Mikko J Köykkä

Vinkkejä kuvankäsittelyyn kaivataan

15 viestiä aiheessa

Insipiraation huumassa päätin yrittää opetella ihan kunnolla käyttämään Photoshop Elementsiä. Tähän asti minä olen lähinnä käyttänyt automaagista korjausta. Tämä on ensimmäisiä yrityksiä säätää ihan kunnolla ja yrittää ymmärtää mitä sille kuvalle tehdään. Yritin pitää kuvan samassa lumisessa talvipäivän tunnelmassaä kuin missä sen otin. Nokka tuossa on ainakin palanut puhki, en huomannut säätää kameraa valokuvaamista vastaaviin oloihin. :P Saa antaa kommenttia täyslaidalta.

[ attachment removed ]

Mistä se ajatus lähti, pienennettynä ja pakattuna:

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No kukin makunsa mukaan tietty, mutta niitä perusjuttuja ovat:

-Terävöitys. Jokainen kuva tarvitsee sitä jonkun verran, koska värikennon sumennusfiltteri tahallaan sumentaa kuvaa värimoiren välttämiseksi. Jokainen pienennys myös aiheuttaa terävöityksen tarpeen.

- Kontrastin, valoisuuden ja/tai tasojen säädöt. Näillä voi kompensoida sumuisen ilman tai lasin läpi kuvaamisen aiheuttamaa harmautta ja lievästi korjata väärää valotusta. Joskus voi olla kuvalle eduksi myös jyrkentää kontrastia luonnottomasti, mutta sitä kyllä harrastetaan aivan liikaa.

- Värikkyyden lisääminen. Saattaa parantaa kuvaa maltillisesti käytettynä. Yleensä näkee liikaa käytettynä, jolloin tuloksena on ällöttävä karkkikuva.

- Horisontin suoristaminen. On tarpeen, jos vinous näyttää pahalta selvästi erottuvan horisontin tai etenkin vinossa olevan veden takia. Tästäkin kohkataan ihan liikaa, suurin osa kuvista ei tarvitse suoristamista, vaikka vähän vinossa olisivatkin.

- Roskien ja salaman heijastusten retusointi. Kloonaussiveltimellä saa näitä melko helposti piiloon.

Pääasia on aina, että sinun kuvasi on hyvä silloin kun se näyttää sinusta hyvältä. Sillä ei ole mitään merkitystä, mitä mieltä muut ovat. Niin ja ne puhkipalaneet pikselit eivät ole virhe, vaan vasta koko kuvan ylivalotus. Kuvassa saa olla mustaa ja valkoista. Joidenkin osien polttaminen pois ylivalotuksella on hyvä tehokeino oikein käytettynä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehys,

Pääasia on aina, että sinun kuvasi on hyvä silloin kun se näyttää sinusta hyvältä. Sillä ei ole mitään merkitystä, mitä mieltä muut ovat. Niin ja ne puhkipalaneet pikselit eivät ole virhe, vaan vasta koko kuvan ylivalotus. Kuvassa saa olla mustaa ja valkoista. Joidenkin osien polttaminen pois ylivalotuksella on hyvä tehokeino oikein käytettynä.

Samaa mieltä. Ja tuohon liittyen. Kyllä noita vanhempia kuvia tuolta kansioista viikottain, ja joskus jopa päivittäin tulee tuhottua. Sitä mukaa, kun oma taso paranee ja tulee kuhunkin kansioon aina vaan parempia

fotoja. Ja rakentava kritiikkikin on aina hyvä asia. Niistä oppii.

Sellainen tuli mieleeni, onko täällä yleisesti jotain fotareita jengillä, vai millä käsittelette kuvianne?

Itse olen viime aikoihin asti "retusoinut" ACDseellä, eli en varsinaisella käsittelyohjelmalla. No, joskus harvoin Gimpillä.

Viikko takaperin otin sen ACD pro2 trialin ( hinta on n. 100 taalaa) 30 päiväksi. Ja itse ainakin pidän tuosta ohjelmasta. Tuntuu kauhean selkeältä, ihan Matti Meikäläiselle kuvaajallekin. Ja jälki on aika hyvää.

Tuon pakkausjälkikin on hyvää. Eli ei tartte paljon säädellä kuvia pienennyksen jälkeen.

Kannattaa kokeilla tuota, ainakin niiden jotka pohtivat jonkun kalliin fotarin ostoa.

Tällaisia :thmbup:.

-Jukka

EDIT: Quote tagit lisätty lainaukseen /Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aluksi: Käyttäkää tuota lainaus-/quote-toimintoa noihin lainauksiinne, kerran sellainen ominaisuus on olemassa. Sen tarkoitus on juurikin se, että sillä saadaan erotettua lainattu teksti kirjoittajan omasta tekstistä ilman, että tarttee lähteä arpomaan, että mistähän kohti tämä on lainattua ja mistä omaa...

Sellainen tuli mieleeni, onko täällä yleisesti jotain fotareita jengillä, vai millä käsittelette kuvianne?

Pelottavan paljon täällä tuntuu olevan rikkaita harrastelijoita, joilla on monen tonnin ohjelmistot käytössään ::) Itse käytän vuosia vanhaa Paint Shop Pro:ta (ver. 7.04). Voin suositella kyseistä ohjelmasarjaa vilpittömästi. Samat asiat hoituu n. 8x pienemmällä hinnalla ja monessa tapauksessa yksinkertaisemmin, kuin Photoshop-merkkisellä kilpailijallaan  :) Nykyisin taidetaan olla menossa versiossa 11, mutta hinta on edelleen sitä samaa himpun yli satasen luokkaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Photoshopin lisensointi on sellainen, että jos se on töissä, sitä saa käyttää kotonakin. En minä kyllä muuten sitä hankkisi. Nikonin käyttäjälle kyllä Capture NX on himputin hyvä ohjelma, eikä niin hirveän kallis. Sen etuna on kuvan pitäminen raw-formaatissa (NEF). Järeään kuvankäsittelyn on tarjolla myös avoimen koodin Gimp, joka siis on ilmainen. Paras kuvankäsittelyohjelma on kuitenkin se jota osaa käyttää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No kukin makunsa mukaan tietty, mutta niitä perusjuttuja ovat:

...

Kiitokset Esa!  :)

Noista kuvankäsittelyohjelmista vielä. Niinikuin Mikko jo kertoi, ohjelmasarjojen vanhoillakin versioilla pärjää loistavasti ja pienellä hakemisella niitä voi saada halvalla. Minä löysin Photoshop Elements 5.0:n jonkun nettipuljun ylijäämistä viime jouluna alle viidellä kympillä. Elementseistä kannattaa välttää ainakin kolmosta  ja sitä pienempiä versioita. Rajaustyökalut yms. ovat  kömpelöitä uudempiin verrattuna.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän kyllä sen että joku saa duunin kautta Photoshopin itselleen ja käyttää sitä, mutten ymmärrä miksi maksaa jostain Paintshopista tai ACDSeestä mitään, jos kerran GIMP on ilmainen?

GIMP tietysti on ammatimaiseen tyyliin tehty ja vaatii hieman harjoittelua ja ehkä muutaman tutoriaalin lukemistakin, mutta kun sen saa haltuun ei (aitoa Photaria lukuunottamatta) muita viritelmiä viitsi edes vilkaista.  Ainakaan en rupeaisi moisista mitään maksamaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka,

Tulen koko ajan vaan tyytyväisemmäksi tuohon ACDsee pro2: een. Taidan olla koukussa :o.

-Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei nyt taas ihan monen tonnin  ;)

Sanoin ohjelmistoja, en yksittäisi ohjelmia. Kyllä noita näyttää olevan noita tyyppejä, joilla on kaikki ohjelmat sieltä kalleimmasta päästä. Huvittavimpia on ne tapaukset, kun joku sanoo illalla jollekin jossain ongelmatilanteessa, että sillä ja sillä ohjelmalla ongelma hoituu käden käänteessä. Toinen siihen sitten, että joo, pitääpä ostaa ja jo samana iltana ollaan kyselemässä apuja sen monen sadan ohjelman käyttöön ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, ja ei kai niitä kaikkia (ainakaan kalleimpia) tarvitse heti rynnätä ostamaan vain koska "Pave" esson baarissa sattui jotain suosittelemaan. Eikös noissa ole ihan järkeään 30 päivän kokeiluaika, että pääsee ensin tutustumaan ennen kuin latoo tuohet tiskiin? Vai liekö noissa kokeiluversioissa sitten jotain toimintoja rajoitettu? Pitääpä kokeilla ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa ainakin olen päässyt kaikkiin toimintoihin...

Tosin en nyt ole kloonausta etc reenannut. Ihan perusjuttuja. Mutta hyvin homma toimii.

-Jukka ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa ainakin olen päässyt kaikkiin toimintoihin...

Tosin en nyt ole kloonausta etc reenannut. Ihan perusjuttuja. Mutta hyvin homma toimii.

-Jukka ::)

Taidanpa sitten joutessani kokeilla sitäkin...kun kerran kehutaan ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No juu...

Ota sitten huomioon, että minä en ole VIELÄ muita ohjelmia kokeillut. Mutta itselleni ihan ok ominaisuudet tuossa.

-Jukka 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No juu...

Ota sitten huomioon, että minä en ole VIELÄ muita ohjelmia kokeillut. Mutta itselleni ihan ok ominaisuudet tuossa.

-Jukka 8)

Enpä minäkään ole "opinnoissani" Picasaa pidemmälle edennyt, joten ajattelin sitten ainakin kokeilla vähän kaikkea mitä eteen sattuu ;) Tempaisin tohon koneelle myös kokeiluversion tuosta Photoshop Elementsistä, ja kun mielipiteitä on vähän joka suuntaan (niin kuin käyttäjiäkin) niin taitaa olla parasta etsiä mieleistään ohjelmanpätkää ihan itse! Sittenhän sen tietää mikä parhaiten sattuu käteen sopimaan :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse kävin syksyllä helsingin työväenopiston aloittelijan kurssin Photoshop elementsiin hintaan 20eur... tai joitain, 5 opetuskertaa. Käytiin ihan normaalit toiminteet ja vähän muitakin ominaisuuksia läpi.

Itse tunsin saavani tuosta aika paljon oppia, vaikka jotenkuten nuo ominaisuudet olikin hallussa, laski ylipäätään kynnytä alkaa muokkaamaan kuvia enemmän.

Siellä näyttää olevan myös Gimpille kursseja.

Kursseille saa osallistua muutkin kuin helsinkiläiset.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään