Tommi Weckström

Magneettinen pohjoinen ja eranto

50 viestiä aiheessa

Tere

Suomessa pitäis olla paikkakuntakohtainen eksymätaulukko. Olin meinaan Kytäjän metsissä kompassin kanssa, se heitti häränpyllyä, kai siellä oli rautaa maassa :)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere

Suomessa pitäis olla paikkakuntakohtainen eksymätaulukko. Olin meinaan Kytäjän metsissä kompassin kanssa, se heitti häränpyllyä, kai siellä oli rautaa maassa :)

HS

 

sulla oli metallirahoja taskut täynnä  ;D "henkilökohtainen eksymätaulukko" :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Suomessa pitäis olla paikkakuntakohtainen eksymätaulukko. Olin meinaan Kytäjän metsissä kompassin kanssa, se heitti häränpyllyä, kai siellä oli rautaa maassa :)

 

Niin se oli eranto, ei eksymä. :) Eksymätaulukko tehdään aluksella siinä olevien magneettisten kenttien huomioimiseksi (tai itse kompassin virheen) ja eranto on sitten alueesta johtuva magneettinen virhe. Jos nyt vielä pussaillaan sitä pilkkua  ;)

 

Mulla on tossa laivurikirjassa kartta jossa on suurinpiirtein eri erantojen rajat Suomessa. Netistä en vastaavaa karttaa nopealla etsimisellä löytänyt. Mm. merikartoissahan on merkitty alueet jossa on magneettisia häiriöitä, mut en tiiä sitten merkitäänkö suunnistus yms karttoihin vastaavia. Olikohan niin että esimerkiksi ihan jo tuossa Airistolla oli alue jossa tuota ilmiötä esiintyy. Pitääkin kotona kaivella kartat esiin...

 

- Aki

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin se oli eranto, ei eksymä. :) Eksymätaulukko tehdään aluksella siinä olevien magneettisten kenttien huomioimiseksi (tai itse kompassin virheen) ja eranto on sitten alueesta johtuva magneettinen virhe. Jos nyt vielä pussaillaan sitä pilkkua  ;)

 

Mulla on tossa laivurikirjassa kartta jossa on suurinpiirtein eri erantojen rajat Suomessa. Netistä en vastaavaa karttaa nopealla etsimisellä löytänyt. Mm. merikartoissahan on merkitty alueet jossa on magneettisia häiriöitä, mut en tiiä sitten merkitäänkö suunnistus yms karttoihin vastaavia. Olikohan niin että esimerkiksi ihan jo tuossa Airistolla oli alue jossa tuota ilmiötä esiintyy. Pitääkin kotona kaivella kartat esiin...

 

- Aki

 

 

 

 

Eranto on maan magneettikentän aiheuttama.

 

Eksymä on kompassin näyttövirhe lähiympäristön ( lentsikka, kävelijän tai autossa  tms)  magneettikenttien aiheuttama.

 

Tätä  Håkan tuossa tarkoitti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eranto on maan magneettikentän aiheuttama.

 

Eksymä on kompassin näyttövirhe lähiympäristön ( lentsikka, kävelijän tai autossa  tms)  magneettikenttien aiheuttama.

 

Niin epäilen kanssa, siis ajattelin nyt tarkentaa ettei jollekin tule väärä kuva, kun Håkan puhui tuossa (maantieteellisestä) paikasta ("paikkakuntakohtain eksymätaulukko") ja sen eksymätaulukosta (eikös se olisi silloin paremminkin "erantotaulukko"  ;D).

 

- Aki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentsikoissa eksymäkäyrään vaikuttaa esimerkiksi tasajännitejohtimissa kulkeva virta. Esimerkiksi tuulilasin lämmitys tai huurteenpoisto ovat häiriölähteitä. Samoin rakenteisiin jääneet alkeismagneetit, vaikkapa salaman iskun jälkeen.

 

Lentokoneita myös demagnetoidan tarvittaessa. DC-9, MD-80 ja 90 koneideiden standby kompassit ovat sijoitukseltaan sellaisia että ne näyttävät herkästi kohti koneen rakenteita.

 

Joskus myös magnetoituneet ruuvit fluxvalven lähellä voivat vaikeuttaa kompensointia. Olipa kerran Arlandassa myös erikseen magnetoidut rullausrata ja kiitotiealueetkin, jotka hämmensivät fluxvalven mittaustuloksia eri puolilla konetta.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten olisi tuollainen "olen eksyksissä" taulukko.Pitää sisällään kolikkokokoelman yms häiriöt vaeltaessasi maastossa epätietoisena olinpaikasta.Merikorteissa tuo on tosiaan merkattu tuo magneettihäirikkö, perus ym. kartoissa sellaista en ole huomannut.

Toinen asia sitten että mikä häiritsee GPS mööpeliä hiukkasen ennen Hangö nimistä paikkakuntaa idästä meritse lähestyttäessä.

Tapahtuu niinkin usein että vesistöpalstoilla tästä on monasti keskusteltu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitankin tämän kysymyksen muotoon.

 

Miksi laatukompasseissa on kompensointi magneetit?

 

Leko-kompasseissa usein etuseinässä läpän alla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentsikoissa eksymäkäyrään vaikuttaa esimerkiksi tasajännitejohtimissa kulkeva virta. Esimerkiksi tuulilasin lämmitys tai huurteenpoisto ovat häiriölähteitä. Samoin rakenteisiin jääneet alkeismagneetit, vaikkapa salaman iskun jälkeen.

 

Lentokoneita myös demagnetoidan tarvittaessa. DC-9, MD-80 ja 90 koneideiden standby kompassit ovat sijoitukseltaan sellaisia että ne näyttävät herkästi kohti koneen rakenteita.

 

Joskus myös magnetoituneet ruuvit fluxvalven lähellä voivat vaikeuttaa kompensointia. Olipa kerran Arlandassa myös erikseen magnetoidut rullausrata ja kiitotiealueetkin, jotka hämmensivät fluxvalven mittaustuloksia eri puolilla konetta.

 

jk

 

Tämän takia, itse itseäni lainatakseni.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Magneettisen kompassin rakenteessa on ihan sama lopputulos, onko ns. "tukipiste pois painopisteestä tai vastapaino hoitamassa samaa asiaa. = siis pitämässä kompassiruusua vaaterissa. Lopputulos ja näyttövirheet ovat ihan samat.

 

 

jk. tuo viisi vuottasi lennonopettajana saattaa käydä auskulloinnista, lyhyt aika se on 

huomauttaisin myös; että tarkkareita lennetään siksi, etteivät tarkastettavat ( myös opettajat)  keksi mitään "omia hullutuksiaan" matkan varrella. "

 

Tukipiste"teorian" ja paino"teorian" näyttövirhe on toki sama, siis täällä pohjoisella pallonpuoliskolla, mutta "paino"kompassi olisi käyttökelvoton eteläisellä.

 

Opettajakokemuksessa jään varmasti grand-ol-man Jaskan taakse, vaikka kirjoitinkin, että "ensimmäiset 5 v" opetin väärin, kuukauden päästä itselle tulee 20v opettajana. Tarkkariasiassakin olen täysin samaa mieltä, ei siinä tään.

Toisaalta miljoonat kiinalaiset ovat kuolleet luullen, että Maon punainen kirja on täysin totta, kun niin on joskus sanottu.

 

Kompassisuunnitusvirheet muistan oppineeni seuraavasti: eranto, eksymä ja erehtymä  :D

 

Edit: Lainaus korjauttu / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin epäilen kanssa, siis ajattelin nyt tarkentaa ettei jollekin tule väärä kuva, kun Håkan puhui tuossa (maantieteellisestä) paikasta ("paikkakuntakohtain eksymätaulukko") ja sen eksymätaulukosta (eikös se olisi silloin paremminkin "erantotaulukko"  ;D).

 

- Aki

Hah

Kyllä äänestäisin eksymätaulukon puolesta, nimittäin olin pitkään eksyksissä :D

Tehtiin nimitäin koirajälkiratoja SM:iin, se jälki meni aivan ketuille ;D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Näistä käppyröistä näkyy hyvin, että maapallo ei todellakaan ole homogeeninen geometrinen pallo, vaan epämääräinen (päärynänmuotoinen) möykky alati vaihtuvassa auringon agitoimassa magneettipullossa. Ei siis ihme, vaikka kompassi osoittaa milloin minnekin magneettisen pohjoisnavan sijainnista riippumatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitankin tämän kysymyksen muotoon.

 

Miksi laatukompasseissa on kompensointi magneetit?

 

Leko-kompasseissa usein etuseinässä läpän alla.

 

 

Suunto o/y nimistä putiikkia myötäillen, näillä kompensaatiomagneeteilla voit poistaa oman ilma/vesi aluksesi omien sähkö/metalliosien vaikutuksen kun piirtelet tuota "hukkaa itsesi ja kaverisi" taulukkoa.

Mikä muuten tulisi tehdä ajellen tiedossa olevia suuntia ja omaa simpanssia ihmetellen.

Jos hommaa uuden kompassin, ainakin kotimaisen saa säätöohjeet ja millimeetripaperilapun mukaan jolla voi tuon hukkaamistaulukon tehdä.

Toisaalta vaatii pientä tarkkuutta jos tavallisella kompassilla suunnistelet, ainakin vene ja luultavasti pienkonekkin heiluu pikkasen ajettaessa, olettaisin, tuo asteikko taas millähän jaolla mahtaa olla.

Kolme pientä valkoista tai mustaa viivaa, paljonkohan vaikuttavat esim. 300 km matkalla, joka kompassia matkalla on katellut, siis liikkuvassa laitteessa, eikö melko jännittävää joskus.

Siis jos tuo laite taas mukana koska joku sen sinne on laittanu, unohda koko juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tukipiste"teorian" ja paino"teorian" näyttövirhe on toki sama, siis täällä pohjoisella pallonpuoliskolla, mutta "paino"kompassi olisi käyttökelvoton eteläisellä.

 

 

Kyl se "vastapainotettu" laitekin toimisi siellä eteläisellä pallonpuoliskolla, ei siinä mitään. Mut kompasseissa ei oo mitään vastapainoo. Ja sitä mä en taas ymmärrä et miks opetetaan asioita, mitkä ei oo siten kun opetetaan. (lentäjien oppimateriaaleista löytyy paljon muutakin vastaavaa. Esim. nostovoima ja bernoullin laki relaatio, jne.) Itse ainakin koitan asiat kertoa sellaisina kun ne ovat (oli ne sitten miten monimutkaisia tahansa)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No  niin,

 

Kiitos kaikille kommentoijille. Asiaa mietittyäni tulin sellaiseen ajatukseen, että tällaisilla korjauksilla tuon tosi- ja mangneettisen pohjoisen vs. kompassinäyttämän eron tajuaa paremmin. Mielestäni tuo wanha PPL matskun kuva ja kuvatekstit oli vähän puutteellinen/harhaanjohtavia.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vai onko tämä nyt ihan väärin ajateltu homma?

 

t. Tomppa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuossa liene ihan oikeansuuntainen ajatus, sikäli kun sen tuosta kuvasta nyt oikein ymmärrän.

 

-A-

 

PS. Magneetissa ei ole ännää ennen geetä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vai onko tämä nyt ihan väärin ajateltu homma?

 

Tämä on mun mielipide mutta termi "magneettinen pohjoinen" on oikein (eli sun kuva on väärin), koska tietyssä paikassa kompassi näyttää sen paikan magneettiseen pohjoiseen. Sen sijaan väittämä "Kompassin (pohjoisneula) näyttää magneettisen pohjoisnavan suuntaan" (jota jossain väitetään) on virheellinen ja harhaanjohtava.

 

Mut tosiaan tämä on vaan mun mielipide asiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No  niin,

 

Kiitos kaikille kommentoijille. Asiaa mietittyäni tulin sellaiseen ajatukseen, että tällaisilla korjauksilla tuon tosi- ja mangneettisen pohjoisen vs. kompassinäyttämän eron tajuaa paremmin. Mielestäni tuo wanha PPL matskun kuva ja kuvatekstit oli vähän puutteellinen/harhaanjohtavia.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vai onko tämä nyt ihan väärin ajateltu homma?

 

t. Tomppa

 

 

Ei käy näinkään.

Nyt sinun täytyy muuttaa eranto läntiseksi,sitten käy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on mun mielipide mutta termi "magneettinen pohjoinen" on oikein (eli sun kuva on väärin), koska tietyssä paikassa kompassi näyttää sen paikan magneettiseen pohjoiseen. Sen sijaan väittämä "Kompassin (pohjoisneula) näyttää magneettisen pohjoisnavan suuntaan" (jota jossain väitetään) on virheellinen ja harhaanjohtava.

 

Mut tosiaan tämä on vaan mun mielipide asiaan.

 

Ja tiedolla missä se napa tarkalleen sijaisee et tee mitään,jos et ole navan lähellä.

Se eranto on meridiaanin ja vuon kulma sillä paikalla missä kompassi on ,ja kartalla se kulma esiteään samalla tavalla.

Ja se kompassin pohjoisneula näyttää suuntaa (suunnilleen) etelämagneetti navalle päin,joka sijaitsee suunnilleen 81N  109 W

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tiedolla missä se napa tarkalleen sijaisee et tee mitään,jos et ole navan lähellä.

Se eranto on meridiaanin ja vuon kulma sillä paikalla missä kompassi on ,ja kartalla se kulma esiteään samalla tavalla.

Ja se kompassin pohjoisneula näyttää suuntaa (suunnilleen) etelämagneetti navalle päin,joka sijaitsee suunnilleen 81N  109 W

 

Ja kun uskotaan mitä on kerrottu, niin vanhassa Neuvostoliitossa oli sitten helppoa lentää. Aina vaan pohjoiseen. Politrukki siellä Tupolevin nokalla sitten käänsi sen pohjoisen sopivaan suuntaan.  :'(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kun uskotaan mitä on kerrottu, niin vanhassa Neuvostoliitossa oli sitten helppoa lentää. Aina vaan pohjoiseen. Politrukki siellä Tupolevin nokalla sitten käänsi sen pohjoisen sopivaan suuntaan.  :'(

 

 

Näinhän se oli.Muuten olisi kamraatit loikanneet länteen ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyl se "vastapainotettu" laitekin toimisi siellä eteläisellä pallonpuoliskolla, ei siinä mitään. Mut kompasseissa ei oo mitään vastapainoo. Ja sitä mä en taas ymmärrä et miks opetetaan asioita, mitkä ei oo siten kun opetetaan. (lentäjien oppimateriaaleista löytyy paljon muutakin vastaavaa. Esim. nostovoima ja bernoullin laki relaatio, jne.) Itse ainakin koitan asiat kertoa sellaisina kun ne ovat (oli ne sitten miten monimutkaisia tahansa)

 

Jos meillä käytössä olevassa kompassissa olisi vastapaino, se olisi kehän "eteläreunalla", jos tällä kompassilla lennettäisiin eteläisellä puolella, magneettivuon dip olisi samalla puolella kuin paino, eli kompassi niin lintallaan, ettei se kääntyisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos meillä käytössä olevassa kompassissa olisi vastapaino, se olisi kehän "eteläreunalla", jos tällä kompassilla lennettäisiin eteläisellä puolella, magneettivuon dip olisi samalla puolella kuin paino, eli kompassi niin lintallaan, ettei se kääntyisi.

 

no, entäs miten tuon epäkeskeisesti asennetun lentokompassisi tukipisteen sijoitus sopisi tuohon paremmin  ;D

 

siinä varmaan tapahtuu jotain, kun ylitetään päiväntasaaja ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos meillä käytössä olevassa kompassissa olisi vastapaino, se olisi kehän "eteläreunalla", jos tällä kompassilla lennettäisiin eteläisellä puolella, magneettivuon dip olisi samalla puolella kuin paino, eli kompassi niin lintallaan, ettei se kääntyisi.

 

Eipä se nyt niin valtavasti kippaisi, ennenkuin jossain erittäin eteläisillä leveyksillä. Toimisi kuitenkin suurimmalla osalla eteläistä pallonpuoliskoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä se nyt niin valtavasti kippaisi, ennenkuin jossain erittäin eteläisillä leveyksillä. Toimisi kuitenkin suurimmalla osalla eteläistä pallonpuoliskoa.

 

Joo totta.

 

 

On vähän sama juttu kuin Autralialaisilla lentsikoilla, lentävät aina selällään  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään