Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2008 Just. Sanoppas, mikä tuossa D80:ssä on niin paljon monimutkaisempaa D50:iin verrattuna, että sitä ei voi suositella ensimmäiseksi kameraksi? Niin no, sama kai se on millä alottaa.. kaikenhan voi oppia.. Oli se mun mielestä ihan erilainen verrattuna D50:een, esim alkuun mulla tärähti melkein kaikki kuvat tuolla d80:llä jos oli vähänkin harmaa/pimeä ilma. Ihmettelin että va helvetten, paska kamera kun kaikki tärähtää.. Juuri kuten tuossa Miikan ekassa kuvassa.. Noh.. onneksi on VR.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2008 Niin no, sama kai se on millä alottaa.. kaikenhan voi oppia.. Oli se mun mielestä ihan erilainen verrattuna D50:een, esim alkuun mulla tärähti melkein kaikki kuvat tuolla d80:llä jos oli vähänkin harmaa/pimeä ilma. Ihmettelin että va helvetten, paska kamera kun kaikki tärähtää.. Juuri kuten tuossa Miikan ekassa kuvassa.. Just, vai että kamerasta tuo johtuukin? Hitto, tarttee varmaan sitten vaihtaa itsekin mallia. Tai pitäisköhän ihan pelata varman päälle, ja vaihtaa kokonaan Canoniin? Jos vaikka vähässä valossa kuvattujen kuvien hukkaprosentti sillä pienenisi Olisikohan sulla käynyt kuitenkin niin, että lihasmuisti kuvasi vielä D50:llä, kun mies itse luuli, että nyt tuliterällä D80:llä pystyy ihmeisiin? Oikeasti itse noilla rungoilla ei ole suurtakaan käytännön eroa, mitä nyt 80:ssä on ehkä vähän parempaa tarkennussoftaa ja muuta parannusta jne. sisässään. Ja mitä tulee tuohon Miikan kuvaan, niin voin lyödä vetoa, että ei se tuosta ainakaan paremmaksi olisi muuttunut sillä D50:llä. Samanlaisia harrasterimpuloita ne on joka tapauksessa molemmat... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2008 Just, vai että kamerasta tuo johtuukin? This is Hjyymor, poika! (luulin että olisit huumorimiehenä tajunnut tuon...) Ei tietee kamerasta johtunut. Kunhan huonotin silloin Nythän tuo jotenkuten sujuu.. kun on vaan kuvannut ja kokeillut ja kuvannut ja.. En sitten tiedä mistä se johtui että jos kuvasin tollasena pimeenä päivänä sillä D80:llä niin suurin osa tärähti ja D50:llä tuli kaikista teräviä.. Kyllä se d50 oli helpompi (siis silloin), imo. Nooh, kai kaikkeen sitten tottuu... paitsi siihen jääpuikkoon.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2008 Jaahas, viidennessä kuvassa on oikealla approachissa space shuttle! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2008 Ei satu kellään olemaan klo 15 lähteneesta KF205:sta Ouluun kuvia? MD-90 OH-BLE. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2008 This is Hjyymor, poika! (luulin että olisit huumorimiehenä tajunnut tuon...) Ja minä luulin, että sinä olisit tajunnut, että se oli täysin kieli poskessa kirjoitettu En sitten tiedä mistä se johtui että jos kuvasin tollasena pimeenä päivänä sillä D80:llä niin suurin osa tärähti ja D50:llä tuli kaikista teräviä.. Kyllä se d50 oli helpompi (siis silloin), imo. Yritin tätäkin sinulle tuossa jo selittää. Tai yhtä mahdollista syytä siihen... Eli ihan sitä, että kätesi/kroppasi oli tottunut siihen D50:een ja omaksunut sille yhdistelmälle sopivan otteen jne. Sitten, kun tulikin hieman erilainen runko, menee hetki, ennenkuin kroppasi tottuu siihen. Se on ihan normaalia. Ei esim. tarvitse rungon kädensijan olla kuin hieman erilainen, otteen erilaisuuteen tottuminen voi viedä pienen tovin. Tähän juontaa juurensa myöskin se, kun sanotaan, että "hommaa sellainen kamera, joka sopii parhaiten käteen" ja että aina käsketään käydä hipistelemässä niitä kameroita liikkeessä ennen ostoa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2008 Miikan kannattaa varmaan aloittaa ihan siitä, että käy kuvaamassa mahdollisimman paljon hyvillä, aurinkoisilla keleillä. Ei sillä, etteikö huonolla kelillä voisi oppia (päinvastoin), mutta lähinnä sillä, ettei käy niin, että innostus lopahtta, kun tulokset eivät olekkaan heti alkuun ihan odotuksia vastaavat... Eikä yksistään Miikan vaan välillä vähän muidenkin (myös minun ). Minulla ainakin on vähän sitä vikaa, että tulee vaadittua itseltään enemmän kuin mihinkä kyvyt oikeasti riittävät, mutta kuten sanottu niin kentän laidalle vaan vaikka henki menisi Ja kannattaa muistaa myös se (minunkin), että tätähän tehdään pääasiassa omaksi iloksi ja ajan kanssa toivottavasti vähän toistenkin Sitä paitsi kentän laidoilla tapaa usein mukavia ihmisiä, joiden kanssa tulee löristyä niin, että varsinainen asia eli kuvaaminen tuppaa tyystin unohtumaan!!! Hyvää, kannustavaa palautetta! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2008 Ei satu kellään olemaan klo 15 lähteneesta KF205:sta Ouluun kuvia? MD-90 OH-BLE. [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2008 Minulla ainakin on vähän sitä vikaa, että tulee vaadittua itseltään enemmän kuin mihinkä kyvyt oikeasti riittävät Ei se ole vika, vaan hyvä ominaisuus. Sittenhän ne asiat huonosti olisivatkin, jos luulisi itsestään liikoja ja osaavansa kaiken Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2008 Ja minä luulin, että sinä olisit tajunnut, että se oli täysin kieli poskessa kirjoitettu Yritin tätäkin sinulle tuossa jo selittää. Tai yhtä mahdollista syytä siihen... Eli ihan sitä, että kätesi/kroppasi oli tottunut siihen D50:een ja omaksunut sille yhdistelmälle sopivan otteen jne. Sitten, kun tulikin hieman erilainen runko, menee hetki, ennenkuin kroppasi tottuu siihen. Se on ihan normaalia. Ei esim. tarvitse rungon kädensijan olla kuin hieman erilainen, otteen erilaisuuteen tottuminen voi viedä pienen tovin. Tähän juontaa juurensa myöskin se, kun sanotaan, että "hommaa sellainen kamera, joka sopii parhaiten käteen" ja että aina käsketään käydä hipistelemässä niitä kameroita liikkeessä ennen ostoa... Hehe, nojoo, voipi olla noin sitten 8) Mutta onhan se kamera muutenkin hiukka erilainen... Jos sillä D50:llä ottaa vaikka kuvan tietyillä asetuksilla niin tulee hyvä mutta sitten tuolla D80:llä täytyykin ottaa ihan eri asetukset jne.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2008 Ei muutakun onnea harrastukseen Miika! Kunhan treenaat ahkerasti, niin hyvää tulee. P.S. Vaikeudet on tehty voitettaviksi! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2008 Jaahas, semmosii kuvii D80:llä ??? Kieltämättä itsellänikin kuvaaminen samaisella kameralla ei ole vielä ihan hallussa.... [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2008 En sitten tiedä mistä se johtui että jos kuvasin tollasena pimeenä päivänä sillä D80:llä niin suurin osa tärähti ja D50:llä tuli kaikista teräviä.. Kyllä se d50 oli helpompi (siis silloin), imo. Mikon selitys on hyvä, mutta sen lisäksi tuossa on todennäköisesti kyse myös noiden kameroiden ISO-arvojen erosta: D50:ssä minimi ISO on 200 ja D80:ssä 100. Kun se "kuvanlaadun optimoimiseksi" säädetään minimiin, pitenevät valotusajat vastaavasti ja suttua on luvassa helpommin.. Minulla oli sama "ongelma" vaihtaessani D70->D200 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2008 Kyllä vain on todella hieno se Air Berlinin uusi livery. Ihan OK muuten, jos joku vaan selittäis että mikä ton hemmetin ruman perälogon idea on.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2008 No joo, kaikki muu tietty pitää paikkansa, mutta rajaushan on täysin subjektiivinen juttu. Ensimmäisen kuvan rajaushan on oikein toimiva, vaikka muu puoli vähän mättääkin Mutta tosiaan, treenaamalla sitä oppii. Miikan kannattaa varmaan aloittaa ihan siitä, että käy kuvaamassa mahdollisimman paljon hyvillä, aurinkoisilla keleillä. Ei sillä, etteikö huonolla kelillä voisi oppia (päinvastoin), mutta lähinnä sillä, ettei käy niin, että innostus lopahtta, kun tulokset eivät olekkaan heti alkuun ihan odotuksia vastaavat... Kiitoksia paljon hyvistä neuvoista ja kommenteista! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2008 Ihan OK muuten, jos joku vaan selittäis että mikä ton hemmetin ruman perälogon idea on.... Sama juttu mietityttää minuakin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2008 Sama juttu mietityttää minuakin. No mitä ideaa siinä pitäs olla? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2008 Sehän on äärimmäisen seksikäs. Miksikäs minulle tulee tuosta liverystä Hed Kandi. Petri, millon lähdetään? Haha Vaikka heti! Mulle ei kyllä tullu sentään HedKandi mieleen mutta kyllä tuo äärimmäisen seksikäs on! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2008 Olin taas tänään treenaamassa ja tämmösiä tuli tänään, olisiko näissä laatu hieman parantunut? [ attachment removed ] [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2008 Noniin, Miikahan on kiitämässä kovaa vauhtia muitten kuvaajien tasolle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2008 Jeps, etenkin tuo TUI-kuva on hieno...sinistä. 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2008 Jep. Vähän zoomia lisää ja se onkin sitten siinä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2008 Jep. Vähän zoomia lisää ja se onkin sitten siinä. Ja pyrkis myötävaloa hyödyntämään... Laatu on muuten jo ihan hyvällä tasolla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2008 Uskomattoman hieno tuo eka Air Berlin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 19, 2008 Oisko kellään kuvaa Austrian Arrows:in lennosta OS346 Wieniin? Kone lähti kello 14:50.. Olin itse koneessa, ja tänään tulin takas OS345. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla