Tommi Hinkka

Hauskoja juttuja

278 viestiä aiheessa

Putoavia esineitä...

 

Brüggemann & Brandt-niminen laskuvarjojen valmistaja kehitti jokunen vuosi sitten varjoja sotilaskäyttöön. Niissä oli kolme erillistä kupua ja hyppykorkeudeksi kaavailtiin alle 100 metriä. Ennen kuin koehyppääjistä kukaan uskalsi hypätä, niin heitimme useita kertoja ihmisen näköistä 80 kiloista nukkea koneesta. Varjot eivät alkuun kestäneet avaamista vaaditun 130 solmun nopeudella ja nuket  katosivat melkein kokonaan märkään maahan. Melkein aina sen joku näki ja soitti palokunnat paikalle... siinähän oli serlittämistä ja hässäkkää...

 

Lentokentän ravintolaterassilla juhlittiin kesäiltana häitä. Hääpari kävi tornissa vierailemassa sattumalta samaan aikaan kun  Pitts (N8CM ?) tuli harjoituslennolta takaisin. Pyysin pilottia heittämään jokusen silmukan radan yllä hääparille. Pitts-kone lensi noin kolmen minuutin "free-style"-ohjelman savujen kera. Joku ulkopuolinen oli nähnyt savuavan koneen katoavan puiden taakse ja soitti palokunnan paikalle. Juhlat jatkuivat myöhään yöhön palomiesten kanssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Savuava kone...

 

80-kuvun alkupuolella esitettiin Tampereen kesäteatterissa näytelmää "Kätkäläinen". Näytelmässä lannoituskone tyhjentää lastinsa lakkasuolle kahteen eri otteeseen. Muun muassa me isäni kanssa lensimme näitä "lannoituslentoja" C-150:llä (OH-CDE). Teatteri-ihmisten kanssa oli sovittu lakana-merkki, joka toimi ihan hyvin. Lähdimme kentältä tiettyyn aikaan, ja kiersimme Viikinsaarta ympäri. Lakanamerkin nähtyämme meillä oli noin minuutti aikaa olla pelipaikalla. Näyttelijät pystyivät kyllä tarvittaessa hiukan "venyttämään" kohtausta. Tultiin tyhjäkäynnillä loivassa laskussa ja vedettiin savupanos päälle. Oli telineihin kiinnitetty kaksi savupanosta, toinen varalla. Möyrästiin katsomon päältä n. 90 asteen kallistuksella pyhäjärven päälle. Korkua oli n. 5m ja savuvana perässä kun järven päällä lennettiin. Savupanos kesti melkein finaaliin asti, ja saimme aikaan melkoisen monta soittoa palokuntaan "tulessa olevasta koneesta". Muutaman kerran jälkeen oppivat palokunnassakin kysymään, että oliko se oranssia savua vai mustaa. Päästiin sitten oikeen lehteen, etteivät ihmiset enää turhaa hälytä pelastuslaitosta. Mutta hauskaa oli...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään kuulin hauskimman kuulutuksen mitä pitkiin aikoihin kukaan kapteeni on lausahtanut.

 

Istuimme aamulla Kemiin lähtevässä Embraerissa vähän klo 6:00 jälkeen. Kapteeni avasi linjan ja sanaili jotensakin näin: "Hyvää huomenta hyvät matkustajat! Täällä on koneen kapteeni Se ja Se. Olemme hetken kuluttua valmiit lähtemään, mutta kone on ollut yön ulkona, joten siivet pitää poistaa.... siis... siivet on huurtessa ja se pitää poistaa." Tässä vaihessa matkustamossa naurettiin mahat kippurassa!  ;D

 

<edit>Typo korjattu</edit>

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kapteenin kuulutus Air Finlandin lennolla:

 

"Hyvät matkustajat, olemme saaneet näkyviin Suomen etelärannikon. Jos tästä vielä eksymme, niin täällä koneen keulalla kahden henkilön kannattaa harkita alan vaihtoa."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kapteenin kuulutus Air Finlandin lennolla:

 

"Hyvät matkustajat, olemme saaneet näkyviin Suomen etelärannikon. Jos tästä vielä eksymme, niin täällä koneen keulalla kahden henkilön kannattaa harkita alan vaihtoa."

Jos tuon kuulutuksen antaja ei ole eräs tuntemani henkilö, syön lentohuuvani. Tsekkaan asian. Sorry OT.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itä-Saksan "katoamisen" jälkeen Lufthansan, ja tietty muidenkin lennot, Berliiniin myöhästelivät melkein aina. Syynä oli yleensä kordinaatiovaikeudet uusien lennonjohtoalueiden välillä.

 

Tarina kertoo ajastaan edellä laskeutuvan Lufthansa-lennon kapteenin pyytäneen anteeksi matkustajiltaan matkalipun "lupaaman" lentoajan alittamisesta ja luvanneen seuraavalla lennolla lentävänsä muutaman holdingin Lufhansan laskuun. ;)

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuon kuulutuksen antaja ei ole eräs tuntemani henkilö, syön lentohuuvani. Tsekkaan asian. Sorry OT.

Eipä ollut, joten meni hikisen pukineen syömiseksi...  ;) Ilmoitan kun tämä huuva-ape on nautittu.

 

Sen sijaan tämä epäilemäni kapteeni kuulutti Bengalinlahden yllä, että "lennämme juuri Bengalinlahden yllä, seuduilla, joilla asustelee tunnettu hyväntekijä ja herrasmies, Mustanaamio nimeltään, viehättävän Diana-vaimonsa kanssa. Samaisessa viidakossa majaansa pitää myös heimopäällikkö Guranin johtama pygmikansa".

 

Ei se ilmailun tarvitse aina olla haudanvakavaa ja puisevaa...  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Freelance-reportteri Joe Sharkeyn ((joka siis istui Legacyssä sen törmätessä GOL-yhtiön 737:ään) blogista poimittua:

 

Joe-poika istui kutsuttuna vieraana äskettäisellä Lufthansan A380-lennolla (oliko se nyt) Frankfurtista New Yorkiin. Pohjanmeren yläpuolella pilotti kuulutti matkustajille:

 

"On the left side, look at the little 747"  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ollut, joten meni hikisen pukineen syömiseksi...  ;) Ilmoitan kun tämä huuva-ape on nautittu.

 

Voisiko tämän juhla-aterian syömisestä saada vaikka videota tähän topicciin, kun tuo otsikkokin osuu niin kohdalleen? :laugh:

 

Ei se ilmailun tarvitse aina olla haudanvakavaa ja puisevaa...  :)

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ollut, joten meni hikisen pukineen syömiseksi...  ;) Ilmoitan kun tämä huuva-ape on nautittu.

 

 

Etkös ole Mikko vieläkään oppinut sitä, että kroonisesta rehellisyydestä ei ole kuin haittaa, varsinkin itselle.

Kun olet tämän kulinaarisen nautinnon kokenut, niin sinulla ei ole enään sitä hikistä huuvaa :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olimme lähestymässä Suomen rannikkoa Finnairin Airbusilla, kun perämies kuulutti:

 

"Hyvät matkustajat, olemme aloittaneet lähestymisen Helsinkiin. Toivottavasti olette viihtyneet matkassamme... ja viihdytte vielä hetken, tässä vaiheessa olisi nimittäin hieman hankalaa poistua. Sää Helsingissä on..."

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olimme nousseet koneeseen Kreikkaan kuuluvalla Zakinthoksen saarella ja istuttiin kuumassa koneessa kotiin lähtöä odotellen. MD-83:n moottorit kävivät muistaakseni jo tyhjäkäynnillä platalla, kun kapteeni kuulutti suunnilleen näin:

 

”Hyvät matkustajat, minulla on teille erittäin hyviä uutisia. Suotuisista tuuliolosuhteista johtuen voimme jättää pois välilaskun Tessalonikiin, ja lennämme suoraan koti-Suomeen. Näin säästämme mukavasti aikaa.” Tässä vaiheessa kuului mahtavat APLOODIT matkustamosta!

 

Kapteeni jatkoi: "Ja sitten huonot uutiset. Tässä odottaessamme on slotti vanhentunut, ja tuolla lennonjohdossa ovat asiat hieman sekaisin, ja yhteys Brysseliin on ilmeisesti poikki ja joudumme tässä odottelemaan uutta selvitystä jonka vuoksi lähtö viivästyy.”(HUOKAUKSIA matkustamossa, oli todella kuuma keli.) Lähdenpä selvittämään itse asioita tuonne torniin.” Kapteeni käveli sitten koneen ohi torniin, oli siellä vähintään varttitunnin (tuntui pitkältä...) ja päästiinhän me lähtemään sitten lopulta…ainakin puolisen tuntia myöhässä, jossei enemmänkin...(odottavan aika on pitkä). Mutta kippari hoiti homman hienosti!

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etkös ole Mikko vieläkään oppinut sitä, että kroonisesta rehellisyydestä ei ole kuin haittaa, varsinkin itselle.

Kun olet tämän kulinaarisen nautinnon kokenut, niin sinulla ei ole enään sitä hikistä huuvaa :'(

Luvattu mikä luvattu, mutta onneksi tuo aikamääre jäi kertomatta...  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luvattu mikä luvattu, mutta onneksi tuo aikamääre jäi kertomatta...  :D

 

Kun Mikko olet nyt tekemässä meille hienoa Ilmailu-lehteä ja otat näemmä hyvin aktiivisesti osaa toimintoihimme, ehdotankin Foorumilaisille,

että silputaan se sun huuva mikroskoppisiksi siruiksi  ........................... joskus.

   . :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Mikko olet nyt tekemässä meille hienoa Ilmailu-lehteä ja otat näemmä hyvin aktiivisesti osaa toimintoihimme, ehdotankin Foorumilaisille,

että silputaan se sun huuva mikroskoppisiksi siruiksi  ........................... joskus.

Huuva täytyy viskata MIGin moottoriin...

 

Ai, olikos tämä kuulutus jo kerrottu:

 

Kansalaiset nousivat Rovaniemen kentällä seisomaan koneessa laskun jälkeen ja takaportaat otettiin alas DC-9:stä. Kapteeni sanoi: "Ja poistua voi myös koneen peräaukosta".

 

Ja lentoemäntä englanninkielisessä kuulutuksen osassa Rovaniemen ja Kemin välillä: "There is no service between these legs..."

 

:D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NIIN ja erään ilmailuvaikuttajan suusta kuultu juttu:

 

Hän oli Egyptissä matkalla ja vuoroon oli tullut letkeäsanainen opas. "Nämä pyramidit ovat 4005 vuotta vanhoja". Ihmiset kysymään, että mistä ihmeestä opas sen niin tarkkaan tiesi. "No kun tulin oppaaksi tänne viisi vuotta sitten, pyramidien kerrottiin olevan 4000 vuotta vanhoja. Helppohan se on yhteen laskea."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee mieleen kesältä -96 seuraava episodi Rodokselta:

 

Ollaan lähdössä Karairin 300-bussilla takaisin kohti Helsinkiä, kun kapteeni kuuluttaa seuraavasti:

 

"Joudumme odottamaan lähtöämme vielä hieman, kun tuo tuo koneen edessä oleva länsivenäläinen romurauta ensin yrittää nousta ilmaan". Ja samalla viereltä lähti kiihdyttämään jokin 757-britticharter  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerrotaan, että SAS:n kapteenien vakiokuulutus Tukholman ja Oslon välisellä lennolla meni jotenkin näin:

Huomio, huomio arvoisat matkustajat! Laskeudumme hetken kuluttua Osloon, pyydämme teitä siirtämään kelloja ajassa kymmenen vuotta taaksepäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukan ohi lentoaiheen, mitä nyt porukat oli lentäen lomalla:

 

Siskon porukka Norjasta oli päästäislomalla ja Tammelassa kaupassa oli sitten sisko kysynyt norjalaismieheltään pullonpalautuskuittia kassalla. Hän (norski) oli vastannut korostetulla suomella että antoi jo sen kassalle. Kassaneiti/rouva oli alkanut jotain puhumaan että olette lomalle tulleet, johon sisko vastasi että näin on. Sitten kassa oli sanonut että mukavaa, kun hänkin on on lähdössä lomalla sinne teille päin. Sisko kelaa mielessään, että tunteeko toi kassa hänet, kun hän ei tunne kassaa. Sisko sitten kysyy vaan, että minnepäin tarkemmin on kassa lomalle menossa. Ja kassa vastaa että sinne Saarenmaalle hän on menossa. Sisko oli äimänkäkenä, ei edes hennonnut kertoa kassalle, etteivät he kyllä mistään Eestistä ole.

Ymmärrän kyllä että tuo norjalaiskorostus on voinut antaa sen vaikutelman, mutta ihme ettei tuo siskon Loimaan puhetyyli ole kassan korvaan ottanut, onhan Tammela sentään melkein naapuripitäjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai siis Timo tämä juttu tapahtui suomessa? Tammelassako? Nimittäin mökkimme on Tammelassa

Juu-u. Mitäs kummaa siinä Tammelassa on ;). Siellä on siskonkin mökki, ihan Lopen rajamailla, Räyskälän lähettyvillä, noin 7km kentälle  tietä pitkin, suoraan tuskin juurikaan yli 5km sinne luoteispäähän ainakaan:thmbup:. Kyllä siinä usein kesällä koneita näkyy, ja ääntä vielä useammin kuulee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun joku siitä mainoslentämisestä aloitti...

 

Tarina kertoo mainosviirin vetäjän ottaneen vahingossa mainoksen PA-18-koneen laskutelineellä koukun sijasta ilmaan. Eli kaveri ei voinut irroittaa viiriä ennen laskeutumista. Laskussa kone meni tietty nokilleen, lentäjälle ein käynyt paljon kuinkaan. Ei siinä kummempaa. Kansaa oli vain huvittanut mainosviirin teksti... "Jesus is with you"  :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tuolla oli juttua parkkiongelmista Malmilla niin tuli mieleen muutaman vuoden takaa Oripään OKRA- näyttelystä.  Kantatiellä n:ro 41(Aura- Huittinen-Nokia)alkoi tulla ruuhkaa Oripään kylän kohdalle, josta tie EFOP:in suuntaan Loimaalle erkanee. Siellä oli oikein poliisit ohjaamassa liikennettä ja koska suurin osa autoista kääntyi näyttelyyn niin joukossa oli sitten ollut joku porukka japanilaisia matkalla Turkuun päin mutta eivät olleet ihan ymmärtäneet mistä on kysymys ja kun kerran poliisi viittoilee niin  menneet jonon jatkona ja vielä ostaneet liput näyttelyynkin portilta. Toivottavasti oli jotain nähtävää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä nuorempi pioneeri veti mainosrättiä, isoa OKA-kahvipakettia, Fieselerillä.

 

Koukkauksen jälkeen kone jämähti maahan niille pyöränsijoilleen. Vastus oli suurempi kuin vetovoima  ;)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään