Jarmo Jokiniemi

Kuvien luettelointi

7 viestiä aiheessa

Heippa!

Mitenkä pidätte koneiden kuvat "hanskassa"? Oma arkistoni on tällähetkellä yksi hakemisto missä kaikki kuvat. Haku alkaa olla hankalaa. Olisi hyvä jos voisin suorittaa hakuja eri kriiteereillä esim. tyypin, päivän tai paikan mukaan. Excelissä voisi rakentaa teksti taulukon, mutta haluasin enemmän kortisto tyyppisen hakua-alustan jossa kuvatkin pyörisivät mukana. Laite alustani on Pc + Win ja Excell asenettuna + Bridge. Onko vinkkiä ilmaisohjelmasta jolla hommaa voisi hoitaa. Tai onko kukaan nikkaroinut exceliin tällaista lomaketta?

Jarmo J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä avaus.

Itsekin olen miettinyt taannoin täysin samaa. Tähän asti olen pitänyt kuvat vuosittain omissa hakemistoissaan, joiden alla ovat kuvauspäivien omat hakemistot. Niissä neffit ja jpg:t köllöttelevät iloisesti sekaisin. Parempi systeemi täytyy olla..

WWW-galleriassani olen järjestänyt kuvat paremmin, mutta omalla koneella ne saisivat olla fiksummin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys Jarmo!

Itse "painin" samanlaisen ongelman parissa kuin sinäkin. Itselläni on lentokonekuvat jaoteltuina koneelleni kuvien päivämäärän mukaisiin alihakemistoimiin, tyyliin "kenttä ja päivämäärä". Hyvinhän homma toimii siihen asti kunnes tarvitsee löytää joku tietty kone ja nopeasti. Siinähän sitä hommaa riittää!

Aluksi yritin laittaa joka kuvaan konetunnuksen mutta siinä vasta alkoikin aikamoinen savotta, josta sitten luovuin aikapulan yllättäessä. Niin no, samasta koneesta kun sattui olemaan useita kuvia, niin tunnuksen merkitsemiseen piti yrittää soveltaa jos jonkinlaista kehitelmää...

Joten jos jollain foorumin "lentokonebongareista" sattuisi olemaan jokin näppärä vihje, tai ohjelma, niin mielellään otettaisiin "tilaisuudesta vaari"  :)

-Kari-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep!

Mä jatkan tätä Aperturen mehustelua. Tämä on oikeastaan yksi syy miksi minä valitsin A:n  8)

Kuvat ovat järjestyksessä vuosi, kuukausi ja päivämäärä.

Suurin työ on kuitenkin kuvien sanoittaminen. Mä lisään jokaisen kuvan keywordeihin lentoyhtiön, koneen valmistajan ja tyypin sekä tunnuksen.

Onneksi tämä on tehty helpoksi ja nopeaksi lift & stamp työkalulla.

PC puolella varmaan LR tarjoaa jotain samankaltaista??

Yleensä yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Alla on haettu Aeroflotin kuvat vuodelta 2007.

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin itse tuli hajottua LR:llä kuvien keywordaamiseen mitä taannoin kokeilin. =( Kuvat edelleen vuosi\kuukausi\päivä-tapahtuma -muodossa. Kyllähän siinä oma aikansa menee kun kaivaa jonkun tietyn kuvan viisinumeroisesta RAW-määrästä esiin.

Joku webbipohjainen kuvien tagitussysteemi voisi olla asiaa. Siis Googlen Image Labelerin tyyliin. RAW-kuvien käyttöön tosin ei taida löytyä esim. PHP:stä tukea.

EDIT: Eksperimentaalinen Imagick-palikka ymmärtänee em. tiedostomuodon, pitää tutkia...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään