Mikko Sokero

Lentäjän kello - Kerro tarinasi!

65 viestiä aiheessa

Okei, eli ei mitään iloa tuosta sitten. Ainakin minä olen käsittänyt niin, että randolph on nimenomaan linssien takia niin hyvä ja tietysti sen takia että sangat sopivat hyvin kypärän alle.

Ilmavoimat testasi aikoinaan (reilut 10 vuotta sitten) erilaisia aurinkolaseja... valitettavasti tuloksissa Randolph ei pärjännyt missään laboratoriokokeissa. Sangat sen sijaan ovat loistavat varsinkin kypärän alla.

Itse käytän nykyäänkin yhdistelmää Ray ban sangat ja Zeiss linssi, joissa lukulasina alaosa.

Zeiss linssinä on ylivoimainen lentäessä ja vaikka ajaessa autoa.

IAA

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on taas 2000 luvun ollut tälläinen kapistus ranteessa. Aikanaan työnantajalta saatu lahja. Silloin oli puhetta jotain, että on junanlähettäjän kello. Jos oikein muistan niin sveitsin rautatieläisillä käytössä. Hyvin on pelittänyt näissä lento hommissakin.

t: Marko E

[ attachment removed / expired ]

Tuossa kellossahan näkyy pienellä Sveitsin rautateiden logo..

Junanlähettäjän kello siis...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimat testasi aikoinaan (reilut 10 vuotta sitten) erilaisia aurinkolaseja... valitettavasti tuloksissa Randolph ei pärjännyt missään laboratoriokokeissa. Sangat sen sijaan ovat loistavat varsinkin kypärän alla.

Itse käytän nykyäänkin yhdistelmää Ray ban sangat ja Zeiss linssi, joissa lukulasina alaosa.

IAA

OT, mutta menköön kun alotettiin:

Minä taas olen tällä <10 tunnin lentokokemuksella todennut ne Ray Banin iänikuiset isot "pilottilasit" eli tuttavallisemmin "ruusberit" oikein hyviksi aurinkoisena kevätiltana Cessnalla laskukierroksessa pörräämiseen. On niin isot ja peittävät, että ei häikäse, vaikka aurinko paistaisi vähän sivustakin. Kehykset on surkeat hempulat ja linssien optiikasta en tiedä mitään, mutta hyvin ne peittää.

Randolphin kehys on rakenteeltaan aivan ylivoimainen verrattuna noihin ruusbereihin ja moniin muihinkin, mutta ne eivät ole niin peittävät. On tukevat, olen astunut päälle ja vääntänyt takaisin, eikä lasit olleet moinenskaan siitä. Kestäisivät taatusti saman ainakin kerran uudestaan. Paljon kestävämpi kuin moni oikea silmälasikehys ja niihin saa jopa varaosia.  Linssistä en sitten tiedä, kyllä niistä läpi näkee ja tummentavatkin :)

Tossa aiemmin kirjoitin, että minun Raybaneihin laitettiin aurinkolasilinssit omilla vahvuuksilla silloin kun vielä laseja käytin. Kyseiset linssit olivat sen kameroistakin tutun Nikonin valmistetta. Hyvät oli. Jos ostaa aurinkolasit, kannattaa varmistaa, että ostaa nimenomaan aurinkoLASIT. Vielä jos ne ovat peräisin joltain optiikasta muuten tunnetulta merkiltä (esim. maninitut Zeiss ja Nikon), pitäisi kyseessä olla oikea laatutuote. Guttaperkka ja bakeliitti on erikseen. Nuo optiikan laatuvalmistajien tuotteet saattavat olla jopa halvempia kuin muodikkaat aurinkomuovit. Kysykää hyvältä optikolta.

Tarkennetaan vielä, että on niitä varmasti hyviä muovisiakin linssejä optiikan laatumerkeilläkin, mutta on olemassa aurikolaseja ja muotilaseja. Muotilasitkin voivat sinänsä olla ihan hyvät, mutta niissä maksaa kyllä väistämättä enemmän designista ja markkinoinnista kuin itse laadukkaasta tuotteesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa kellossahan näkyy pienellä Sveitsin rautateiden logo..

Junanlähettäjän kello siis...

;DSuosittelisi esim. F-18 tai F-16 ostamista, niissä molemmissa kellot kuuluvat hintaan.

Hyvälaatuisia kello  saa halvemmallakin, mutta jos haluaa kellon,jota kaverit kadehtivat, eikä varmasti jokapojalla ole, suosittelen SR-71

merkkistä. Siitäkin kulkee kopioita nimellä "Blackbird", niitä älkää ostako ! Ne ovat alennusmyyntikamaa. Ja pitää oikein kovasti opiskella vielä lentämäänkin. Näin ne pojat tuolla jenkeissä väittivät. Ei niitä pidä uskoa. Eikä sillä pääse edes 3000 km/tunti, alle jää....

Toivottavasti tämän palstan "lentäjät" jättävät ilmatilan vapaaksi, ainakin nämä typerät "ultrat", tai opettelisivat kelloineen ja laseineen lentämään.....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä on tosi. Randolph markkinoi itseään pilottilasina, mutta optisesti lasit olivat ala-arvoisia. Ismo tietää mistä puhuu, sillä käsittääkseni oli mukana näissä kokeissa.

IAA

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos suomalaisilla olisi lähellekään noin upea kello ranteessaan, olisimme sivistyskansa. Automaatti ja klassinen muotoilu. Kerrassaan hieno. Anteeksi myöhäinen reagointi asiaan...

Terve,

Sain isältä Certina DS Pilot kellon rippilahjaksi pari vuotta sitten. Eihän tämä lentäjän kello ole, mutta nimi viittaa kuitenkin ilmailuun. Kello on automaattikoneistolla, -painaa kuin synti. Alunperin mukana tuli nahkaranneke, mutta vaihdatin tuohon jälkeenpäin teräsrannekkeen. Itselleni kellolla ei ole enää rahallista arvoa (olin aikoinaan aikeissa myydä sen, ja ostaa tilalle "paremman"), tunnearvoa tosin senkin edestä.

ps. Tää on käynyt muuten kolme kertaa maahantuojan huollossa, nupit eivät tunnu kestävän mun käyttöä..... ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saattaa ollakin sveitsiläisen junanlähettäjän. Ainakin tuo kellotaulu tuo mieleen sikäläiset asemakellot.

Sekuntiviisarin punainen mollukka on jäänyt mieleen, kun on joskus tullut seurattua junien lähtöjä. Paikallisille kuskeille taitaa olla kunnia-asia panna juna liikkeelle just samalla hetkellä, kun punainen sekuntiviisari näyttää pohjoiseen.

Sveitsistä tuli vielä mieleen kysyä Sokerolta: ahdistaako vierailla maassa, kun joka puolella on niin ältsin hienoja kelloja?

Tuo Mondaine on legendaarinen kello. Se on pienoismalli aseman isoista kelloista, jotka ainakin kymmenen vuotta sitten olivat käytössä monilla asemilla.

Sveitsissä käynti ei ahdista lainkaan. Minusta kelloja on kiva myös pelkästään katsella. Kaikkea ei tarvitse omistaa. Ja etenkään, jos jo omistaa omasta mielestään semitäydellisen käyttökellokokoelman...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meilatkaapa kuvia ja vapaamuotoisia kertomuksianne lentäjänkelloistanne. Kohta olisi aika kasata juttu. Ketjun alusta löydätte yhteystietoni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä ostin kerran Malmin viinakaupan edestä, noin 25 v sitten, kellon joltain mieheltä. Maksoin siitä tän päivän kurssin mukaan 20 E. Se kello pelitti ja toimi pitkään. lensi ehkä 10 000 tuntia ja toimi.

Sain lahjaksi helvatun kalliin kellon.

Sellainen kinetic-malli. Se ei ole pelannut kuukauttakaan. Pahin vika, kun kello on 12, ovat viisarit aivan eri reiteillä.

Toinen kallis lahjakello ei kauaa tuntia pyyhkäissyt. Se näytti mitä sattui. Se lensi viimeisen kerran ikkunasta jonnekin. Ajattelin täyttää sen koneiston kumimassalla, näyttäis edes kaksi kertaa vuorokaudessa oikein. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kello,POLJOT nimeltään.Toiminut erittäin hyvin mitä ihmeellisimmissä olosuhteissa.

Kallis ei myöskään ollut,vitosen annoin markoissa vanhaan hyvään aikaan,taisi olla 1971 ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä 7 minuutin pilottikellomainos muuten kannattaa katsoa, sisältää 2 Spitfireä ja Ju-52:n plus vähän muutakin  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meikeläisen lentokello on Viipurin torilta kymmenllä eurolla ostettu CCCP-sekundaattori "Azam". Yksinkertaisen mekaanisen koneiston voimin on aina löydetty kohteeseen ja kirjattu lentoaika tavittaessa ylös sekunnin tarkkuudella. Muotokieli on klassinen.

Laitan vanhan tavan mukaan hiukan paremmaksi. Ostin sukellusveneen kellon venäläiseltä laivaston upseerilta 1992. Laatukamaa !

...Rainen kellon merkki = AGAT (agaatti)...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kello on kello, on se sitten lentäjän tai jonkun muun ranteessa. Pääasiassa aikaahan se lentäjäkin siitä katselee. Itselläni on ranteessa moljake, jossa on ilmapuntari, korkeusmittari, variometri, kompassi, sykemittari sun muuta. Joskus aikanaan kokeilin ja totesin, että kaikki mittarit näytttävät suunnilleen samaa, kuin koneen mittaritkin. Tosin QNH:n asettaminen on sen verran hankalaa, että tyydyn katsomaan vain aikaa siitä. Koneeseeni laitoin halvan myös aikaa näyttävän sekundaattorin.

Minulla on myös se hieno, mutta iso kello, jonka näkee kaikien venäläisvalmisteisten lentokoneiden kojetaulussa. Isot viisarit, vain kaksi nappia ja paljon toimintoja ja sähkölämmitys! Se olisi todella mukava oman koneen kojetaulussa, mutta se ei mahdu mihinkään ja painaakin vallan mahdottomasti.

Nuo mekaaniset kellot ovat jotenkin persoonallisempia. Istahtaessa vanhaan C72:een on kuitenkin mukava vetää kello ja laittaa se tarvittaessa aikaan. Toisaalta patterilla toimiva digitaalinen ajannäyttäjä on helppo ja numeronäyttö ehkä vähentää lukuvirheitä.

Totuus kuitenkin on, että lentäessä aika tulee katsottua ranteesta. Johtuen ehkä siitä, että luottamus tuohon vuosia mukana kulkeneeseen ajannäyttäjään on vankempi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli hankituksi Seiko Pilot SND255. Silloin kun tuli enempi lenneltyä, ei tätä kelloa ollut varaa ostaa. Jonkun kerran Seikoja kelloliikkeessä katselin, mutta hyllyyn ne jäivät.Ranteessa taisi keikkua Citizenin Ana-digi. Joku vuosi meni kokonaan ilman kelloa ja opin katsomaan aikaa kännykästä. Työnantajalta sain sitten miehen iän merkiksi kultakellon. Viime kesänä törmäsin edulliseen Seikoon ja ostelin pois poikkeen. Enpä tuolla enää juuri mitään tee, kun suurin osa informaatiosta on ilman lukulaseja pelkkää sumua. Vaan onpahan komean näköinen. Taustakin taivaan sininen.

Tarkkuuslentohommissa paras kello oli etuoven etukulmaan teipattu herätyskello, missä oli suuri sekuntiviisari. Siitä näki kaiken tarpeellisen kertavilkaisulla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään