Guest simpsonfan

Kysymys lentokoneen valoista...

54 viestiä aiheessa

Elikkä: Miten niitä valoja pidetään päällä (sää, keli, pimeys, pilvet yms)? Joskus näkee ettei ole mitään päällä ja joskus kaikki... Osaako joku valaista asiaa? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu toki millaisesta koneesta on kyse (voisit hieman tarkemmin rajata mistä valoista ylipäätänsä halusit tietää). Yleisilmailun pienkoneet yleensä pitävät beaconin päällä aina (kun moottori on käynnissä tai se käynnistetään pian) ja muita valoja ei oikeastaan päivällä käytetä. Ainakin MIKin cessnassa on tapana pitää beaconia aina päällä ja se sitten syttyy samalla kun päävirrat laitetaan päälle ja sammuu kun virrat katkaistaan. Malmin ympäristössä ilmeisesti joillain koneilla on tapana pitää laskuvalonheittimet päällä päiväsaikaan, mikäli lentävät harjoitusalueelle tuonne Porvoonlahden ylle. Yöaikaan käytetään sitten monipuolisemmin niitä valoja, eli purjehdusvalot jatkuvasti, beacon moottorin käydessä, rullausvalot rullatessa ja strobe ja laskuvalonheittimet päälle kun siirrytään kiitotielle.

 

Matkustajakoneet käyttävät beaconia kun moottori on käynnissä/käynnistyy pian, purjehdusvaloja aina, rullausvaloja ymmärtääkseni päivällä ja yöllä näkyvyydestä riippumatta ja kiitotielle siirryttäessä laitetaan päälle strobe ja laskuvalot. Matkustamon valot himmennetään myös yleensä laskun ja nousun aikana pimeällä. Helpottaa tietysti matkustajien ulos näkemistä, mutta myös auttaa hämäränäön muodostumista mahdollisen hätätilanteen varalle. Logovaloja (eli niitä, jotka valaisevat pyrstössä näkyvän logon) voidaan kai käyttää ihan lentoyhtiön toiveiden mukaan. Yöaikaan on aiankin yleensä päällä, jolloin tietysti helpottuu koneen rajojen hahmottaminen ja lisäksi tunnistaminen.

 

Ymmärtääkseni pilvessä stroben voi sammuttaa tarvittaessa pilven sisällä yöaikaan, sillä se voi heijastua pahasti pilvestä (vai oliko se beacon, vai molemmat) ja kai helpottaa jopa asentotajun menetyksen aiheutumista.

 

Tässä on nyt sitten jonkinverran ihan kuullun perusteella kerättyä ja osan muistin varmaankin väärin. Korjatkaa ihmeessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinasin siis matkustajakoneita (kaikkia valoja)... Kiitos nyt vain valaisevasta vastauksestasi... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbussissa (32s 330 ja 340) logovaloa ei saa päälle erikseen vaan se on navi valojen kanssa saman kytkimen takana. Palaa kun telineet alhalla tai laipat asennosa 2<

 

Beaconit päällä aina kun moottorit käy. (beaconilla ohjeistuksen mukaan voi myös keskeyttää tankkauksen, mutta toimii aika heikosti, koska usein koneissa tehdään päivittäistarkastuksia samaan aikaan kun tankataan. Tarkastukseen kuuluu myös valojen kokeilu...)

 

Busseissa strobevaloissa on auto asento jolloin alkavat vilkkumaan kun kone nousee ilmaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä lentokoneen kyljessä palaa valkoinen valo, joka on ns. ice light/wing light (esim. ATR) joka valaisee siiven johtoreunaa jotta lentäjät voivat nähdä, onko siihen kertynyt jäätä/kertymässä jäätä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samat säännökset lähtökohtaisesti koskevat niin pien- kuin matkustajakoneitakin. Näinpä isollakaan koneella ei tarvitse päivän vallitessa teoriassa käyttää mitään valoja. Normaalistihan tilanne ei tietystikään näin ole, mutta esim. valojen vikaantumistapauksissa voidaan päivällä lentää valoittakin. Taitaa tosin olla harvinaislaatuisempaa, että ne kaikki ovat yhtä aikaa kupeena.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä: Miten niitä valoja pidetään päällä (sää, keli, pimeys, pilvet yms)? Joskus näkee ettei ole mitään päällä ja joskus kaikki... Osaako joku valaista asiaa? ???

Purjehdusvalot pitää olla päälle kytkettynä auringon laskun ja nousun välisenä aikana. Valaistusolosuhteista riippumatta, myös kesällä juhannusyönä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka!

 

Sotken nyt Samuli hieman tätä kokonaisuutta, jota yrität näistä viesteistä hahmottaa. Eli käsittääkseni laskeutumisvalot (landing lights) ovat päällä aina nousussa 10 000ft asti ja laskeutuessa ne sytytetään, kun mennään 10 000ft alemmas. Näin siis matkustajakoneissa. Korjatkaahan, jos olen hirveän väärässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjehdusvalot pitää olla päälle kytkettynä auringon laskun ja nousun välisenä aikana. Valaistusolosuhteista riippumatta, myös kesällä juhannusyönä..

 

Jep, eli kesäyönä saa näkyvyysolosuhteiden salliessa lentää päivä-vfr-lennon, mutta jos aurinko on horisontin alla, käytetään purjehdusvaloja. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ollut parikin kertaa kyydissä jossain kaukana pohjoisessa laajarungossa missä ei ollut ulkona staattisia tai vilkkuvia valoja päällä lainkaan vaikka ulkona oli pimeää. Ihmettelin juttua itsekin. Muistaakseni toinen oli ainakin 747-400.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ollut parikin kertaa kyydissä jossain kaukana pohjoisessa laajarungossa missä ei ollut ulkona staattisia tai vilkkuvia valoja päällä lainkaan vaikka ulkona oli pimeää. Ihmettelin juttua itsekin. Muistaakseni toinen oli ainakin 747-400.

 

Voi olla hyvin ettei niitä vain näy sisälle. Monestihan strobot ja navivalot näkyvät hyvin jos on hiukankaan pilveä tai utua ilmassa, mutta jos on kirkas pimeä yö, ei ilmassa ole mitään mistä ne valot heijastuisivat matkustamoon päin..?

 

-T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjehdusvaloilla viitataan siis niihin rungossa maha- ja selkäpuolella oleviin punaiseen ja vihreään valoon?

Minä viittaan ainakin niihin punaiseen ja vihreään valoon jotka ovat siipien kärjissä  8) Niiden avulla lentokoneen äärirajat hahmottuvat ja lisäksi lentosuunta mm. toiseen koneeseen nähden selviää. Punainen valo vasemmassa siivessä ja vihreä oikeassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjehdusvaloilla viitataan siis niihin rungossa maha- ja selkäpuolella oleviin punaiseen ja vihreään valoon?

 

Rungon maha- ja selkäpuolella on ainakin punaisena vilkkuvat beacon lights (pekonit  :P ) jotka siis vilkkuvat koneen moottoreiden käydessä tai juuri ennen moottoreiden starttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös näissä Neuvostovalmisteisissa koneissa ole myös täysin omat valosysteeminsä? voisiko joku vaikka valaista asiaa lisää, kiitos  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, sehän se  8)

No eikä ole, tuo valkoinen valohan syttyy samasta vivusta kuin navitkin.. eli navi-valohan se tuokin on(?).. eikä tuo sitäpaitsi vilku.. Siiven johtoreunan puolella on ne värilliset valot (punainen/vihreä) ja tuo valkoinen jättöreunan puolella..

 

Tietääkseni strobot on siiven johtoreunan puolella tai sen siiven kärjen "keskellä"..  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eikä ole, tuo valkoinen valohan syttyy samasta vivusta kuin navitkin.. eli navi-valohan se tuokin on(?).. eikä tuo sitäpaitsi vilku.. Siiven johtoreunan puolella on ne värilliset valot (punainen/vihreä) ja tuo valkoinen jättöreunan puolella..

 

Tietääkseni strobot on siiven johtoreunan puolella tai sen siiven kärjen "keskellä"..  :-[

 

Riita pualiks. Empussa on strobe sekä johto- että jättöreunan puolella, samoin navit. Johtoreunan puolella vasemmalla on tietty punainen ja oikealla vihreä (ainut asia, missä politiikan ja ilmailun voi yhdistää), jättöreunassa on valkoiset purjehdusvalot. Niin jännittävältä, kuin ajatus ensi alkuun tuntuukin, niin se vaan menee.

 

-A-

 

Edit: Empussa on muuten aika nokkela tuo purjehdusvalokuvio. Lampussa on kaksi polttimoa, joista toinen on standby. Jos toisesta pääsee savu karkuun, voi toisen ottaa käyttöön. Automaattisesti tämä ei ihme kyllä tapahdu, vaan ymmärrykseni mukaan MCDU:n kautta puolimanuaalisesti. Eipähän tarvitse kuitenkaan kaikessa kiireessä ryhtyä lampun vaihtoon, jos vamma ilmenee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
ns. ice light/wing light (esim. ATR) joka valaisee siiven johtoreunaa

 

ATR:ssä on kipparin sivuikkunan alapuolella ihan erityinen "tötsä" (IEP, Icing Evidence Probe) jossa on valo ja johon sitten mahdollisesti kerääntyy jäätä.

Toimii samalla kytkimellä kuin NAV -valot.

 

 

Automaattisesti tämä ei ihme kyllä tapahdu, vaan ymmärrykseni mukaan MCDU:n kautta puolimanuaalisesti

 

Uskoisin että tällä haetaan vian indikointia. Miehistö tietää merkata lokiin ko. vian kun manuaalisesti joutuvat ottamaan STBY -lampun käyttöön.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riita pualiks. Empussa on strobe sekä johto- että jättöreunan puolella, samoin navit. Johtoreunan puolella vasemmalla on tietty punainen ja oikealla vihreä (ainut asia, missä politiikan ja ilmailun voi yhdistää), jättöreunassa on valkoiset purjehdusvalot. Niin jännittävältä, kuin ajatus ensi alkuun tuntuukin, niin se vaan menee.

 

-A-

 

Edit: Empussa on muuten aika nokkela tuo purjehdusvalokuvio. Lampussa on kaksi polttimoa, joista toinen on standby. Jos toisesta pääsee savu karkuun, voi toisen ottaa käyttöön. Automaattisesti tämä ei ihme kyllä tapahdu, vaan ymmärrykseni mukaan MCDU:n kautta puolimanuaalisesti. Eipähän tarvitse kuitenkaan kaikessa kiireessä ryhtyä lampun vaihtoon, jos vamma ilmenee.

 

No johan on viritys, jos ei automaattisesti osaa ottaa stby-navia käyttöön....Sen polttimon vaihtokin tehtäneen varmaankin myös sitten MCDU:n kautta.... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös näissä Neuvostovalmisteisissa koneissa ole myös täysin omat valosysteeminsä? voisiko joku vaikka valaista asiaa lisää, kiitos  :-[

Tietääkseni Neuvostovalmisteisissa koneissa on strobet, beaconit, navit, regognition lightsit, taxi - ja landing lightsit ym. kuin muissakin, lentokoneen valojärjestelmille on määritelty ihan omat standardit eli joka moottorilla varustetusta ainakin yli 500 kg ilma-aluksesta löytyy vähintäänkin beacon, nav - ja laskuvalot. Ultrista en ole ihan varma, mutta kai niissäkin joissain tyypeissä on valot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään