Jukka Takamaa

HK-1:n maailmanennätykset ja muut kotimaiset mäntämoottorikone-ennätykset ?

28 viestiä aiheessa

FAI rekisteröi ennätyksiä ja sieltä löytyvät myös vanhat (ei-voimassaolevat) ennätykset

 

http://records.fai.org/general_aviation/

sivulla alimpana on "Historical lists of current and past records", sieltä löytyy.

 

Distance : 2 844.00 km

Date of flight: 10/07/1957

Pilot: K. H. Juhani HEINONEN (Finland)

Course/place: Madrid (Spain) - Turku (Finland)

Aircraft:

HK-1 (1 Walter Mikron III, 65 hp)

Registered 'OH-HKA'

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heinosen konetta sivuten, tietääkö joku mitkä oli tuon HK-1:n g-rajat. Konehan oli taitolentokelpoinen ja Heinonen lensi sillä myös taitolentoa näytöksissä. Ilmailu-lehdessä oli joskus artikkeli ko. koneesta, mutta siinä ei mainittu rakenteellisia g-rajoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAI rekisteröi ennätyksiä ja sieltä löytyvät myös vanhat (ei-voimassaolevat) ennätykset

 

http://records.fai.org/general_aviation/

sivulla alimpana on "Historical lists of current and past records", sieltä löytyy.

 

Distance : 2 844.00 km

Date of flight: 10/07/1957

Pilot: K. H. Juhani HEINONEN (Finland)

Course/place: Madrid (Spain) - Turku (Finland)

Aircraft:

HK-1 (1 Walter Mikron III, 65 hp)

Registered 'OH-HKA'

 

 

 

Mitä ne muut ennätykset on mihin Windcraftin sivuilla viitataan ?

 

Distance ennätys tässä;

 

http://records.fai.org/general_aviation/history.asp?id1=17&id2=2&id3=1

 

-----------

 

 

Hieman OT, mutta pelkästään LW-02 on tehnyt enemmän ennätyksiä kuin koko Suomen historian aikana maassamme tehty mäntämoottorikone-ennätyksiä;

 

http://www.popularaviation.com/ListNewsArticleDtl.asp?id=258

 

 

 

t. Juke T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valmetin tekemillä JPX moottoreilla on tehty yksi nopeusennätys;

 

http://records.fai.org/general_aviation/history.asp?id1=16&id2=27&id3=1

 

MC-15 eli Cri Cri oli aikoinaan maailman nopein alle 300 kg FAI luokassa.

 

Pilkunviilausta.....

 

Valmet ja JPX on eri moottori. JPX on ranskalainen valmistaja, www.jpx.fr.

 

Cri-Cri:n Valmet-versiolla taisi olla tyyppimerkintä MC-12. Proto oli MC-10.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten 1932 amerikoihin muuttanut Bill Falck teki kaksi RIVETS konetta tiesikö kukaan tuosta toisesta ?

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten 1932 amerikoihin muuttanut Bill Falck teki kaksi RIVETS konetta tiesikö kukaan tuosta toisesta ?

 

 

Se on yksi ja sama kone, Viljo vaan "hiukan" modifioi sitä. Alunperin konetta lennettiin makaavassa asennossa, mutta se ei kai ollut käytännöllistä, tai sitten lajin säännöt kielsivät sen. Se mustavalkokuva on siis se alkuperäinen versio, värikuva sitten koneen ihan viimeisin muoto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on yksi ja sama kone, Viljo vaan "hiukan" modifioi sitä. Alunperin konetta lennettiin makaavassa asennossa, mutta se ei kai ollut käytännöllistä, tai sitten lajin säännöt kielsivät sen. Se mustavalkokuva on siis se alkuperäinen versio, värikuva sitten koneen ihan viimeisin muoto.

 

Kyllä kyllä originaalista on jäljellä enää..ei ainakaan moottori, eikä runko/ohjaamo eikä peräsimet eikä siiven kärjet...voisko tyvikaaret olla originaalit ja landarin varret ?

 

;D;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, aika paljon muuttui kone, mutta ei ihan kertarysäyksellä. Siipi pysyi jokseenkin samana, kärkien muoto vaihtuili matkan varrella. Runko perusrakenteeltaan pysyi samana, moottori muuttui sääntömuutosten mukana Continental C-85:stä O-200:aan, ja moottorin jäähdytysilman kiertoa modifioitiin moneen kertaan, joten pellityksen muotokin vaihteli vuodesta toiseen. Laskuteline tosiaan luultavasti pysyi samana. Meinasin kirjoittaa, että peräsimetkin noin päällisin puolin pysyi samana, mutta onneksi huomasin, että onhan T-pyrstö ihan vähän erilainen kuin alkuperäinen... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muuten kenelläkään tietoa siitä kaputista jossa Viljo kohtasi noutajan ?

Löytyikö kone ja saaatiinko selville turman syy ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muuten kenelläkään tietoa siitä kaputista jossa Viljo kohtasi noutajan ?

Löytyikö kone ja saaatiinko selville turman syy ?

 

Muistinvaraisesti kerrottuna: onnettomuus tapahtui Clevelandissa syyskuussa 1977. F1-luokan koneet olivat kaartamassa muodostelmassa lähtöä varten etusuoralle melko hiljaisella nopeudella, tässä kaarrossa Rivets ilmeisesti sakkasi ja putosi järveen. Miksi näin kävi, sitä en tiedä, enkä osaa sanoa minkä verran sitä yritettiin selvittää. Romut nostettiin, olen nähnyt nostosta kuvia. Aikanaan Viljon tuhkatkin matkasivat kotipuoleen Hirvensalmelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli 40 vuotta vanha kone putosi kesken kisan.....hiljainen nopeus......hmmm

 

Onkohan NTSB raporttia siitä missään ?

 

Wake turbulence eli jättöpyörre voisi olla yksi syy, jos ollaan lähekkäin ....ja kuulemma RIVETS oli aina hiukan alussa hitaampi raskaampana, jolloin se oli ollut muita taaempana..voisiko olla tekninen syy kyseessä....?

 

Mikäli koneessa olisi ollut ballistic recovery chute mies olisi pelastunut...kuulostaa siltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli 40 vuotta vanha kone putosi kesken kisan.....hiljainen nopeus......hmmm

 

Mikäli koneessa olisi ollut ballistic recovery chute mies olisi pelastunut...kuulostaa siltä.

 

Ei se varsinaisesti pudonnut kesken kisan, vaan juuri ennen alkua, kun porukka oli kaartamassa kisan starttia varten etusuoralle. Lähtö siis tehtiin tuolla lennossa, eikä kuten esim Renossa leveältä platalta rinnan startaten. Ja se kone oli vain 30 vuotta vanha....

 

Varmaan aika turha spekuloida laitteilla, joita tuolloin ei ollut käytössä, eikä varmaan ole vieläkään nopeuskilpailuihin tarkoitetuissa koneissa. Rivetsiä tuskin oli optimoitu miellyttäväksi lennettäväksi ja helposti  sakkauksesta oikeavaksi, ymmärtääkseni se oli melkoisen mulkero lennettävä, eikä sillä Falckin lisäksi lentänyt kuin yksi muu ihminen, enkä nyt just muista kuka se mahtoi olla. Ei varmaan ihan aloittelija kumminkaan. Tuo Jounin linkittämä NTSB:n selvitys tapauksesta ei paljoa kerro, paitsi ehkä sen, että tuollapäin ei pikkuonnettomuuksien tutkimiseen vissiin resursseja tuhlailla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se varsinaisesti pudonnut kesken kisan, vaan juuri ennen alkua, kun porukka oli kaartamassa kisan starttia varten etusuoralle. Lähtö siis tehtiin tuolla lennossa, eikä kuten esim Renossa leveältä platalta rinnan startaten. Ja se kone oli vain 30 vuotta vanha....

 

 

Ilmailuliiton Experimental sivuilla mainitaan 1937 alkuperäiseksi raacerin valmistusvuodeksi ...Viljo joutui odottamaan 10 vuotta ennen kuin pääsi kisaamaan....voin olla väärässäkin; hänellähän saattoi olla useampiakin raacereita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuliiton Experimental sivuilla mainitaan 1937 alkuperäiseksi raacerin valmistusvuodeksi ...Viljo joutui odottamaan 10 vuotta ennen kuin pääsi kisaamaan....voin olla väärässäkin; hänellähän saattoi olla useampiakin raacereita.

 

Hän rakensi ennen sotia yhden värkin lähes valmiiksi, mutta luokka, johon kone oli tarkoitettu lopetettiin. Tuo viimeistelyä vaille valmis kone on nykyisin varastoituna EAA:n museossa Oshkoshissa. Seuraavaksi, sodan loputtua, hän modifioi tunnetulta kilpalentäjältä Art Chesteriltä ostamansa koneen, Chester "Jeepin", jolla osallistui kai yhteen kisaan vuonna 1947. Vuoden 1948 Clevelandin kisoihin hän sai valmiiksi "Rivetsin".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hän rakensi ennen sotia yhden värkin lähes valmiiksi, mutta luokka, johon kone oli tarkoitettu lopetettiin. Tuo viimeistelyä vaille valmis kone on nykyisin varastoituna EAA:n museossa Oshkoshissa.

 

Onko tästä kuvaa...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan aika turha spekuloida laitteilla, joita tuolloin ei ollut käytössä, eikä varmaan ole vieläkään nopeuskilpailuihin tarkoitetuissa koneissa. Rivetsiä tuskin oli optimoitu miellyttäväksi lennettäväksi ja helposti  sakkauksesta oikeavaksi, ymmärtääkseni se oli melkoisen mulkero lennettävä, eikä sillä Falckin lisäksi lentänyt kuin yksi muu ihminen, enkä nyt just muista kuka se mahtoi olla. Ei varmaan ihan aloittelija kumminkaan. Tuo Jounin linkittämä NTSB:n selvitys tapauksesta ei paljoa kerro, paitsi ehkä sen, että tuollapäin ei pikkuonnettomuuksien tutkimiseen vissiin resursseja tuhlailla.

 

Samaa mieltä Juhan kanssa. Tuo jättöpyörre on myös aika epäolennainen asia, kun kyseessä on saman painoluokan koneesta. Noita raasereita on yleensä mainittu vaikeiksi lentää. Ohjausvirhe on ihan hyvä ja luonteva syy tässä tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä Juhan kanssa. Tuo jättöpyörre on myös aika epäolennainen asia, kun kyseessä on saman painoluokan koneesta. Noita raasereita on yleensä mainittu vaikeiksi lentää. Ohjausvirhe on ihan hyvä ja luonteva syy tässä tapauksessa.

 

Niin ainakin tuo RIVETSin 1977 mallin sivuperäsin ei taida antaa hyvää ennustetta kierteen oikaisuun alkuvaiheessaan ?

 

Taannoin uimahallissa ihmettelin vellovaa pyörrettä edellä uijan perässä kun olin noin reilun uimarin mitan taaempana...kyllähän wake turbulence vaikuttaa, mutta turha spekuloida, kun dataa ei ole ja ilmeisesti kaputti tosiaankin tapahtui ennen kuin varsinaisesti koneet oli kasassa/nipussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ainakin tuo RIVETSin 1977 mallin sivuperäsin ei taida antaa hyvää ennustetta kierteen oikaisuun alkuvaiheessaan ?

 

Ei, eikä varmaan siipikään, eikä takana ollut painopiste jne...

Puhumattakaan  matalasta korkeudesta, josta tuo Rivetsin onnettomuus sai alkunsa.

 

Siitä Falckin ensimmäisestä, kesken jääneestä koneesta en ole nähnyt kuvaa, mutta näin sen ihan livenä Oshkoshissa parikymmentä vuotta sitten käydessäni. Se oli museon työpajassa, ei varsinaisesti näyttelypuolella, mutta tarkkaavaisen katsojan nähtävissä pajan ikkunasta kurkistaen. Kone oli muistini mukaan tarkoitettu johonkin isompaan luokkaan, ja ellen (taaskaan) erehdy, moottoriksi oli tarkoitus laittaa jonkun sortin tähtimoottori. Kyseinen kilpailuluokka siis lopetettiin ennen kuin Bill sai koneensa valmiiksi, joten projekti kaatui siihen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime vuonna Dr Roy Houchin ( www.au.af.mil/au/awc/facbios/facbio-h.htm#houchin ) on pitänyt esitelmän Falckista ja Rivetsin evoluutiosta Society of Air Racing Historians vuosikokoontumisessa Clevelandissa ( www.airrace.com/2007symposiuminfo.htm ).

 

Esitelmän jälkeisessä keskustelussa oli kuulema esitetty monia eri syitä tuohon onnettomuuteen.  Monet pitivät Falckia liian taitava lentäjänä sortumaan tuollaiseen virheeseen.

 

The story was Falck was under tremendous personal pressure from creditors, his marriage and himself and his death may not have been "accidental" ( ote Bent Throttles lehdestä no 41 July 2007 , Keith Davidsonin raportti tuosta yllämainitusta kokoontumisesta )

 

 

Mikko Sokero huomio ! Mitä jos koittaisit järjestää Ilmailu-lehteen julkaisuoikeudet tuohon esitelmään. Luulisi kiinnostavan lukijakuntaa  :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Esitelmän jälkeisessä keskustelussa oli kuulema esitetty monia eri syitä tuohon onnettomuuteen.  Monet pitivät Falckia liian taitava lentäjänä sortumaan tuollaiseen virheeseen.

 

The story was Falck was under tremendous personal pressure from creditors, his marriage and himself and his death may not have been "accidental" ( ote Bent Throttles lehdestä no 41 July 2007 , Keith Davidsonin raportti tuosta yllämainitusta kokoontumisesta )

 

 

Mikko Sokero huomio ! Mitä jos koittaisit järjestää Ilmailu-lehteen julkaisuoikeudet tuohon esitelmään. Luulisi kiinnostavan lukijakuntaa  :thmbup:

 

 

Tällaisia tarinoitakin olen kuullut. Minulle on kerrottu, että Falck oli niin PA, että joku kanssakilpailija otti hänet nukkumaan hotellihuoneensa lattialle/sohvalle, ettei olisi tarvinnut autossa koisia. Vaikkei onnettomuus olisi ollutkaan tahalinen, niin tällaiset paineet tietenkin heikentävät suorituskykyä kenellä vain.

 

Ainakin minua se esitelmä kiinnostaisi.

 

Edit: Oliskohan tämä aihe enemmän tuonne ilmailuhistorian puolelle kuuluva?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään