Juhani Hämäläinen

Continentalille kritiikkiä Atlantin ylilennoista 757:llä

6 viestiä aiheessa

    Lentoyhtiö Continental sai kritiikkiä tavastaan lentää Boeing 757-200:lla Atlantin yli.

  Raportti osoitti, että koneet lensivät pienemmillä minimirajoilla polttoaineen suhteen

  kuuluisi olla, ottaen huomioon odotusajat laskeutumiseen tai vaihtoehtoiselle kentälle

  lentoon.

 

  www.hangar.no/news/120/ARTICLE/1604/2008-04-21.html

  www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/Default.aspx?Id=6144

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomautettavaa tuli kai lahinna siita, etta Continentalin lentajat ilmoittivat osin tarpeettomastikin minimipolttoainetilanteen Newarkiin lahestyttaessa "paastakseen jonon ohi". Tutkimuksissa kun selvisi, etta jaljella oli ilmoitettua enemman polttoainetta.

 

Muutoinkin Continentalin tilanne on erilainen kuin muilla yhtioilla. Newark on vaikkapa JFK:ta paljon ruuhkaisempi kentta ja etenkin epaotollisten saiden vallitessa joudutaan herkasti diverttaamaan tai sitten odottelemaan. Continental on kayttanyt minimum fuel -ilmoituksia hyvakseen valttaakseen mahdollisia diverttauksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomautettavaa tuli kai lahinna siita, etta Continentalin lentajat ilmoittivat osin tarpeettomastikin minimipolttoainetilanteen Newarkiin lahestyttaessa "paastakseen jonon ohi". Tutkimuksissa kun selvisi, etta jaljella oli ilmoitettua enemman polttoainetta.

 

Muutoinkin Continentalin tilanne on erilainen kuin muilla yhtioilla. Newark on vaikkapa JFK:ta paljon ruuhkaisempi kentta ja etenkin epaotollisten saiden vallitessa joudutaan herkasti diverttaamaan tai sitten odottelemaan. Continental on kayttanyt minimum fuel -ilmoituksia hyvakseen valttaakseen mahdollisia diverttauksia.

Vaikea jotenkin uskoa, mutta kaipa tällaistakin voi tapahtua. Periaatteessahan lennonjohdolla ei ole mitään pakkoa toimia erilailla kuin muuten toimisi, ellei hätätilannetta ilmoiteta. Voihan sitä kertoa että polttoainetta ei ole ihan hirveästi mutta jos ei sitä MAYDAY:tä kerro niin eihän sitä ole lennonjohdolla kai mitään pakkoa toimia. Ja tosiaan, vaikea uskoa että matkustajakoneet siellä MAYDAY:ta ilmoittelisi radioon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikea jotenkin uskoa, mutta kaipa tällaistakin voi tapahtua. Periaatteessahan lennonjohdolla ei ole mitään pakkoa toimia erilailla kuin muuten toimisi, ellei hätätilannetta ilmoiteta. Voihan sitä kertoa että polttoainetta ei ole ihan hirveästi mutta jos ei sitä MAYDAY:tä kerro niin eihän sitä ole lennonjohdolla kai mitään pakkoa toimia. Ja tosiaan, vaikea uskoa että matkustajakoneet siellä MAYDAY:ta ilmoittelisi radioon.

 

Lentajat ovat antaneet "low fuel warning" ilmoituksia, mutta eivat kuitenkaan "fuel emergency" -ilmoitusta. Lennonjohto on kuitenkin katsonut nuo varoituksetkin ilmeisesti huomionarvoisiksi asioiksi ja paastanyt jonon ohi - tai ainakin valttanyt viivytyksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaan on kiinnitetty huomiota sen takia, että Continentalin koneiden "low fuel"-ilmoitusten määrä on kasvanut viime aikoina, ja niitä tapahtui viime vuonna 96 kappaletta. Kuitenkaan Guardianin artikkeli ei mainitse, että yhtään varsinaista hätätilannetta olisi ollut, ja lennoilla on ollut polttoainetta jäljellä enemmän kuin minimivaatimukset edellyttävät.

 

http://www.guardian.co.uk/business/2008/apr/21/theairlineindustry.useconomy

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään