Harri Heliövaara

Finncommin Tampereen lennoista

12 viestiä aiheessa

Moi,

 

aloin tässä Finnairin aikatauluja tutkiessa ihmettelemään Finncommin aikatauluja välillä HEL-TMP. Lähinnä mieltäni alkoi askarruttamaan Tampereella yöpyvät lennot. Toimiiko kaikki tosiaankin niin kuin aikatauluissa sanotaan?

 

Esim 9.-15.6.2008 aikataulun mukaiset lennot HEL-TMP:     

 

FC61 7.25-8.00        ma,ti,ke,to,pe      ATR-72

FC73 13.40-14.20    ma,ti,ke,to,pe,su ATR72          la ATR-42

FC63 14.45-15.20    ma,ti,ke,to,pe      ERJ-145      su ATR-42

FC65 16.00-16.35    ma,ti,ke,to,pe      ATR-72        su ATR-42

FC67 20.10-20.50    ma,ti,ke              ATR-42        to,pe,su ATR-72

FC79 20.10-20.50    la                        ATR-72

FC79 22.55-23.35    to,pe                    ATR-42        su ATR-72

FC69 23.40-0.15      ma,ti,ke,to,pe,su ATR-72

 

Ja aikataulun mukaiset lennot TMP-HEL:

 

FC70 6.10-6.45        ma,ti,ke,to          ATR-72

FC60 6.20-6.55        ma,ti,ke,to,pe,la  ATR-72

FC60 6.30-7.05        su                        ATR-72

FC62 8.20-8.55        ma,ti,ke,to,pe      ATR-72

FC282 12.05-12.45  ma,ti,ke,to,pe      ATR-42

FC74 14.40-15.15    ma,ti,ke,to,pe,su ATR-72

FC74 14.55-15.30    la                        ATR-42

FC64 15.40-16.15    ma,ti,ke,to,pe      ERJ-145      su ATR-42

FC66 17.00-17.35    ma,ti,ke,to,pe      ATR-72        su ATR-42

FC68 21.10-21.40    ma,ti,ke              ATR-42        to,pe,su ATR-72

 

Päivälentojen kanssa ei liene mitään epäselvyyksiä:    (FC282 lentää reitin KOK-TMP-HEL eli sitä ei näy HEL-TMP lennoissa)

Lähtee HEL    FC61  -  FC62  Saapuu HEL

                    FC73  -  FC74

                    FC63  -  FC64

                    FC65  -  FC66

                    FC67  -  FC68

 

Aikataulun mukaan Tampereelle jää siis yöpymään yksi ATR-72 maanantaina, tiistaina, keskiviikkona, torstaina, perjantaina ja lauantaina sekä kaksi ATR-72 sunnuntaina. Lisäksi Tampereella yöpyy yksi ATR-42 torstaina ja perjantaina.

 

Tampereelta aamulla Helsinkiin lähtee kuitenkin kaksi ATR-72 maanantaina, tiistaina, keskiviikkona ja torstaina sekä yksi ATR-72 perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina.

 

Miten tämä kaikki oikeasti toimii? Lennetäänkö öisin esimerkiksi joitain siirtolentoja?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Miten tämä kaikki oikeasti toimii? Lennetäänkö öisin esimerkiksi joitain siirtolentoja?

 

Aeron ja Finnairin aikoihin tätä tapahtui varsin säännöllisesti, tuo aikaisemmin tuleva yökone lensi siirtona helsinkiin. Ja joinakin  aamuina tuli helsingistä taas siirtona toinen kone. Taisi tosin joskus harvoin myös tuo toinen jäädä yöksi.

 

Ja sama varmasti siis FinnCommilla.... Illalla olen ainakin nähnyt kun kone siirtona takaisin lähtee...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tampesterista en osaa kommentoida, mutta mulla on ollut käsitys että koneet nimenomaan yöpyvät monilla maakunnan kentillä. Täällä Porissa yöpyy FC129/120 0015-0600. Aiemmin yöpyi myös FC127/128? mutta nykyään sitä ei lennetä,vaan tilalla on FC227 HEL-POR-VAA...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vastauksista!

 

Osaako joku vielä sanoa, miten lentoyhtiö tämmöisestä edestakaisesta lentämisestä hyötyy? Säästetäänkö tällä esimerkiksi miehistön yöpymiskuluja, kun on laskettu, että kone on halvempaa lentää illalla saman tien tyhjänä kotiin kuin antaa sen seisoa yön yli vieraalla kentällä? Tämän tyhjänä lentämisen kun ei luulisi olevan kovin kannattavaa! Tampere on toki melko lähellä Helsinkiä eli lennon kulut eivät liene kovin suuret. Harrastetaanko tällaista toimintaa muillakin sektoreilla kuin HEL-TMP välillä? Ja minkäslaisilla lennonnumeroilla nämä siirtolennot muuten yleensä operoidaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksittäinen lento kysyntäpiikkiin ei ole tuote; tuote alkaa olla kasassa kun lentoja on niin paljon, että lentäen voi siirtyä näppärästi tekemään sitä asiaa minkä takia matkustaa. Toisin sanoen: Tampereella on oltava niin paljon kapasiteettia kuin kysyntää Tamperelaisten lentämiselle Helsingistä on (aamulla = paljon). Kustannuksiahan tuosta tulee rutosti kun polttoaineen ja palkkojen ym. lisäksi viranomaismaksut (esim. laskeutuminen ja navigointi) maksaa saman, oli kone tyhjä tai ei. Veikkaan, että basessa koneelle on kuitenkin mahdollista tehdä yöllä esim. huoltoja ja ad hoc- kone/crewmuutokset on helpompi hoitaa kun kalusto/crew ei ole levällään ympäri härmää aamuisin. Kotona (=tsadi) olevalle miehistölle ei myöskään tarvitse maksaa käsittääkseni palkkaa ja kotona on kivampi nukkua..

 

Aitojen siirtolentojen (yhtään paikkaa ei laiteta myyntiin) numerointiin yhtiöillä on omat käytäntönsä ja numerohan ei näy missään?

 

Toinen väli, jossa siirtoja voisi kuvitella olevan, on saman etäisyyden TLL.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleinen käytäntö Tampereen yöpyvissä on kyllä ollut että vaan yksi kone yöpyy. Toinen aamun TMP-HEL on peruutettu.

 

Toisaalta , miksi pitäisi ajaa kaksi konetta samaa reittiä peräkkäin kymmenen minuutin välein jos matkaajat mahtuvat yhteen eikä kyseessä ole kilpailutilannekaan.

 

:) -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millainen käytäntö Aeron aikana näillä lennoilla oli? Aerolla oli myös Tampereelta klo. 6.20 ja 6.30 lähtevät lennot.

 

Ainakin joinakin päivinä tuo 6.30:n kone tuli tyhjänä Tampereelle (Helsingistä?) tuossa aamukuuden maissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin joinakin päivinä tuo 6.30:n kone tuli tyhjänä Tampereelle (Helsingistä?) tuossa aamukuuden maissa.

Liekö kysynnän mukaan tuota toista lennetty...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekö kysynnän mukaan tuota toista lennetty...

Näinhän se on edelleenkin, eli hiljaisina päivinä toinen noista aamulennoista on suosiolla peruutettu. Ja sehän on helppoa, kun kone ei edes ole Tampereella valmiiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään