Guest nuppi

Finnair ostaa 12 uutta suihkukonetta

88 viestiä aiheessa

Verkko-Kaleva:

 

Finnair ostaa 12 uutta suihkukonetta

 

Finnair ostaa 12 uutta suihkukonetta brasilialaiselta lentokonevalmistajalta. Tilauksen arvo on 320 miljoonaa dollaria eli noin 265 miljoonaa euroa.

 

Finnairin mukaan uudet 76-paikkaiset koneet korvaavat käytöstä poistuvia MD-82- ja MD- 83-suihkukoneita sekä ATR 72 -potkuriturbiinikoneita. Yhtiö aikoo käyttää Embraer-koneita on kotimaan reiteillä ja Euroopan-liikenteessä.

 

Finnair saa uudet koneet käyttöönsä ensi syyskuusta lähtien.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä yhtiön oma tiedote:

 

Lehdistötiedote

30.6.2004

 

Finnair hankkii 12 uutta suihkukonetta

 

Finnair uudistaa laivastoaan hankkimalla 76-paikkaisia Embraer 170 -suihkukoneita. Finnair Aircraft Finance Oy ja brasilialainen lentokonevalmistaja Embraer ovat sopineet 12 koneen sitovasta tilauksesta sekä kahdeksasta tilausvarauksesta.

 

- Puolet lentokalustostamme on viidessä vuodessa uudistunut. Toimintaympäristömme muuttuu ja parhaiten menestyy se, joka reagoi uuteen tilanteeseen nopeasti ja käyttää sitä hyväkseen ensimmäisten joukossa. Nyt jatkamme strategiamme mukaisesti hankkimalla syöttöliikenteeseen parhaimman mahdollisen laivaston, Finnairin pääjohtaja Keijo Suila sanoo.

 

Embraer 170 -koneet tulevat korvaamaan käytöstä poistuvia MD-82- ja MD-83-suihkukoneita sekä ATR 72 -potkuriturbiinikoneita.

 

- Yhteen konetyyppiin siirtyminen tuo tuntuvia säästöjä toimintakuluissa. Samalla polttoaineen kulutus laskee kolmanneksen ja liikennöimismaksut alenevat. Embraer-koneet ovat matkustajan kannalta miellyttäviä ja nopeita matkustaa. Voimme näin parantaa palvelumme ennestäänkin korkeaa laatua, Suila toteaa.

 

Embraer-koneita on tarkoitus käyttää kotimaan ja Euroopan-liikenteessä reiteillä ja vuoroilla, joissa Airbus A320 -kalustoa pienempi konetyyppi vastaa paremmin kysyntää.

 

- Iskukykymme paranee, kun reittiverkostomme ja palvelumme monipuolistuvat. Uudet Embraer-koneet antavat meille joustavuutta palvella asiakkaitamme aiempaa useammilla reiteillä ja myös ruuhka-aikojen ulkopuolella, Suila sanoo.

 

Embraer on suunnitellut ja valmistanut lentokoneita siviili- ja sotilaskäyttöön yli 30 vuotta. Uuden sukupolven Embraer 170/190 -lentokoneperhe on ensimmäinen tällä vuosituhannella tyyppihyväksynnän saanut liikennekonetyyppi. Koneessa käytettävät General Electricin valmistamat moottorit ovat vähäpäästöisiä ja niiden melutaso on alhainen.

 

Sitovan tilauksen arvo on valmistajan ilmoittaman listahinnan mukaan noin 320 miljoonaa dollaria. Nyt tilatut koneet luovutetaan Finnair-konserniin kuuluvalle Finnair Aircraft Finance Oy:lle syyskuun 2005 ja toukokuun 2007 välisenä aikana.

 

Koneita on jo käytössä muutamilla eurooppalaisilla ja amerikkalaisilla lentoyhtiöillä. Koneperheen eri versioiden istuinmäärä vaihtelee 70:stä 108:aan. Embraerilla on uuden konetyypin tilauskirjoissaan runsaat 250 tilausta ja vajaat 350 optiota maailman lentoyhtiöiltä. Finnairin tekemät tilaukset ja tilausvaraukset ovat muutettavissa koneperheen muihin versioihin.

 

Finnair Oyj

Viestintä

30.6.2004

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se ihan nätti kone, paitsi ne säälittävät mopon sarvet ojaamossa...

 

Toivottavasti toimivakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En yhtään epäile etteikö olisi ollut hyvä ratkaisu. Tumppibussit ovat jotenkin ruman näköisiä muutenkin. Nyt valittu Embraer on jotenkin paljon sulavalinjaisemman näköinen. Millä muuten ennen bussien tuloa Finnairilla lennettiin bussien suurimmaksi osaksi nykyään lentämät reitit? Pelkillä MD-8X sarjan koneilla ja vanhoilla DC-9:illäkö?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti tekivät oikean valinnan, faktojen pohjalta.

 

Uskoisin, ettei ei ole välttämättä hyvä sitoutua koko kalustoltaan vain yhden valmistajan tuotteisiin. Sekin tilanne voisi myös kääntyä itseään vastaan.

 

Tunnepuolella olisin nähnyt kernaasti 717:n finskin väreissä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jes mikä uutinen. Tässä meinasi aamukahvi läikkyä kun tuommosen pommin pudottivat :D Tuo kone on minusta yksi näteimmistä uusista koneista ja toivottavasti se on myös hyvä matkustaa. Jäämme innolla odottamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En yhtään epäile etteikö olisi ollut hyvä ratkaisu. Tumppibussit ovat jotenkin ruman näköisiä muutenkin. Nyt valittu Embraer on jotenkin paljon sulavalinjaisemman näköinen.

Jep, lentoyhtiöthän valitsevat pääasiassa koneensa ulkonäön, nousutehokkuuden ja soundien perusteella niin kuin me spotterit ja lentosimuhörhöt haluamme. ;D

 

No mutta kuitenkin... En epäile, että valinta olisi huono. A318 olisi sopinut kaikin puolin paremmin valmiiseen koneperheeseen, mutta oli siinäkin haittapuolensa. Kyllä nämä laivastoasiat mietitään tarkkaan (paitsi SAS:illa ja Lufthansalla ;D), ja jos viidakon ihmekoneita kerran hankitaan, kai niiden täytyy olla myös kannattavia.

 

P.S.

Onhan se ihan nätti kone, paitsi ne säälittävät mopon sarvet ojaamossa...

Jotkut lentäjät ovat kuulemma sitä mieltä että tuo M-sauva on paljon parempi kuin perinteinen yoke. Lepäähän siinä kädet hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Toivottavasti tämä tarkoittaa myös sitä että vuonna 2008 ostetaan kaukolentolaivastoon jotain muuta kuin Airbussia :D
Boeingiakin on jo laivastossa, mites olisi Iljutsin veli venäläiseltä? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä yhtiön oma tiedote:

 

- Yhteen konetyyppiin siirtyminen tuo tuntuvia säästöjä toimintakuluissa. Samalla polttoaineen kulutus laskee kolmanneksen ja liikennöimismaksut alenevat. Embraer-koneet ovat matkustajan kannalta miellyttäviä ja nopeita matkustaa. Voimme näin parantaa palvelumme ennestäänkin korkeaa laatua, Suila toteaa.

 

 

Hyvä, että panostavat nyt noihin asioihin. Finnair on huomannut nyt airbussin kautta asiakastyytyväisyyden ja nykyajan vaatimukset.

Vielä kaukoliikenteeseen, jos saisivat uuden kaluston, voisivat tämän foruminkin muutamat käyttäjät olla nauttimatta turistin omasta televisiostaan, vähemmästä melutasosta ja hitusen paremmasta istuinmukavuudesta. Sillä aikaa, kun suurin osa saman lennon muista matkustajista niistä nauttivat ja arvostavat/vaativat siitä tänä päivänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kanssa tuli vähän semmonen OHO-fiilis kun ylen uutisikkunasta uutisen bongasin. No, ei kai siinä mitään sitte. Kun eivät kerta 717:aa ottaneet, niin kyllä tämä on niistä jäljelle jäävistä vaihtoehdoista se vähemmän paha... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä kaukoliikenteeseen, jos saisivat uuden kaluston,

 

Älä Kim huoli, kyllä sekin päivä vielä koittaa. Minä täällä sitä odottelen pelonsekaisin tuntein...

 

Nimim. Vielä kun ehtisi MD-11:sta lentämään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, lentoyhtiöthän valitsevat pääasiassa koneensa ulkonäön, nousutehokkuuden ja soundien perusteella niin kuin me spotterit ja lentosimuhörhöt haluamme. ;D

 

Faktat sikseen kunhan silmä lepää. ;D Eiköhän liike-elämän totuudet tosiassa tämänkin ratkaisun takana olleet. Tällä kertaa tosin liike-elämän totuudet ovat ihan tyylikkään näköisiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Faktat sikseen kunhan silmä lepää. ;D Eiköhän liike-elämän totuudet tosiassa tämänkin ratkaisun takana olleet. Tällä kertaa tosin liike-elämän totuudet ovat ihan tyylikkään näköisiä.

 

Muuten onko kellään tietoa ketä tuohon Jet 100 -projektiin nimitettiin "vetäjiksi" silloin kun se käynnistettiin. Oliko Suomen Liikennelentäjäliiton edustajia joukossa, ja jos oli niin ketä? Eli sitä vaan että kuinka paljon on Finnairin piloteilta kysytty seuraavasta koneesta...? Ennenvanhaanhan pääohjaaja koelensi ja päätti sen perusteella mikä kone seuraavaksi valitaan, ainakin muistaakseni. Jotain tämmöistä legendaa olen kuullut mm. Olli Puhakan ajoilta, jolloin herra päätti ottaa taloon Caravellet. Silloin lentäjät ovat ainakin saaneet miellyttävän työkalun, ja kai siinä on ulkonäköseikatkin silloin jotain merkinneet... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Onko multa menny jotain ohi? Siis ihmettelen tuota valintaa siltä pohjalta, että eikös tuota A318 olis voinu lentää jo nykyisilläkin piloteilla?

 

Tosin, en minä valintaa vastaankaa ole.

 

Mukavaa päivää kaikille!

 

-Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosi mukava juttu, että tulee uutta konetta Finnair laivastoon. Tarkoititko Kai, että nykyiset Airbus-pilotit voisivat lentää A318 ilman koulutusta, hyvä pointti, ei tullut minulle mieleen. Tosin md- ja ATR-pilotit jouduttaisiin kouluttamaan joka tapauksessa uudestaan. Ymmärsinköhän nyt oikein, ei se mitään. Mukavaa päivää minunkin osaltani :D .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä Kim huoli, kyllä sekin päivä vielä koittaa. Minä täällä sitä odottelen pelonsekaisin tuntein...

 

Nimim. Vielä kun ehtisi MD-11:sta lentämään...

 

;D Kiitti Anssi. Toivottavasti ehdit vielä. Pitäisköhän sut sponssata ;D

Mun mielestä hyvä konevalinta Finnairilta ja hyvät perustelut reittiverkoston käytössä niitä ajatellen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

luulin jo että Vinnair aikoo vaihtaa MD-11:a IL-96 koneisiin kun threadin avasin ;D

 

Kuinkahan paljon Finnair on testannut tuota ERJ-170 konetta ennen kuin teki päätöksen. Toivottavasti ensin tutkittiin eikä hutkittu :P (vrt. SIA A340).

 

Ihan kivan näköinen kone tuo tosin on.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko multa menny jotain ohi? Siis ihmettelen tuota valintaa siltä pohjalta, että eikös tuota A318 olis voinu lentää jo nykyisilläkin piloteilla?

Kyllä, mutta tuohon valintaan vaikuttaa moni muukin asia. A318 sopisi nykyiseen laivastoon hyvin, mutta ilmeisesti kaikki tekijät mukaanlukien Embraeri sopii paremmin. A318:ssa suurin ongelma lienee se, että se muistuttaa liikaa A319:ää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään