutusta, implantteja eikä kirurgisia toimenpiteitä toistaiseksi, eikä tekareita  :D

Yksityisillä hammaslääkäreillä taitaa olla periaatteessa "hintakartelli" eikä kukaan kilpaile halvemmilla hinnoilla? Tämänpäiväisessä (!) laskussa lukee:

SFA30 Clearfil SE BOND, Tetric fl 16      116 €, väh. KELA-korvaus 37,80 - eli maksettavaa tänään oli 86,20 yhden poskihampaan restauroinnista.

Täällä käyty, asiallinen putiikki jo 5 vuoden kokemuksen perusteella, suosittelen:

http://www.hammashoitoasema.fi/index.php?page=service_info&language=FI&service=108

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei pelota, eikä paljon kiinnostakkaan.

Vaikkakin kuitenkin jos olisi tarkoitus porata reika pois hampaasta, ei se hammaslääkärille meno pelota (ja kyllä sinne menenkin), mutta mielessä on kyllä semmonen ajatus että "kohta kyllä sattuu" ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En nyt voi rehellisesti väittää, ettei pelota yhtään, mutta en minä varsinaisesti hammaslääkäripelosta kärsi enää. Nuorempana kyllä, kun koulussa joskus revittiin hammas irti niin, ettei puudutus ollut tehonnut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nimimerkillä 9 hammasta poistettu. Puudutus ei satu jos se pistetään "oikein". Se neula on niin ohut ettei sitä edes huomaa. Riippuu tietysti paikasta mihin puudutetaan.

Muistan kuulleeni että ylähampaita pystyy puuduttamaan yksi kerrallaan, mutta alaleuassa menee aina koko toinen puoli "pimeäksi". Johtuu käsittääkseni hermostojen erilaisesta rakenteesta. Mitä itse kysymykseen tulee ,niin en tunnusta pelkääväni, mutta kylä penkille istuessa aina pieni jännitys iskee päälle. Oikeastaan pahinta on odottaminen odotushuoneessa ennen kuin pääsee lauteille...  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä tarkoitat tuolla valituksella? Valittavat sule että on hampaat huonossa kunnossa?

Itselläni on sellaiset ''yöraudat'' enkä oikein jaksaisi pitää niitä ja tämän takia joka kerta kuulee saman valituksen..  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on sellaiset ''yöraudat'' enkä oikein jaksaisi pitää niitä ja tämän takia joka kerta kuulee saman valituksen..  :P

Tuskin ne siitä turhaan valittaa? Ja omapahan on suusi, jos et halua sitä kuntoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mulla oli ihan hirveä hammaslääkärinpelko (6-7 vuotta käymättä lääkärissä), jonka voitin yksinkertaisesti varaamalla ajan kunnalliseen hammashoitoon. Nyt viisi käyntiä myöhemmin (on aikamoinen remontti menossa) ei pelota enää mennä eikä voi olla kuin tyytyväinen, että valitsi nimenomaan kunnallisen hoidon.

hampaita ei ole (vielä) yhtään kappaletta revitty irti, mutta yksi juurihoito tehty ja neljä paikkaa laitettu. puudutuksen otan aina - en anna edes peiliä tunkea suuhun ennen kun on puudutettu. Mun kohdalla puudutus ei nimittäin oo sattunut lainkaan, edes pistoa ei (varsinkaan yläleukaan) huomaa..

17.4. olisi sitten ensimmäisen viisaudenhampaan poiston aika.. leikkaushommiksi menee, repimällä ei saa otettua pois.. mukava lääkäri kirjoitti onneks diapamit pelkotilojen varalta.. kuulemma mukavampi leikatakin kun on potilas pikku pöpperössä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voitte arvata kuinka paljon poraus sattuu ilman puudutusta hampaaseen jossa on reikä!  :o

Jossakin vaiheessa kipu oli kyllä sietämätön mutta kyllä siitä loppujen lopuksi selvisi. Onneksi ei ole noita reikiä kovin usein.

Ihanko reikä!  :o

Yleensä hammaslääkäreillä on tapana porata juuri siksi että siinä on "reikä" tai sitten minä olen käynyt vuosia hammaslääkärin huijattavana ja hän on kerännyt rahaa vain tekemällä uusia reikiä hampaisiin ja paikkaamalla niitä..  :D

Ja juu, en pidä hammaslääkärissä käynneistä. Usein on täytynyt porata ja vaikka se ei aina satu niin siinä on silti se kammottava jännitys ja epämiellyttävä olo. Ensin yritetään hukuttaa vesiporalla ja teränvaihdon jälkeen irtoaa viimeisetkin pääkopan löysät mutterit siinä täristyksessä. Oma hammaslääkärini on onneksi ystävällinen eikä käytä makuuasennossa pidettävää tuolia.

Ja on nuo viisaudenhampaat kyllä varsinainen iänikuinen vitsaus.. Itselläni ei ole vielä aiheuttanut mitään toimenpiteitä eikä ihan kamalasti huvittaisi kokea mitään varsinaista hammaskirurgiaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellä oli elämäni ensimmäinen reikä tuossa pari kk sitten(siis hampaassa...ei mitään epämääräisiä ajatuksia tästä...) ja valitsin hammaslääkäriksi sitten yksityisen, joka mainosti oikein sillä että pelkopotilaat ovat heidän erikoisalaansa. Noh vaikka olinkin kauhusta kankeana kun siinä tuolilla istuin niin silti meni juurihoito yms tod. hyvin. Lääkäri kokoajan kertoi mitä teki ja kyseli et ollaanko hengis jne. Tuon jälkeen ei ole pelottanut enää tarkastukset yms. Kunnallisesta olen kuullut sen verran hurjia juttuja että ne skippaan suosiolla.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä asiassa suurempaa jännittämistä ole. Puudutus on ihan kiva, kun kieli menee ihan veltoksi ja puhe tulee kuin kuuma peruna suussa.

Kun oli kalusto jäänyt jokusen vuoden tykkänään huoltamatta, niin piti aikanaan käydä yksityisellä hoidattamassa koko rivistö kuntoon. Muistaakseni 16 kertaa kävin. Ei ollut ihan halpaa lystiä. Mutta palvelu pelasi.

Sittemmin olen käynyt paikallisessa kunnallisessa hoitolassa. Aikoja on saanut ihan hyvin ja henkilöt ovat mukavia.  :thmbup: ja lompakkokin tykkää. Toisin kuin se lähin paikka, joka periaatteessa olisi se missä minunkin kuuluisi käydä. Sen puoskarin käsiteltäväksi en mene. En yhtään ihmettele että nuo piltit sitä kammoksuvat.  :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ennen halusin aina puudutuksen oli aina sellanen olo että se puudutuspiikki jälkikipuineen oli pahempi vaihtoehto kuin se että olis antanut paikkailla ilman puudutusta, no nykyään annan porailla ja paikkailla aina ilman puudutusta, hyvä hammaslääkäri on kaiken A ja O.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mainosti oikein sillä että pelkopotilaat ovat heidän erikoisalaansa.

Ehkä hän tarkoitti tuolla sitä, että he ovat erikoistuneet pelkopotilaisiin, sillä aiheuttavat itse niitä  ;D Valitsit siis selvästi pahimman vaihtoehdon, sanoisin että aloittelijan tuuria että selvisit sieltä ilman uusia pelkoja.

Btw, osaa se minunkin hammaslääkäri olla oikein mukava (ihan oikeasti kyllä). Ennen poraamista hän sanoo "pidä tuolista kovaa kiinni" ja ei tule turhia yllätyksiä kun hän kertoo että nyt voi vähän vihloa. Sittenkun alkaa vihloa niin "pikkasen vielä.." vaikka joutuisi poraamaan kuinka paljon  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hammaslääkärissä

Sain ensimmäiset kokemukseni julkisesta hammashoidosta 40 -luvun lopulla kouluhammaslääkärissä Lastenkodinkadulla Helsingissä. Olin sodan karaiseman leukakirurgin potilaana. Hän oli kasannut haavoittuneiden hammaskalustoa. Hän kylmäverisesti valehteli pienelle lapsipotilaalleen, että ei yhtään satu. Sitten vihloi hirveästi. Lääkäri varmasti uskoi toimivansa parhaakseni. Minä sain elinikäisen pahan hammaslääkärikammon.

Kansakoulussa laulettiin myös "Tiedän paikan armahan" sävelellä pilkkalaulua:

Tiedän paikan kamalan

kouluhammashoitolan,

siellä hampaat revitään

ikenet vain jätetään.

Paljon myöhemmin kävin katsomassa elokuvan Maratoonari. Siinä Dustin Hoffmanin tähdittämää roolihahmoa kidutettiin poraamalla hampaaseen. Olin vähällä pyörtyä.

Hampaitani pitkään hoitaneelle Seppo Eskolalle olen kertonut purevani heti, kun tekee kipeää. Onneksi tämä taitava lentävä hammaslääkäri varoo sormiaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paljon myöhemmin kävin katsomassa elokuvan Maratoonari. Siinä Dustin Hoffmanin tähdittämää roolihahmoa kidutettiin poraamalla hampaaseen. Olin vähällä pyörtyä.

Oli pyörtyä luettuani tuon lainauksen tekstistäsi. Aijuma!

LND

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään