Petri Koivisto

Laajista ehtimässä...

44 viestiä aiheessa

Moro!

Joku laajis olis nyt hakusessa.. suositelkaahan jotain! Mitään fisuu ei kiitos eikä mitään tonneja maksavaa...  :-[ Lähinnä ihan "maisemien" kuvaukseen, esim vaikka auton tms.

SIGMA 10-20/4-5.6 EX DC, oisko tollanen mitään? Hinta ois sopivat 459e.. Kertokaahan kokemuksianne eri linsseistä, te jotka omistatte noita laajiksia..  :P Täälläkin on monia niitä jotka kuvaavat jotain kukkia jne..  :P

Runkona siis D80..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SIGMA 10-20/4-5.6 EX DC, oisko tollanen mitään?

Voin suositella varauksetta. Itsellä on ollut tuo käytössä kolme vuotta eikä ole valittamista ollut... Tappavan tasainen niin sisällä kuin puutarhassakin :)

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Kertokaahan kokemuksianne eri linsseistä, te jotka omistatte noita laajiksia..  Tongue Täälläkin on monia niitä jotka kuvaavat jotain kukkia jne..

Harvemmin niitä kukkasia laajiksella kuvataan :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voin suositella varauksetta. Itsellä on ollut tuo käytössä kolme vuotta eikä ole valittamista ollut... Tappavan tasainen niin sisällä kuin puutarhassakin :)

Samoin! Tosin käytössä ollut reilun vuoden, mutta kokemukset ovat olleet pelkästään positiivisia. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meinas käydä pyöryttämään kun noita Mikon kuvia katsoi! Oli ilmeisesti liian suuri määrä laajiskuvia yhdelle kertaa!  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kylläpäs oli Mikolta komeita kuvia! Itselläni myös käytössä samainen laajis - ei pahaa sanaa sanottavana. Jotkut yksilöt kuulemma välillä tekee suttua reunoissa mutta omassa yksilössäni en ole huomannut moista vikaa.

Toinen vaihtoehto vois olla Tokinan 12-24mm f/4, aika lailla samaa hintaluokkaa, tosin ei yhtä laaja kuin Sigma. Jotkut kehua retostelevat Tokinaa vielä skarpimmaksi, mutta CA:ta siinä onkin sitten kuulemma reippaasti Sigmaa enemmän. Nämä siis kuultua ja luettua, itse en ole kokeillut.

Yksi mielenkiintoinen kapistus voisi olla myös Tokinan 11-16mm f/2.8...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo no kyllä se on varmaan tuohon Sigmaan sijoitettava.. 8)  tilipäivää odotellessa.. :thmbup: Tuo Mikon kolmas lentskarikuva on kyllä hurja..  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on ollut Canonin 10-22 käytössä nyt reilut kaksi kuukautta jo. Oon huomannut, että mulla on se useammin nokalla, kuin Sigman yleislinssi. USM on oikeasti jotain, mistä pitää ottaa ilo irti. Ihan hävettää sillä Sigmalla kuvata julkisilla paikoilla. Ja kuten pitkillä teleilläkin: mahdollisuudet ovat rajattomat! On se vaan mahtava  :thmbup: Harmi, että olet valinnut väärän merkin  ;)  :laugh: Varmasti se Sigmakin on hyvä peli!

Toimii ahtaassa!

[ attachment removed ]

Ja isoissa!  :)

[ attachment removed ]

Ja läheltä pieniin kohteisiin  :)

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
USM on oikeasti jotain, mistä pitää ottaa ilo irti. Ihan hävettää sillä Sigmalla kuvata julkisilla paikoilla. Ja kuten pitkillä teleilläkin: mahdollisuudet ovat rajattomat! On se vaan mahtava  :thmbup: Harmi, että olet valinnut väärän merkin  ;)  :laugh: Varmasti se Sigmakin on hyvä peli!

mutta näköjään linssi ei edelleenkään opeta kuvaamaan  :laugh:  ;)

Itse olen kokeillut molempia Sigman 10-20, Tokinan 12-24 laajiksia. Molemmat on pirun hyviä valitsit kumman tahansa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mutta näköjään linssi ei edelleenkään opeta kuvaamaan  :laugh:  ;)

Itse olen kokeillut molempia Sigman 10-20, Tokinan 12-24 laajiksia. Molemmat on pirun hyviä valitsit kumman tahansa.

Opettaisipa :'( Tarjoaa mahdollisuuden edes :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos manuaalinen lasi kelpaa niin Zenitar 16mm f/2.8 on harkinnan arvoinen. Hinta taitaa asettua vajaaseen 300 euroon.

Croppikennolla, 10D, tulee tällaista (forumilla jo nähtykin kuva):

[ attachment removed ]

Ja fullframella, 5D, tällaista:

[ attachment removed ]

Vääristymää siis piisaa, joka toimii toisinaan tehokeinona oikein mainiosti sekä ahtaissa tiloissa. Kiinteä lasi kun on niin zoomailua ei tarvitse harrastaa, joka on hyvä tai huono asia...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jeps, Sigma on hyvä lasi hintaisekseen. Vaarallinen kylläkin, siinä kopsauttaa helposti linssi kiinni kuvattavaan kun sihtailee ;D Kovassa menossa se ei kestä, mutta harrastelijakuvaajalla kyllä hyvinkin, etenkin kun superlaajis ei ole käytössä jatkuvasti. Optiikka on hyvää, vääristymät ovat hyvin vähäiset eikä muutenkaan silmiinpistäviä virheitä näy. Etu- ja takatulpat vaihkoin heti Nikon-merkkisiin. Sigman takatulppa menee paikoilleen vain yhdessä asennossa ja on siis täysi susi, ja etupäässä Nikonin tulppiin tottunut ei tietty muita kelpuuta. Mutta nuo ovat pieniä puutteita, optiikka on pääasia. Tässä vielä yksi maisemaräpsykin 10 mm:llä, mistä tosin polarisaattori pakotti hiukan leikkaamaan, eli varmaan tuommoista 12 mm täyskokoista vastaa. Taivaat tykkää laajakulmasta.

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kovassa menossa se ei kestä

Tätä ihmettelin jo joskus aiemminkin. Mihin tarkalleen ottaen perustat tuon väitteen? OK, ei se asfalttiin tiputtamista metrin korkeudesta kestä (kokemusta on), mutta eipä ne paremmatkaan varmaan pomminkestäviä ole...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko tuossa sitten hirveetä eroo kun itellä on kittinä toi 18-135mm.. 18mm vs 16mm?  :-[

18-135mm on polttovälialueeltaan sen verran laaja, että kuvanlaadusta on varmaan jouduttu tinkimään. Tosin tämähän on aivan kiinni siitä mikä riittää ja mikä ei. Kahdella millillä tuskin on kovin kummoista vaikutusta, molemmat ovat 'riittävän' laajoja kuitenkin. Valovoimassa on hieman eroa: 2.8 vs 3.5, tuo voi jossain kohtaa olla ratkaiseva tekijä. Toisaalta kuvasin itse pitkään 28-135mm f/2.8-5.6 -lasilla sangen tyytyväisenä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tätä ihmettelin jo joskus aiemminkin. Mihin tarkalleen ottaen perustat tuon väitteen? OK, ei se asfalttiin tiputtamista metrin korkeudesta kestä (kokemusta on), mutta eipä ne paremmatkaan varmaan pomminkestäviä ole...

Onhan se tuommoinen kevyt muovikakkula. Ei se muita hintaisiaan rimpulampi ole, mutta kyllä kalliimpi lasi ihan toisen tuntuista on. Silloin voidaan panostaa materiaali- ja valmistustekniikkaan enemmän, kun ei ole pakko olla halvimpien joukossa. Harrastajalla on satalappusilleen yleensä parempaakin käyttöä kuin tuollaisen erikoiskakkulan mekaaninen laatu, mutta jos meinaa lähteä sen laajiksen kanssa oikein rypemään niin että pöly ja rapa lentää ja välillä kamerakin, kannattaa kyllä rahan säästämiseksi ostaa kalliimpi. Itse olen kyllä tuon Sigman hankintaan tyytyväinen ja suosittelen lämpimästi muillekin samantyyppiseen käyttöön. Valuva zoom on ainoa valituksen aihe, mutta senkin on jo jotenkuten tottunut vääntämään aina takaisin kympille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on vanha sigma EX 15-30mm. Se oli aikanaan ainut riittävän laaja zoomi, jolla kroppirungolla (canon 10D) sai 24mm vastaavan kuvakulman, sillon ei vielä tunnettu noita pienen kuvaympyrän optiikoita. Kuvanlaatu on erinomainen ja ko. zoomi on melkein ilmainen nykyään. Onhan se iso ja painava ja vinkuu tarkentaessa, mutta se tärkein eli kuva on skarppi. Kokokennolla 15mm kuvakulma on huiman laaja. Hankin myöhemmin canon 10-22 zoomin ja se on ihan kelpo optiikka, mutta ei passaa 5D:hen, joten sitä ei paljoakaan tule kuskattua mukana. Kyllä nuo EX sigmat tavallisen ei ammattilaisen kovankin käytön kestää. Olen jonkin aikaa miettinyt mistä canoniin saisi hyvän valovoimaisen kiinteän laajakulman kohtuulliseen hintaan. Zoomien valovoimalla ei pimeällä paljon kuvata.

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan se tuommoinen kevyt muovikakkula.

Jospa laitettaan vähän faktaa sekaan:

Tamron 11 - 18 mm 345g

Tokina 10-17mm 350g

Canon EF-S 10-22mm 385g

Nikon 12 - 24 mm f/4 460g

Sigma 10-20mm 465g

Tokina 12 - 24 mm f/4 526g

Tokina 11-16mm 560g

Sigma 12-24mm 600g

Janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan se tuommoinen kevyt muovikakkula. Ei se muita hintaisiaan rimpulampi ole, mutta kyllä kalliimpi lasi ihan toisen tuntuista on. Silloin voidaan panostaa materiaali- ja valmistustekniikkaan enemmän, kun ei ole pakko olla halvimpien joukossa. Harrastajalla on satalappusilleen yleensä parempaakin käyttöä kuin tuollaisen erikoiskakkulan mekaaninen laatu, mutta jos meinaa lähteä sen laajiksen kanssa oikein rypemään niin että pöly ja rapa lentää ja välillä kamerakin, kannattaa kyllä rahan säästämiseksi ostaa kalliimpi. Itse olen kyllä tuon Sigman hankintaan tyytyväinen ja suosittelen lämpimästi muillekin samantyyppiseen käyttöön. Valuva zoom on ainoa valituksen aihe, mutta senkin on jo jotenkuten tottunut vääntämään aina takaisin kympille.

Nyt kyllä täytyy ihmetellä. Minä en saa tuosta kyllä rimpulaa tekemälläkään. Eikä mulla todellakaan ole esim. zoominvalumisongelmaa, vaan zoomirengas on todella jämäkkä. Aivan, kuten oli tuota edeltäneessäkin (siis siinä asfalttiin tippuneessa). Ainakin tuota omaa rohkenen väittää hyvinkin jämäkäksi kokonaisuudeksi. Ei minkäänlaisia klappeja, eikä mitään...

Siihen minä en tosin lähde vänkäämään vastaan, etteikö rahalla sitten saa parempiakin. Eihän esim. Sigmaa ole mitenkään roiskesuojattu, mutta ei se toisaalta ole pienestä vesiroiskeestakaan huonoa tykännyt, ainakaan vielä. Parikin kertaa on tullut veneillessä vähän vettä päälle jne. Ja pöly on ollut ongelma ainoastaan linssiä vaihtaessa.

Kyllä sulla täytyy olla joku maanantaikappale itselläsi, sillä tuntuu, kuin puhuisit aivan eri lasista. Mutta tuossahan nyt ei tietysti olisi mitään ihmeellistä, sillä sitä ei käy kieltäminen, etteikö Sigmalla olisi vähän turhan paljon maanantaikipaleita...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jospa laitettaan vähän faktaa sekaan:

Tamron 11 - 18 mm 345g

Tokina 10-17mm 350g

...

Kokonaismassa ei paljon kerro rungon ja koneiston jämäkkyydestä, linsseistä tulee suurin osa painosta. Tuossa oli lisäksi sekä DX- että kinokoon kakkuloita sekaisin, kinokokoiset ovat tietenkin paljon painavampia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokonaismassa ei paljon kerro rungon ja koneiston jämäkkyydestä, linsseistä tulee suurin osa painosta. Tuossa oli lisäksi sekä DX- että kinokoon kakkuloita sekaisin, kinokokoiset ovat tietenkin paljon painavampia.

Niinpä. Mutta käytetty ilmaisuhan oli:

Onhan se tuommoinen kevyt muovikakkula.

Paino ei ole luokassaan alkuunkaan kevyt, omaani en viitsi ruveta raapimaan/preparoimaan sen vuoksi, jotta selviäisi paljonko siitä on magnesium-/aluvaluja, muovia jne. Listalla olleista ainakin Nikonin 12-24 on pro-piireissä arvostettu lasi, ja sen runkohan on, yllätys-yllätys, puhtaasti muovia.. Runkojen ja koneistojen rakenteista on niin vaikea sanoa mitään objektiivista/mielikuvatonta valmistajien speksien perusteella, ja käyttämäsi ilmaisu tuosta lasista kun ei kyllä minunkaan mielestäni mitenkään sovi siihen kappaleeseen joka minulla on...

Mutta loppujen lopuksi lasit ovat yksilöitä, ja terävyys, vääristymät ja jopa valovoimasaattaa vaihdella melkoisestikin yksilöiden välillä, jopa merkkilaseilla...

Janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, selvennettäköön nyt sitten vielä, etten todellakaan tarkoittanut, että mitä painavammat linssit, sitä tukevampi putki. Ei se tukevuus vaa'alla selviä, mutta kädessä kokeillen saa kyllä jonkinmoisen kuvan. Nikonin 12-24 on huomattavasti jämptimmän oloinen kakkula kuin Sigma 10-20. Näiden kahden välillä aikoinaan valintaa tein ja niihin tuli siksi tutustuttua parhaiten. Sigman valitsin, koska en nähnyt omassa käytössäni tarpeelliseksi sijoittaa niin paljon enemmän mekaaniseen laatuun. Optisestihan Sigma on varsin hyvä, kuten jo sanottu.

Muovista voi kyllä vallan mainiosti tehdä tuommoisen pikkuputken kuoret, mutta muoveja on erilaisia. Jämäkän ja jämptisovitteisen kuoren tekeminen muovista maksaa enemmän kuin lonksuvan ja helposti särkyvän. Toki putkien hintaero enimmäkseen tulee linssien laadusta, mutta kuorien ja mekanismien laatu kulkee siinä mukana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nikonin 12-24 on huomattavasti jämptimmän oloinen kakkula kuin Sigma 10-20.

Sun kyllä tarttee nyt päästä käpistelemään jotain toista yksilöä. Jos joskus jossakin törmätään, voi luovuttaa omani testiin  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään