Kai Asplund

Belugaa

46 viestiä aiheessa

Eli:

 

Suomeksi: Valmistajat tekevät suuria ja rumia koneita kustannusten minimoimiseksi.

Tai sitten vaan ihan sen takia että noilla saa kuljetettua vähän isompaa tavaraa..  :P Kuten tuolla sanottiin niin toi beluga on täältäkin hakenut ATR:n kokonaisena tuonne tehtaille.. tietty siivet pitäny irrottaa mutta muuten.. ei taida normi rahtikoneeseen mennäkkään mitään ATR:ää? :P Ja eikös tuo möykky hakenut jotain avaruuskamaakin Suomesta.. joku isompi satelliittilautanen tms..?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitähän minä tuolla ylempänä tarkoitin, että ei tarvitse hakea esim. koneen runkoa monessa pienemmässä erässä, vaan kerralla.

Tekstistäsi sai sen käsityksen että noi on rakentaneet sen takia tollasen koneen että esim täältä hesasta sais vietyä UPS:n paketteja kerralla yhtä paljon kuin 767:lla kolmella kerralla..  ;D

 

Eiköhän tuo ole juurikin tarkoitettu tohon vähän isompien kappaleiden kuljettamiseen.. ei se ATR:kään taida mennä tollaseen normi rahtikoneeseen kuin kilon paloina..  :laugh: muistaakseni täällä on ollut linkki johonkin kuvaan missä tuo on kuljettanut jopa a320:n runkoa..  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida mikään näistä kolmesta olla mitään aerodynamiikan ihmeitä.

Eikös ne niitä juuri ole kun pysyvät ilmassa.. tollaset möykyt..  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ne niitä juuri ole kun pysyvät ilmassa.. tollaset möykyt..  :laugh:

 

Onhan se noinkin  ;D Mutta siis tuossa Belugassa ihan mukavasti tuo etuosakin varmaan tuottaa ilmanvastusta niin uskoisinkin ettei tuolla mitään 0.80M ajeta toisin kuin normaalisti tuon kokoisilla rahtareilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin 0,8 machia taitaa jäädä haaveeksi...mutta kuinka kovaa ne kulkee muuten ?

Valmistaja kertoo, että:

 

Max. operating Mach number  0.82

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin 0,8 machia taitaa jäädä haaveeksi...mutta kuinka kovaa ne kulkee muuten ?

 

15 sekunnin etsinnällä löysin tämmöisen tiedon kuin: 0.7 Mach.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

15 sekunnin etsinnällä löysin tämmöisen tiedon kuin: 0.7 Mach.

Eiköhän tuo valmistaja tiedä paremmin  :laugh:

 

Valmistaja kertoo, että:

 

Max. operating Mach number  0.82

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meikäläiseltä löytyisi videotakin siitä, kun Beluga kävi ensimmäistä kertaa Turussa jokunen vuosi sitten (kaksi kertaahan kone on Turussa käynyt).

Voisi tuota videota joskus vähän editoida ja laittaa vaikka johonkin näytille...  :)

Ei tuo nyt sinäällään mikään maailman kaunein kone ole, mutta on siinä oma hienoutensa, onhan tuo sen verran härskin näköinen laitos!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä Lasse! Tuo on kaukana kauniista mutta ymmärrän ihan mitä tarkoitat. Olen seurannut ketjua ja "härski" on ehdottomasti paras kuvaileva adjektiivi tähän asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eikös tuo nimenomaan ole tehty A320:n osien kuljetukseen?

 

Lienee kuitenkin tehty ylipäätään Airbussin osien kuljetukseen, ei pelkästään A320:n. A320 on kuitenkin yli puolenkymmentä vuotta vanhempi tapaus, kuin itse Beluga...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai sitä aerodynamiikkaa kuitenkaan oltu unohdettu suunnitteluvaiheessa. ::) Tiedä sittä mitä nuo "vaakaperäsimessä" olevat isot "wingletit" sitten vaikuttavat ilmanvastukseen... *tuijottaa hyllyssä seisovaa Beluga-mallia, joka on mielenkiintoinen hybridi, numeroksi on annettu '5', mutta rekkari ja muu maalaus on '2':n*

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedä sittä mitä nuo "vaakaperäsimessä" olevat isot "wingletit" sitten vaikuttavat ilmanvastukseen...

 

vaakaperäsimessä = korkeusvakaajassa :)

 

Eipä ne evät ilmanvastukseen juurikaan varmasti vaikuta. Mutta ne on ollut pakko laittaa siihen, että koneella säilyy riittävä suuntavakavuus. Voisi äkkiä kuvitella, että tuohon "kyttyrään" voi ottaa jonkin verran tuuli, jos se käy sivusta... Sama hommahan se on monissa kellukekoneissa. Kellukkeet aiheuttavat niin suuren sivuttaispinta-alan, että pitää sitten lisäillä niitä eviä runkoon ja korkeusvakaajaan...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittämätöntä...miten se voi olla noin nopea silti ?

 

Eihän iso välttämättä tarkoita suoraan huonoa ilmanvastusta. Eihän tuo mikään litteä seinä ole tuo kyttyrän etuosa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän iso välttämättä tarkoita suoraan huonoa ilmanvastusta. Eihän tuo mikään litteä seinä ole tuo kyttyrän etuosa...

 

Väittäisin, että kun runko on tuon mallinen se kantaa paremmin...ja ikäänkuin kasvattaa siipipinta-alaa ja sitä myötä pienentää siipikuormitusta...jolloin nopeus kasvaa...mutta lisävastus syö tuon edun...joten plus miinus nolla lienee lopputulos.

 

?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla