Kai Lilja

Keskustelua slotti-ajoista (Oli: Re: Anekdootteja lennonjohdosta)

10 viestiä aiheessa

Moro!

 

Koneella oli tiukka slotti ja pyysi siksi 22L:ää lentoonlähtöön. Hetken kuluttua tuli vastaus:

 

GND: "Finnair XXX, this is a once-in-a-lifetime clearance, runway two-two left for departure..."

 

Jonkinlainen käsitys on "slotista". Voisiko joku ammattilainen vielä selventää tätä asiaa tarkemmin, kiitos?

 

-Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kurkistapa tuon linkin taakse. ;)

http://www.finavia.fi/helsingin_slot_koordinaatio

 

Tuossa kerrotaan vain lentoasemakohtaisesta slotista (jota linkissä koordinoidaan EFHK:lla), mutta lentämiseen liittyy myös reittikohtaisia slotteja (=sijoituksia).

 

Kun kone on lähdössä paikasta A paikkaan B, tarvitaan lähtövuoro eli slot paikassa A, jotta on tilaa päästä taivaalle, ja reitin alkuun.  Sitten matkan varrella pitää olla tilaa ettei tule "peräänajoja"  kun lintuja on paljon liikenteessä, ja sitten vielä tarvitaan sieltä paikasta B se laskeutumisslotti, ettei lasketa jonklun muun niskaan.  Nuo reittislotit kai valvoo ja myöntää Eurocontrol?

 

Joka tapauksessa kerran Finskin kapu jaksoi selittää tämän kohtuu ymmärrettävästi Arlandassa portilla seistessä.  Kone myöhästyi matkatavarahässäkän takia yli 15 minuuttia (ja tästä 15 minuutin slottirajasta tulee sekin statistiikka haettua jolla lento oli myöhässä yli 15 minuuttia), ja kapteeni kertoi että "nyt anotaan sitten uutta slottia Helsinkiin".  Siinä meni tunti istuessa ennenkuin liikkeelle päästiin.  Kapteeni kertoi että slottia ei tahtonut löytyä myöhään iltapäivällä, kun kaikki euroopasta tulevat Finskin linnut ovat tulossa yhdessä jonossa Tukholman ilmatilan kautta "illaksi kotiin", ja lisäksi Helsingissä oli sitten laskeutumisruuhkaa myös.

 

Selvittiköhän tämä tarpeeksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla yksinkertaisin selitys "slotille" = oma vuoro

 

Tai laajennettuna, = aika-ikkuna jonka puitteissa on päästävä ilmaan jotta pääsee liittymään Eurocontrolin suunnittelemaan liikennevirtaan, ts. sopii sekaan  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai laajennettuna, = aika-ikkuna jonka puitteissa on päästävä ilmaan jotta pääsee liittymään Eurocontrolin suunnittelemaan liikennevirtaan, ts. sopii sekaan  :)

 

sanoit sen vielä selkeämmin :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa kerrotaan vain lentoasemakohtaisesta slotista (jota linkissä koordinoidaan EFHK:lla), mutta lentämiseen liittyy myös reittikohtaisia slotteja (=sijoituksia).

 

Kun kone on lähdössä paikasta A paikkaan B, tarvitaan lähtövuoro eli slot paikassa A, jotta on tilaa päästä taivaalle, ja reitin alkuun.  Sitten matkan varrella pitää olla tilaa ettei tule "peräänajoja"  kun lintuja on paljon liikenteessä, ja sitten vielä tarvitaan sieltä paikasta B se laskeutumisslotti, ettei lasketa jonklun muun niskaan.  Nuo reittislotit kai valvoo ja myöntää Eurocontrol?

 

Joka tapauksessa kerran Finskin kapu jaksoi selittää tämän kohtuu ymmärrettävästi Arlandassa portilla seistessä.  Kone myöhästyi matkatavarahässäkän takia yli 15 minuuttia (ja tästä 15 minuutin slottirajasta tulee sekin statistiikka haettua jolla lento oli myöhässä yli 15 minuuttia), ja kapteeni kertoi että "nyt anotaan sitten uutta slottia Helsinkiin".  Siinä meni tunti istuessa ennenkuin liikkeelle päästiin.  Kapteeni kertoi että slottia ei tahtonut löytyä myöhään iltapäivällä, kun kaikki euroopasta tulevat Finskin linnut ovat tulossa yhdessä jonossa Tukholman ilmatilan kautta "illaksi kotiin", ja lisäksi Helsingissä oli sitten laskeutumisruuhkaa myös.

 

Selvittiköhän tämä tarpeeksi?

 

Slotin "aikaikkuna" on -5-+10 mins. Tarkoittaa, että jos slotti on aikaan 1700, voi kone nousta 1655-1710 välisenä aikana.

Statistiikan 15mins ei tule sloteista. Se tulee käsittääkseni siitä, että on määritelty ("ne" siellä jossain...) raja, jonka jälkeen myöhästyminen on merkittävä aikataulussa saapumisen kannalta.

Useat lentokentät suunnittelevat käyttönsä ja liikennevirtansa siten, että ruuhkia ei pääsisi syntymään, mutta tarpeen tullen kapasiteetti saadaan maksimaaliseen käyttöön. Näillä kentillä puhutaan slot-koordinaatiosta, ja yhtiöt anovat ja muutaman kerran vuodessa saavat käyttöönsä aikoja, jotka sitten julkaistaan aikataulujen muodossa.

Varsinaista lennonjohdollista slottia (jonka aikaikkuna yllä) ei ole joka lennolle. Kaikkialle Eurooppaan, niin yläilmatila, alailmatilat kuin kentätkin, mahtuu vain tietty määrä lentoja tiettyyn aikaan. Kun tämä raja uhkaa ylittyä, ruvetaan liikennettä säätelemään. Tällöin jaetaan ao paikkaan lentäville slotteja, ettei niille tulisi holdingia joko lähtökentällä, reitillä (tätä kai oikeasti ikinä tapahtunut...) tai määränpäässä. Lento PERIAATTEESSA saa slottinsa puitteissa lähtiessään lentää viivytyksettä perille asti ja suoraan laskuun...

Kun säätely on käynnissä, osa lennoista saa ns aikatauluslotin. Tämä tarkoittaa, että slotti on melko tarkkaan sama kuin aikataulunmukainen lähtöaika. Silloin(kaan) ei parane myöhästyä. Jos slotin aikaikkunasta myöhästyy, ei käynnistyslupaa saa ennen kuin uuden slotin puitteissa. Ja jossain muualla joku toinen tuubillinen matkustajia on kiitollisia, kun slotti aikaistui...

Säätelyn syyt voivat olla moninaiset; lähtökentän sää (kapasiteetti pienenee esim johtuen näkyvyydestä, käytettävistä kiitoteistä,...), lähtökentän muu kapasiteetti, reitin ilmatilojen kapasiteetti, määränpään sää, määränpään lentokentän infran rajoitukset,......

Slotteja jakaa Euroopassa muistaakseni kaksi CFMU (Central Flow Management Unit)-yksikköä, toinen Brysselissä ja toinen Paraisilla. Brysselistä tulevat kaikki slotit Suomen kotimaan lennoillekin.

 

Selvittikö vai sotkiko?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten on mahdollista noudattaa tuota 5/10min slottiaikaa, kun rullauksen kesto voi vaihdella todella radikaalisti? Isoilla kentillähän rullaus voi kestää jopa tunnin, eikö siinä ole melko vaikea arvioida koska saavutaan odotuspaikalle. Ja miten voidaan ottaa huomioon liikennetilanne, eli kuinka paljon deppejä on jonossa, ja miten laskeutuvat lentoonlähtöä viivyttävät? Luulisi että jatkuvasti aiheutuu tilanteita joissa päästään odotuspaikalle tai seistään jonossa ja slotti umpeutuu.. paha siinä on alkaa peruuttelemaan takaisin platalle.

 

Entäs kun slottiaika menee umpeen, peruutetaanko koko selvitys määränpäähän, vaan pelkästään lentoonlähtölupa? Onko mahdollista saada lupa jatkaa vaikka slotti juuri ennen lentoonlähtöä umpeutuukin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten on mahdollista noudattaa tuota 5/10min slottiaikaa, kun rullauksen kesto voi vaihdella todella radikaalisti? Isoilla kentillähän rullaus voi kestää jopa tunnin, eikö siinä ole melko vaikea arvioida koska saavutaan odotuspaikalle. Ja miten voidaan ottaa huomioon liikennetilanne, eli kuinka paljon deppejä on jonossa, ja miten laskeutuvat lentoonlähtöä viivyttävät? Luulisi että jatkuvasti aiheutuu tilanteita joissa päästään odotuspaikalle tai seistään jonossa ja slotti umpeutuu.. paha siinä on alkaa peruuttelemaan takaisin platalle.

 

Entäs kun slottiaika menee umpeen, peruutetaanko koko selvitys määränpäähän, vaan pelkästään lentoonlähtölupa? Onko mahdollista saada lupa jatkaa vaikka slotti juuri ennen lentoonlähtöä umpeutuukin?

 

Rullauksen kesto paikasta A paikkaan B tiedetään tarpeeksi tarkasti. Lennonjohdolliset viiveet (esim rullaus) eivät pääsääntöisesti aiheuta slotin peruuntumista. Usein olen nähnyt kuinka slotti-kone "kiilaa" muiden odotuspaikalla olleiden ohitse kiirehtimään ilmaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten on mahdollista noudattaa tuota 5/10min slottiaikaa, kun rullauksen kesto voi vaihdella todella radikaalisti? Isoilla kentillähän rullaus voi kestää jopa tunnin, eikö siinä ole melko vaikea arvioida koska saavutaan odotuspaikalle. Ja miten voidaan ottaa huomioon liikennetilanne, eli kuinka paljon deppejä on jonossa, ja miten laskeutuvat lentoonlähtöä viivyttävät? Luulisi että jatkuvasti aiheutuu tilanteita joissa päästään odotuspaikalle tai seistään jonossa ja slotti umpeutuu.. paha siinä on alkaa peruuttelemaan takaisin platalle.

 

Jokaiselle lentoasemalle on määritelty rullausaika (=taxitime) jonka mukaan CFMU -slotit (CTOT=calculated takeoff time) annetaan. Helsinki-Vantaalla se on 10 min. Tätä aikaa lentoasema voi tarvittaessa muuttaa olosuhteiden (lumisade, ukkonen, rullausjärjestelyt jne.) mukaan. Joskus on talvella käytetty 20 min rullausaikaa, kun on todettu etteivät koneet ehdi slotteihinsa.

 

Mikäli lennolle on tarvetta antaa slottiaika, joka on sama kuin sen lentosuunnitelman mukainen lähtöaika, lisätään lähtöaikaan taxitime.

Esim. EOBT 1200 + taxitime 10 min = CTOT 1210, jolloin kone saa lähteä aikaikkunassa 1205-1220. Näin koneen ei periaatteessa pitäisi myöhästyä slotistaan.

 

Entäs kun slottiaika menee umpeen, peruutetaanko koko selvitys määränpäähän, vaan pelkästään lentoonlähtölupa? Onko mahdollista saada lupa jatkaa vaikka slotti juuri ennen lentoonlähtöä umpeutuukin?

 

Slottien noudattamisesta vastaa lentoyhtiö. Lennonjohto valvoo että slotteja noudatetaan ja avustaa mahdollisuuksien mukaan antamalla tarvittaessa etusijan slottikoneille.

 

- Mikäli lento on myöhässä slotistaan, ei käynnistyslupaa anneta, vaan lentoyhtiö on velvollinen hankkimaan uuden slotin.

 

- Mikäli kone on jo odotuspaikalla ja jostakin yllättävästä syystä (kiitotien harjaus, koneen tekninen vika yms.) myöhästyy hieman slotistaan, pyrkii lennonjohto hankkimaan tälle yksittäiselle koneelle jatkoaikaa CFMU:sta. Tämä yleensä onnistuu, mutta joskus ei ja lennolle koudutaan hankkimaan uusi slotti. Lennon reitti saattaa kulkea monen säätelyn alaisena olevan alueen läpi, jotka kaikki osaltaan vaikuttavat slottiaikaan ja joustovaraan lennon kohdalla. CFMU:ssa nähdään miten säätely Euroopan ilmatilassa toteutuu ja joskus yksittäiselle koneelle on mahdollista sallia pieni myöhästyminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään