Sami Mäntyharju

Vierailu lentokonetehtailla, Evektor ja Diamond

6 viestiä aiheessa

Hellou!

 

Kerhossamme, AirPilot ry:ssä virisi kevään korvalla ajatus pienestä retkestä eurooppalaisille lentokonetehtaille.

Selvitystyön päätteeksi kohteiksi valikoitui mm. Eurostar-ultraa valmistava Evektor-Aerotechnik http://www.evektor.cz/

Tehdas sijaitsee perinteikkäällä Kunovicen lentokentällä Tsekin tasavallassa.

 

Toinen matkakohde oli hiukan suurempi tehdas, Dimonan, Katanan, DA40 Starin, DA42 Twin Starin ym. valmistaja Diamond Aircraft. http://www.diamondair.com/

Tehdas on Wiener-Neustadt:n kentällä, ICAO koodilla LOAN.  Diamond omistaa ko. kentän.

 

Matkaan lähdettiin Sunnuntaina 6.4.08, matkaa taitettiin junalla Helsinkiin.

 

Helsingistä lensimme Prahaan CSA:n Airbus A320:lla, tässä kulkineemme:

[ attachment removed ]

 

 

Vastaantulijotakin tarttui vilmille, konetta en kyllä tunnista :-[ :

[ attachment removed ]

 

Prahassa oli jo hämärää:

[ attachment removed ]

 

 

Prahasta meno jatkui Brno:n ATR-42:lla, tämä kone ei ollut aivan uusi mm. sisäpaneeleita oli maalattu telalla..mutta perillä tälläkin päästiin hienosti:

[ attachment removed ]

 

 

Perillä Brno:n kentällä odottelimme tovin taksia, sillä aikaa oli hyvä tutustua lentoaseman kyltteihin. Tämähän on Zetkan kotikaupunki:

[ attachment removed ]

 

Aamulla matka jatkui linja-autolla ja taksilla Kunoviceen Evektorin tehtaalle. Tehtaan portin juurella on myös pieni ilmailumuseo, letecke muzeum:

[ attachment removed ]

 

Tehdaskäynnillä vietimme lähes 6 tuntia ihastellen tsekkiläistä käsityötaitoa sekä uusia protoasteella olevia koneita. Näimme mm. uuden Eurostarin ja samalla myös SportStarin mallin mutta koska kuvauskielto oli ehdoton niin uuden mallin näet täältä:

http://www.evektor.cz/at/en/sportstar-popis-en.html

Näimme myös uuden 2-moottorisen EV-55 Outbackin rungon sekä Super Cobran jossa tietysti otettiin myös kylmät tyypit.

Hieno oli kone, toivottavasti löytävät rahoittajia projektin jatkamiseksi. Kyseessähän on ainut uusi metallirakenteinen yleisilmailukone sitten Piper/Cessna aikakauden. Evektor tekee myös paljon koneiden korjauksia kuten me suomalaiset hyvin tiedämme :-

 

Lopuksi kiitimme ja kumarsimme Markkinointipäällikkö Vit Kotekille ja annoimme muiston joka pysyy, ja toisen jonka pysymisestä emme ole varmoja ::)

[ attachment removed ]

 

Mittariautolla mentiin seuraavaksi läheiseen Stare Mestoon josta junalla Wieniin. Junamatkasta tulikin ikimuistoinen, sekä meille että ainoita asiakkaita mahtavasti palvelleille puolalaispojille. Pari kertaa ilmoille kaikuivat matkan sloganit, "Onnnseotettava" sekä kuuluisa "nokot pois.." Mikä ja mitkä, päätelkää itse ;D

[ attachment removed ]

 

Vielä oli palan matkaa mittariautolla ajettava ennen kuin oltiin pimeän tultua Wiener Neustadt- nimisessä kaupungissa ja hotellissa. Kentälle olisi kuulemma viiden minuutin matka ???

 

Aamun valjettua karmea totuus paljastui, kenttähän on niinku tässä vieressä:

[ attachment removed ]

 

Kentällä kävellessä näky oli aika uskomaton, silmänkantamattomiin lentokoneita, yhteensä kenttäalueella oli pelkästään Diamondin koneita yli 70 kpl sekä muutama Cessna ja Mooney sekä harvinaisempi Aerosubaru Fuji.

[ attachment removed ]

 

Heti portin jälkeen vastaan tuli uusi DA50 SuperStar:

[ attachment removed ]

 

 

Koneessa oli villalankoja enemmän kuin purjelentäjä voisi uneksiakaan:

[ attachment removed ]

 

DA40 Star:

[ attachment removed ]

 

Retken kohokohta oli tietysti "demolennot", pääsimme puolen tunnin lennolle DA42 Twin Starilla, OE-FEF. Kone oli varustettuna Thielertin turporiisseli-moottoreilla.

[ attachment removed ]

 

Kojetaulussa oli isommat tv:t kuin minun olohuoneessa  :D

[ attachment removed ]

 

 

Melko nopeasti kone nousi 8500ft:n korkeuteen ja käytiin katsomassa paikallista mäen nyppylää:

[ attachment removed ]

 

Sillä aikaa kun muut lentelivät, oli hyvää aikaa tutustua tukikohtanamme sijaitsevan ravintolan vieressä sijaitsevaan museoon, Aviaticumiin.

http://www.aviaticum.at/

 

Melko pieneksi museoksi siellä oli paljon nähtävää ja koneita ei ollut liikaa aidattu. Varsinainen helmi oli Messerschmitt 109 g6, 1/3 kaikista Messerschmiteistä on valmistettu Wiener-Neustadtissa ja niin on myös tämä yksilö:

[ attachment removed ]

 

Oli museossa tutumpiakin koneita, Saab Safir oli museon puolella hienompana kuin koskaan odottelemassa lennätettäviä:

[ attachment removed ]

 

Onko tämä kiinteäsiipinen riippuliidin vai ul-purjekone ???

[ attachment removed ]

 

Kentällä kävi myös tämä armeijan Pilatus PC-7:

[ attachment removed ]

 

Täälläpäin vanhemmat koneyksilöt seivästetään :'(

[ attachment removed ]

 

Kun pari kertaa oli myös todettu että "tarttis päästä lentämään" niin soitto Diamondin lentokerholle ja asia järjestyi, paikallislennot suoritettiin DA40 TDI-mallilla. Kyllä oli kiva lennettävä!

[ attachment removed ]

 

Kerho oli melko vaatimaton, heillä oli ainoastaan 18 konetta (joista 16 Diamondia), Diamond simulaattori, ym.ym. :o

Toki jäsenikin oli yhden pikkukylän verran..

 

Yhdessä hallissa oli myös D-Jetin maketti jossa tietysti myös koe-istuimme. Kamera oli hukassa joten tässä sama vehje muualla:

http://www.galvinflying.com/GalvinFlying.aspx/About%20Us/Whats%20New/DJet

 

Illan tullen itse Diamondin omistajakin saapui tällä Pilatus PC-12 -koneellaan:

[ attachment removed ]

 

Välillä oli käytävä nukkumassa ja seuraavana aamulla jatkettiin tehdas esittelyn merkeissä. Kuvaaminen oli jälleen kiellettyä joten no photos this time. Varsin laadukasta jälkeä tekevät ja työtahti oli melko kiivasta, kauppa tuntuu käyvän. Yhteensä Diamond Aircrafts työllistää lähes 1700 ihmistä mm. Itävallassa, Canadassa ja myös Kiinassa jossa tehdään aasian markkinoiden koneet. Paljon meilläkin puhutuista Thielertin ongelmista saimme rehellisen vastauksen, Austro Engine GmbH on tulevaisuutta ja uusi tehdas valmistuu parin sadan metrin päähän emotehtaasta. Uuden moottorin asennus koneisiin jossa on ollut Thielertin moottori, oli juuri saanut hyväksynnän lujuuslaskelmien ym. osalta joten nykyisten koneenomistajien yöunet on turvattu.Täällä juttua moottorista: http://dieselair.com/archives/2007_07_01_archive.html

 

Kaikki hyvä loppuu aikanaan, täälläkin luovutimme isännillemme muistoja ja kättelyksihän se meni:

[ attachment removed ]

 

Illaksi palasimme Wieniin jossa tutustuimme iltakävelyllä kaupunkiin ja paikalliseen pizzeriaan. Hyvää oli syvälle upposi.

 

Paluumatka Wienistä Berliiniin tultiin Airbus A320:lla, ei tosin tällä yksilöllä:

[ attachment removed ]

 

Henkilökohtainen korkeusennätykseni parani 333% tällä lennolla, ruottinlaivat ei ikinä menny näin ylähällä :P:

[ attachment removed ]

 

Berliinistä Helsinkiin Boeing 737-800:lla:

[ attachment removed ]

 

Loppumatka tultiinkin taas junalla, ja olihan se taas otettava nokot pois :laugh:

 

Kaiken kaikkiaan minulle tämä oli elämäni reissu, uutta ja ihmeellistä tuli niin paljon. Kiitokset Sakarille ja Markolle jotka käytännön asiat järjestivät sekä koko porukalle jonka kanssa matkattiin :thmbup:

Tämä reissu tuskin jää viimeiseksi lentokonetehdas-reissuksi, nyt mietitään jo seuraavia kohteita.

Ehdotuksia otetaan ilomielin vastaan!

 

Reissuterveesin: Sami Mäntyharju, Air Pilot ry, EFKJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Notta morjensta tupahan!  :laugh:

 

Cool, Sami!  :) Hieno kuvakertomus varmasti mielenkiintoiselta reissulta!

 

Toi Pilatus PC-12 on kyllä jotenkin vinhan näkönen peli.. Mikseiköhän niitä juurikaan ole täälläpäin käytössä..?

 

-Tony-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei! Ehdottomasti oli varmaan todella kiinnostava ja hauska reissu. Erittäin mukavat kuvat ja tarina. Hienoa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Notta morjensta tupahan!  :laugh:

 

Cool, Sami!  :) Hieno kuvakertomus varmasti mielenkiintoiselta reissulta!

 

Toi Pilatus PC-12 on kyllä jotenkin vinhan näkönen peli.. Mikseiköhän niitä juurikaan ole täälläpäin käytössä..?

 

-Tony-

Saattaapa hyvin ollakin Pilatus PC-12:a Suomessa jo ensi vuonna jos Ilmavoimat päätyy ostamaan sen yhteyskoneekseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla