Jukka Takamaa

Mitä kukin tienaa ?

47 viestiä aiheessa

Parhaimmillaan n. 1000e tunnissa. Siitä jokainen voi laskea kuukausitienestit... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

3,80 €/päivä. Jokainen voinee laskea kuukausitienestit...  ;D

mutta sinullahan on vaate, asunto, ruoka ja liikuntaetu eli "tienistit" on huomattavasti enemmän ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja kun varusmiehen työaika on 24 h/vrk, voidaan laskea Artun tienaavan tunnissa 6316 kertaa niin paljon kuin Jukka. No ei ne turhaan puhu tuloerojen kasvusta ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yleisellä tasolla, esim. oman kaveripiirin kesken olen seurannut mielenkiinnolla tätä ilmiötä.

Esim. selvinpäin ei palkka-asioista juuri keskustella. Jos ottaa asian puheeksi on vastaus yleensä ympäripyöreä;

"no, ihan riittävästä.." tai sitten "voishan sitä aina enemmänkin saada.." jne. bullshittiä..

Sitten taas muutaman neuvoa antavan jälkeen toisilla on suoranainen pakko nostaa asia esille ja retostella kovaan

ääneen mitä tienaa kuussa ja nokittaa kavereitaan (ns. 'Euroopan' omistaja-ilmiö). Tulee mieleen lapsuuden hiekkalaatikko jossa taskusta

tempaistaan pikkuautot riviin ja katsotaan kenellä on hienoin ja kiiltävin kosla. Taustalla hiipii pelko "leimautua"

huonommaksi kuin kaverinsa, jos palkka on alempi. Eihän se nyt käy laatuun, että on huonommin kuin naapurilla. Päinvastoin,

pitää olla vähintään tuplasti hienompi auto ja kaksi kertaa suurempi kaasugrilli.  :D

Yleisesti olen ottanut tavaksi palkkaa kysyttäessä kertoa ihan reilusti oman palkkani jolloin olen huomannut, että

myös toinen osapuoli yleensä avautuu asiasta suoraan. Näin foorumin tasolla en kuitenkaan asiasta lähde huutelemaan

ja tuskin useammat toisetkaan.

Vanha sanonta toteaa "kateus vie kalatkin järvestä.." ja meihin Suomalaisiin se kyllä pätee oivasti.

kateuden top 10:

- palkka

- autot

- asunto

- tulevat ulkomaanmatkat

- kaverin muija näyttää paremmalta kuin oma

- kesämökit yms. omaisuus

- toisen menestys työssä, tms.

jne..  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Veroilmoituksen mukaan viime vuoden tuloni olivat 450 € ja sentit päälle, että repikääs siitä.  :laugh:

Aika hyvin olet pääsemässä siihen "kuuluisaan" yrittäjien nollatulokseen. Mikä taas toisaalta tuo mieleeni vanhan sanonnan kanankasvatuksesta: " Yhtä kanaa vähempää ei kannata pitää ! ".

:thmbup:

Olet siis täysin EVP ( elää vaimonsa palkalla  ).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

..... Taustalla hiipii pelko "leimautua"

huonommaksi kuin kaverinsa, jos palkka on alempi. Eihän se nyt käy laatuun, että on huonommin kuin naapurilla. Päinvastoin,

pitää olla vähintään tuplasti hienompi auto ja kaksi kertaa suurempi kaasugrilli.  :D

Yleisesti olen ottanut tavaksi palkkaa kysyttäessä kertoa ihan reilusti oman palkkani jolloin olen huomannut, että

myös toinen osapuoli yleensä avautuu asiasta suoraan. Näin foorumin tasolla en kuitenkaan asiasta lähde huutelemaan

ja tuskin useammat toisetkaan.

Näin varmasti on...mielestäni palkka kuitenkin vaikuttaa...tai täytyy kysyä itseltään jos tienaa liian vähän, että miksi nyt näin. Itse huomasin vinoutuman ja se korjattiin päämiehen toimesta heti kun toin asian esille...sillä kuvio ei toiminut niinkuin ajattelimme alunperin.

Niinkuin aikoinaan Hanoi Rocks Andy McCoy sanoi , että muutama dona pitää aina olla takataskussa, että saa nakkisämpylän jos alkaa hiukomaan...tms.

Aikoinaanhan Vincent van Gogh ei saanut taulujaan kaupan...nyt niistä maksetan miljoonia..samoin kuin Stradivariuksen viuluista..tuskin ne 2 mio ekkua maksoi Stradivariuksen eläessä.

Laman kourissa oli ikävä tunnustaa että nyt loppui leipä ja piti jättää maa taakseen ja pakata laukku ja etsiytyä sinne missä duunia oli..osa kollegoistani vaihtoi alaa...siis suuri osa ...ja ovat sillä tiellään. Myös kaksi kaveria joiden kanssa duunasimme Munkkisaarenrannan skaban vielä 1999 ovat nykyään täysin muissa hommissa.

Niin ja mulla on sellainen pieni vihreä pallogrilli...riittää hyvin kun ei ole kuin 2 syömässä...tosin naapureilla on valtavia kaasugrillejä...ei haittaa mua ollenkaan.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen varmaan vähän maalainen, mutta en oikein ymmärrä tämän ketjun tarkoitusta :-[

Tuntuu "tirkistelyltä" :thmbdn:

t.risto

Muuten tuttapiirissäni on vanhempi YK eversti...hän aina kysyy tavatessamme että mitäs sinä tienaat ?

Se on joskus varsinkin pitkinä työttömyysjaksoina hieman ärsyttänyt. Tienaaminen on kuitenkin elinehto jos aikoo pitkään elää tai haluaa elää korkealla elintasolla....vai onko ?

Mielestäni Ilta-Sanomien ( huikeimmat verotulot ) ja ns. akavalaisten virallisista listoista saa väärän kuvan mitä täällä oikeesti ihmiset tienaa...siksi lähinna nostin asian esiin. Kaikki arkkitehtit ei tienaa 4500 e/kk eikä lääkärit 7500 e/kk vaikka keikkahommissa saattavatkin joskus sen tienata. Tutkija ja opettaja lekurit saa muutaman donan kuussa jos sitäkään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomi taitaa olla sikäli poikkeus, että täällä jotenkin hävetään ilmoittaa, mitä tienataan. Menkääs Viroon, jossa suunnilleen toinen kysymys heti "mikä sun nimi on?" jälkeen on "paljonko sä tienaat?". Myöskään britit eivät häpeile palkoista puhumista. Tosin sielläpäin ei palkoissa mitään hävettävää olekaan. Olin viime vuoden jälkipuoliskon paikan päällä toteamassa moisen, ja brutto, samasta työstä mitä nyt teen, nousi 6900 egeen kuussa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomi taitaa olla sikäli poikkeus, että täällä jotenkin hävetään ilmoittaa, mitä tienataan. Menkääs Viroon, jossa suunnilleen toinen kysymys heti "mikä sun nimi on?" jälkeen on "paljonko sä tienaat?". Myöskään britit eivät häpeile palkoista puhumista. Tosin sielläpäin ei palkoissa mitään hävettävää olekaan. Olin viime vuoden jälkipuoliskon paikan päällä toteamassa moisen, ja brutto, samasta työstä mitä nyt teen, nousi 6900 egeen kuussa.

Ehkä olen poikkeus... :-[

Täytyy varmaan lisätä tuonne profiliin kuukausitulot...

yst.terv risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysymyshän on siitä miten tulot lasketaan. Olen vakuuttuneen varma, jopa sataprosenttisen varma, että ihminen joka tienaa omalla yrityksellä todellakin 650e kuussa on a) tulonsa valehteleva b) hullu jos jatkaa tuollaisella!

Itselläni on valtion virkamiehenä päätoimesta vuositulot 35 - 36 tuhannen välillä vuodessa brutto ja omasta firmasta omat tulot alle 2000e vuosi. Jos minun pitäisi jäädä pelkästään 650e tuloille ei se riittäisi edes perustoimeentuloon. Eikä se riitä kenelläkään suomessa siis tarkoitan nyt lapsiperheitä. Itsellä on kolme alaikäistä lasta ja kaksi ex-liitosta joista maksan elatusmaksuja plus muut niille annettavat rahat. Perus toimeentulon jälkeen näillä vuosituloilla ei jää mihinkään ylimääräiseen kovinkaan paljon.

Ei saa suuttua, mielipiteeni on tämä.

Timo T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aikoinaanhan Vincent van Gogh ei saanut taulujaan kaupan...nyt niistä maksetan miljoonia..samoin kuin Stradivariuksen viuluista..tuskin ne 2 mio ekkua maksoi Stradivariuksen eläessä.

Vincent van Gogh muuten ei myynyt taulujaan elämänsä aikana kuin yhden kappaleen. Olisi kyllä saanut myytyä. Mutta hänhän oli sairas ja lopulta päätti päivänsä oman käden kautta. Goghista on varsin mielenkiintoinen elämänkerta kirjoitettu, en muista kirjan nimeä mutta joskus sen luin ja oli yksi niitä kiinnostavia elämäkertoja joka jäi mieleen:))

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysymyshän on siitä miten tulot lasketaan. Olen vakuuttuneen varma, jopa sataprosenttisen varma, että ihminen joka tienaa omalla yrityksellä todellakin 650e kuussa on a) tulonsa valehteleva b) hullu jos jatkaa tuollaisella!

Ei saa suuttua, mielipiteeni on tämä.

Timo T

En mä suutukaan...siis mainitsin että liikevaihto on 17 000 / vuosi se tekee 1416  € / kk...siitäkun ottaa pois alvit ja tulon hankkimiseen menneet varat jää jäljelle verotettava tulo 7500 € / v ja 675 € / kk.

Eihän se ole valtavaa tuloa tietenkään, mutta asun omassa talossa, joten en maksa vuokraa..suurin menoerä on lounaat...ajelen paljon fillarilla....ja vuoden alussa oli tilillä 13 000 ekkua ja vuoden loputtua oli 41 euroa...siis tietenkään 17 000 € vuotuisella liikevaihdolla en olisi elänytkään.

Olen takavuosina ollut tiukoilla myöskin usein..kolopallo mailat on vuodelta 1997...usein olen myynyt kirjoja ruokaa saadakseni ( Rovaniemen divareissa on paljon mun entisiä ilmailukirjoja ). Onneksi kerran olen saanut vakuutuksesta rahaa kun kello varastettiin salilla yms.

Mulla ei ole tapana valehdella ja itse tiedän, että en ole hullu.

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juuh, mutta oudolta se kuulostaa:) En mä nyt väittänytkään, että sä hullu olisit. Se oli yleisluontoinen sanonta minulta. En millään jaksaisi uskoa, että joku tulee toimeen sellaisella summalla.

Täytyy nyt ottaa sitten tässä yksittäisessä tapauksessa sinun kohdallasi sanani takaisin ja vain uskoa, että tulet tuolla toimeen! Mutta ihan varmasti tuohon tuloon saa lisää. Mitäs se perusturvan mukainen yhden ihmisen vähintään perustoimeentulotuki oli? Siinähän lasketaan jotenkin ensin asumismenoja ja sitten sen jälkeen paljon kuussa jää käteen. En tiedä ihan varmaan enkä muista kun en itse sellaista tukea ole hakenut mutta töissä joskus asiakkaiden hakemuksissa auttanutkin.

Saanko Takamaa vielä kysyä minkä alan yrittäjä olet? Tähänhän ei tarvitse vastata tietenkään jollei halua niin kuin ei mihinkään muuhunkaan:) Mutta ajattelin, että tuolla tulomäärällä töitä on joko todella vähän tai sitten hinta on todella alhainen. Itse lasken oman yritykseni tiimoilta, että tietyt asiat mitä yritykseni tekee on tuotteita eli niillä on minimisumma olemassa. Sitten lasken mikä on minimi tunti veloitus mikä pitää saada, että yritystoiminnassa on mitään järkeä. Sen mukaan hinnoittelen ja teen tarjoukset. Jos olen jollekin liian kallis, tarjoukseni auttamattomasti hylätään ja sille ei voi mitään. Sitten kun asiakkaita ei ole enää ollenkaan en laske hintoja vaan lopetan yritystoiminnan.

Eli mun mielestä yrityksellä tulee olla jokin tuntiveloitus joka on laskettu niin, ettei sen alle kannata tehdä. En kyllä tosin itse taas veloita sen ylikään vaan oma tuntiveloitukseni perustuu rehellisesti siihen mitä olen laskenut mitä vähintään pitää saada jotta toiminta olisi kannattavaa.

Ystävällisin terveisin

Timo T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en tienaa mitään, rahaa jää kuitenkin sienipoloisten poiminnasta, kalastuksesta ja metsätyksestä jotain, jolloin pystyn elättämään itseni jotenkin, tämä tietokonekkin on löytötavaraa jonka sain 6 kuukauden odotuksen jälkeen.

Tuo aika perustuu löytötavaralakiin.

Ihmettelen suuresti, en ensimmäistä kertaa Jukka sinun elämäntapatulkintaasi, sen tiedän että hulluksi tai täyspäiseksi pystyy vain lääkäri toteamaan, ei henkilö itse vaikka kuinka haluaisi.

Tuo toimintasi monessa kuuluisassa toimistossa ja lyhytaikaisena tuntuukin ihmeelliseltä, eikö työn laatu kelvannut vai olitko heille liiankin hyvä, ei siis heillä varat riittäneet sinun palkkaasi?

Minun mielestäni, mikä ei sekään ole mikään muu (ei lehmä)kuin oma vankkumaton mielipiteeni, ei tuollaiset eriskummalliset CV jutut joista ei ole mitään näyttöä, kuitenkin valokuva mielestäni komeasta talosta, kertomus suht pienestä palkasta, joka tosin voi perustua minun olettamukseeni että nostat firmasi tuloista sitten enemmän.

Mene ja tiedä, olet kuitenkin jonkinmoinen väriläiskä tällä voorumilla.

Eikun hyvää vointia ja onnea perheen pienimmälle jatkossakin tuolla rahakertymällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään