Olli Talso

Musamaku?

93 viestiä aiheessa

Carl Orffista alkaen uppoaa, 70-80 luvun punk komiaaaaa, just nyt kuuntelen KLF:ää  last train to trancentral pauhaa subbareista ja repii tajuntaa,melko hybedeelinen olo ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tää nyt meinaa mennä ihan Pink Floyd -ketjuksi, mutta täytyy vielä laittaa kommentti, jossa totean olevani tähän saakka tapaamistani ihmisistä vissiin ainoa, jonka mielestä Final Cut on myös aika pähee levy. Se on kyllä selkeesti Watersin soolotuotannon esiaste, mutta eihän se huonoa kamaa ole sekään. Toi Flickering Flame mulla on esim. soinut erittäinkin paljon.

Huhusivat Masonin tuumanneen Final Cutin sessioita ennen, että "don't say it's about the fucking war and his father again"...

Kun olin piäni poika, ni sankat huhut kertoivat, etät haminassa joku oli ottanut huumetta, kuunnellut Ummagummaa ja tullut hulluksi  ;D

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tää nyt meinaa mennä ihan Pink Floyd -ketjuksi, mutta täytyy vielä laittaa kommentti, jossa totean olevani tähän saakka tapaamistani ihmisistä vissiin ainoa, jonka mielestä Final Cut on myös aika pähee levy. Se on kyllä selkeesti Watersin soolotuotannon esiaste, mutta eihän se huonoa kamaa ole sekään. Toi Flickering Flame mulla on esim. soinut erittäinkin paljon.

Huhusivat Masonin tuumanneen Final Cutin sessioita ennen, että "don't say it's about the f**k**g war and his father again"...

Kun olin piäni poika, ni sankat huhut kertoivat, etät haminassa joku oli ottanut huumetta, kuunnellut Ummagummaa ja tullut hulluksi  ;D

Sehän keskustelufoorumin idea on, että keskustellaan. Kunhan keskustelu käsittelee musiikkimakua, se sopii tähän ketjuun. Mitä hauskaa pelkässä suosikkilistassa on? Saa tietenkin muustakin keskustella kuin Pink Floydista ;D

Kyllähän Ummagumman studiolevy lienee niitä kajahtaneimpia juttuja mainstream-progessa, jollaiseksi Pink Floyd on katsottava, mutta onhan niitä vaikka mitä ihmekilinälevyjä, jos kummallisuuksia haetaan. Ei se juttu ole siinä, että on mahdollisimman omituinen, vaan siinä, että herättää ajatuksia ja mielikuvia, jollaisia ei ihan jokainen Boney M:n biisi herätä. Tuo mainitsemani Several Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Grooving with a Pict on musiikin rajamailla, mutta kuitenkin musiikkia, ja mielenkiintoinen kuunnella, vaikkei ehkä ihan joka päivä korvanapeista lenkkipolulla. Mutta kyllä minä yleensä kuuntelen mieluummin vaikka Echoesin tai Astronomy dominen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin minua näissä metallibändeissä innostuttaa se ns. mahtipontisuus. :P Mutta ihan turha tästä on alkaa jankkaamaan, kumpi on parempi metalli vai räppi, koska makunsa kullakin. Itse kuuntelen etenkin indrustrial-metal tyylilajia edustavia bändejä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huhusivat Masonin tuumanneen Final Cutin sessioita ennen, että "don't say it's about the f**k**g war and his father again"...

-A-

Et oo ainoa. Kyllä mun mielestä  Final Cut on hyvä. Hyvä musiikki ja juuri ne Watersin sanoitukset siinä hyvät onkin. Esim. Fletcher memorial, Two suns in the sunset ja Not now John. Niitä täytyy vähän miettiä, mutta kyllä niissä on ideaa.

Final Cut on omistettu Watersin faijalle, joka kaatui sodassa. Ei välttämättä mikään ihme, että muilla paloi hihat, tuntuu, että Watersin on ollut aika vaikea päästä yli tuosta tapauksesta, jos ajattelee vaikka the Wallia ja Final Cutia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta räpistä: oma musiikkimakuni on peräisin lähinnä 70- ja 80-luvuilta (Queen, ELO, Dire Straits, Pink Floyd, Marillion jne.), mutta ihan viime aikoina olen törmännyt sattumalta SinäTuubissa ihan pysäyttäviin kotimaisten räp-artistien teoksiin. Kävin sitten viime viikolla levykaupassa oikein päivittämässä musiikkimakuani, ja erityisesti olen viehättynyt Asan anarkistishenkisiin sanoituksiin (Vaaranmaa, anyone?) ja hauskaan yhdistelmään räppiä ja Alamaailman vasarat -tyylistä kansanmusaa.

Suomi-räppi on genre, jota ei kannata väheksyä. Sanoituksista löytyy tosi oivaltavaa ja hauskaa tekstiä, ja itseäni Suomen kielestä ikikiinnostuneena henkilönä oikein kutkuttaa kielemme ääntämissääntöjen (painotukset, intonaatio) tarkoituksellinen "raiskaaminen", kun se tehdään tyylillä. Erittäin kiinnostava musiikinlaji kerta kaikkiaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yleinen harhaluulo on se, että DJ tekisi musiikkia. DJ nimenomaan soittaa musiikkia, ja jos joku kaunis päivä idea oman musiikin tuottamiseen syntyy, DJ-nimi sekä -ura on jo valmiina vauhdittamassa alkavaa artistin uraa. Hyvinä esimerkkeinä edellisestä mm. DJ Tiësto, sekä suomalaisista esimeriksi Orkidea. Itse kyllä kunnioitan DJ:tä musiikinsoittajina sekä artisteja musiikin tuottajina.

DJ:n ammatti on lähempänä kapellimestaria tai pappia, kuin muusikkoa. Joukkoon mahtuu tietysti kaikkea yksinkertaisesta neulapojasta klassisen koulutuksen saaneeseen ammattimuusikkoon ja keikka saattaa olla mitä vaan hittilevyjen pyörittämisestä omien tuotosten soittamiseen koneilla livenä. Yhä useammin se on sekä että, varsinkin kunnon klubi-iltamissa...

[* YouTube].

Olisin äänestänyt klassista mutta sitäkään ei listalta löydy. Eli lähinnä klassisella, housella, jazzilla ja lattareilla mennään. Myös huumorimusiikki on lähellä sydäntä. Siis ei mikään Teräsbetoni vaan vaikka Spike Jones.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi olla että käsitin väärin, mutta liittyykö se mahtipontisuus mitenkään siihen musiikkiin?

Numeromme on yksi

ei mikään muu

Emme anna periksi vaikka murtuisi luu

Meillä on voimaa,

uskoa itseemme

Mitä tekee muut, heille me nauramme

Tänä yönä,

moni kuulee,

ääneen kirkkaan,

muutoksen tuulen

Rinta rinnan marssimme,

vieressänne kaadumme

Loppuun asti taistelemme viimeiseen mieheen

Kyllä minä sanoisin, että liittyy hyvinkin vahvasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En kyllä täysin ymmärtänyt tuota viimeistä lausettasi. :-) Yleinen harhaluulo on se, että DJ tekisi musiikkia. DJ nimenomaan soittaa musiikkia, ja jos joku kaunis päivä idea oman musiikin tuottamiseen syntyy, DJ-nimi sekä -ura on jo valmiina vauhdittamassa alkavaa artistin uraa. Hyvinä esimerkkeinä edellisestä mm. DJ Tiësto, sekä suomalaisista esimeriksi Orkidea. Itse kyllä kunnioitan DJ:tä musiikinsoittajina sekä artisteja musiikin tuottajina.

Jeps, eikä levyjen soittamisessa mitään vikaa ole. Tuota vaan justiin tarkoitin, että levyn pyörittäjä ei ole muusikko, niin kuin kitaristi tai rumpali on, vaikka osaisikin juttunsa hyvin. Noissa räppäyksissä, mitä genret nyt sitten nimeltään ovatkin, kun usein se musiikki tulee joko pelkästään tietokoneelta ja levyltä tai sitten siellä on soittajien lisäksi joku skrätsäämässä levyä. Ei ilmeisesti olla siitä eri mieltä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jeps, eikä levyjen soittamisessa mitään vikaa ole. Tuota vaan justiin tarkoitin, että levyn pyörittäjä ei ole muusikko, niin kuin kitaristi tai rumpali on, vaikka osaisikin juttunsa hyvin. Noissa räppäyksissä, mitä genret nyt sitten nimeltään ovatkin, kun usein se musiikki tulee joko pelkästään tietokoneelta ja levyltä tai sitten siellä on soittajien lisäksi joku skrätsäämässä levyä. Ei ilmeisesti olla siitä eri mieltä.

Mielipidekysymyksiä, mutta esim. tässä aikaisemmin toisessa yhteydessä esillä olleessa tunnetun muusikon esityksessä kaveri nimeltä dj disk on olennainen osa yhtyettä heti alusta lähtien (alkaen kohdasta 0:10):

http://www.youtube.com/watch?v=5uEriCKrVy4

Juttu menee pikemminkin niin, että muusikoiden keskuudessa scrätchääjä (tai turntablist) hyväksytään muiden kanssa tasaveroiseksi muusikoksi, jonka instrumentti on turntable - jolla saadaan aikaan sellaisia ääniä, joita ei muilla instrumenteilla saada. Kotimaassa sellaisia kokoonpanoja, joiden kaverit tunnen (vanhoja soittokavereita jne)  ja joilla on levynpyörittäjä kokoonpanossa ovat mm. Cool Sheiks ja Fat Beat Sound System (googlella löytyy näytteitä). Asian mielekkyys riippuu kokonaan siitä, mitä sillä levyllä sattuu olemaan, jota pyöritetään. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En kyllä täysin ymmärtänyt tuota viimeistä lausettasi. :-) Yleinen harhaluulo on se, että DJ tekisi musiikkia. DJ nimenomaan soittaa musiikkia, ja jos joku kaunis päivä idea oman musiikin tuottamiseen syntyy, DJ-nimi sekä -ura on jo valmiina vauhdittamassa alkavaa artistin uraa. Hyvinä esimerkkeinä edellisestä mm. DJ Tiësto, sekä suomalaisista esimeriksi Orkidea. Itse kyllä kunnioitan DJ:tä musiikinsoittajina sekä artisteja musiikin tuottajina.

Tiestosta puheen ollen, tuli eilen ostettua Tiësto: Copenhagen - Elements Of Life World Tour 2007-2008 (DVD). Aivan mieletön paketti 2 dvd:tä täyttä asiaa, elikkäs Tieston Köpiksen keikan taltiointi viime vuoden lopulta. Ensimmäisen levyn sain eilen katsottua...2 tuntia tauotonta laatua...mahtavaa tulitusta ja todella hienoa kuvausta ja visuallista loistoa. Tulee sellainen olo, että olisi itsekkin ollut paikalla...yleisö syttyy välillä todella kovasti ja meno on aika mieletöntä! Viellä pitäisi 2. levy katsoa, jossa olisi viellä kyseisen Köpiksen keikan loput 2 tuntia. Yhteensä konserttimateriaalia sellaiset 4 tuntia 15 minuuttia. Lisäksi koko keikka löytyy myös toiselta DVD:ltä mp3-muodossa...ja onhan tuossa viellä muutakin materiaalia mukana! Kyllä oli kannattava ostos!  8)

Mitä tulee Orkideaan, niin myös herran uusin Metaverse albumi on varsin mukava tuotos!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Upeata upeata Tiëstoa! 8) Toivottavasti tulis herra joskus tänne Suomeenkin niin pääsis kattomaan... nooh... onneksi tuo Above & Beyond on tulossa Studio51:een ja liput sinne jo löytyykin..  ;D Aleksi, kai sulla on jo liput hankittuna? ;):laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aijaijaijai, todellakin tosi makeeta settiä tossa Elements Of Life World Tourissa. Yksi biisi mikä pisti heti silmään, oli Unity Street - Say Ho! Kyseinen biisi iski kyllä välittömästi, aivan parasta settiä. 8) Tiëston keikat vaikuttavat muutenkin tosi asiallisilta, joskus on kyllä pakko päästä katsomaan ihan livenä. :) Pitääpä nostaa taas pinnalle tuo ikiwanha Adagio For Strings, pistipä pitkästä aikaa kylmät väreet kun katseli noita alkupään fiilistelyjä. 8) Aijai!

Mää yritin ees. Ekaa kestin juuri ja juuri kymmenen sekuntia, toista joutui katsomaan 2:25, kun siinä ei oikein tapahtunut mitään sitä ennen. Olin kyllä asettanut tavoitteeksi 2:30, mutta siihen ei nyt ihan hermo venynyt. Emmää vaan tajua, mikä tossa koneella tehdystä synkooppikompissa jaksaa ihmiskuntaa viehättää... Visuaalisesti ihan näyttävää kyllä. Äänet ois joutunu laittamaan pois, jos ois enemmän halunnut katsoa.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, on se ihmeellistä miten toisille iskee juurikin tuollainen edellämainittu musiikki, toisille taas örinähevi, ja toisille taas iskelmä. 8)

Aivan! Vaan onhan se hieno homma, että jokaiselle on jotakin eikä kaikkien tarvitse samoista asioista tykätä :)

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mihin kategoriaan Eput ja Kolmas Nainen lasketaan? :-\

Jaa-a, no Eput oli ensin punkkia ja sitten uutta aaltoa, mutta viime vuosikymmenet se ei ole ollut enää sullottavissa niin tiukkaan laatikkoon. Suomirockia molemmat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sanoituksista vielä, minulle ne eivät oikeastaan merkitse mitään. Musiikkia kuunnellessa laulu on vain yksi tärkeä instrumentti muiden joukossa, jolla on usein tärkeä merkitys kokonaissaundin muodostumisessa. Jos sanoitukset ovat sitten jossain keskeisessä tai kantaa ottavassa roolissa, se sitten alkaa lähinnä vaan ärsyttämään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulle teksti on tärkeä silloin kun siinä on jotain sen arvoista, että viitsii paneutua. Esimerkiksi Juice Leskisellä teksti oli (ja on tietysti edelleen) aina se ykkösasia, hienosti soivan bändin tuottama musiikki on vain tukemassa sitä. Toisaalta sitten monien klassikoidenkin teksti on vain tarinaa, jonka suunnilleen tietää, muttei koskaan viitsi ajatella, mitä sillä tarkoitetaan. Esimerkiksi Deep Purplen biiseistä vain muutaman tekstin olen oikein lukenut. Mitä väliä sillä on, kuinka nopea auto Highway Starilla on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omasta levyhyllystä löytyy kaikkea Frank Sinatran ja Prodigyn välistä. Onhan noita, joista ei pidäkään, mutta eihän kaikki voi miellyttää, on myös paljon artisteja ja yhtyeitä, joiden muutama biisi kuulostaa hyvälle, mutta levykokonaisuudet onkin sitten pettymyksiä.

Tuolla aiemmin oli Aaltosen Sami kehunut Duffyä ja tänään kolahti postiluukusta kyseisen naisen tuotos...AIVAN MAHTAVA LEVY!

En malttaisi millään lopettaa kuuntelua, pitkästä aikaa käsissä on levy, jossa ei ole yhtään "wtf"-biisiä, vaan levy on todella hyvä kokonaisuus ja biisit aivan loistavia. Sanoitus on aikalailla ihmissuhdemättöä, mutta jos pääsee sen yli, ja osaa keskittyä kaikkeen muuhun, niin kuuntelua ei voi kuin vain jatkaa ja jatkaa ja jatkaa!

Suvi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikennäkönen musa menee, mutta eniten vähän raskaampi kitaramättö ja vähiten räppi. Räppäreille pointsit videoista, esim:

;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joku heitti tuonne "  youtube - jotain muuta kuin ilmailua" threadille tässä taanoin Duffy-nimisen tyttösen laulun... :o

Vaikkakin olen aikas laajakatseinen mm musiikin suhteen niin P...le että kolahti !!! ... siinä on sitä jotakin  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joku heitti tuonne "  youtube - jotain muuta kuin ilmailua" threadille tässä taanoin Duffy-nimisen tyttösen laulun... :o

Vaikkakin olen aikas laajakatseinen mm musiikin suhteen niin P...le että kolahti !!! ... siinä on sitä jotakin  :-[

Loistava valinta Ari, yksi levyn parhaita biisejä! Hyvä yhteensattuma, että kyseinen biisi soi juuri tällä hetkellä tuolla soittimessa :)

Suvi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään