Guest gbr

Vanhoja suomalaisia purjekoneita

22 viestiä aiheessa

Iltaa!

Viikonloppuna Oldtimer Finland piti ensimmäisen vuosikokouksensa Selänpäässä.

Päätettiin mm että ryhdytään keräämään luetteloa Suomessa löytyvistä vanhoista

purjekoneista. Edelleen rekisterissä olevat koneet ovat jo tiedossa. Lähinnä kaivataan

tietoa niistä koneista jotka ovat varastoituna tai esimerkiksi esillä jonkun tilan katossa roikkumassa.

Esimerkikisi Turun Lentokerhon hallissa Oripäässä löytyy PIK-5 ja Pirkkalan lantoaseman

katosta roikkuu Harakka. Jos teillä tietoa koneista ja niiden rekisteritunnuksista, ystävällisesti

ilmoittakaa minulle sähköpostilla tai näille keskustelusivuille.

Sähköpostiosoitteeni: bruun.goran@gmail.com

Terv. Göran

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ala-Härmän PowerPark-huvipuiston yhteydessä oleva carting-hallin katossa roikkuu

Super Futar -purjekone (OH-196) http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,56662.msg611366.html#msg611366

 

Kiitos Jukka, olin lukenutkin siitä SFF:n sivuilla. Klaus, kiitos. Tiesin että se oli jossain Pohjanmaalla näytillä mutta en muistanut missä. Lensin koneella tyypit kesällä -76 ollessani LntRUK:ssa Kauhavalla. Mukava kone lentää.

Terv. Göran

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Super Futar lahjoitettiin Power Parkiin tosiaan joku vuosi takaperin. Sitä ennen kone ehti koristaa Ilmasotakoulun Lentokerhon hallin kattorakenteita vuosikausia. Nyt pääsi lämpimään ja säilyy pintapuolisesti kunnostettuna varmasti paremmin.

 

Ko. Futarilla on muuten aikoinaan voitettu Tinttirallissa Menkijärvellä itsensä Hans-Werner Grosse yhtenä kisapäivänä. Taisivat tasoituskertoimet auttaa siinä. Avoimen luokan raaseri joka tapauksessa. Itse en ole tyypillä lentänyt valitettavasti.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesivehmaan museohallissa on punainen kaksipaikkainen Muha, jossa on rekisterinumerokin, en vain muista mikä. Se on aikanaan tullut Naarajärveltä. Kyselin asiasta kentällä joku vuosi sitten, mutta vastatus ei löytynyt, kun asiasta perillä olevia ei sattunut paikalle. Vesiksellä on museossa muitakin purjekoneita - hyvin vanhoja.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se kaksipaikkainen Mucha on ilmeisesti SZD-9 Bocain joka om saman tehtaan tuotteita kuin Mucha.

terv. Göran

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä aihe :thmbup:

 

Kauhajoella on ollut Kolme Pik- sarjan konetta, Pik-3c Kajava OH-203, ent. YKV sekä Pik-5c OH-188, ent. PBE sekä Pik-12 OH-179 ent. KYB.

Kajava ja Pik-5c ovat nyt päässeet osaaviin käsiin ja toivottavasti pian näemme ne omassa elementissään, taivaalla.

 

Pik-5c oli täysin peruskorjattu 80-luvun alusssa mutta paino-ongelmien vuoksi kone jäi säilöön kuivaan paikkaan yli 25v ajaksi.

Lennokkikilpailuissa käyminen kannattaa ja OH-188 matkasi Lapualle:

[ attachment removed / expired ]

 

Pik-3c Kajava sen sijaan olisi pienellä vaivalla ollut saatettavissa lentokuntoon mutta pienen kerhon porukalla se ei olisi onnistunut joten se myytiin osaaviin käsiin. Viimeisin lento oli 13.8.1994 ja päätyi onnistuneeseen maastolaskuun Jalasjärvelle :-[

 

OH-203 lähdössä uuteen kotiin:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Pik-12 OH-179 ent. KYB meni takaisin rakentajilleen Tampereelle jo kesäkuussa 1995:

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lonkalta tulevat mieleen joensuulaisten oranssi Pik-5 Ylämyllyllä automuseossa ja kerhon Harakan osat lienevät tallessa jossakin. Uudenkaupungin automuseossa on Kajava katossa. Tampereen museoissa on joko esillä tai varastoituna Pik-12 ja Salamanteri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missähän lienee nykyään OH-291 (ex OH-KKH), eli Schleicher K-7 Rhönadler?  Minulla on lehtileike Pohjalaisesta 12.3.2001, jossa on kuva koneesta Pietarsaaren lentokerhon varastotiloissa Kruunupyyssä. Jutun aiheena koneen entisöiminen lentokuntoon vuoteen 2002 mennessä Kruunupyyn kansanopiston ja lentokerhon yhteistyönä. Haastateltavat ovat Göran Sandström ja Pena Saaristo. Ilma-alusrekisteristä konetta ei löydy. Tiedätkö Göran B. tästä projektista enempää, valmistuiko kone lentokuntoon?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missähän lienee nykyään OH-291 (ex OH-KKH), eli Schleicher K-7 Rhönadler? 

 

 

OH-291:llä olen joskus muinaishistoriassa lentänyt pursikurssin ja ensimmäisen yksinlennon. Kymissähän Oippa on viime vuosina ahkeroinut vanhojen purjekoneiden kanssa, oma Bociani taitaa olla kohta valmis, museossa PIK-5 ja Harakoita ainakin pari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Metsämuseo luston katossa punkaharjulla roikkui ainakin vielä muutama vuosi sitten punainen Kajava, jonka rekisteriä en satu muistamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä tietääkö kukaan mikä koneyksilö oli lempi?nimeltään Pisara? Oli esitteillä Espoon Tapiolassa joskus 60-70-lukujen taitteessa, mutta lähes kaikki muut tiedot siitä ovat häipyneet muistiavaruudesta. Taisi olla lasikuitukone, jossa oli lyhyt yksipaikkaisen kuomu. Runko ei ihan sellainen vanupuikko kuin nykyiset pruukaavat olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missähän lienee nykyään OH-291 (ex OH-KKH), eli Schleicher K-7 Rhönadler?  Minulla on lehtileike Pohjalaisesta 12.3.2001, jossa on kuva koneesta Pietarsaaren lentokerhon varastotiloissa Kruunupyyssä. Jutun aiheena koneen entisöiminen lentokuntoon vuoteen 2002 mennessä Kruunupyyn kansanopiston ja lentokerhon yhteistyönä. Haastateltavat ovat Göran Sandström ja Pena Saaristo. Ilma-alusrekisteristä konetta ei löydy. Tiedätkö Göran B. tästä projektista enempää, valmistuiko kone lentokuntoon?

 

Jukka

 

Saariston Penan mukaan tekijöitä ei löytynyt ja homma on jäissä.

 

Göran

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saariston Penan mukaan tekijöitä ei löytynyt ja homma on jäissä.

 

Göran

 

Kiitos, tätä minä vähän epäilinkin. Koneen olinpaikka lienee sama edelleen?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se kaksipaikkainen Mucha on ilmeisesti SZD-9 Bocain joka om saman tehtaan tuotteita kuin Mucha.

terv. Göran

 

Jos en ihan väärin muista, niin museossa on nimenomaan Mucha (1-paikkainen) ja Ka-2:n punainen runko (siivistä en saa mitään mielikuvaa). Bociania en siellä muista nähneeni

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään