Sami Puro

EFES:iin uusi lennonjohtojärjestelmä

31 viestiä aiheessa

Osui tuossa seuraava sivu selaimeen:

 

 

http://www.cfmu.eurocontrol.be/chmi_public/ciahome.jsp?serv1=aim&aim=00067899

 

 

"EFES NEW ATC SYSTEM IMPLEMENTATION

Valid from 02 Jul 2004 to 31 Aug 2004 (released 29 Jun 2004 at 12:17:06)

 

EFES NEW ATC SYSTEM IMPLEMENTATION

----------------------------------

.

EFES - TAMPERE (FINLAND)

VALID 02/07/04 TILL 31/08/04

.

TAMPERE ACC WILL INTRODUCE A NEW ATC SYSTEM (FATMI) EFFECTIVE 0000 UTC ON SATURDAY 03 JULY. FATMI IS ABBREVIATION FOR FINNISH AIR TRAFFIC MANAGEMENT INTEGRATION.

.

THIS TRANSFER WILL BE CONDUCTED TO ENSURE SAFE ATC OPERATIONS AND TO MINIMIZE THE IMPACT TO AIRCRAFT OPERATORS.

.

AS A FALLBACK THE OLD SYSTEM WILL RUN IN PARALLEL FOR THE FIRST 48 HOURS.

.

FOR THE FIRST WEEK (03-10 JULY) CAPACITIES WILL BE REDUCED BY 30 PER CENT.

.

FOR THE SECOND WEEK (11-16 JULY) CAPACITY REDUCTIONS OF 20 PER CENT. TAMPERE FMP MAY INCREASE CAPACITIES WHERE POSSIBLE ON A TACTICAL BASIS.

.

REGULATIONS MAY BE APPLIED DURING THIS TRANSITION PERIOD WHEN TRAFFIC DEMAND EXCEEDS THE REDUCED CAPACITY FIGURES.

.

FROM FRIDAY 02 JULY (AND THROUGHOUT THE TRANSITION TO THE NEW SYSTEM), UPDATES WILL BE AVAILABLE VIA THE CFMU TACTICAL BRIEFING ON CENTRA (0800 UTC) AND DAILY TELECONFERENCE (1400 UTC) AND NETWORK NEWS.

.

DURING AUGUST AS TRAFFIC DEMAND INCREASES AND SOME STAFF RETURN FROM SUMMER LEAVE, ATFM MEASURES MAY BE APPLIED DURING PEAK HOURS.

.

CFMU BRUSSELS ON BEHALF OF FMP TAMPERE (EFES).

."

 

 

..jos jotakuta kiinnostaa. EFES-miehet täydentänee :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FATMI käytössä! HOORAY!! Eipä sitä kauaa ole edes tarttenut odottaa ;D.

 

Toivoisin tiedolle kuitenkin vahvistusta että kaikki on varmasti sujunut niinkuin suunniteltu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, Oulussa kans ovat nyt olleet tosi hanakoita jakelemaan slotteja...kaipa se kiitotien remppakin vaikuttaa kun kapasitetti on alentunut roimasti EFHK:lla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä sitä kauaa ole edes tarttenut odottaa

 

Ja odotus jatkuu. Tänään palattiin takaisin vanhaan järjestelmään erinäisten ongelmien vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräät raukat saivat raataa niskalimassa noiden myöhässä tulevien koneiden takia... prkl, että sais lentelijöille edes jotain menopeliä tarjolle. >:( >:(

 

No, mitäs läksit...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, Pirkkalassakin riitti slot aikoja varmaankin kaikille koneille eilen. Tietysti voivat johtua ties mistä, mutta eilen aamulla lehdestäkin luin että tuo järjestelmä on otettu vihdoinkin käyttöön ja vanhaa järjestelmää käytetään pari vuorokautta siinä rinnalla ettei mitään ongelmia tule...

Mutta kovin möykkyseltä tuntuu tuon uuden ohjelmiston käyttöönotto...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin oliko tuo nyt niin, että kun uusi systeemi tulee käyttöön niin lennonjohtajat myös fyysisesti vaihtavat paikkaa sieltä pimeästä huoneesta siihen 'uudelle puolelle'? (ainakin vuosi - puolitoista sitten kun kävin tutustumassa efesiin niin tuon uuden laitteet olivat jo aika valmiinoloiset)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, siinähän on nyt sellainen keinotekoinen väliseinä jonka toisella puolella sijaitsee vanha kalusto ja toisella puolella FATMI-työpisteet. Ovat muuten komean näköisiä, isoilla ja kalliilla monitoreilla varustettuja ;). Myöhemmin kun vanhat vehkeet voidaan ottaa pois niin huoneessahan on varsin ruhtinaallisesti tilaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FATMI... mikä ihmeen FATMI? Tänään kun tulin yövuoroon töihin, ei täällä mitään FATMIa ole näkynyt, vaikka kaikki siitä puhuivat. Taitaa olla kuitenkin joulupukkiin verrattavissa oleva juttu.

 

Eh... lauantaina olin etsimässä Näsijärvelle kadonnutta purjehtijaa, kuulin iltapäivällä konetta platalle rullatessa seuraavan keskustelun:

 

FINxxx: Torni, mikäs on tämän myöhästyneen slotin syy. Pitäisi saada papereihin merkittyä.

EFTP TWR: Eiköhän tämä johdu tästä uudesta lennonjohtojärjestelmästä.

FINxxx: (ärtyneellä äänellä) Kannattaakohan tällaista järjestelmää ottaa edes käyttöön, kun aiheuttaa tällaisia viiveitä.

EFTP TWR: Enpä pysty ottamaan tuohon kantaa.

 

Tulee vaan mieleen, että millainen mahtaa olla NOTAMeiden jakelu yhtiössä, jos kipparilta jää tällainen asia huomaamatta. Ja millaisia kippareita, kun jää asia ymmärtämättä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä miten tuota on jaeltu - josko mitenkään, kun ei ainakaan nyt enää noissa normibulletiineissa (mitkä käytönnössä vain luetaan) asiaa mainittu.

 

Näytti ainakin tuo kopsattu pätkä olleen otsikon "ATFM Information Messages (AIM)" alla, ja epäilen että pilottiparalla ei asiasta juuri tietoja ole.

 

 

 

Oli muuten tuolla alussa mainitulla sivulla uusi tiedote aiheesta:

TACT/CASA INFORMATION EFES ACC.

Valid from 05 Jul 2004 to 31 Jul 2004 (released 05 Jul 2004 at 08:50:35)

 

TACT/CASA INFORMATION MESSAGE -

-------------------------------------

.

REF. : INTRODUCTION OF NEW ATC SYSTEM IN EFES ACC ON SAT 3.7.04

.

VALID : FROM: 05.07.04 UNTIL: UFN

.

REMARKS: INTRODUCTION OF NEW ATC SYSTEM, CALLED FATMI TOOK PLACE

IN EFES ACC ON SATURDAY 3.7.04 00H00 UTC.

HOWEVER, DUE TO TECHNICAL REASONS, MAINLY CONCERNING

OLDI CONNECTIONS, IT WAS NECESSARY TO RETURN TO THE OLD

SYSTEM EARLY MONDAY MORNING. NEW DATE HAS NOT BEEN FIXED

BUT IT IS EXPECTED TO TAKE PLACE DURING SEPTEMBER 2004.

THE SECTOR CAPACITIES HAS BEEN RAISED TO NORMAL FIGURES

AND THE REGULATIONS DUE TO NEW ATC SYSTEM HAS BEEN

CANCELLED.

AT THIS STAGE WE WOULD LIKE TO THANK ALL NEIGHBOURING

UNITS, FMD AND AO'S FOR YOUR PATIENCE AND GOOD

COOPERATION.

.

FMD BRUSSELS ON BEHALF OF TAMPERE ACC

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jokos nyt onnistuu IFR selvityksen saaminen ilmassa mutkattomammin?

 

Onkos se ollut ongelma? Ainakin vanhan järjestelmän puitteissa ei selvitysten antaminen ole sen kummempaa kuin VFR-ilma-aluksen selvittäminen. Ainakaan itse en ole pitänyt ongelmana.

 

Uudessa järjestelmässä... en itseasiassa tiedä, miten se tehdään. Sunnuntain pähkäilyn tulos oli kahden yhtä kaaosta (kuulema) täynnä olleen päivän jälkeen se, että FATMI on nyt kontillaan, eikä käyttöönottoa yritetä ainakaan pariin kuukauteen. Pärjätään vanhalla Pommeryllä toistaiseksi. (Huh!)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee mieleen työpaikoillani tutuksi tullut sanonta:

 

"Älä korjaa sitä mikä toimii" (koska sen jälkeen se ei toimi) ;)

 

Hyvä periaate, paitsi että nykyinen järjestelmä on viimevuosien aikana pyrkinyt kaatumaan aina kun on itselleen katsonut asialliseksi. Laitteistoa vaivaa myös se, että rautatavaraa ei tietääkseni saa mistään.

 

Itse otin henkilökohtaisen herneen nenään, kun tutka kaatui 2,5 minuutin ajaksi kesken vektoroinnin. Taisi muutama ärräpää päästä suusta. Esitysjärjestelmä on vanhanaikainen, eikä sillä voi sanottavasti hallita ilmatilavarausjärjestelmää eikä ilmailulta rajoitettuja alueita. Se on vähän niinkuin Lada 1200, jossa on mystinen sähkövika.

 

Toimii pomminvarmasti muuten, paitsi joskus, karu varustelu ja helkkarin hidas, mutta lämmin sinä tulee aina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä periaate, paitsi että nykyinen järjestelmä on viimevuosien aikana pyrkinyt kaatumaan aina kun on itselleen katsonut asialliseksi. Laitteistoa vaivaa myös se, että rautatavaraa ei tietääkseni saa mistään.

 

Niin käsittääkö tuo uusi järjestelmä pelkästään tutkajärjestelmät jne vai uusiutuuko samalla myös esim. ATM (WinATM)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse otin henkilökohtaisen herneen nenään, kun tutka kaatui 2,5 minuutin ajaksi kesken vektoroinnin.

 

Näistä Jounin teksteistä tullu käsitys että olisit itse tuolla Efesissä töissä?

Itse kävin tutustumassa kyseisessä paikassa tuossa talven aikana ja sinänsä kyllä mielenkiintoinen paikka. Valotti hieman mitä siellä tehdään.

Mutta luulisi että siellä vanhalla puolella alkaisi joskus väsyttään ku niin saakelin pimeetä ja eipä se ilmanvaihto puolikaan siellä muistaakseni aivan huippuluokkaa ollu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näistä Jounin teksteistä tullu käsitys että olisit itse tuolla Efesissä töissä?

 

Mutta luulisi että siellä vanhalla puolella alkaisi joskus väsyttään ku niin saakelin pimeetä ja eipä se ilmanvaihto puolikaan siellä muistaakseni aivan huippuluokkaa ollu.

 

Kyllä muistaakseni olen. Vaimon mukaan ainakin viimeisten 12 vuoden ajan.

 

Ilmanvaihto kyllä toimii kohtuullisesti kun vertaa siihen mitä se oli luolassa. Mutta töihintulo pari tuntia ennen heräämistä (aamuvuorot alkavat klo 6.00, 6.30 ja 7.00) mustan ruudun tuijottamista tarkkaavaisena hiljaisessa liikennetilanteessa pimeässä... jäähdytinpuhaltimien huristessa taustalla unettavasti... istuessaan mukavalla valvomotuolilla.... krooh... phyyh... krooooh....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja huhujen mukaan uusi käyttöönottoyrityspäivä olisi lauantai 23.10. Toivottavasti ei jää yritykseksi. Viiveitä lienee tiedossa samalla tavalla kuin aiemminkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas.

 

taas on otettu käyttöön siis uutta atk (ei kun IlmaTorjunta) -järjestelmää.

 

jo 25v ajan torjunta-alalla (Aina Tiedot Kateissa) työskennelleenä voin todeta, että moneen kertaan testatut luonnonlait pitivät taas paikkasna FATMI:n käyttöönotossa.

 

Uuden tietokonepohjaisen järjestelmän käyttöönottoprojektin vaihejako on - sanovat oppikirjat mitä hyvänsä - ollut yleensä poikkeuksetta tämä:

 

1. Suunnaton innostus

2. Silmitön tohina

3. Järkytys (tässä mennään nyt)

4. Järkiintyminen (vai olisiko jo tässä)

5. Syyllisten etsintä (vääjäämättä)

6. Syyttömien rankaiseminen

 

7. Kaikki huipentuu lopulta projektiin osallistumattiomien palkitsemiseen.

 

 

Kauan eläköön FATMI.

Kun se nyt ensin syntyisi.

 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään se sitten on alkanut, toivottavasti jatkuu vielä tälläkin hetkellä :). Ensimmäiselle viikolle on luvattu 30% kapasiteetinalennus, seuraavalle 20% ja kolmannelle 10%. Jos vehkeet on käytössä vielä maanantainakin niin voi olla kohtalaisesti slotteja jaossa Helsingin suuntaan ;). Vielä kun tulis lumimyräkät EFHK:lle niin melkoinen soppa taitais olla kasassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tuo 30% niin merkittävä alennus että se ihan selkeästi aiheuttais delaytä liikenteelle? Vois kuvitella että tuo lähinnä aiheuttaa ongelmia EFHK:lla aamulla ja iltapäivällä.

 

Vaikuttaakohan tuo kovastikkin Suomea ylittävään liikenteeseen joka on menossa Aasiaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttihän noita slotteja olleen jaossa tänäänkin ainakin Oulun suunnalla, vaikka kyse oli sentään lauantailiikenteestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään