Guest provencenut

Kuvapyyntö: Rajavartioston Beaverit

42 viestiä aiheessa

Tervehdys!

Olen tekemässä siirtokuvia 1/24, 1/48 ja 1/72 mittakaavaan Rajavartioston Beaver -koneisiin (-MVK, -MVL ja -MVM). Tarkoitus olisi, että arkilla olisi merkit kaikkiin mahdollisiin maalausvariaatioihin, joita näissä koneissa käytettiin. Minulla on kyllä kuvia OH-MVM koneesta museolla kuvattuna, mutta ei MVM, eikä etenkään MVK koneesta. Muutaman netistä löytämäni valokuvan perusteella näyttäisi siltä, että OH-MVM koneessa on 70-luvulla ollut runkorekisteri maalattuna 5 cm viivavedolla, mutta ilmeisesti nyt se on kapeampana, eli 4 cm vedolla. Voisiko kukaan vahvistaa?

http://www.dhc-2.com/id258.htm sivulla on kuva MVK koneesta juuri tulleena Kanadaan, ja tuon kuvan perusteella tässäkin koneessa on ollut käytössä runkoon maalattu rekisteri. Kuvia kenelläkään? Lisäksi kuvassa näkyy tuplalaskeutumisvalot siiven johtoreunassa. Tämä modifikaatio lienee tehty Suomessa?

Mikäli kenelläkään on valokuvia Rajan Beavereista, joita voisin käyttää siirtokuvien tekemisessä ja maalausohjeissa, pyytäisin ottamaan yhteyttä suoraan minuun mika.jernfors[at]ippnet.fi

Kiitoksia etukäteen!

Mika Jernfors

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä Sallangon Raimon kuvaama OH-MVM Malmin hallissa 50-60 luvun vaihteessa

[ attachment removed ]

Ja viimeisiä maalauksia:

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Jos näistä on jotain apua

Markku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei

Markun pohjattomista arkistoista jälleen löytöjä. Hienoja kuvia. Ja tuo ensimmäisen viestin kuva lämmitti vanhaa Beaveri masinistia, senhän voisi ottaa vaikka julisteeksi seinälle.

Sippo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja tuo ensimmäisen viestin kuva lämmitti vanhaa Beaveri masinistia, senhän voisi ottaa vaikka julisteeksi seinälle.

Sippo

Kiitoksia kuvista Markulle! Markku, tuo sinun MVM kuva on sen verran pakattu, etten ole ihan varma, onko se runkorekisteri paksumpaa vaiko ohuempaa sorttia. Saisitko varmistettua sen alkuperäisestä kuvasta?

Sippo, kyllä se on mahdollista saada seinälle tuo kuva, vaikkakaan se ei ole vielä lopullinen versio. Minä olen teettänyt kaikista siirtokuvaprojekteistani aina 20 x 30 cm kokoiset (monista 30 x 50 kokoisetkin) profiilivalokuvat alan liikkeessä, ja myynyt niitä museolla ilmailurompepäivillä. Sanovat Kodakin paperilla kestävän 80 vuotta. Ja lisäksi kyllä minä voin tehdä tuollaisen myös siitä MVM koneesta, joka taitaa olla sinulle läheisempi  :)

Tuota, mahtaisiko kellään olla kuvia MVK:sta?

Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys Mika!

...ja mikäli Rajan helikoptereista on kuvatarvetta niin korvauksena jo >16 vuotta moitteettomasti soineista Focalin loimukoivupinnoitetuista  :thmbup:(-usko tai älä- ei yhtään lisänaarmua-) sarkofageista voin lähettää sinulle lähikuvia vaikka Agustan kalustosta...

terveisin -Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys Mika!

...ja mikäli Rajan helikoptereista on kuvatarvetta niin korvauksena jo >16 vuotta moitteettomasti soineista Focalin loimukoivupinnoitetuista  :thmbup:(-usko tai älä- ei yhtään lisänaarmua-) sarkofageista voin lähettää sinulle lähikuvia vaikka Agustan kalustosta...

terveisin -Esa

Jösses, täällähän tapaa vanhoja tuttuja! Hyvä, että vehkeet on pelittänyt. Ja eritoten, ettei yhtään lisänaarmua näinä vuosina  ;D

Juu, kiitoksia vainen tarjouksesta niistä Agusta/Bell kuvista; saattanee olla, että teen niistäkin siirtokuvat jossakin vaiheessa. Tiedänpähän nyt, keltä niitä saa; hyvä, hyvä! Mutta juuri nyt olisin vailla juuri noita Beaverin kuvia. Hyvät herrat foorumilaiset (ja kenties daamit, jos teitä on), mikäli vaan sieltä jostain arkistojen kätköistä löytyy kuvia Rajan Beavereista, niin niille olisi kovasti käyttöä!

Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys Risto!

>Neil Aird oli näköjään kiinnostuneempi OH-MVK: kuvista kuin SINÄ, vastaus tuli heti....

>T: Risto

>Ps. Olen  lähettänyt sinulle useita viestejä

Pahoittelen kovasti, ettet ole saanut minulta vastausta; onkohan ne viestit mahtanut mennä bittien taivaaseen, kun minulle saakka niitä ei ole tullut. Olisikohan ollut jokin virhe esimerkiksi osoitteessa? Ilman muuta olisin välittömästi vastannut mitä suurimmalla kiitollisuudella. Tuota, kehtaisinko pyytää; olisko sinulla vielä mahdollisuus kokeilla yhteydenottoa. Sähkisosoitteeni on mika.jernfors@ippnet.fi  Kannisen Markulta sainkin jo mukavasti kuvia, mutta ei juuri tuosta MVK:sta.

Terveisin,

Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve Beaver-fanit.

Tässä yksi kuva OH-MVK:sta 70-luvun vaihteesta. Olen kuvan ottanut Turun kentällä.

Toisessa kuvassa Vaasan OH-MVL päivystämäässä Turussa 70-luvun alussa, Pääsiäisen aikoihin.

>Göran

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässäpä vanha ja hieman suttuinen valokuva OH-MVL-koneesta suksivarustuksella rannassa. Kone rekisteröitiin 18.10.1951, ja sen sarjanumero on 141/1951. Koneen sijoituspaikka oli kauan Rajavartiolaitoksen tukikohta eli lentosatama Vaasan Vaskiluodossa, jossa tämäkin arviolta 1950-luvun kuva on hyvin todennäköisesti otettu. Kuva on vaasalaisen Henry Laaksosen kokoelmista (via J.Nisula).

Koneen sivuvakaajassa Suomen lipun päällä De Havillandin tunnus, samoin koneen OH-MVL-tunnus ainoastaan vakaajassa poiketen myöhemmästä maalauskaaviosta, jossa se on rungossa.

[ attachment removed ]

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aijai; olipa Göranilta ja Jukalta hienoja kuvia, kiitos kovasti! Varsinkin tuo MVK kuva toi valaistusta siihen, oliko rungon tunnuksen O kirjain kulmikasta vaiko pyöreämpää mallia. Kulmikas ilmiselvästi! Olisiko teillä mahdollisuus lähettää noista kuvista korkearesoluutioiset versiot suoraan henk.koht sähköpostiini mika.jernfors[at]ippnet.fi ?

T: Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aijai; olipa Göranilta ja Jukalta hienoja kuvia, kiitos kovasti! Varsinkin tuo MVK kuva toi valaistusta siihen, oliko rungon tunnuksen O kirjain kulmikasta vaiko pyöreämpää mallia. Kulmikas ilmiselvästi! Olisiko teillä mahdollisuus lähettää noista kuvista korkearesoluutioiset versiot suoraan henk.koht sähköpostiini mika.jernfors[at]ippnet.fi ?

T: Mika

Tulee isompi kuva, jos maltat odottaa huomiseen. ;) Ja pieni tarkennus tuohon laittamaani kuvaan: OH-MVL kuului Vaasassa ollessaan Pohjanlahden Merivartioston kalustoon, joka taasen kuului Rajavartiolaitokseen. Eikös se näin mennyt.

Olethan Mika tsekannut nämä:

http://personal.inet.fi/koti/pekka.autere/historiikki.htm

http://personal.inet.fi/koti/pekka.autere/historiikki_tiedostot/lekovalokuvat.htm

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mika, yritin lähettää kuvat sähköpostiisi mutta ei onnistunut. Onko sähköpostisi täynnä?

Sekä MVL että MVK tulivat tutuiksi sillä asuttiin 50- ja 60-luvulla Vaasassa ja oltiin mökillä

Turussa kesäisin. MVK:n ilmanottoaukko moottorin alla oli kapeampi kuin MVL:ssä.

Minulla vielä jossain muutama kuva MVK:sta ja MVL:stä.

>Göran

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilin uudestaan ja nyt kuvat näytti lähteneen.

>Göran

Vaasan OH-MVL kuva lähetetty on myös minun puolesta. Kävi samoin kuin Göranille, ensin pyysi tarkistamaan osoitteesi. Sitten kun yritin uudelleen niin vasta lähti. Merkillistä...

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yritän etsiä OH-MVK:n kuvat arkistostani.  Yritin lähettääkin jo muutaman kuvan sähköpostiisi - eipä onnistunut.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yritän etsiä OH-MVK:n kuvat arkistostani.  Yritin lähettääkin jo muutaman kuvan sähköpostiisi - eipä onnistunut.

Pekka

Herrat, kiitoksia kovasti niistä kuvista, joita olen teiltä saanut. Tosi on, että tuo postilaatikkoni on hieman 'vajaakokoinen', ja varsinkin nyt, kun olen saanut useammasta suunnasta kuvia, niin en ole välttämättä kerennyt tyhjentää ihan välittömästi, ja näin ollen niitä kuvianne ei ole päässyt heti läpi. Mutta yritän tyhjentää mahdollisimman usein, niin sinne mahtuu sitten enemmän näitä makupaloja. Niitä on ollut tosi mielenkiintoista tutkia.

Hommasin nyt sitten toisenkin sähköpostiosoitteen, jossa pitäisi riittää tilaa kuville: mika.jernfors[at]hotmail.com  Enää ei pitäisi tulla ongelmaa postilaatikon koon niukkuudesta  :)

Terveisin,

Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Arkistojeni syövereistä löytyi vielä muutama ennen julkaisematon valokuva Beavereistä. Lisäksi lehtileike todennäköisesti jo edesmenneestä Vaasa-lehdestä saksittuna. Laitetaanpa nämäkin tänne. Kuvat: Henry Laaksonen via Jukka Nisula.

De Havilland DHC-2 Beaver OH-MVK Vaasassa. Kuva otettu Merivartioston Vaskiluodon konehallin edustalta kaupunkiin päin.

[ attachment removed ]

Beaver OH-MVL kuvattuna pahasti vastavaloon Vaasan lekohallissa.

[ attachment removed ]

Lehtileike 24.11.1970.

[ attachment removed ]

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämän säikeen viesteissä lukee monen kohdalla "attachment removed". Mistä lie johtuu? Mielelläni haluaisin nähdä näitä kuvia myös.

Mulla on 18% skaalassa (kv. 2,63 m) olevan Beaverin RC-mallikoneen rakennusprojekti edessä. Nyt olen hommannut Kanadasta piirustukset ja laserleikatut osat. Piirustukset ovat piirretty käyttäen lähteenä tehtaan oikeita piirustuksia joten skaalavastaavuus on hyvä. Koneeseen tulee sekä pyörä että kellukevarustus, ties vaikka suksetkin.

Pikkuhiljaa olen etsinyt kaikennäköistä materiaalia projektiin, tuo peräsimessä oleva logo oli hyvä löytö tästä säikeestä.

Onko kellään lähikuvaa rungossa olevasta "Beaver" -logosta? Tai linkkiä johonkin päin nettiä mistä löytyisi. Googletin jo tunnin verran ja yritin löytää mutta ei löydy.

Aion piirtää tietokoneella läpi pikselikuvasta (muuntaa vektorigrafiikaksi) merkkejä ja leikkauttaa sitten tietokoneohjatulla tarraleikkurilla maalausmaskeja näistä. Leikkauksen vaihtoehtona on tulostaa sellaisella ammattilaismallin tarratulostimella polttoaineen ja säänkestäviä tarroja. Molemmat metodit ovat mainio tapa saada halutun kokoisia merkkejä skaalaprojekteihin.

Mulla on Beaverin esikuva vielä hakusessa mutta Vantaan museolla oleva OH-MVL kiinnostaa sen takia että sitä pääsisi katsomaan ja kuvaamaan läheltä. Täytyy varmaan poiketa joskus siellä kameran kanssa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esa, Beaver on minunkin mielikoneeni.

Olet luultavasti tilannut sen MR Aerodesignin Beaverin sarjan? https://mraerodesign.securicom.ca/en/products/index.cfm?RubriqueID=3

Olen myös kuolannut tuota sarjaa useasti. Kun saisi muita projekteja valmiiksi niin kiinnostaisi tilata myös tuo sama kone ja varustaa se niin pyörä-, kelluke- kuin suksikoneeksi tilanteen mukaan.

Laitan tosin ensin 1/4 skaalan Cubin valmiiksi asti, siihenkin on kellukevarustus.

-Mika-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Löysin tommoisen Kuoreveden Hallissa otetun kuvan OH-MVM Beaveristä, aikakin vois löytyä joistain vanhoista prujuista jos tarvetta on...

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään