Janne Kuutti

Falco F-8L suomessa

23 viestiä aiheessa

Savonlinnan lentokerho omisti aikoinaan Falco F-8l:n ja kyseisen koneen romuja(kone paloi mahalaskun seurauksena) viikonloppuna tutkiessani tuli mieleen, että mahtoiko kyseinen Falco olla tyypin ainut edustaja suomessa vai onko aikojen saatossa ollut myös muita yksilöitä rekisterissä? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ritaranta&Mäkinen teoksen tyyppiluettelosta ei löytynyt yhtään Aeromere tai Sequoia tyyppistä masiinaa, onko vielä muita nimiä joilla katsoa?

 

EDIT: Haa löytyi: Laverda F.8-L Falco IV OH-FAA, 6/6 1980 Wheels up landing at Savonlinna, eipä satu silmään muita....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ritaranta&Mäkinen teoksen tyyppiluettelosta ei löytynyt yhtään Aeromere tai Sequoia tyyppistä masiinaa, onko vielä muita nimiä joilla katsoa?

 

EDIT: Haa löytyi: Laverda F.8-L Falco IV OH-FAA, 6/6 1980 Wheels up landing at Savonlinna, eipä satu silmään muita....

 

Eli Falcoja ei ilmeisesti ole ollut suomessa muita kuin tuo OH-FAA. Nyt jos vielä jostakin löytyisi kuvia kyseisestä yksilöstä suomen rekisterissä tai ennen sitä. Selviääkö siitä Ritaranta&Mäkinen teoksesta myös koneen entinen rekisteri?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ritaranta&Mäkinen kirja rompulla on kuva vekottimesta:

Markku

 

Harmi vaan, että en omista kyseistä teosta. Pitäisi ilmeisesti hankkia, kun tiedot löytyvät noin hyvin. Pitää kysellä kuvia myös vanhoilta Salko: laisilta, jos sattuisi olemaan yhtään kuvaa tallessa. Vähän kyllä epäilen, että kuvia ei paljoa löydy, koska kone ei ehtinyt olemaan edes kahta vuotta kerholla ennen mahalaskua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

koska kone ei ehtinyt olemaan edes kahta vuotta kerholla

 

Kirjan mukaan rekisteröity 2.5.1980 ja tuhoutui 6.6.1980, mutta en tiedä miten nämä sitten oikeasti menee eli jossain väliaikaisessa rekisterissä voinut olla ennen tuota päiväystä??...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa ei tosiaan ole olemassa kuin tuo yksi lyhytikäinen yksilö. Rakennuslupia sen sijaan on myönnetty kaksi ja näistä on olemassa tietääkseni piirustussarjatkin, mutta kumpikaan ei ole edennyt sen pidemmälle. Savonlinnassa oli myös ajatuksissa rakentaa kone uusiksi. Mietin aikoinani itsekin projektin aloittamista ja kävin projektien tilat läpi 2000-luvun alkupuolella. Jo edesmennyt katsastusinsinööri Pekka Pärssinen arvosti koneen lento-ominaisuuksiltaan parhaaksi pienkoneeksi tyypittämistään toisestasadasta tyypistä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjan mukaan rekisteröity 2.5.1980 ja tuhoutui 6.6.1980, mutta en tiedä miten nämä sitten oikeasti menee eli jossain väliaikaisessa rekisterissä voinut olla ennen tuota päiväystä??...

 

Kone on ilmeisesti ollut jossain väliaikaisessa rekisterissä tai koneen tuotimaan rekisterissä, sillä Falco oli Savonlinnassa ainakin jo tammikuussa 1980 ellei aiemminkin. Sikäli tuo alle kaksi vuotta oli oikein ;D Nyt kun muistelen vanhoja tarinoita, niin taisi olla että kone ehti olla kerholla ehjänä vaan puolisen vuotta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa ei tosiaan ole olemassa kuin tuo yksi lyhytikäinen yksilö. Rakennuslupia sen sijaan on myönnetty kaksi ja näistä on olemassa tietääkseni piirustussarjatkin, mutta kumpikaan ei ole edennyt sen pidemmälle. Savonlinnassa oli myös ajatuksissa rakentaa kone uusiksi. Mietin aikoinani itsekin projektin aloittamista ja kävin projektien tilat läpi 2000-luvun alkupuolella. Jo edesmennyt katsastusinsinööri Pekka Pärssinen arvosti koneen lento-ominaisuuksiltaan parhaaksi pienkoneeksi tyypittämistään toisestasadasta tyypistä

 

Falco on ainakin harvinaisen hyvännäköinen lentokone ja melko nopea moottoritehoonsa nähden. Nykyään komposiittimateriaalienkaan aikaan ei ole kukaan suunnitellut ja tehnyt yhtä hyvännäköistä konetta. Taitaa vaan olla aika vaikea ja työläs kone tehdä. Ainakin sellaisen käsityksen saa, kun lukee rakennuspäiväkirjoja ja katsoo projektikuvia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kenelläkään Ritarannan tai Mäkisen s.posti osoitetta tai muita yhteystietoja, olisi kysyttävää liittyen heidän tekemään kirjaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kenelläkään Ritarannan tai Mäkisen s.posti osoitetta tai muita yhteystietoja, olisi kysyttävää liittyen heidän tekemään kirjaan.

 

Eino "Eikka" Ritaranta ei ole enää joukossamme. Sen sijaan hänen poikansa Juha Ritaranta löytyy täältä foorumiltakin aika ajoin. Tuomo T. Mäkinen asustelee tietääkseni edelleen Porissa.

 

Tuossa linkissä paljon kuvia koneesta, hakusana OH-FAA antoi 30 kuvaa. ;)

 

http://www.savonlinnanlentokerho.fi/CMS/index.php?option=com_ponygallery&Itemid=14

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eino "Eikka" Ritaranta ei ole enää joukossamme. Sen sijaan hänen poikansa Juha Ritaranta löytyy täältä foorumiltakin aika ajoin. Tuomo T. Mäkinen asustelee tietääkseni edelleen Porissa.

 

Tuossa linkissä paljon kuvia koneesta, hakusana OH-FAA antoi 30 kuvaa. ;)

 

http://www.savonlinnanlentokerho.fi/CMS/index.php?option=com_ponygallery&Itemid=14

 

Jukka

 

Taitavat olla nuo SaLKon kuvat Jannen itsensä sinne laittamia. Tosiaan, Eikan siviilikoneiden värikuva-arkistoa hallinnoi Juha R. ja mustavalkoiset ovat taas minulla. Katson läpi löytyiskö lisää kuvia.

 

Ja nyrkkisääntönä voidaan pitää, että puurakenteinen kone on yleensä kevyempi kuin vastaava komposiittikone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, huomasin Jannen nimen siellä galleriassa, ja vähän ihmettelin. Minä se tässä vähän höntyilin aamutuimaan kun en huomannut, että tämähän on vanha ketju ja aloitettu jo 2008... :-\

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sequoia Aircraft on laittamassa pillit pussiin vuoden lopussa (Alfredilla tuota ikääkin taitaa jo olla, eikä nykyajat taida enää olla parhaita harrasterakenteisen koneen kaupallistamiseen).

 

Toimintaa jatkamaan on perustettu yhdistys,

http://www.falcoaircraft.org

 

Jämillä tänä kesänä oli yksi ruotsalaisessa rekisterissä oleva yksilö. Nyt minäkin olen kerran koskettanut Falcoa. Ehkä tällä vuosikymmenellä pääsisi kyytiinkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Allekirjoitan Jounin aiemman viestin. Edesmenneet Pekka Pärssinen sekä isäni kehuivat kilpaa koneen omainaisuuksia. Minulle luvattu keikka vuonna 80 jäi lunastamatta, valitettavasta syystä.

Tänä vuonna Jämillä päättyi 24 vuoden odotus. Allekirjoitan täysin koneen kehutut lento- ja käsittelyominaisuudet.  Monta hyvin lentävää, monta käteen sopivaa konetta on matkan varrelle osunut, mikään niistä ei yllä edes lähelle Falcoa. Kyseinen sarjasta rakennettu (ei tyyppihyväksytty) ei ole nopeimpia Falcoja, mutta suoranainen ilo lentää ja käsitellä.

Minun kohdalla specsit hyvästä koneesta on lukittu. Kone on etusormen ja peukalon välissä kaikissa tilanteissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Allekirjoitan täysin koneen kehutut lento- ja käsittelyominaisuudet.

 

Ja keikan jälkeinen hymy lienee edelleen naamalla?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään