Guest TLinkku

Hammaslääkäripelko

58 viestiä aiheessa

Olisi se kyllä hammaslääkäriltä hauska pikku käytännön pila, että kun kääntyy potilaan puoleen pora kädessä, kysyy: "Is it safe?" ;D Sitä leffaa ei kannata esittää hammaslääkärin odotushuoneessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En pelkää. Minulta on melkein kaikki maitohampaat revitty irti kun eivät ole muuten lähteneet. Kannattaa aina hammaslääkärille menessä pitää silmät kiinni kun sinne suuhun laitetaan niitä instumenttaja, niin ei hirvitä niin paljoa kuin ei tiedä millaisia vehkeitä on käytössä :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Operaation jälkeen on aina ihan voittajaolo! Ellei sitten lähtiessa annettu uutta aikaa johonkin jatkohoitoon...'¨

LND

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Pelkään - paljon! Neljä viisaudenhammasta odottelee poistoa, mutta en ole uskaltanut mennä.  :-[

/Hannu

MP3 soittin täysille, ettei kuulu poran ääni ja sen verran puudutusta, että operaation jälkeen sylki valuu paidalle! :)

Jos on isompia operaatioita, niin suosittelen, että nukutuksen aikana koko leego-sarja kuntoon kerralla!

-Kaitsu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

MP3 soittin täysille, ettei kuulu poran ääni ja sen verran puudutusta, että operaation jälkeen sylki valuu paidalle! :)

-Kaitsu

Se on kyllä härö olo kun kaikki valuu suusta pois. Ei paljon kehtaa hammaslääkäristä muualle kuin kotiin mennä.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos on isompia operaatioita, niin suosittelen, että nukutuksen aikana koko leego-sarja kuntoon kerralla!

Tätä optiota olen punninnut, jos joskus tulee isompaa remonttia. Tehdäänkös Suomessa paljonkin nukutusoperointeja?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En pelkää, mutta ei se kovin miellyttävääkään ole. Ei ne normaalit poraukset oikeastaan edes tunnu paljoa, enemmän ne korkeat vinkuäänet ja jurnuttavat tärinät kuulostavat vain pahalta. Mutta juuri se jonkun mainitsema vesiporalla hukuttaminen saa aina aikaan enemmän tai vähemmän kovia ykäreaktioita kurkkuun ja se on aika ilkeä tunne kun on tunne että nyt laatta lentää justiinsa. Mutta ei ole kyllä tullut onneksi. Sanoisin että ilman sitä vettä ei ole kovinkaan paha nakki.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiedän paikan kamalan

kouluhammashoitolan,

siellä hampaat revitään

ikenet vain jätetään.

Kas vain, sitä on laulettu jo 40-luvulla! Noin se meni sanasta sanaan vielä 70-luvulla omina kansakouluaikoinani. Ja jatkui näin:

Siellä on kaksi tätiä,

ovat aivan mätiä.

Toinen kaapii hyllyä,

toinen raapii p...yä.

Hammaslääkäri oli lapsena ja nuorena niin pelottava paikka, että olisinkohan enempää pelännyt edellisenä iltana, vaikka minulle olisi kerrottu, että minut aiotaan mestata seuraavana aamuna. Nykyisin siitä jotenkin selviän, ja yksi viisaudenhampaan poistokin on takana. Se onnistui hyvin eikä sattunut juuri ollenkaan, kiitos taitavan hammaslääkärin ja hyvin onnistuneen puudutuksen. Pitäisi taas alkaa varailla aikaa tarkastukseen, sillä edellisestä käynnistä on taas humpsahtanut aikaa jokunen vuosi, ja sillä kerralla yllätyksekseni ei ollut yhtään reikää, vaikka edellisestä käynnistä oli tosi kauan.

Koettakaa kestää,

t. Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tätä optiota olen punninnut, jos joskus tulee isompaa remonttia. Tehdäänkös Suomessa paljonkin nukutusoperointeja?

Terve

Pelkään. Ja pelkään oikein kunnolla ! Pikkulapsena piti mennä kouluhammaslääkärille porattavaksi. Lähdin sinne ainakin kolme kertaa koulusta tai kotoa, mutta koskaan en saapunut perille, kunnes äiti korvasta kiskoen sinne lopulta vei. Voi sitä huudon määrää... :P

Ollessani Kabulissa, minulta irtosi vanha paikka takahampaasta. Pari viikko kärvistelin, enkä uskaltanut hammaslääkärille mennä (oli tuo hammaslääkäri onneksi "omia joukkoja", eikä tarvinnut paikalliseen puljuun mennä). Lopulta mainitsin asiasta kollegalleni, myös anestesialääkärille, joka totesi vain "No problem, hän hoitaa". Varasin ajan, ja menin sinne. Siellä tuo anestesiakollega seisoi pari ruiskua kädessään. Ei muuta, kuin tippa suoneen, ja mömmöt sisään. Mitään tuosta hoidosta en muista, mutta makoisat unet sain. Aine, jota annettiin oli Ketamiinia (ks. vaikka wikipediasta "ketamin tai ketamiini").

[mainos]

Mutta, mitä tulee yleisanestesiahammashoitoihin, niin Suomessa niitä annetaan jonkin verran. Olemme avaamassa lähiaikoina Helsinkiin yleisanestesiahammashoitokeskuksen, johon jokainen pelkopotilas voi tulla turvallisin mielin. Vaihtoehtoina on hoito sedaatiossa, eli vahvan rauhoittavan lääkityksen alaisena tai sitten ihan täysin yleisanestesiassa. Tervetuloa !

[mainos off]

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noista anestesiahoidoista, ovatko kuinka paljon normaalia hammaslääkärikäyntejä kalliimpia?

Ei sillä, että itse olisin tarpeessa.  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noista anestesiahoidoista, ovatko kuinka paljon normaalia hammaslääkärikäyntejä kalliimpia?

Maksaahan se toki. Normaalin hammaslääkärin + hoitajan + tarkikkeiden + vuokran yms. lisäksi tulevat anestesialääkärin ja -hoitajan palkat, tarvikkeet, lääkkeet yms. Mutta positiivisena puolena taas saadaan kivuton hoito, ja mahdollisesti koko hoito suoritetta yhdellä istunnolla.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaihtoehtoina on hoito sedaatiossa, eli vahvan rauhoittavan lääkityksen alaisena tai sitten ihan täysin yleisanestesiassa

Nukutus vai sedaatio

Viisi vuotta sitten HYKS:ssä gastroguru poisti minulta skoopillaan suuni kautta pohjukkaissuolesta epämuodostuman. Operaatio tehtiin sedaatiossa. Olin koko ajan tajuissani. En tuntenut kipua, mutta näin ja kuulin hyvin mitä leikkaussalissa tapahtui. Epämiellyttävä kokemus. Yritin nukkua toimenpiteen jälkeen potilashuoneessa. Aloin nähdä karmeita painajaisia. Avasin silmät ja painajaiset loppuivat heti. Yritin uudestaan nukkua. Siitä ei tullut mitään. Oli pysyttävä hereillä. Kokemaani voinee kutsua huonoksi tripiksi.

Sisäkaluni hermostuivat saamastaan käsittelystä. Viikon kuluttua minulla oli akuutti sappirakon tulehdus. Jouduin HYKS:ssä päivystysleikkaukseen. Nukutuslääkäri pisti ranteeseeni kanyylin ja naamalleni huuvan ja alkoi kaasuttaa minua. Kun tajuntani palasi, niin makasin hiekkarannalla selälläni. Aurinko paistoi. Meri kohisi. Olin hedelmöittämässä päälläni olevaa tuttua neitoa. Sitten aloin nähdä neidon läpi. Kaunotar hävisi ja auringon tilalle ilmestyi leikkaussalin lamppu. Minut nostettiin veitikka väpättäen leikkauspöydältä viereiseen sairaalasänkyyn. Onneksi hoitajatar armeliaasti verhosi minut peitolla. Mietin yhä minne partnerini meni kesken kaiken, kun äkkäsin olleeni leikkauksessa. Minusta tämä jälkimmäinen oli hyvä trippi.

Minä valitsisin aina nukutuksen. Se on hauskempaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En pelkää, enää. Joskus pienenä ala-asteella (no en kovin vanha vieläkään ole...) tehtiin juurihoito, mut se ei sattunut, toisin kuin mätäpaiseen puhkaseminen ikenestä, se oli niin tuskallista että..  >:(. Tänään pitäis taas tuolla kaupungilla hammaslääkäris käydä. Ei pelota, mutta ottaa päähän et pitää polkee sin 8 kilsaa ja takas  :thmbdn:

Ja toi Esan juttu ylempänä...  ;D  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pelkään ja ihan satana! :-[ Ja laiskana hampaiden hoitajana joudun käymään vuosittain porattavana...

Minun kitaani ei mennä edes tarkastusvalon kanssa ilman puudutusta. Yhtään ei rauhoittanut se että vaimo lohkaisi että mun hammaslääkärillä on näemmä Upseeriviiri kaapin päällä. Ilmeisesti tiedustelu-upseeri: kiduttaa ja sitten vasta...

Monen näköisiä puuduttajia on vuosien varrella ollut mutta tämä nykyinen on paras: Rouva voisi mennä opettamaan piikittämisen jaloa taitoa vaikka johonkin opistoon...

Latinaa raskaasti raiskaten loihen lausumaan purukalustoduunarilleni: Ave Cesar, monituri tes salutans (= pitäisi tarkoittaa: terve keisari, kuolemaan menevät tervehtivät sinua... ::)  )

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Latinaa raskaasti raiskaten loihen lausumaan purukalustoduunarilleni: Ave Cesar, monituri tes salutans (= pitäisi tarkoittaa: terve keisari, kuolemaan menevät tervehtivät sinua... ::)  )

Aika lähelle, Ave Caesar morituri te salutant. Kannattaa lukea Asterixia pienenä :)

Eikös ylesanestesia ole aika raju operaatio hammashoidon takia annettavaksi? Siitähän kai aina kumminkin on haittaa ja omat riskinsäkin lienee,vai kuinka, Arttu? Saahan suun tunnottomaksi ilmankin ja mielen hilpeäksi mömmöillä tai hyvällä supliikilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika lähelle, Ave Caesar morituri te salutant. Kannattaa lukea Asterixia pienenä :)

Eikös ylesanestesia ole aika raju operaatio hammashoidon takia annettavaksi? Siitähän kai aina kumminkin on haittaa ja omat riskinsäkin lienee,vai kuinka, Arttu? Saahan suun tunnottomaksi ilmankin ja mielen hilpeäksi mömmöillä tai hyvällä supliikilla.

Onhan se, mutta vaikka suu on tunnoton ja kuola valuu suupielestä, ei se poista pelkoa. Minulle tulee huono olo, kun kuulenkin turbiiniporan ininän (vaikka en edes itse ole porattavana). Luulen, että minun pelkoani ei ihan pikkumömmöillä saa kuriin.

Joskus isot remontit suussa saattavat kestää useita tunteja. On todella tuskaisaa pitää suuta auki niin pitkää aikaa. Siksi yleisanestesia.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luulisi ainakin niiden leikkauksen esilääkityksenä käytettävien troppien tehoavan. Muistan elävästi kun makasin sängyssä sairaalan käytävällä matkalla leikkaussaliin umpisuolta luovuttamaan. Katselin siinä tippapullojani ja hihitin. Välillä koitin hillitä itseni, mutta kun ne tippapullot oli niin hassuja, niin eihän niitä voinut olla nauramatta. Tuskin on koskaan muulloin ollut niin hauskaa ;D Asiaan voi toki vaikuttaa parin vuorokauden valvominenkin.

Toisaalta hammaslääkäri ei ehkä tykkää älyttömästi hihittävästä potilaasta ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nuo esilääkkeet ovat yleensä varsin mietoja rauhoittavia. Toiset tosin reagoivat niihin voimakkaammin ja jokainen ihminen hieman eri lailla. Esim. vahnukset saattavat mennä vastaavista lääkkeistä täysin sekaisin. Sekään ei ole hyvä juttu hammaslääkärissä... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joko 80-luvulla käytettiin vahvempia, tai sitten olin vaan parin vuorokauden valvomisen ja yrjöämisen jälkeen hiukan liian helppo huumattava ;D

Minusta hammaslääkärin yksi tärkeä taito on kyllä luonteva rupattelu potilaan kanssa. Jos lääkäri ei puhu muuta kuin ohjeita hoitajalle, niin siinä potilaan paniikki pääsee kasvamaan. Mutta semmoinen mukava rupattelu pitää mielen keveänä. Minä ja hammaslääkärini osataan molemmat arvostaa hyvää tilannehuumoria. Siinä on vaikea pelätä kun molemmat nauraa kippurassa ;D Tämä kannattaa tietenkin mieluummin ajoittaa johonkin muuhun hetkeen kuin poraamiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toisaalta hammaslääkäri ei ehkä tykkää älyttömästi hihittävästä potilaasta ::)

Hmm... hihityttääkös ilokaasu?

Itselläni on viimeisin kokemus Oxanestista silloisessa Tilkassa. Nivustyräleikkauksen jälkeen oli kovat kivut - ainakun paino kelloa ja sanoin tätille, että sattuu, niin tipassa sai oxanestia - hum! Ja känniin - ja kaikki oli taas oikein hyvin. Ihmejuttu tuo kivunsieto - samana päivänä leikattiin 80v ukolta (vierustoveri) molemmat nivustyrät. Heti kun hänen selkäydinpuudutus lakkasi ja jalat kantoivat niin äijä nousi ja läks röökille! Itse piipitin kipeänä sängyssä ja nauraessa sattui niin, että oksetti. Pappa vaan totes, että kun tupakkamiehen on mentävä niin silloin on mentävä.

Artun anestesiat Afganistanissa ovat kyllä epäreiluja - tavan tallaajana haluaisin nukkua syvästi joka kerta hlääkärin tuolissa. Nyt edellisenä yönä ei saa nukuttua ja oikeestaan koko viikko on pilalla, jos on hammaslääkärille aika varattu - vaikkapa vain tarkastukseen. Ja voi sitä surunpäivää, jos hlääkäri toteaa, että reika on jossain hampaassa. No, vaimolle jos valitan (eläinlääkäri) niin hän olisi tarjoamassa T61:stä...  ;)

Onneksi tämä viimeisin keikka ei siis tuottanut pelättyä juurihoitoa. Tuohon Esan viimeisimpään kommenttiin totean, että olisi vissiin tärkeä löytää sellainen vakio hlääkäri. Viimeisimmällä käynnillä täti oli vakava kun toteemipaalu - ja keskusteli pelkästään omalla jargonillaan hoitsulle. Epämiellyttävää!

Teemu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mua ei oo ikinä pelottanu siihen asti kuin muistan (johtuu varmaan siitä kun ei ole ikinä porattu)  ;D

Se on vain mukavaa loikoilla siinä penkillä. Joskus meni kananlihalle kun repi kaks hammasta irti ,

mutta peloksi ei voisi sanoa. (vai?  :laugh:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulin juuri viisaudenhampaan leikkauksesta, joten pakko vähän hehkuttaa tänne :)

Eli kunnallisella puolella erikoishammaslääkäri nappasi alhaalta hammasriviä vasten kasvaneen viisaudenhampaan pois. Ennen leikkaamista annettiin tietysti todella vahva puudutus hampaan ympäristöön (puolet kielestä, ien ja puolet alahuulesta täysin tunnottomat). Ennen toimenpiteen aloittamista minut vielä peiteltiin semmoisella vihreällä liinalla niin että pelkkä suu oli näkyvissä.

Itse leikkaus ei sattunut lainkaan. Hommassa kaikkein inhottavinta oli pieni palaneenkäry, joka tuli kun hammasta porattiin palasiksi. Ei kuulemma ole porassa täysin steriiliä jäähdytystä, niin ei voi käyttää sitä. Hammas oli neljässä tai viidessä osassa kun homma saatiin loppuun. Kipua en tuntenut kertaakaan. Pelkoon auttoi 5mg diapam eilen illalla ja tänään aamulla.

Nyt on 10 päivän antibioottikuuri ja todella vahvat särkylääkkeet ja vajaan viikon päästä lääkäriin jälkitarkastukseen.

Hammaslääkäripelko on viimeistään nyt tipotiessään, koska kokemuksena tuo viisaudenhampaanpoisto ei ollut mikään paha keikka.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään