Tommi Weckström

Magneettinen pohjoinen ja eranto

50 viestiä aiheessa

Wanhan PPL kurssin mukaan magneettinen pohjoinen on erannon verran 4 astetta (nykyään n. 7 astetta etelä-Suomessa) itään tosipohjoisesta,

 

[ attachment removed / expired ]

 

mutta kun se magneettinen pohjoinen on siellä Canadassa eli n. 7 astetta länteen tosipohjoisesta!

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Nyt vähän mietityttää, että mikä tässä mättää? Eli mihin kompassin neula näyttää Suomessa verrattuna tosipohjoiseen – itään vai länteen ?

 

t. Tomppa

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän asiaan onkin järjellä vaikea keksiä selitystä. Magneettinen pohjoisnapa on tällä erää suunnilleen pisteessä 81˚N 109˚W. Tutki sitä miten päin vain, kompassin tulisi sillä perusteella osoittaa Suomessa magneettiseen pohjoisnapaan nähden läntistä erantoa eikä itäistä, niin kuin nyt tapahtuu. Tähän on kuitenkin sellainen järjellinen selitys, että Siperiassa on kovasti voimakas magneettinen häiriökenttä, joka kiskoo kompassineulaa eri suuntaan, kuin PPL-kurssin opeilla voisi päätellä. Tämä homma johtaa lähes skitsofreeniseen tilanteeseen, kun sitä miettii ilman tietoa tuosta venäläisten salaisesta aseesta.

 

Magneettinen pohjoisnapa on kuulemma liikkunut maantieteellisen navan suuntaan noin nelinkertaisella nopeudella entiseen nähden parin viime vuoden aikana, tai ainakin viime vuonna, joten jollain tapaa pistää mietityttämään, onko tuo niin kutsuttu ilmastonmuutoskaan taas ihan pelkästään ihmiskunnan suolistokaasujen tuotosta, jostain autoilusta ja lentämisestä puhumattakaan...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajatelkaapas perinteistä magneettikompassia.

Vaikka sitä vanhaa Suuntoa. 

 

Kuvittele että maapallon sisällä on suuri sauvamagneetti, jonka toinen pää on nyt Pohjois.-Kanadassa ja toinen pää pallon vastakkaisella puolella.

 

Kompassineula asettuu magneettivuon ("voimaviivan") suuntaiseksi. 

 

Magneettivuo ei ole kohtisuora jana esim.Helsigistä kohti pohjois-Kanadaa, jossa on magneettinen pohjoisnapa, vaan magneettivuo"viiva" on käyrä, joka kiertää maantieteellisen pohjoisnavan TAKAA (siis meistä katsoen itäpuolelta) ja kaartuu sieltä vastapäivään ollen loppuvaiheessa PYSTYsuora.    Näin ollen meillä eranto on ITÄÄN päin eli neula osoittaa maantieteellisen pohjoisnavan itäpuolelle.

 

Muistettekos vielä koulun fysiikasta koetta magneetilla ja rautajauheella?    Laitetaan mahneeti paperiarkin alle ja arkille sirotellaan rautajauhetta.  Jauhe asettuu magneetivuon suuntaiseksi kuvioksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos siis ostatte Australiasta vaikka mopo-Cessnan ja tuotte sen Suomeen niin mitä pitää maahantuonnin yhteydessä tehdä (esimerkiksi, ja tähän kontekstiin liittyen?)

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos siis ostatte Australiasta vaikka mopo-Cessnan ja tuotte sen Suomeen niin mitä pitää maahantuonnin yhteydessä tehdä (esimerkiksi, ja tähän kontekstiin liittyen?)

 

Ostaa taitolentoon soveltuvat voitelu- ja polttoainejärjestelmät? Eikös kone, joka Australiassa lentää oikeinpäin, lennä täällä ylösalaisin?  :thmbup:

 

EDIT: ja tietenkin tehokkaampi moottori jo ennen siirtolennon aloittamista. Että se jaksaa nousta sieltä alhaalta näin korkealle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se Siperian häiriökenttä nyt kuitenkin on syynä tähän maamme itäiseen erantoon. Magneettivuo kiertänee sen tähden sitten maantieteellisen navan itäpuolelta.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ei kompassissa (siis lentokoneen "kusikompassi") ole mitään "vastapainoa".

 

Itsekin kyllä opetin niin ensimmäiset 5 vuotta lennonopettajana (alkaen-88), kun niin minuakin oli opetettu, kunnes opin ettei kannata aina uskoa kaikkea mitä kuulee. Vastapainon syyksi nimittäin pantiin ns. kompassin kaartovirhe, ja se tuntui järkevältä selitykseltä. Tosiasiassa kyse on painopisteen ja tukipisteen asemien muutoksista kaarroissa.

 

Asian voi todeta myös vaikkapa purkamalla ko. härvelin pöydälle...

 

Olen joskus lähestynyt asiaa myös miettimällä miten oudolta tuntuisi lentää magneettisen ja tosipohjoisen välistä, kun karttapohjoinen on oikean siivenkärjen suunnassa ja kompassineula näyttää vasempaan siivenkärkeen (noin teoriassa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos siis ostatte Australiasta vaikka mopo-Cessnan ja tuotte sen Suomeen niin mitä pitää maahantuonnin yhteydessä tehdä (esimerkiksi, ja tähän kontekstiin liittyen?)

 

Peter

 

Jättäisin kursgyron kompensoitavaksi,"vaellus"tällä leveysasteella toinen. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.. kun niin minuakin oli opetettu, kunnes opin ettei kannata aina uskoa kaikkea mitä kuulee. Vastapainon syyksi nimittäin pantiin ns. kompassin kaartovirhe, ja se tuntui järkevältä selitykseltä. Tosiasiassa kyse on painopisteen ja tukipisteen asemien muutoksista kaarroissa.

 

 

Itsekin myönnän syöneeni samaa puppua tasapainotuksista kauan sitten PPL-kurssilla, asia on myöhemmässä vaiheessa saanut kuitenkin hieman muuta valoa...Mutta ehkä kertojalle asia oli helpompi ilmaista "tasapainoilla"??? Liekkö siitä johtunut virheellinen kertoma, mene ja tiedä?

 

Kiihtyvyysvirheethän johtuvat samoin tuosta painopisteen siirtymästä johon sitten noi kiihtyvyyden aiheuttamat voimat vaikuttelevat, vai voisiko joku perustella miksi tuossa samassa kusikompassissa kaikki "nämä" virheet yllättäen katoavat magneettisella päiväntasaajalla (ei dippiä)??

 

Oikein "tarkasti" kun kompassia katselee näillä leveypiireillä niin siitä "ehkä" huomaa että se todellakin on hieman ketullaan eli vinossa/kallellaan...

 

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän asiaan onkin järjellä vaikea keksiä selitystä. Magneettinen pohjoisnapa on tällä erää suunnilleen pisteessä 81˚N 109˚W.

 

 

 

Mutta tämähän on magneettisen etelänavan paikka,eihän kompassin pohjoispää muuten näyttäisi sinne! :)

 

EDIT: Quote korjattu /MM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Magneettivuo ei ole kohtisuora jana esim.Helsigistä kohti pohjois-Kanadaa, jossa on magneettinen pohjoisnapa, vaan magneettivuo"viiva" on käyrä, joka kiertää maantieteellisen pohjoisnavan TAKAA (siis meistä katsoen itäpuolelta) ja kaartuu sieltä vastapäivään ollen loppuvaiheessa PYSTYsuora.    Näin ollen meillä eranto on ITÄÄN päin eli neula osoittaa maantieteellisen pohjoisnavan itäpuolelle.

 

En nyt aivan hoksaa, minkä takia magneettivuo olisi meistä (tai muualta) katsoen millään puolella (häiriöttömässä ihannetilanteessa). Tottakai se on käyrä, mutta maan pintaan nähden se "näkyy" kyllä ihan pystyssä. Laukkasen Antin selitys lienee se oikea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta tämähän on magneettisen etelänavan paikka,eihän kompassin pohjoispää muuten näyttäisi sinne! :)

 

EDIT: Quote korjattu /MM

 

Magneettiikentän voimaviivojen suuntaa tarkastelemalla asia kuulemma todella onkin näin ;)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos siis ostatte Australiasta vaikka mopo-Cessnan ja tuotte sen Suomeen niin mitä pitää maahantuonnin yhteydessä tehdä (esimerkiksi, ja tähän kontekstiin liittyen?)

 

Peter

 

Päivittää eksymätaulukko.

 

Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentopojat, muistakaa, eksymä on se jonka pilotti itse aiheuttaa.

 

Ööhm.. No joo totta toikin jos pilottilla on taskussa jotain magneettista. Lähinnä siis ilma-alus aiheuttaa varmaan ;)  Eli eksymä johtuu kompassin virheestä (eli siinä tai aluksessa on jotain mikä ao. virheen aiheuttaa ja se on relatiivinen aluksen suuntaan) ja eranto riippuu ympäristössä (maaperä ja mangeettinen pohjoinen vs todellinen) olevasta virheestä.

 

Tosiaan tuossa justiin keväällä laivurikurssilla käytiin kompassia ja siihen liittyviä asioita ja kuten Antti tuossa kertoi, se että Suomessa on itäinen eksymä johtuu juurikin mm. tuosta Siperiassa olevasta magneettikentästä. Se näkyy tuosta kartta-animaatiostakin että maaperän magneettisuus muuttuu.

 

Olen joskus lähestynyt asiaa myös miettimällä miten oudolta tuntuisi lentää magneettisen ja tosipohjoisen välistä, kun karttapohjoinen on oikean siivenkärjen suunnassa ja kompassineula näyttää vasempaan siivenkärkeen (noin teoriassa).

 

Kuulin juttua että pohjoisnapa-alueella on niin paljon noita mangeettisiä häiriöitä että sielä ei perinteistä magneettikompassia edes pystytä käyttämään. Tiedä sitten onko tämä totta.

 

- Aki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulin juttua että pohjoisnapa-alueella on niin paljon noita mangeettisiä häiriöitä että sielä ei perinteistä magneettikompassia edes pystytä käyttämään. Tiedä sitten onko tämä totta.

 

Totta on ja koskee molempia napa-alueita; normikompassi on täysin hyödytön vehje navoilla navigointiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ei kompassissa (siis lentokoneen "kusikompassi") ole mitään "vastapainoa".

 

Itsekin kyllä opetin niin ensimmäiset 5 vuotta lennonopettajana (alkaen-88), kun niin minuakin oli opetettu, kunnes opin ettei kannata aina uskoa kaikkea mitä kuulee. Vastapainon syyksi nimittäin pantiin ns. kompassin kaartovirhe, ja se tuntui järkevältä selitykseltä. Tosiasiassa kyse on painopisteen ja tukipisteen asemien muutoksista kaarroissa.

 

Asian voi todeta myös vaikkapa purkamalla ko. härvelin pöydälle...

 

Olen joskus lähestynyt asiaa myös miettimällä miten oudolta tuntuisi lentää magneettisen ja tosipohjoisen välistä, kun karttapohjoinen on oikean siivenkärjen suunnassa ja kompassineula näyttää vasempaan siivenkärkeen (noin teoriassa).

 

Mitähän haet tuolla oudolla saivartelullasi :o

 

Magneettisen kompassin rakenteessa on ihan sama lopputulos, onko ns. "tukipiste pois painopisteestä tai vastapaino hoitamassa samaa asiaa. = siis pitämässä kompassiruusua vaaterissa. Lopputulos ja näyttövirheet ovat ihan samat.

 

 

jk. tuo viisi vuottasi lennonopettajana saattaa käydä auskulloinnista, lyhyt aika se on  ;D

huomauttaisin myös; että tarkkareita lennetään siksi, etteivät tarkastettavat ( myös opettajat)  keksi mitään "omia hullutuksiaan" matkan varrella.

 

 

jk2. sait mun poistamaan kaikki viestini, koska sait ne vaikuttamaan "typeriltä" , vanhan opettaja-jäärän väittämiltä. Jatka vaan, koska  tunnut  "hallitsevan"  asian. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs jos ajattelee asiaa niin, että magneettivuo etenee sinne pohjois-Kanadaan varmaankin isoympyräviivaa pitkin. Mitä kautta isoympyräviiva Suomesta magneettiselle navalle kulkee? Meneekö se jo tavallaan maantieteellisen pohjoisnavan "itäpuolelta" ja kompassi näyttää tämän vuoksi itäistä erantoa? Ei oo nyt palloa tässä mistä voisi katsoa.

 

Edit:

 

ääh, niinhän tuo Peter taisi jo aiemmin kirjoittaa, tosin hieman eri sanoin. Tarkoititko Peter tätä, että magneettivuo menee isoympyrää pitkin, jolloin se menee meistä katsottuna maantieteellisen navan itäpuolitse? Vai ovatko magneettivuon viivat vielä jotenkin muuten käyriä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs jos ajattelee asiaa niin, että magneettivuo etenee sinne pohjois-Kanadaan varmaankin isoympyräviivaa pitkin. Mitä kautta isoympyräviiva Suomesta magneettiselle navalle kulkee? Meneekö se jo tavallaan maantieteellisen pohjoisnavan "itäpuolelta" ja kompassi näyttää tämän vuoksi itäistä erantoa? Ei oo nyt palloa tässä mistä voisi katsoa.

 

Edit:

 

ääh, niinhän tuo Peter taisi jo aiemmin kirjoittaa, tosin hieman eri sanoin. Tarkoititko Peter tätä, että magneettivuo menee isoympyrää pitkin, jolloin se menee meistä katsottuna maantieteellisen navan itäpuolitse? Vai ovatko magneettivuon viivat vielä jotenkin muuten käyriä?

 

 

 

 

Tässä 400 vuoden käyrät.

http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Earth_Magnetic_Field_Declination_from_1590_to_1990.gif

 

Ja meneekö ne vuot länsi vai itäpuolelta sitä maantieteellistä napaa ei vaikuta erantoon muualla kuin siellä navalla.

Eranto Suomessa on se mikä se on,muuttuu jatkuvasti,tälla hetkellä Itäinen vakka se magneettinen napa on lännessä maantieteellisestä navasta. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Njoo, asiaa tarkemmin ajateltuani ei tuo ihan noin menekään mitä tuossa aiemmin kirjoitelin. Senhän voi jo oikeastaan päätellä Suomen sijainnista magneettisen navan suhteen. Aattelinpahan vaan, edes hetken :laugh:

 

On muuten aika muuttuvainen tuo magneettikenttä, psykedeelinen esitys suorastaan tuossa linkissä.

 

Se eranto on medidiaanin(isoympyräviiva) ja vuon välinen kulma :thmbup:

 

Näinhän se tais jossain PPL-materiaalissakin lukea. Hitto kun sitä luulee oivaltaneensa jotain ja sitten... No, elämä on  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään